6.9 C
Bratislava
pondelok, 27 marca, 2023
Reklama

Audi activesphere concept

Odporúčame

  • Audi predstavuje štúdiu crossovera s elektrickým pohonom quattro
  • Kupé vyššej strednej triedy sa dá transformovať na pikap
  • Inovatívna koncepcia ovládania s okuliarmi pre kombinovanú realitu


Štvrtá štúdia Sphere je tu. Značka so štyrmi kruhmi štúdiou Audi activesphere concept uzatvára kvarteto svojich štúdií radu Sphere. Po roadsteri Audi skysphere v roku 2021, limuzíne Audi grandsphere z toho istého roku a veľkopriestorovom vozidle Audi urbansphere v apríli 2022 má teraz premiéru štvordverové crossover-kupé s udivujúco variabilnou koncepciou karosérie. Elegantný automobil, dlhý 4,98 metra, predstavuje nielen športové vozidlo vyššej strednej triedy, ktorého zväčšená svetlá výška a veľké 22-palcové kolesá umožňujú jazdu aj mimo spevnených ciest. Splývajúca zadná časť karosérie Sportback štúdie Audi activesphere sa dá stlačením tlačidla transformovať na otvorené nákladnú plochu („Activeback“) – ideálnu na prepravu športového vybavenia ako elektrobicykle, lyže, snowboardy alebo výbava na vodné športy.

Audi activesphere concept kombinuje v perfektnej syntéze protiklady – je to všestranné vozidlo mimo zaužívaných kategórií. Pohon a podvozok ho predurčujú súčasne ako ideálny on- a offroader. Dá sa ovládať aktívne volantom a pedálmi a na želanie umožňuje aj možnosť autonómnej jazdy po ceste. Ako elegantné a súčasne dynamické kupé má klasické proporcie a línie. A za niekoľko sekúnd sa môže transformovať na pikap na prepravu vysoko kvalitného športového vybavenia – na jeho nákladnú plochu za zmestia dokonca aj dva elektrobicykle.

Štúdia bola navrhnutá v dizajnovom štúdiu Audi v Malibu, ktoré sídli v neďaleko legendárnej pobrežnej kalifornskej diaľnice Pacific Coast Highway, spájajúcej Los Angeles a San Francisco. Návrh vytvoril tím dizajnérov, ktorý vedie Gael Buzyn: „Activesphere je jedinečné vozidlo. Predstavuje nový druh crossovera, ktorý inteligentne kombinuje eleganciu Audi Sportback, všestrannosť SUV a schopnosti jazdy v teréne.“

S elektrickým pohonom a funkciou rýchleho nabíjania z technickej stavebnice PPE sa Audi activesphere zaraďuje do rodiny štúdií Sphere. S pohonom bez lokálnych emisií, s dojazdom vyše 600 km a – vďaka 800-voltovej technike – veľmi krátkym časom nabíjania kombinuje udržateľnosť s dynamikou a spôsobilosťou na dlhé jazdy najmodernejších elektrických automobilov.

Oliver Hoffmann, člen predstavenstva pre technický vývoj: „Štúdie rodiny Sphere prezentujú našu víziu mobility premium budúcnosti. Zmenu paradigmy zažijeme predovšetkým v interiéri našich budúcich modelov Audi. Interiér sa stane miestom, kde sa pasažieri budú cítiť ako doma a súčasne môžu byť v spojení s vonkajším svetom. Najdôležitejšou technickou inováciou v Audi activesphere je naša adaptácia rozšírenej reality pre mobilitu. Funkcia Audi dimensions vytvára perfektnú syntézu okolia a digitálnej reality.“

Možnosť autonómnej jazdy vo vhodných podmienkach poskytuje vodičovi a pasažierom novú mieru slobody. V Audi activesphere sa táto sloboda dá vďaka novej technológii zobrazovania a ovládania aktívne koncipovať a využívať. Inovatívna koncepcia ovládania Audi dimensions spája fyzický a virtuálny svet („Mixed Reality“) tým, že v reálnom čase zobrazuje digitálne informácie v zornom poli.

Okuliare high-tech pri tom umožňujú pohľad na reálne okolie a cestu, pričom súčasne zobrazujú v zornom poli plasticky pôsobiace informácie a interakčné prvky, ktoré sa dajú individuálne konfigurovať pre vodiča a pasažierov.

Tým sa dajú všetky údaje relevantné pre jazdu – prevádzkové hodnoty a navigácia zobraziť v okuliaroch. A v interiéri majú užívatelia k dispozícii ovládacie polia a ďalšie virtuálne zobrazenia, ktoré v úhľadnom, redukovanom dizajne zostávajú neviditeľné voľným okom. Pomocou optiky kombinovanej reality sa dá realizovať presná interakcia s týmito reálne existujúcimi, no neviditeľnými zónami citlivými na dotyk. Okuliare zobrazia funkcie a ich stav reaktívne a v reálnom čase po dotyku príslušnej plochy rukou.

Audi activesphere concept tak spĺňa vysoké nároky generácie zákazníkov Audi orientovanej na budúcnosť. Ľudí, pre ktorých individuálna mobilita a udržateľnosť nie sú protikladom. A ktorí očakávajú od svojho Audi najvyššiu mieru esteticky a dynamiky typickej pre značku v kombinácii s inovatívnou technológiou pre budúcnosť. Audi activesphere concept je pre nich fascinujúcou víziou prekračovania hraníc medzi týmito dimenziami.

Robustná elegancia – vonkajší dizajn

Svojimi rozmermi sa Audi activesphere concept prezentuje ako zástupca vyššej strednej triedy – má dĺžku 4,98 metra, šírku 2,07 metra a výšku 1,60 metra. Rázvor je – ako je to pri elektrických vozidlách typické – s hodnotou 2,97 metra nanajvýš veľkorysý a zabezpečuje všetkým členom posádky veľký priestor na nohy. S tým súvisiace krátke previsy karosérie prispievajú k oveľa kompaktnejšiemu vzhľadu ako signalizujú hodnoty rozmerov. Audi activesphere concept pôsobí z každej perspektívy monoliticky, ako z jedného kusa.

Veľké 22-palcové kolesá a dynamický oblúk strechy vytvárajú výrazne športové proporcie. Objemné pneumatiky formátu 285/55 a zväčšená svetlá výška dokumentujú talent Audi activesphere pre jazdu v teréne.

Disky kolies obsahujú pohyblivé segmenty, ktoré sa pri jazde v teréne otvoria pre optimálne chladenie bŕzd a pri jazde po ceste sa zatvoria pre optimálnu aerodynamiku. K nízkemu odporu vzduchu prispievajú aj elegantné kamery na predných dverách, nahrádzajúce vonkajšie spätné zrkadlá.

Absencia ostrých hrán vytvára na telese karosérie mäkké prechody medzi konvexnými a konkávnymi plochami a harmonický priebeh tieňov. Pri pohľade zboku a zozadu sú nápadné horizontálne modelované zadné blatníky, ktoré vizualizujú dynamický potenciál štúdie.

Významný prvok telesa karosérie predstavujú zasklené plochy – a to nielen vo výške hlavy. Na prednej časti má Audi activesphere typickú masku Singleframe vytvorenú ako priehľadné zasklenie, cez ktoré môžu pasažieri z prednej časti kabíny pozerať na cestu.

Aj na bokoch, v spodných segmentoch dverí, sú dovnútra vtiahnuté sklenené plochy, ktoré rušia vizuálnu bariéru medzi prírodou a interiérom kabíny keď Audi activesphere jazdí v režime offroad. Veľkorysé zasklenie majú aj veľké klenuté dvere batožinového priestoru. A nakoniec aj strecha kabíny je priehľadná a privádza do interiéru veľa prirodzeného svetla.

Vonkajší dizajn cielene signalizuje schopnosť jazdy v teréne a modelovanými blatníkmi symbolizuje variabilný, elektronicky ovládaný systém pohonu všetkých kolies quattro, nevyhnutný pre jazdu v teréne. Variabilnú má Audi activesphere aj svetlú výšku – pneumatické pruženie ju umožňuje pre jazdu v teréne zvýšiť zo základnej úrovne 208 milimetrov o 40 milimetrov a o rovnakú hodnotu aj znížiť. Z toho pri rýchlej jazde po ceste profituje nízke ťažisko aj aerodynamika. Predný nájazdový uhol Audi activesphere je 18,9 stupňa, zadný výjazdový uhol 28,1 stupňa. Variabilná svetlá výška poukazuje na modely Audi vyššej strednej triedy a neskôr aj strednej triedy, ktoré si už od roku 2000 získali vernú rodinu nadšených fanúšikov – Audi allroad. Aj pri nich bol od prvej generácie štandardom podvozok s pneumatickým pružením a variabilnou svetlou výškou a ako typický dizajnový prvok vizuálne oddelené obklady blatníkov a spodnej časti karosérie s ochrannými nájazdovými štítmi v nárazníkoch. Rovnako typické pre všetky modely allroad bola karoséria typu Avant.

So štúdiou Audi activesphere teraz po prvý raz automobil s karosériou typu Sportback preberá technickú výzbroj modelu allroad. Preto Audi nazýva túto novú verziu karosérie „active sportback“.

Ďalšou novou variáciou na tému allroad je dizajn spodnej časti karosérie. Audi activesphere concept má na prednej a zadnej časti karosérie a na prahoch pod dverami tmavé prvky, lakované vo vysokom lesku (farebný odtieň: „Arctic Teal“) a plochy s matnou povrchovou úpravou, vizuálne oddeľujúce podlahovú plošinu od kabíny.

V týchto miestach sú integrované kovové lišty so zľahka voči sebe presadenými a paralelne usporiadanými vertikálnymi zubami. Tieto prvky sa pri zväčšení svetlej výšky od seba oddialia a tým navonok dodatočne vizualizujú režim offroad.

Rovnako ako pri príbuznej štúdii Audi grandsphere concept sa dvere Audi activesphere otvárajú proti sebe a sú zavesené na prednom (A) a zadnom (C) stĺpiku karosérie, stredný stĺpik (B) ani tu karoséria nemá. Tým sa už pri nastupovaní otvára pasažierom celý objem interiéru.

Na prednej časti karosérie sú vľavo a vpravo nad maskou Singleframe úzke svetlomety, pripomínajúce prižmúrené oči. Svetelné moduly pri tom citujú logo značky so štyrmi kruhmi – zväčšujú a izolujú výseky z dvoch kruhov v siluete dúhovky ľudského oka – čím vytvárajú novú nezameniteľnú digitálnu svetelnú grafiku, ktorú značka po prvý raz predstavila pri štúdii Audi grandsphere – tzv. Audi eye. Pri štúdii Audi activesphere sa táto svetelná grafika teraz dokonca mení – jazdný režim onroad a offroad majú osobitnú verziu. Denné svetlá a zadné svetlá využívajú technológiu Micro LED pre ešte väčšiu precíznosť a kontrast.

Sportback a active back – variabilná architektúra zadnej časti karosérie

Audi activesphere concept je vozidlo na hranici rozličných typov karosérie nielen dizajnom ale aj svojou variabilitou. Prispieva k tomu zadná časť karosérie, navrhnutá pre aktívny životný štýl zákazníkov a umožňujúca pohodlné prevážanie veľkoformátového športového náradia – bez toho, aby padla za obeť elegancia a športový štýl siluety Sportback.

V prípade potreby sa priehľadné zadné okno vysunie dopredu ponad strechu kabíny. Súčasne sa sklopí spodný, vertikálny segment zadnej časti do horizontálnej polohy. Tým sa otvorí rozmerná nákladná plocha, v ktorej sú zapustené úchyty napríklad na kolesá elektrobicyklov – tzv. active back. Bočné plochy zadnej časti – zadné stĺpiky karosérie pri tom zostanú v pôvodnej polohe a naďalej vykresľujú dynamickú siluetu Audi activesphere. Deliaca stena za zadnými sedadlami chráni kabínu pred vetrom a nepriaznivým počasím.

Na prepravu lyží je v strede strešnej konštrukcie integrovaný držiak, takmer neviditeľne zapustený v oblúku strechy. V prípade potreby sa tento držiak vysunie a dá sa použiť na pripevnenie a bezpečnú prepravu športového náradia.

Znútra von – človek v stredobode

„Sphere“ vysiela signál: spoločný komponent pomenovania štúdií Audi skysphere, grandsphere, urbansphere a teraz aj activesphere poukazuje na interiér. Na zozname plánovaných parametrov novej generácie automobilov už nie je prioritou výkon, maximálna rýchlosť alebo priečne zrýchlenie. Východiskom je interiér, ktorý počas jazdy tvorí životný priestor a zónu zážitkov pre posádku.

Jej potreby a želania determinujú priestor, architektúru a funkcie. Týmto prehodnotením sa mení aj samotný proces návrhu dizajnu. Na začiatku všetkých diskusií sa ťažisko orientuje na interiér a jeho vyhotovenie. Až potom sa navrhuje priestorové usporiadanie technických komponentov, proporcie a línie exteriéru.

Funkčný a redukovaný – interiér

Keď sa pasažier približuje do kabíny Audi activesphere cez dvere s veľkým uhlom otvorenia, zjaví sa pred ním obraz nanajvýš čistého a usporiadaného priestoru.

V architektúre priestoru dominujú vertikálne a horizontálne plochy, ako aj pravé uhly. Horizontálne sú zóny interiéru farebne odlíšené od seba. Sedáky a obloženia dverí a predného panelu v teplom červenom odtieni Lava Red pri pohľade cez bočné okná zámerne kontrastujú s tmavým exteriérom. Nad a pod touto centrálnou zónou interiéru dominujú tmavé farby – čierna, antracitová a tmavosivá.

Štyri samostatné sedadlá sú zavesené na priebežnej vysokej stredovej konzole. Sedák, spodnú a hornú časť operadla dizajnéri vytvorili ako tri samostatné škrupiny, ktoré už na prvý pohľad signalizujú vynikajúce bočné vedenie tela. Vnútorný bočný diel škrupiny sedáka je v hornom zakončení vytvarovaný horizontálne ako lakťová opierka a leží na stredovej konzole. Sedadlá sa zdanlivo ľahko vznášajú v priestore a vytvárajú rovnováhu medzi automobilovou funkciou a eleganciou luxusného kresla.

Keď Audi activesphere concept jazdí v autonómnom režime, prístrojový panel, volant a pedále sa zasunú tak, že nie sú viditeľné. Pred vodičom sa otvorí priestor, ktorý siaha až po prednú časť karosérie Audi activesphere – a dokonca až za ňu. V zornom poli je zasklená maska Singleframe, cez ktorú majú vodič a spolujazdec nerušený pohľad na cestu pred vozidlom.

Palubná doska so svojimi drevenými lamelami funguje ako nadrozmerný soundbar a súčasne ako inteligentný výduch ventilácie po celej šírke vozidla (rovnako vo vysunutej ako v zapustenej polohe).

Keď vodič prevezme riadenie, pod predným sklom sa vyklopí smerom dozadu palubná doska s volantom – jeho ergonomicky ideálna poloha sa dá nastaviť pre každého vodiča individuálne. Ovládacie prvky MMI touchless vo dverách zostávajú neustále zobrazené a prístupné, napríklad na nastavovanie sedadiel a ovládanie okien.

Architektúru a priestorovú ponuku v kabíne Audi activesphere determinuje vysoká priebežná stredová konzola. V automobile s elektrickým pohonom prirodzene nie je potrebná pre kĺbový hriadeľ pohonu zadnej nápravy, takže obsahuje rozličné odkladacie priestory a palubný bar – chladený alebo vyhrievaný.

Horný kryt stredovej konzoly je priehľadný – vďaka čomu nielen umožňuje pohľad na fľaše a poháre, ale aj vizuálne integruje objemnú konzolu do interiéru. Nad stredovou konzolou je v strope konzola rovnakej šírky, v ktorej sú uložené štyri okuliare pre kombinovanú realitu, v pohodlnom dosahu pre všetkých členov posádky.

Audi dimensions – medzi dvoma svetmi

Silnou stránkou štúdie Audi activesphere concept je stieranie hraníc – a to platí aj pre rozhranie medzi automobilom, užívateľom a okolím. Nový systém, pomenovaný Audi dimensions, po prvý raz plynulo prepája fyzickú realitu a digitálnu sféru do nového sveta.

Srdcom nového systému sú inovatívne okuliare pre kombinovanú realitu (Mixed Reality) – individuálne pre vodiča a každého pasažiera v kabíne. Okrem toho má užívateľ počas pobytu v Audi activesphere k dispozícii rozsiahly digitálny ekosystém.

V minulosti sa okuliare pre virtuálnu realitu (Virtual Reality) obmedzovali na zobrazovanie umelej reality bez vzťahu k reálnemu svetu. Neskôr sa však vyvinula technológia rozšírenej reality (Augmented Reality), pri ktorej sa do reálneho sveta prikladajú virtuálne obsahy. Ďalším krokom je technológia kombinovanej reality (Mixed Reality) – pri ktorej sa virtuálny obsah zobrazuje trojrozmerne s priestorovou väzbou na reálny svet. Niet pochybností, že kombinovaná realita v budúcnosti pozdvihne na novú úroveň možnosti head-up displejov s rozšírenou realitou z hľadiska flexibility, precíznosti a zobraziteľných obsahov.

Mixed Reality konkrétne znamená, že v Audi activesphere sa po prvý raz uplatnila nová generácia tejto technológie, ktorá dopĺňa rozšírenú realitu o dimenziu interakcie. S doteraz nedosiahnutou optickou precíznosťou, najvyšším rozlíšením a vynikajúcim kontrastom systém dokáže užívateľovi okuliarov za volantom priniesť do jeho zorného poľa ovládacie plochy a zobrazenia, ktoré sú normálnym okom neviditeľné.

Užívateľ teda vidí virtuálne detaily, ktoré spočiatku slúžia výlučne informácii. Keď užívateľ zaostrí svoje oči na tieto prvky a tým systému signalizuje záujem, zobrazia sa detailnejšie obsahy – ako pri manuálnom kliku, ktorý otvára nižšie úrovne menu. Aktívny stav interakčného prvku sa teda dosiahne keď užívateľ naň zaostrí pohľad a potom ho môže ovládať gestami.

Pri tom ruka užívateľa intuitívne sleduje pohľad s môže ovládať určité funkcie vozidla, pričom užívateľské rozhranie – virtuálne zobrazenie v okuliaroch – v reálnom čase reaguje na zmeny ako konvenčný ovládací prvok. Zvlášť užívateľsky prívetivé je, že virtuálny ovládací prvok sa priblíži k užívateľovi, takže ten môže bez ohľadu na svoju polohu sedadla pohodlne dosiahnuť na ovládaciu plochu.

Na rozdiel od analógového, fyzického ovládacieho prvku – tlačidla alebo otočného ovládača – sa užívateľ nemusí predkláňať alebo naťahovať ruky.

Ďalšou výhodou je, že veľkoplošný dizajn interiéru Audi activesphere sa už nemusí podriaďovať funkcii gombíkov a ciferníkov prístrojov, ako je to pri klasickom dizajne automobilového kokpitu.

Užívateľ vidí ovládací prvok iba vtedy, keď ho potrebuje a môže ho ovládať rovnako intuitívne ako v analógovom svete. Dôležité je, že štúdia predstavuje odklon od tradičnej koncepcie ovládania s displejmi a fyzickými ovládacími prvkami. Namiesto toho sa ovládacie prvky zobrazujú vznášajúce sa v priestore pred funkčnými prvkami, ku ktorým patria. Napríklad ovládač klimatizácie sa zobrazí pred dýzou ventilácie, interaktívny prvok infotainmentu nad reproduktorom.

Tým však nie sú možnosti technológie ani zďaleka vyčerpané. Napríklad v režime offroad sa dajú trojrozmerné (3D) grafiky topografie s vysokým rozlíšením premietnuť na reálny obraz krajiny a do nich nasadiť pokyny pre navigáciu a informácie o cieľovom areáli. Takýmto spôsobom sa dajú zobraziť aj informácie prispievajúce k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky – napríklad upozornenia na dopravné zápchy alebo poľadovicu.

Podľa potreby a svojej úlohy pri tom pasažieri a vodič dostávajú úplne individuálne zobrazenia do svojich okuliarov pre kombinovanú realitu. Kým vodič za volantom sa aktívne koncentruje na riadenie s využitím údajov o rýchlosti jazdy a priebehu trasy, spolujazdci môžu napríklad už rešeršovať aktivity v cieli jazdy a dokonca ich pripravovať. A napriek tomu si každý člen posádky môže súčasne regulovať teplotu a rozvod vzduchu klimatizácie pre svoje sedadlo, ako aj voliť hudobné skladby pre svoj individuálne použiteľný ozvučovací systém.

Pretože okuliare sú presne vyladené na geometriu interiéru Audi activesphere, užívateľ môže dokonca presne na stredovú konzolu premietať fiktívne kartotékové karty, vizualizujúce prístup k obsahom z internetu. Tým, že senzorika okuliarov pre kombinovanú realitu premeriava interiér s presnosťou na milimetre, sa virtuálne obsahy dajú zobraziť podľa individuálnej potreby a využiť na interakciu.

Na rozdiel od analógového, fyzického ovládacieho prvku – tlačidla alebo otočného ovládača – sa užívateľ nemusí predkláňať alebo naťahovať ruky.

Ďalšou výhodou je, že veľkoplošný dizajn interiéru Audi activesphere sa už nemusí podriaďovať funkcii gombíkov a ciferníkov prístrojov, ako je to pri klasickom dizajne automobilového kokpitu.

Užívateľ vidí ovládací prvok iba vtedy, keď ho potrebuje a môže ho ovládať rovnako intuitívne ako v analógovom svete. Dôležité je, že štúdia predstavuje odklon od tradičnej koncepcie ovládania s displejmi a fyzickými ovládacími prvkami. Namiesto toho sa ovládacie prvky zobrazujú vznášajúce sa v priestore pred funkčnými prvkami, ku ktorým patria. Napríklad ovládač klimatizácie sa zobrazí pred dýzou ventilácie, interaktívny prvok infotainmentu nad reproduktorom.

Tým však nie sú možnosti technológie ani zďaleka vyčerpané. Napríklad v režime offroad sa dajú trojrozmerné (3D) grafiky topografie s vysokým rozlíšením premietnuť na reálny obraz krajiny a do nich nasadiť pokyny pre navigáciu a informácie o cieľovom areáli. Takýmto spôsobom sa dajú zobraziť aj informácie prispievajúce k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky – napríklad upozornenia na dopravné zápchy alebo poľadovicu.

Podľa potreby a svojej úlohy pri tom pasažieri a vodič dostávajú úplne individuálne zobrazenia do svojich okuliarov pre kombinovanú realitu. Kým vodič za volantom sa aktívne koncentruje na riadenie s využitím údajov o rýchlosti jazdy a priebehu trasy, spolujazdci môžu napríklad už rešeršovať aktivity v cieli jazdy a dokonca ich pripravovať. A napriek tomu si každý člen posádky môže súčasne regulovať teplotu a rozvod vzduchu klimatizácie pre svoje sedadlo, ako aj voliť hudobné skladby pre svoj individuálne použiteľný ozvučovací systém.

Pretože okuliare sú presne vyladené na geometriu interiéru Audi activesphere, užívateľ môže dokonca presne na stredovú konzolu premietať fiktívne kartotékové karty, vizualizujúce prístup k obsahom z internetu. Tým, že senzorika okuliarov pre kombinovanú realitu premeriava interiér s presnosťou na milimetre, sa virtuálne obsahy dajú zobraziť podľa individuálnej potreby a využiť na interakciu.

Bezhraničná využiteľnosť

Aj mimo kabíny Audi activesphere poskytuje digitálne prepojenie užívateľa okuliarov a automobilu vrátane ekosystému množstvo možností. Kým napríklad dnes sa trasy navigácie alebo objednanie údržby vozidla dajú pomocou laptopu alebo tabletu spracovať v byte a následne s využitím online služieb digitálnej konektivity preniesť do vozidla, v budúcnosti to bude možné urobiť výlučne pomocou okuliarov pre kombinovanú realitu ako jediného potrebného hardvéru.

A naopak, pasažier Audi activesphere si môže vziať svoje okuliare z auta napríklad na navigáciu na cyklotrase alebo si môže na nich nechať zobraziť ideálu líniu na lyžiarskej zjazdovke.

Vyvolať sa dajú aj informácie týkajúce sa automobilu samotného ako dojazd s daným stavom nabitia batérie alebo poloha najbližšej nabíjacej stanice a to tak vo vozidle, ako aj mimo neho. A v prípade potreby môže vodič v predstihu reagovať aj na výstražné upozornenia ako napríklad nízky tlak vzduchu v pneumatike alebo vybrať si trasu do cieľa zohľadňujúcu predpoveď počasia.

PPE – technológia pohonu na mieru

Audi activesphere concept sa vďaka svojim rozmerom a výkonovej úrovni hodí na využitie aktuálne najinovatívnejšej elektrickej platformy pohonu značky Audi – Premium Platform Electric, skrátene PPE.

Rovnako ako technicky príbuzné štúdie Audi grandsphere a Audi urbansphere môže aj Audi activesphere využiť tento modulárny systém, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Porsche AG. Už v tomto roku budú predstavené prvé sériové modely Audi na báze PPE. Platforma je koncipovaná výlučne pre elektrický pohon s batériou a umožňuje naplno využiť všetky prednosti tejto technológie v oblasti jazdných vlastností, ekonomiky a využitia priestoru.

Následne sa dá ponuka elektrických modelov v portfóliu značky Audi zvlášť účinne rozšíriť – cez segmenty vyššej strednej a strednej triedy, ktoré sú významné z hľadiska objemu predaja. S využitím efektu škálovania sa okrem toho dajú technológie z najvyššej triedy a rozmanité modelové verzie vniesť do široko členeného modelového programu značky premium.

Platforma PPE je po prvý raz koncipovaná tak, aby umožnila doteraz nedosiahnutú šírku automobilov v najpredávanejších verziách karosérie. Diapazón pri tom zahŕňa SUV a CUV so zvýšenou podlahou rovnako ako automobily s nízkou siluetou, ktoré patria k ťažiskovému segmentu ponuky Audi – napríklad modelový rad Audi A6, ktorého vonkajšie rozmery a rázvor sú takmer identické s Audi activesphere concept.

Centrálnym stavebným prvkom budúcej flotily modelov na báze PPE je modul batérie uložený v podlahe karosérie medzi nápravami, ktorý má v prípade štúdie Audi activesphere concept kapacitu približne 100 kWh elektrickej energie. Využitie celej šírky vozidla medzi nápravami umožňuje relatívne plochý layout akumulátorovej batérie.

Pohon všetkých kolies quattro v prípade Audi activesphere concept zabezpečujú dva elektromotory – jeden na prednej a druhý na zadnej náprave. Spolu poskytujú systémový výkon 325 kW (v prepočte 442 k) a systémový maximálny krútiaci moment 720 newtonmetrov. Predné aj zadné kolesá majú päťprvkové závesy s pneumatickým pružením Audi adaptive air suspension a adaptívnymi tlmičmi pruženia.

Rýchle nabíjanie vďaka napätiu 800 voltov

Základom techniky pohonu všetkých budúcich modelov na báze PPE je 800-voltová technika. Rovnako ako už pri sériovom Audi e-tron GT quattro* umožňuje dobiť batériu vo veľmi krátkom čase s výkonom až do 270 kW na rýchlonabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom. Táto revolučná technika sa s platformou PPE po prvý raz dostáva do segmentu strednej a vyššej strednej triedy.

Technológia PPE umožňuje dosahovať časy nabíjania, ktoré sa približujú k bežným zastávkam na tankovanie pri automobiloch poháňaných spaľovacím motorom. Iba 10 minút stačí na dobitie elektrickej energie umožňujúcej dojazd vyše 300 kilometrov.

A za menej ako 25 minút sa dá úroveň nabitia batérie s kapacitou 100 kWh zvýšiť z 5 na 80 percent. Spolu s dojazdom vyše 600 kilometrov sa tak Audi activesphere hodí bez kompromisov ako pohodlný cestovný automobil na dlhé trasy.

Zdroj: Audi

Reklama