6.9 C
Bratislava
nedeľa, 4 decembra, 2022
Reklama

TOYOTA GAZOO Racing sa na Le Mans pokúsi získať piaty titul

Odporúčame

Súťažný tím TOYOTA GAZOO Racing nadviaže na dlhú sériu víťazstiev v 90. ročníku legendárnych francúzskych vytrvalostných pretekov 24 hodín Le Mans, ktoré sa konajú 11. a 12. júna, a pokúsi sa získať už piate víťazstvo v rade.

Tím TOYOTA GAZOO Racing na okruhu La Sarthe vyhral všetky podujatia od roku 2018, keď tu vybojoval svoj prvý titul. Súčasne sa zapísal do histórie novým rekordným časom na kolo v kvalifikáciách a vlani sa zároveň stal historicky prvým víťazom kategórie Hypercar s vozidlom GR010 HYBRID.

TOYOTA GAZOO Racing

Posádka v zložení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozidlom GR010 HYBRID č. 7 má po minuloročnom prvom a mimoriadne emotívnom víťazstve na Le Mans v pláne obhajovať titul. Do Francúzska prichádza nabitá energiou po prvom víťazstve v tohtoročnej sezóne svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA (WEC), ktoré vybojovala začiatkom mája v dramatických pretekoch 6 hodín v Spa.

Sébastien Buemi a Brendon Hartley (GR010 HYBRID č. 8) sú niekoľkonásobnými víťazmi Le Mans s tromi, resp. dvomi titulmi. V roku 2022 je ako tretí člen posádky nasadený Ryo Hirakawa, ktorý sa dvakrát zúčastnil na Le Mans v kategórii LMP2, ale v najvyššej triede bude jazdiť vôbec po prvýkrát.

TOYOTA GAZOO Racing

Na tohtoročnom Le Mans sa Kazuki Nakadžima zároveň po prvýkrát ujíma novej roly podpredsedu spoločnosti TOYOTA GAZOO Racing Europe. Trojnásobný víťaz pretekov Le Mans a majster sveta v rokoch 2018 – 2019 zohráva kľúčovú úlohu vo vedení tímu na súťažných tratiach aj mimo nich, podporuje prevádzkové záležitosti a buduje priateľskú tímovú atmosféru v nadväznosti na podobné snahy zakladateľa tímu Akia Toyodu.

Preteky Le Mans sú tretím kolom sezóny WEC 2022 a ponúkajú dvojnásobné bodové ohodnotenie, ako aj príležitosť pre tím TOYOTA GAZOO Racing poskočiť na čelo majstrovstiev značiek aj súťažných jazdcov po tohtoročnom začiatku v kategórii hypervozidiel v tesnej konkurencii tímov Alpine a Glickenhaus.

Aktuálny ročník predstavuje významný míľnik v rámci zapojenia Toyoty do vytrvalostných súťaží. Prvé hybridné vozidlo tímu v kategórii LMP1, model TS030 HYBRID, debutovalo na šampionáte WEC pretekmi Le Mans v roku 2012. V priebehu dekády, ktorá nasledovala, sa tím zúčastnil na 72 pretekoch WEC, získal osem titulov majstra sveta (štyri v majstrovstvách značiek a štyri pre súťažných jazdcov), vyhral 36 pretekov a vybojoval 31 prvých štartovných pozícií.

Tradícia Toyoty na Le Mans siaha až do roku 1985 a na oslavu v rámci rituálov pred štartom zasadne Kazuki Nakadžima za volant vozidla 85C Skupiny C a dovezie na štartovný rošt víťaznú trofej. S uvedeným vozidlom Kazukiho otec Satoru pred 37 rokmi vybojoval na Le Mans 12. miesto.

Predtým však tím absolvoval intenzívny prípravný týždeň, ktorý sa začal v nedeľu 5. júna oficiálnymi testmi. Ide o jedinú príležitosť v rámci celého roka, kedy môžu účastníci vyskúšať vozidlá na okruhu La Sarthe (13 626 metrov), ktorý je sám osebe jedinečnou kombináciou verejných komunikácií a stáleho súťažného okruhu.

Skúsenosti získané počas testov potom tím využije na úpravy a doladenie vozidiel pred päťhodinovou cvičnou jazdou a 60-minútovými kvalifikáciami, naplánovanými na stredu. Štvrtkový program obsahuje ďalších päť hodín tréningov, medzi ktoré je vložená 30-minutová špeciálna jazda Hyperpole o 8:00 SEČ, kedy sa TOYOTA GAZOO Racing pokúsi už po šiestykrát za sebou získať prvú štartovnú pozíciu.

90. ročník pretekov 24 hodín Le Mans sa začne v sobotu o 16:00 SEČ, kedy sa 62 vozidiel a 186 jazdcov zúčastní na podujatí, ktoré je zlatým klincom súťažného kalendára vytrvalostných súťaží.

Kamui Kobajaši (šéf tímu a jazdec, vozidlo č. 7): „Le Mans je pre celý tím veľkým cieľom, a preto sme sa na túto výzvu intenzívne pripravovali. Hoci sme tieto preteky v posledných štyroch rokoch zakaždým vyhrali, vždy môžu nastať ťažkosti a situácie, kedy je treba riešiť problémy. To sa stalo aj na minuloročnom podujatí, ale vďaka úsiliu tímu a jazdcov sme našli riešenie, a tak nakoniec vozidlo č. 7 preteky vyhralo. Spoločne s Mikom, Josém aj celým mužstvom stojacim za vozidlom č. 7 sme na tú chvíľu čakali veľmi dlho, takže to bolo mimoriadne, možno ešte viac vďaka tomu, že vozidlo č. 8 došlo ako druhé. Aj v tejto sezóne sme sa stretli s určitými ťažkosťami a je smola, že vozidlo č. 8 muselo v Spa z pretekov odstúpiť. Technici sa na ten problém detailne zamerali, a tak veríme, že sa už nebude opakovať. Som si teda istý, že sme na Le Mans pripravení, vyrážame tam so sebaistotou a optimizmom. Viem určite, že tieto preteky budú pre fanúšikov zaujímavé.“

Mike Conway (jazdec, vozidlo č. 7): „Nikdy nezabudnem na ten pocit, keď sme vlani s vozidlom č. 7 na Le Mans zvíťazili. Spoločne s Kamuim a Josém sme pre tento úspech bojovali tak dlho, neustále sme tlačili na pílu a pracovali na tom, aby sme boli na veľké preteky pripravení. Je to neuveriteľne emotívne stáť po prvýkrát na najvyššom stupienku ako víťaz, ale keď to raz zakúsite, chcete, aby sa to zopakovalo. Bude to ťažšie než kedykoľvek predtým, pretože konkurencia v hypervozidlách je tento rok veľmi tesná, ale viem, aký silný náš tím je, a tak som si istý, že opäť dokážeme bojovať o víťazstvo.“

José María López (jazdec, vozidlo č. 7): „Od minuloročného mávania šachovnicovou vlajkou na Le Mans tím intenzívne pracoval na tom, aby bol v tohtoročných pretekoch silný. Vďaka všetkým pracovníkom v Kolíne nad Rýnom a Higaši-Fudži, ktorí maximálne tlačia na to, aby sme boli pripravení bojovať o víťazstvo. Na Le Mans sa môže stať čokoľvek, takže sebaistota vlastne nie je možná. Musíme jednoducho robiť svoju prácu bez chýb, odjazdiť čisté preteky, a potom uvidíme, ako na tom pri mávaní šachovnicovou vlajkou budeme. Mal by to byť napínavý súboj s tímami Alpine a Glickenhaus, takže som si istý, že si fanúšikovia prídu na svoje.“

Sébastien Buemi (jazdec, vozidlo č. 8): „Na Le Mans sa vždy teším, pretože je to zlatý klinec sezóny. Na tieto preteky sa celý rok intenzívne pripravujeme. Je to výsada byť trojnásobným víťazom týchto pretekov, tým sa však nijako nemení moja motivácia alebo emócia. Každoročne tam vyrážam s veľkým odhodlaním vyhrať. Sú to nesmierne náročné preteky, kde je príliš veľa vecí mimo kontroly jazdca: počasie, výjazdy vozidla safety car, žlté vlajky po celej dĺžke okruhu alebo predbehnuté vozidlá prekážajúce na trati, to všetko môže mať vplyv. Ale vieme, že sa celý tím musí sústrediť, nerobiť chyby, a potom budeme mať šancu bojovať na čele.“

Brendon Hartley (jazdec, vozidlo č. 8): „Le Mans sú skutočne mimoriadne preteky s bohatou históriou a skutočne jedinečnou atmosférou. Do týchto pretekov som sa zamiloval hneď pri svojom prvom štarte na Le Mans v roku 2012 a postupne som tu zažil neuveriteľné situácie. Po mnohých stránkach je to pre celý tím drastické podujatie, pretože dni pred pretekmi sú dlhé a tvrdé a následne preteky na 24 hodín sú vždy jedinečná záležitosť. Len dôjsť až do konca je úspech pre každý tím a jazdca, ktorý to zvládne, ale samozrejme naše ambície sú vyššie. Všetci chceme na Le Mans predĺžiť víťaznú šnúru tímu TOYOTA GAZOO Racing.“

Ryo Hirakawa (jazdec, vozidlo č. 8): „Na svoje prvé preteky Le Mans s tímom TOYOTA GAZOO Racing sa už naozaj teším. Keď som v roku 2016 na Le Mans pretekal po prvýkrát, bol som ohromený atmosférou aj počtom fanúšikov. Bola to skutočne mimoriadna udalosť, a tak je cťou byť jej súčasťou. Preteky v Spa boli pre naše vozidlo ťažké a pre mňa aj sklamaním, že som v nich nemohol odjazdiť žiadne kolá. Celý tím na vyriešení problému intenzívne pracoval, aby sme boli na Le Mans náležite pripravení, takže verím v silné preteky a tesný súboj na čele.“

Zdroj: TOYOTA GAZOO Racing

Reklama