/
/
/
Nadčasovo fascinujúce: 25 rokov BMW radu 8

Nadčasovo fascinujúce: 25 rokov BMW radu 8

Reklama

Jubilejné medzinárodné stretnutie v mestách Mníchov a Dingolfing: výročie exkluzívneho luxusného kupé oslavovalo v BMW Group približne 260 fanúšikov a 120 automobilov.

Mníchov. Vo svojom čase bolo ďaleko pred všetkými a dodnes pôsobí nadčasovo, no pohľad do kalendára zaženie všetky pochybnosti: od prvého predstavenia BMW radu 8 uplynulo už 25 rokov. Minulý víkend sa v bavorskom domove automobilu stretli pri príležitosti výročia členovia medzinárodného fanklubu BMW radu 8 a zároveň poskytli v sídle BMW Group neopakovateľný pohľad na 120 kusov luxusného kupé.

Na spoločnom podujatí so začiatkom v továrni BMW Dingolfing, kde sa BMW radu 8 vyrábalo v rokoch 1989 až 1999, a ktoré organizovali BMW 8er Clubs 8er.org (medzinárodný spolok priaznicov BMW radu 8) a ClubE31 Worldwide Owners Group e.V. s podporou BMW Clubs International Office, sa zúčastnilo približne 260 účastníkov z 20 krajín. Druhým vrcholom bolo spoločné stretnutie a fotenie členov klubu a ich automobilov na ploche pred BMW Museum a výškovými budovami BMW v Mníchove. Všetky automobily BMW radu 8 sa zoradili podľa farby a vytvorili tak impozantný obraz, ktorý ocenili aj návštevníci BMW Museum a vedľa stojaceho BMW Welt.

Klub ClubE31 Worldwide Owners Group e.V. združuje viac ako 2 000 majiteľov a priaznivcov BMW radu 8. Medzi aktivity klubu patria pravidelné medzinárodné stretnutia ako aj čulá výmena informácií vrátane podpory pri zháňaní náhradných dielcov, sprostredkovanie skúseností so starostlivosťou a údržbou, aby vozidlá svojim majiteľom prinášali maximum potešenia z jazdy. Na stretnutie v mestách Dingolfing a Mníchov prišli okrem iných aj nadšenci z USA, Islandu a Nového Zélandu. Najdlhšiu cestu vo vlastnom automobile absolvovali na zraz priaznivcov BMW radu 8 viacerí členovia klubu zo Španielska, ktorí prešli viac ako 1 800 prípadne 2 500 kilometrov.

BMW radu 8 patrí k míľnikom bohatej histórie vozidiel typu kupé, ktorá v prípade značky BMW siaha až do tridsiatych rokov. Avantgardná elegancia karosérie, neobyčajný výkonový potenciál, množstvo technických inovácií a exkluzívne prvky luxusnej výbavy. To boli znaky, ktorými sa vyznačoval model s typovým označením E31. Automobil predstavoval úplne nový koncept, ktorý vtrhol do sveta luxusných športových kupé. BMW 850i sa po prvý raz predstavilo na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1989 a spĺňalo funkciu nositeľa vývojových schopností mníchovského výrobcu. Okrem nového dizajnového konceptu sa na ňom po prvý raz predstavilo viacero technologických noviniek, ktoré sa dovtedy v automobilovom svete ešte neobjavili. Klinovitému tvaru karosérie dominovala dlhá a plochá kapota s vyklápacími svetlometmi, na ňu nadväzovali plynulé línie bez B-stĺpika a ostré zakončenie zadnej časti. Dynamika a elegancia kupé boli výrazné a nezabudnuteľné.

BMW 850i bolo dva doky po premiére limuzíny BMW 750i iba druhým nemeckým automobilom z povojnového obdobia poháňané 12-valcovým motorom. Pohonná jednotka s objemom 5,0 litra dodávala výkon 220 kW/300 k a maximálny krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu zrýchľovalo 2+2-miestne kupé s hmotnosťou 1 790 kilogramov z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy.

Výkon sa k zadným kolesám dostával prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej alebo 4-stupňovej automatickej prevodovky vlastnej výroby. V luxusnom kupé sa po prvý raz predstavila päťprvková zadná náprava. Pod charakteristické jazdné vlastnosti BMW radu 8 sa okrem iných detailov podpísali aj automatický stabilizačný a trakčný systém (ASC+T), variabilný posilňovač riadenia a od jari 1990 aj príplatkové elektronicky ovládané tlmiče (EDC). Odborná tlač označovala BMW 850i ako „zamatové a hodvábne kupé“ či „ideálne spojenie výkonu a komfortu“. Odborný nemecký časopis „auto, motor und sport“ po prvom teste napísalo, že „BMW dotiahlo v podobe modelu 850i k dokonalosti všetky možné technické vymoženosti.“ A „Auto Bild“ sa o technike podvozka vyjadril, že: „Na to, aby ste uverili, čoho je schopné, sa v ňom musíte najprv odviezť. Najlepšie po rýchlych diaľničných zákrutách: vlny či medzery, ktoré v ostatných automobiloch zdvíhajú adrenalín, si vodič 850i ani nevšimne.“

Medzi novinky BMW radu 8 patrili aj bezpečnostné pásy integrované do sedadiel, elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, automatické stmavovanie vnútorného spätného zrkadla, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním či výkonný palubný počítač. Súčasťou palubnej elektroniky bol po prvý raz systém Multiplex, ktorý prenášal dáta z rôznych systémov cez rovnaký kanál. To zlepšilo spoľahlivosť elektroniky a zároveň znížilo hmotnosť. Dokonca aj zadné okná luxusného kupé sa otvárali elektronicky. Ďalšou novinkou bolo automatické sťahovanie a zaťahovanie predných okien pri otváraní dverí, čo prospievalo aerodynamike a znižovalo vnútorný hluk.

V roku 1994 sa ponuka pohonných jednotiek rozšírila o druhú verziu dvanásťvalcového motora. Objem vzrástol na 5,6 litra. Model označený ako 850 CSi dosahoval výkon na 280 kW a krútiaci moment na 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo menej ako šesť sekúnd. K vyššiemu výkonu modelu BMW 850 CSi patril aj nový systém na vylepšenie jazdnej dynamiky, ktorý aktívne ovplyvňoval pohyb zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti a natočenia volantu sa zadné kolesá natáčali rovnako ako predné, čo zvyšovalo jazdnú stabilitu pri dynamickom prejazde zákrutami a vylepšovalo reakcie vozidla pri vyhýbaní. Elektrohydraulický systém BMW radu 8 bol predchodcom aktívneho riadenia zadnej nápravy Integral Active Steering, ktorý dnes používajú BMW radu 5, 6 a 7.

Po príchode CSi sa základný model premenoval na 850 Ci a získal viacero drobných úprav. Súčasťou sériovej výbavy sa stali airbag vodiča a spolujazdca, infračervené diaľkové ovládanie a sklápateľné zadné operadlá. Súčasťou príplatkovej výbavy sa stal stabilizačný systém DSC, automatická prevodovka sa dodávala v spojení s adaptívnym riadením. Na jedeň roku 1994 sa zmenili aj pohonné jednotky. BMW 850 Ci poháňal 5,4-litrový motor V12 s výkonom 240 kW/326 k, ktorý sa mohol dodávať aj s novou 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Už v roku 1993 sa predstavil model 840 Ci. Jeho 4,0-litrový motor V8 mal výkon 210 kW/286 k a predstavoval vstupenku do sveta luxusných kupé značky BMW.

V roku 1995 si BMW radu 8 vzal ako inšpiráciu britský umelec David Hockney a svojím dielom tak prispel do zbierky BMW Art Cars. Jeho umelecké stvárnenie BMW 850 CSi symbolizovalo umelecký smer transparentnosti. Hockney napríklad na kapotu okrem iného namaľoval nasávacie potrubie. Na dverách vidno siluetu vodiča a stĺpika riadenia. A z maľby sa dozvedáme, že na zadnom sedadle sedí umelcov jazvečík Stanley.

Do roku 1999 vzniklo 30 621 exemplárov BMW radu 8, pričom 24 z nich vzniklo nákladnou ručnou prácou v juhoafrickej fabrike BMW v meste Rosslyn. Tamojšia montáž bola daňovo výhodnejšia než dovoz hotového vozidla. Viac ako dve tretiny všetkých vyrobených kupé mali 12-valcový motor a len jedno zo šiestich bolo vybavené manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Na vrcholovú verziu 850 CSi pripadlo 1 510 jednotiek, pričom vzhľadom na jeho športový charakter sa predávalo iba s manuálnou prevodovkou.

V rámci prehliadky fabriky v meste Dingolfing sa účastníci stretnutia s BMW radu 8 mohli pokochať aj pohľadom na viaceré vzrušujúce prototypy luxusného kupé. V roku 1991 vznikla aj jediná verzia vysokovýkonného modelu BMW radu 8 s úplne novým 12-valcovým motorom s výkonom okolo 404 kW/550 k. Vyznačovala sa upraveným podvozkom a viacerými špecifickými zmenami na karosérii v prospech lepšej aerodynamiky a prúdenia vzduchu. Superšportové vozidlo vzniklo v spolupráci medzi BMW Motorsport GmbH a BMW Technik GmbH a poslúžilo ako nositeľ inovatívnych technológií. Motor sa nakoniec napríklad uplatnil ako základ pre 12-valcovú pohonnú jednotku legendárneho vozidla Mc Laren F1.

Zdroj: BMW

Prečítať celý text

Reklama