6.9 C
Bratislava
streda, 12 mája, 2021
-- Reklama --
- Reklama -

Maurizio Cattelan nevytvoril BMW Art Car ani „art”.

Odporúčame

Pri príležitosti tohtoročného fotografického festivalu Rencontres d’Arles (4. júla – 25. septembra) oznámili jeho dlhodobí partneri BMW a dvojročná obrázková publikácia a zároveň značka Toilet Paper, ktorú vedú umelec Maurizio Cattelan a fotograf Pierpaolo Ferrari, vytvorenie vozidla „BMW i3 Spaghetti Car”.

Pri príležitosti tohtoročného fotografického festivalu Rencontres d’Arles (4. júla – 25. septembra) oznámili jeho dlhodobí partneri BMW a dvojročná obrázková publikácia a zároveň značka Toilet Paper, ktorú vedú umelec Maurizio Cattelan a fotograf Pierpaolo Ferrari, vytvorenie vozidla „BMW i3 Spaghetti Car”.

P90225449_highRes_bmw-i3-maurizo-catte

Aby sa predišlo akýmkoľvek nezrovnalostiam, treba oficiálne a jasne povedať, že dielo, ktoré vytvoril Maurizio Cattelan, nie je oficiálnou súčasťou kolekcie BMW Art Car. Výtvor bude podľa želania samotného Cattelana zničený niekedy po skončení podujatia Rencontres d’Arles. Najbližším prírastkom do kolekcie BMW Art Car bude po diele, ktoré v roku 2010 vytvoril Jeff Koons, vozidlo BMW M6 GT3. „Jazdiacu skulptúru” momentálne nezávisle od seba vytvárajú John Baldessari americká legenda zo západného pobrežia a mladá pekinská multimediálna umelkyňa Cao Fei. Ich vozidlá sa predstavia koncom roka 2016 a v roku 2017.

Maurizio Cattelan oficiálne ukončil svoju umeleckú činnosť v roku 2011 retrospektívnou výstavou v newyorskom Guggenheimovom múzeu. Napriek tomu pre túto inštitúciu na Upper East Side vytvoril záchodovú misu zo zlata. Výsledky aukčného predaja jeho diel presiahli začiatkom tohto roka hodnotu 15 miliónov dolárov. To vyvoláva otázky, ako dlho bude schopný odolávať tlakom z viacerých strán a nebude tvoriť „umenie”.

Maurizio Cattelan pri pohľade na „Spaghetti Car”, ktoré sa nepovažuje za „umenie” ani za súčasť kolekcie BMW Art Car, povedal:

„*****”

„Toto je jednoznačne najlepšie Spaghetti Car, aké som ochutnal! Všetky tie roky vylepšovania sa nakoniec vyplatili! Úplne úžasné!”

„Sklamal som sa v mojom úsilí o vytvorenie dobrej omáčky na špagety. Pokúšam sa o to už 37 rokov, odkedy som začal variť.”

Spoluprácou bol nadšený aj Serge Naudin, prezident BMW France: „BMW France sa dlhodobo angažuje v kultúre a zameriava sa najmä na fotografiu. Preto sme prirodzene obdivovateľmi Maurizia Cattelana. Máme radi, keď tvorí „umenie” a taktiež ho budeme mať radi, aj keby sa rozhodol, že nebude tvoriť nič.”

„Spaghetti Car” je súčasťou projektu časopisu a značky Toilet Paper pod názvom „Hors Cadre/Out of Content.” Výstava zaberie verejný priestor v Arles počas trvania celého festivalu. BMW i3 sa stane mobilnou súčasťou vonkajšej multimediálnej inštalácie rovnako ako obrovské nástenné maľby a lehátka. Vozidlo BMW i3 sa predstavilo v roku 2014 ako model BMW i, novej značky BMW zameranej na vizionárske automobily a technológie, služby prepojenej mobility ako aj na nové poňatie prémiovej triedy v podmienkach trvalej udržateľnosti.

P90225450_highRes_bmw-i3-maurizo-catte

BMW nadchla možnosť zveriť BMW i3 práve do rúk Maurizia Cattelana. Výrobca spolupracoval s umelcom už počas Bienále Berlín v roku 2006, kde pôsobil ako spolukurátor. BMW France je partnerom podujatia Les Rencontres d’Arles už od roku 2010. Tento rok budú v spolupráci s Musée Nicéphore Niépce oznámení aj najnovší príjemcovia štipendia Résidence BMW. V priestoroch Commanderie Sainte Luce v Arles aj počas výstavy Paris Photo v parížskom Grand Palais v novembri 2016 sa predstavia diela minuloročnej štipendistky, ktorou bola Alinka Echeverría.

Cao Fei a John Baldessari vytvoria BMW Art Car s poradovým číslom 18 a 19

BMW Group predstavila na podujatí Art Basel v júni 2016 prvé vizuály projektov BMW Art Car. Čínska umelkyňa Cao Fei (1978) a americká legenda John Baldessari vysvetlili svoje predstavy o tvorbe a poodhalili ideové koncepty 18. a 19. BMW Art Car. Obaja umelci stvárnia svoje predstavy na vozidle BMW M6 GT3. Cao Fei a John Baldessari sa zaradia medzi takých výnimočných umelcov ako Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, David Hockney a Jeff Koons.

Cultural Commitment BMW Group

BMW Group sa už takmer 50 rokov angažuje vo viac ako 100 kultúrnych projektoch po celom svete. Spoločnosť sa zameriava predovšetkým na dlhodobé partnerstvá v oblasti súčasného a moderného umenia, klasickej hudby, džezu, ale aj architektúry a dizajnu. V roku 1972 vytvoril umelec Gerhard Richter tri veľkorozmerné maľby pre mníchovskú centrálu BMW Group. Odvtedy BMW Group nadviazala spoluprácu s umelcami ako Andy Warhol, Jeff Koons, Daniel Barenboim, Jonas Kaufmann či architektka Zaha Hadid. Kolekciu BMW Art Car najnovšie rozšíria diela od čínskej umelkyne Cao Fei a od Američana Johna Baldessariho. Najvýznamnejšími kultúrnymi aktivitami sú BMW Tate Live, BMW Art Journey a koncerty v Berlíne, Mníchove a v Londýne pod názvom „Opera for All”. Okrem toho spolupracuje aj s najznámejšími múzeami, umeleckými výstavami, orchestrami a operami po celom svete. BMW Group pri všetkých svojich aktivitách v oblasti kultúry ponecháva autorom úplnú tvorivú slobodu. Úlohou je podpora tvorby jedinečných umeleckých diel. Voľnosť pri tvorbe je rovnako nevyhnutná ako pri vytváraní prelomových inovácií a pri úspechu v obchode.

Zdroj: BMW Group

- Reklama -
- Reklama -