6.9 C
Bratislava
piatok, 19 apríla, 2024
Reklama

BMW oslavuje 40 rokov BMW Art Cars. „Umelecké diela na kolesách“ sa v roku 2015 ocitnú na pódiách po celom svete.

Odporúčame

Lichtenstein. Warhol. Koons. Stella. Calder. Rauschenberg. Holzer. Elíasson. Už celých 40 rokov, teda od doby, keď sa prvé BMW 3,0 CSL s grafickým dizajnom od Alexandra Caldera postavilo na štart pretekov 24 hodín Le Mans, fascinuje kolekcia BMW Art Car nadšencov umenia a dizajnu, ako aj fanúšikov automobilov a technológií po celom svete.

Umelci už od vzniku prvých automobilov čerpali inšpiráciu z ich vzrušujúcej rýchlosti, fenoménu mobility a zo samotných pretekárskych áut, ktoré sa stali akýmisi modernými sochami. Od roku 1975 stoja v centre tohto príbehu BMW Art Cars. S myšlienkou BMW Art Cars prišiel francúzsky pretekár a nadšenec umenia Hervé Poulain. Pred 40 rokmi požiadal svojho priateľa, umelca Alexandra Caldera, aby svoj talent a kreativitu upriamil na jeho auto. S pomocou Jochena Neerpascha, vtedajšieho riaditeľa BMW Motorsport, sa zrodilo prvé BMW Art Car a ihneď sa stalo miláčikom publika na pretekárskom okruhu. Do zbierky BMW Art Car odvtedy pribudli v nepravidelných intervaloch ďalšie vozidlá s jedinečnými umeleckými dielami od autorov ako Andy Warhol, Roy Lichtenstein, David Hockney a Jeff Koons.

„BMW Art Cars predstavuje vzrušujúce prelínanie sveta automobilov, technológie, dizajnu, umenia a motoristického športu,“ hovorí Maximilian Schöberl, senior viceprezident BMW Group pre korporátne záležitosti a styky s vládou. „40-ročná história našich ‚umeleckých diel na kolesách‘ je rovnako jedinečná ako ich autori. BMW Art Cars sú kľúčovým prvkom našej celosvetovej angažovanosti na poli kultúry.“

Oslavy tohto jubilea odštartovali výstavy v Hongkongu, v Centre Pompidou, v múzeu BMW a v Concorso d’Eleganza pri jazere Como. Diváci tu mohli obdivovať prvé štyri BMW Art Cars vytvorené Alexandrom Calderom, Frankom Stellom, Royom Lichtensteinom a Andy Warholom, rovnako ako aj M3 GT2 z dielne Jeffa Koonsa. V priebehu roka 2015 sa uskutočnia ďalšie podobné akcie v New Yorku, Miami a v Šanghaji.

Sedemnásti umelci, ktorí sa podpísali pod modely BMW od roku 1975 až po súčasnosť, pochádzajú z rôznych končín sveta a záujem o ich „umelecké diela na kolesách“ je celosvetový. Viaceré z týchto vozidiel zvyčajne nájdeme v múzeu BMW v Mníchove, domove BMW Art Cars, ako súčasť jeho trvalej expozície. Ostatné BMW Art Cars cestujú po celom svete – na veľtrhy umenia v Los Angeles, Londýne a Hongkongu či na výstavy v Louvre, Guggenheimovom múzeu či Šanghajskom múzeu súčasného umenia.

Mnohé z BMW Art Cars, ktoré dnes priťahujú pohľady fanúšikov, sa kedysi tešili sláve na pretekárskych okruhoch: Alexander Calder (BMW 3,0 CSL, 1975), Frank Stella (BMW 3,0 CSL, 1976), Roy Lichtenstein (BMW 320 Group 5, 1977), Andy Warhol (BMW M1 Group 4, 1979), Ernst Fuchs (BMW 635CSi, 1982), Robert Rauschenberg (BMW 635CSi, 1986), Michael Jagamara Nelson (BMW M3 Group A, 1989), Ken Done (BMW M3 Group A, 1989), Matazo Kayama (BMW 535i, 1990), César Manrique (BMW 730i, 1990), A. R. Penck (BMW Z1, 1991), Esther Mahlangu (BMW 525i, 1991), Sandro Chia (BMW M3 GTR, 1992), David Hockney (BMW 850CSi, 1995), Jenny Holzer (BMW V12 LMR, 1999), Ólafur Elíasson (BMW H2R, 2007) a Jeff Koons (BMW M3 GT2, 2010).

BMW Group prináša verejnosti 40. výročie edície BMW Art Car aj prostredníctvom sociálnych médií. Spoločnosť tak predstaví víziu každého umelca a zároveň zistí, čo pre bežných ľudí znamená „umenie aplikované na aute“. Kvôli jednoduchšiemu vyhľadávaniu budú zdieľané pod označením #BMWArtCar.

V roku 2014 publikoval Hatje Cantz prvú ucelenú štúdiu o BMW Art Cars. Bohato ilustrovaná 200-stranová kniha približuje históriu tejto výnimočnej zbierky automobilov od jej vzniku v roku 1975. Prostredníctvom portrétov a rozhovorov prináša informácie o témach a perspektívach, ktoré si umelci vybrali pri tvorbe svojich diel.

Zdroj: BMW

Reklama