6.9 C
Bratislava
utorok, 29 novembra, 2022
Reklama

Päťdesiat rokov Porsche 911 Carrera RS 2.7 – „nemeckého najrýchlejšieho športového auta“

Odporúčame

Pred päťdesiatimi rokmi spoločnosť Porsche vyvinula nový variant 911 pre pretekanie a rely

Stuttgart. „Ducktail’, „RS“ alebo „2.7“. V súčasnosti je Porsche 911 Carrera RS 2.7 známe pod mnohými prezývkami. No jeho význam zostáva jedinečný: svojho času to bolo najrýchlejšie auto nemeckej výroby a bolo prvým sériovo vyrábaným modelom s predným a zadným spojlerom – ten druhý mu priniesol prezývku “ducktail“. V roku 1972 spoločnosť Porsche tak začala trend pre zadné spojlery na sériovo vyrábaných autách.

Asi pred 50 rokmi začala spoločnosť Porsche s vývojom 911 Carrera RS 2.7. „911 Carrera RS 2.7 bol zamýšľaný ako špeciál pre schválenie vozidla. Malo to byť veľmi ľahké, rýchle športové auto,“ spomína Peter Falk, ktorý bol vtedy vedúcim testovania sériovo vyrábaných áut v spoločnosti Porsche. Napriek tomu, že variant modelu bol založený na 911, skončil ako nové základné vozidlo pre pretekanie a rely, ktoré malo mnoho technických inovácií. Najsilnejší model prvej generácie 911 bol prvým modelom 911, ktorý bol pokrstený ako „Carrera“ – najväčšia pýcha sortimentu spoločnosti Porsche. Na hmotnosti, aerodynamike, motore a podvozku sa intenzívne pracovalo. Približne 15 inžinierov vyvíjalo toto auto od mája 1972, ku ktorým sa pridal výrobný personál.

Prekvapujúci úspech

Spoločnosť Porsche na začiatku plánovala vyrobiť 500 exemplárov, aby sa 911 Carrera RS 2.7 homologoval pre skupinu 4 špeciálnych GT áut. Stal sa vozidlom schváleným na cesty pre zákazníkov, ktorí sa chceli zúčastňovať aj na pretekárskych podujatiach. Dňa 5. októbra 1972 bol nový model predvedený na automobilovej výstave v Paríži, ktorá sa konala v Porte de Versailles. Do konca novembra toho roku sa predalo všetkých 500 vozidiel. Spoločnosť Porsche bola prekvapená úspechom auta a bola schopná do júla 1973 strojnásobiť počet predaných áut. Celkom bolo vyrobených 1 580 exemplárov a len čo bolo vyrobené 1 000. vozidlo, Porsche 911 Carrera RS 2.7 bolo homologované pre skupinu 3, ako aj pre skupinu 4. Voliteľný balík výbavy M471 viedol spoločnosť Porsche k vyrobeniu 200 ľahkých „športových“ verzií auta. Bolo vyrobených ďalších 55 exemplárov pretekárskej verzie, 17 základných vozidiel a 1 308 cestovných verzií (M472).

Interiér 911 Carrera RS 2.7 „ľahkého“ (M471) bol zjednodušený na základné veci podľa požiadaviek zákazníka a dátumu výroby. Okrem iného boli vynechané zadné sedadlá, koberce, hodiny, vešiaky a opierky na ruky. Po požiadaní zákazníka nahradili dve ľahké škrupiny sedadiel ťažšie športové sedadlá. Dokonca aj erb Porsche na kapote bol spočiatku nalepený. V porovnaní s balíkom výbavy „cestovného“ modelu (M472), „športový“ model vážil o 115 kg menej, s pohotovostnou hmotnosťou vozidla 960 kg. Stál 34 000 nemeckých mariek. Športový balík (M471) stál 700 nemeckých mariek, zatiaľ čo cestovný balík (M472) bol za 2 500 nemeckých mariek.  Balík výbavy, ktorý bol vybratý, preto definoval príslušnú verziu 911 Carrera RS 2.7.

2,7 litrový plochý šesťvalcový motor so vstrekovaním paliva vytváral mocných 210 PS pri 6 300 otáčkach za minútu a vyvinul 255 Nm pri 5 100 otáčkach za minútu. Umožnilo to športovej verzii zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy, čo robí 911 Carrera RS 2.7 prvým sériovým autom, ktoré prelomilo šesťsekundovú medzu stanovenú nemeckým obchodným časopisom „auto, motor und sport“. Najvyššia rýchlosť prekročila medzu 245 km/h. (Cestný model 6,3 sekundy, 240 km/h). RS 2.7 sa stalo ideálnou syntézou medzi hmotnosťou, výkonom, aerodynamikou a ovládaním.

Prvé so zadným spojlerom

Hmotnosť celej karosérie bola znížená. Tenký plech, tenké okná, plastové diely a odstránenie izolácie pomohlo znížiť celkovú hmotnosť pretekárskeho auta na menej než 900 kg, ktorá bola požadovaná pre nový model, aby bol homologovaný. Zároveň bola zlepšená aerodynamika. Cieľom bolo minimalizovať zdvih na prednej a zadnej náprave pri vysokých rýchlostiach, aby sa dosiahlo neutrálnejšie ovládanie.  Prvýkrát v histórii inžinieri Hermann Burst a Tilman Brodbeck spolu s návrhárom Rolfom Wienerom vyvinuli zadný spojler, keď ho testovali v aerodynamickom tuneli a na testovacích dráhach. Cieľom bolo ponechať formálny uzatvorený variant karosérie modelu 911, aby sa kompenzovali nevýhody sklonenej zadnej časti pomocou vhodných a štylisticky primeraných opatrení a zlepšila sa aerodynamika modelu 911.

Výška nového ducktailu tlačila 911 Carrera RS 2.7 bližšie k ceste, keď auto išlo plnou rýchlosťou a zásobovalo zadný motor s dodatočným chladiacim vzduchom. Tento účinok sa dosiahol bez akéhokoľvek zvýšenia odporu vzduchu; v skutočnosti sa jeho najvyššia rýchlosť zvýšila o 4,5 km/h. „Počas skúšok sme zistili, že s vyšším spojlerom sme mohli zvýšiť najvyššiu rýchlosť pre zníženie odporu vzduchu. Takže sme dvíhali zadný spojler hore po milimetroch s plechom na medzi roztrhnutia, kým sme nenašli bod zvratu, pri ktorom sa odpor vzduchu znovu zvýšil.“ vysvetľuje Falk. Dňa 5. augusta 1972 podali traja zamestnanci spoločnosti Porsche na Nemeckom patentovom úrade dokument o zverejnení patentu č. 2238704.

Rôzne veľkosti pneumatík pre väčší pohon

Inžinieri sa tiež pustili do práce na podvozku. Spoločnosť Porsche mala skúsenosti do tejto etapy pretekania so širšími zadnými kolesami, takže vývojoví inžinieri to tiež vyskúšali na 911 Carrera RS 2.7 „Chceli sme zlepšiť pohon a ovládanie so širokými pneumatikami na zadnej náprave, pretože najväčšia hmotnosť sa nachádza na zadnej náprave,“ spomína Falk. Po prvýkrát malo v spoločnosti Porsche sériovo vyrábané auto rôzne veľkosti pneumatík na prednej a zadnej náprave. Kované kolesá od spoločnosti Fuchs 6 J×15 s pneumatikami 185/70 VR-15 možno nájsť vpredu, 7 J×15 s pneumatikami 215/60 VR-15 vzadu. Aby boli vhodné, spoločnosť Porsche rozšírila karosériu o 42 mm vzadu blízko okrajov blatníkov. „Keď toto dobre fungovalo vo vývoji, výrobe a predaji, všetky následné modely boli vybavené touto kombináciou,“ pokračuje Falk.

Prvý pretekársky úspech

Po zmene predpisov pre športové prototypy, ktoré bránili ďalšiemu vývoju pre nové obmedzenie objemu valcov motora na tri litre, spoločnosť Porsche ukončila veľmi úspešnú éru. Po pretekárskom debute 911 Carrera RSR (preteky-šport-preteky) s výrazne rozšírenou karosériou na Tour de Corse v novembri 1972 sa spoločnosť Porsche rozhodla v roku 1973 začať novú kapitolu úspešného príbehu modelu 911. Začiatkom februára toho roku, RSR pilotované Petromn Greggom a Hurley Haywoodom prekročilo cieľovú čiaru na 24 hodín Daytona s 22-kolovým vedením. Bol to brilantný začiatok novej sezóny. Herbert Müller a Gijs van Lennep vyhrali na Targa Florio v máji 1973. „Víťazstvo bolo pre nás dôležité, lebo ukázalo, že RSR s väčším zadným krídlom bolo veľmi rýchle na okruhoch a v etapách rely,“ spomína Falk. V tejto prvej sezóne vyhralo 911 Carrera RSR tri medzinárodné a sedem národných majstrovstiev – čím poskytlo základy úspechu modelu 911 v nasledujúcich desaťročiach. Na Medzinárodných pretekoch šampiónov (IROC), ktoré sa konali v októbri 1973, Roger Penske z USA nasadil 12 rovnakých áut 911 Carrera RSR 3.0, v ktorých vodiči z rôznych pretekárskych skupín súťažili medzi sebou.

Avšak s 911 Carrera RS 2.7 spoločnosť Porsche vyvíjala nielen športové auto pre pretekársku dráhu, ale aj auto, ktoré mohli zákazníci používať ako každodenný vodič, ako aj na pretekanie. Používalo sa ako skvelé cestovné auto pre pretekársku dráhu. Dobová reklama ho opisovala ako: „Jeho repertoár: po ceste na preteky a znovu domov. V pondelok do úradu. V utorok do Ženevy. Večer naspäť. Nakupovanie v stredu. Mesto. Dopravná zápcha. Spomalená premávka, ale žiadne sadze na zástrčkách, žiadna sťažnosť spojky. Štvrtkové vidiecke cesty, diaľnica, horské serpentíny, znečistené cesty, staveniská, v piatok iba krátka vzdialenosť a opakované studené štarty. V sobotu s dovolenkovou batožinou do Fínska. Carrera RS – plné nevyčerpateľných rezerv v šprintoch a maratónoch.“

Názov Carrera

Po prvýkrát nápis „Carrera“ ozdobil bočný pohľad medzi okrajmi blatníkov na 911 Carrera RS 2.7. Toto španielske slovo sa prekladá ako „preteky“ a RS na zadnom spojleri znamená „Rennsport“ alebo pretekanie. Pre spoločnosť Porsche boli „Carrera Panamericana“ inšpiráciou pre nový názov. V roku 1953 spoločnosť Porsche dosiahla prvotriedne víťazstvo vo vytrvalostných pretekoch s modelom 550 Spyder. Potom, v roku 1954, skončil celkovo na treťom mieste – čo bola senzácia, ktorá spustila nový prídavok k názvu.  V nasledujúcich rokoch spoločnosť Porsche používala názov Carrera pre najsilnejšie vozidlá s motorom so štyrmi vačkovými hriadeľmi/Fuhrmannov motor z roku 1954, napríklad 356 A 1500 GS Carrera alebo 356 B 2000 GS Carrera GT.  Nápis Carrera zdobil zadnú časť Porsche 904 Carrera GTS z roku 1963 a na 906 Carrera 6 z roku 1965 ho bolo možné nájsť na krídle za okrajom predného blatníka. Podľa vyhlásení urobených v tom čase sa Carrera chápalo aj ako „kvalitatívna vlastnosť pre technickú delikátnosť, ktorá sa preukázala na pretekárskych dráhach alebo okruhoch rely“. Skrátka to bol ideálny názov pre budúci špičkový model 911. „Chceli sme priradiť už známy názov „Carrera“ k výrobnému modelu a rozmýšľali sme, ako by sme to najlepšie mohli vyjadriť,“ spomína Harm Lagaaij, ktorý bol v tom čase návrhárom v spoločnosti Porsche. Rozhodli sa pre oblasť medzi okrajmi blatníkov.

Okrem nápisu Carrera mala spoločnosť Porsche na ponúknutie aj iné pútavé dizajnové detaily: K dispozícii bolo 29 odtieňov laku, niektoré v nápadných farbách a 27 bolo vytvorených vrátane takých farieb, ako jasnožltá, červená a krvavo oranžová. Spoločnosť Porsche spĺňala aj požiadavky jednotlivých zákazníkov na farby. Farba okrajov sa hodila ku karosérii alebo nápisom Carrera na bokoch, napríklad biele vozidlá s červeným, modrým alebo zeleným nápisom. Nápis si ponecháva svoj dominujúci význam do dnešného dňa, ako to robí aj dlhodobo slávna skratka RS, Znovu a znovu sa nachádza na väčšine športových modelov 911 – tak, ako to bolo pred 50 rokmi.

Od 20. septembra 2022 Múzeum Porsche organizuje špeciálnu výstavu venovanú 50 rokom 911 Carrera RS 2.7.

Zdroj: Porsche

Reklama