- Alfa Romeo predstavila na autosalóne v Los Angeles svoje prvé SUV, a to v prevedení Quadrifoglio.
- „Meccanica delle emozioni“ v SUV s výrazným dizajnom, výkonom a technológiami dokonale stelesňujúcimi ducha Alfy Romeo.
- Meno vozidla pripomína legendárne športové úspechy v najvyššom talianskom horskom priesmyku.
- Taliansky štýl vyjadrený proporciami, jednoduchosťou a vysokou kvalitou.
- Stelvio je poháňané zážihovým motorom 2.9 V6 BiTurbo s výkonom 510 k, ktorý bol inšpirovaný technológiami a technickými skúsenosťami Ferrari.
- Pohon všetkých kolies s technológiou Q4 bol navrhnutý pre rozdeľovanie krútiaceho momentu na nápravy v reálnom čase.
- Jedinečné, priekopnícke riešenia vrátane technológie Torque Vectoring pre maximálnu kontrolu trakcie a integrovaného brzdového systému, ktorý výrazne skracuje brzdnú dráhu na akomkoľvek povrchu.
- Vzrušujúci zážitok z jazdy vďaka exkluzívnej architektúre zavesenia kolies AlfaLinkTM, dokonalému rozloženiu hmotnosti na nápravy a vynikajúcej výkonovej hmotnosti.
- Rad motorizácií Stelvia bude zahŕňať aj zážihový preplňovaný motor 2.0 s výkonom 280 k v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
https://youtu.be/4QAaIVeC_Hs
Na autosalóne v Los Angeles sa vo svetovej premiére predstavuje najnovší výtvor Alfy Romeo v prevedení Quadrifoglio. Vozidlo, ktoré dostalo meno Stelvio, predstavuje vôbec prvé SUV značky za celú jej viac ako storočnú históriu.
Nové vozidlo má všetky predpoklady k tomu, aby sa stalo meradlom svojho segmentu. Dokonale vyjadruje skutočného ducha Alfy Romeo, ktorý zahŕňa celkom päť ingrediencií, ktoré robia Alfu Romeo jednou z najžiadanejších značiek na trhu: Taliansky štýl, inovatívne a vysoko moderné motory, dokonalé rozloženie hmotnosti, jedinečné technické riešenia a mimoriadnu výkonovú hmotnosť.
SUV Stelvio bolo vyvinuté v prestížnom konštrukčnom stredisku Alfy Romeo v Modene v srdci talianskej Motor Valley. Výroba bude prebiehať v nedávno prestavanej továrni Cassino na výrobnej linke vyhradenej posledným modelom Alfy Romeo vrátane Giulie, ktorá v roku 2015 naštartovala novú éru značky revolučným štýlom, športovými jazdnými vlastnosťami a špičkovými technológiami.
Rovnaké ingrediencie, avšak prispôsobené novej triede, sa objavujú aj u prelomového SUV Stelvio. Tento model ponúka rýdzi štýl Alfy Romeo, prvotriedny výkon a úroveň technickej a technologickej výbavy, ktorá ďaleko presahuje segment malých prémiových SUV.
Nové SUV Alfy Romeo poskytuje vzrušujúce jazdné vlastnosti, ktoré prekvapia aj tých najnáročnejších a najskúsenejších vodičov. Stelvio je najvyšším priesmykom v Taliansku (druhý najvyšší v Európe) a jeho 20kilometrová cesta sa môže pochváliť viac ako 75 zákrutami, dych vyrážajúcimi scenériami a závratným stúpaním až do nadmorskej výšky 2758 metrov nad morom. Za mnoho rokov tu prebehol celý rad cyklistických aj motoristických zápolení, čo túto cestu urobilo doslova športovou legendou. Táto dôležitá dopravná tepna 2. svetovej vojny je natoľko kľukatá, že pôsobí doslova ako turistická atrakcia. Ak si chcete užiť jazdu na takejto ceste a vyťažiť aj tú poslednú kvapku tohto jedinečného zážitku – či už sami, alebo v spoločnosti priateľov -, potrebujete SUV ponúkajúce bezkonkurenčnú kombináciu potešenia z jazdy, talianskeho štýlu a všestrannosti. A presne takým je Alfa Romeo Stelvio.
https://youtu.be/0IVqE_M8orA
Ohromujúcio štýl Alfa Romeo s čistými líniami
Alfa Romeo Stelvio predstavuje dokonalú harmóniu histórie, rýchlosti a krásy. Jedná sa o skutočne až magickú alchýmiu, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou značky s viac ako storočnou históriou. Pre jej dosiahnutie sú tak ako v minulosti potrebné tri symboly talianskeho dizajnu: Zmysel pre proporcie, jednoduchosť a špičková kvalita. Rovnaké ingrediencie stáli aj pri zrode Giulie – nového meradla Alfy Romeo predznamenávajúceho budúcnosť značky -, ktoré však boli prispôsobené úplne novému objemu športovo úžitkového vozidla čiže SUV.
Proporcie Stelvia vyjadrujú silu, dynamiku a kompaktnosť, o čom svedčí aj jeho dĺžka 468 cm, výška 165 cm a šírka 216 cm.
Silu, dynamiku a kompaktné rozmery naznačuje aj bočná silueta vozidla. Línie rozvíjajúce sa od prednej časti smerom dozadu a kabína zakončená strmou zadnou časťou s výklopnými dverami s elegantným spojlerom pre maximálny aerodynamický výkon, čo je nevyhnutná súčasť vozidla s tak ohromnou silou.
Štýl Alfy Romeo nachádza vyjadrenie aj vo vysoko kvalitných plochách, ktoré vytvárajú bohaté a harmonické odrazy svetla v celom objeme. Výsledkom je doslova sošný tvar, ktorý vyniká ostrými kontrastmi medzi plochami, ktoré odrážajú svetlo, a tými, ktoré zostávajú v tieni. Zjednodušene povedané, boky vozidla majú svalnaté tvary, najmä potom v oblasti predných a zadných blatníkov.
Verzia Quadrifoglio predstavená v Los Angeles má bočné prahové nástavce vo farbe karosérie s karbónovými prvkami, ktoré zvýrazňujú športový charakter vozidla. Tieto prvky v kombinácii s predným a zadným nárazníkom a výraznými blatníkmi, opäť vo farbe karosérie, robia Stelvio Quadrifoglio skôr športovým sedanom, než tradičným SUV svojho segmentu.
Tretím typickým znakom vyjadrujúcim štýl Alfy Romeo je jednoduchosť, ktorá ale paradoxne ukrýva jeden z najzložitejších tvorivých procesov – konštrukciu vozidla. Úlohou dizajnu je prekryť dlhú a zložitú prácu jednoduchými a prirodzenými tvarmi, ktoré podtrhujú eleganciu a vycibrený taliansky vkus. Tento prístup prestupuje celou históriou dizajnu Alfy Romeo a vždy bol vyjadrovaný čistými, ale napínavými líniami. To je tiež dôvod, prečo má Stelvio tak silnú osobitosť zloženú z niekoľkých charakteristických prvkov, akým je aj legendárny trojlístok v prednej časti, ktorý je pravdepodobne najznámejším a najľahšie rozoznateľným symbolom v automobilovom dizajne.
Predná časť Stelvia Quadrifoglio zdôrazňuje silu a agilitu prostredníctvom špecifických prívodov vzduchu pre medzichladič a tiež prostredníctvom klasických otvorov v maske chladiča, ako aj šľachovitých plôch.
Podobne je pútavá aj zadná časť. Športový vzhľad umocňuje najmä spodná partia s štyrmi koncovkami výfuku a štýlom tzv. Kammovej zadnej časti, ktorá vozidlu poskytuje nezameniteľný charakter a pripomína slávnu históriu Alfy Romeo. Tento výrazný štylistický prvok sa objavil na rade prestížnych modelov zameraných na výkon a pretekanie.
Rovnaká športová inšpirácia je zrejmá aj v čistom a prehľadnom interiéri Stelvia, ktorý je úplne orientovaný na vodiča, čo je zrejmé aj z umiestnenia ovládacích prvkov na malom, ale veľmi ergonomickom volante navrhnutom tak, aby vyhovoval akémukoľvek jazdnému štýlu. Miesto vodiča bolo navrhnuté tak, aby vodiča obklopovalo, čo najlepšie demonštruje šikmý stredový tunel a mierne zvlnený prístrojový panel. Ten bol navrhnutý doslova na mieru, ako oblek a vytvorený z tých najkvalitnejších materiálov: Uhlíkového kompozitu, dreva a látok, ktoré majú nielen vysoký vizuálny dopad, ale sú tiež mimoriadne príjemné na dotyk a demonštrujú dotyk ľudskej ruky počas výroby.
Vzrušujúci výkon zážihového motora 2.9 V6 BiTurbo s výkonom 510 k
Charakteristickým znakom každej Alfy Romeo sú vysoko moderné a inovatívne motory. To najlepšie demonštruje pohonná jednotka Stelvio Quadrifoglio, ktorá je úplne jedinečná v zmysle použitých technológií a dosiahnutého výkonu. Ide o vidlicový šesťvalec 2.9 BiTurbo s výkonom 510 k, ktorý je kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Šesťvalec BiTurbo, ktorý bol inšpirovaný technológiami a skúsenosťami Ferrari, je z dôvodu zníženia hmotnosti celého vozidla, najmä potom v oblasti prednej nápravy, vyrobený kompletne z hliníka.
Napriek fenomenálnemu výkonu je motor 2.9 BiTurbo s výkonom 510 k fascinujúci aj z hľadiska spotreby paliva. Vďačí za to okrem iného aj elektronickej deaktivácii valcov. Rovnako ako celá nová generácia motorov Alfy Romeo aj pohonná jednotka Alfy Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 BiTurbo poskytuje veľmi osobitý zvuk.
Osemstupňová automatická prevodovka ZF bola špeciálne kalibrovaná pre dosiahnutie zmeny prevodového stupňa počas iba 150 milisekúnd (v režime Race). Prevodovka využíva tiež špeciálnu spojku, ktorá vodičovi poskytuje výrazný pocit zrýchlenia po zaradení prevodového stupňa. V závislosti na režime jazdy zvolenom na ovládači AlfaTMDNA Pro sa mení plynulosť, komfort a charakteristika radenia pre ideálne vlastnosti v danom prostredí. Prevodovka navyše prispieva aj k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Štandardom sú pádla radenia na stĺpiku volantu.
Okrem exkluzívnej motorizácie s výkonom 510 k pre model Stelvio Quadrifoglio potvrdila Alfa Romeo tiež ďalšiu z plánovaných motorizácií, a síce dvojlitrový preplňovaný zážihový motor s výkonom 280 k, ktorý bude opäť kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Tento celohliníkový štvorvalec generuje výkon 280 k pri 5250 ot./min a najvyšší krútiaci moment 400 Nm pri 2250 ot./min. Okrem elektrohydraulického časovania ventilov MultiAir využíva motor systém preplňovania 2 v 1 a vysokotlakové priame vstrekovanie paliva s tlakom 200 bar, ktoré poskytuje mimoriadne rýchlu odozvu na povely pedála plynu v celom rozsahu otáčok a prvotriednu spotrebu paliva.
Inovatívne a exkluzívne technické riešenia
V súlade s technickými tradíciami Alfy Romeo nesmie byť elektronická asistencia invazívna, ale má iba uľahčovať zážitok z jazdy, ktorý je radosťou sám o sebe vďaka starostlivo navrhnutému podvozku a systému odpruženia. Stelvio Quadrifoglio, ktoré sa vo svetovej premiére predstavuje na výstave v Los Angeles, túto filozofiu potvrdzuje. Stelvio je nielen jedinečné a pútavé, ale ponúka aj početné a veľmi dômyselné asistenčné systémy, ktoré ďalej rozvíjajú zážitok z jazdy sprostredkovaný technickou vycibrenosťou vozidla a robia jazdu ešte viac vzrušujúcou.
AlfaTM DNA Pro
Stelvio Quadrifoglio je vybavené novým voličom jazdnej dynamiky Alfa DNA Pro, ktorý upravuje dynamické chovanie vozidla podľa zvoleného režimu: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (energeticky úsporný režim) a Race (pre maximálny výkon).
Pohon všetkých kolies s technológiou Q4
Stelvio Quadrifoglio využíva inovatívny systém pohonu všetkých kolies Q4, ktorý bol navrhnutý pre riadenie trakcie v reálnom čase, vďaka čomu zaisťuje špičkový výkon, účinnosť a bezpečnosť. Stručne povedané systém Q4 nového SUV Alfy Romeo Stelvio spája všetky výhody pohonu všetkých kolies so spotrebou paliva, výkonom a potešením z jazdy s pohonom zadných kolies.
Architektúra pohonu Q4 zahŕňa aktívnu rozdeľovaciu prevodovku a predný diferenciál pre naplnenie špecifických požiadaviek Alfy Romeo, čo vo svojom dôsledku znamená rýchlu odozvu riadenia krútiaceho momentu pri súčasnej kompaktnosti a nízkej hmotnosti. Rozdeľovacia prevodovka využíva pokročilú technológiu aktívnej spojky pre mimoriadne dynamickú jazdu v kombinácii s dobrou spotrebou paliva. Vysokú rýchlosť odozvy a presné rozdelenie krútiaceho momentu poskytuje integrovaný aktívny prvok Next-Gen podľa nastaveného režimu voliča Alfa DNA Pro.
Systém Q4 nepretržite monitoruje početné parametre pre optimálne rozdelenie krútiaceho momentu na nápravy podľa správania vozidla a priľnavosti jednotlivých kolies. Táto technológia dokáže predvídať hroziacu stratu trakcie. Za týmto účelom spracováva rad údajov o pozdĺžnom a priečnom zrýchlení, uhle natočenia volantu a otáčania okolo zvislej osi. V normálnych podmienkach sa Stelvio Quadrifoglio so systémom Q4 chová ako vozidlo s pohonom zadných kolies a 100 % krútiaceho momentu smeruje na zadné kolesá. Akonáhle sa ale kolesá dostanú na hranicu priľnavosti, začne systém cez rozdeľovaciu prevodovku prenášať 50% krútiaceho momentu na prednú nápravu. Pri riadení krútiaceho momentu s najvyššou možnou rýchlosťou využíva systém vysokú mieru mechanického sklzu medzi nápravami (až 2,5%), čo sa prejavuje prvotriednymi vlastnosťami v zmysle priľnavosti a smerovej stability pri zatáčaní.
AlfaTM Torque Vectoring
Vôbec prvýkrát sa v kombinácii s pohonom všetkých kolies Q4 objavuje technológia vektorovania krútiaceho momentu Alfa Romeo Torque Vectoring, ktorá optimalizuje rozdeľovanie krútiaceho momentu a zvýrazňuje športový charakter. Dvojica spojok v zadnom diferenciáli umožňujú riadiť tok krútiaceho momentu na každé koleso oddelene. Sila sa tak prenáša na vozovku účinnejšie, a to aj na hranici dynamických schopností. To robí Stelvio bezpečným a zábavným za všetkých podmienok, bez toho, aby museli prísť k slovu invazívne zásahy elektronickej kontroly stability.
Systém zavesenia s exkluzívnou technológiou AlfaLinkTM
Vpredu je Stelvio Quadrifoglio vybavené lichobežníkovou nápravou so semivirtuálnou osou riadenia pre optimálne filtrovanie rázov od vozovky a rýchlu odozvu riadenia. Toto exkluzívne riešenie, ktoré pomáha udržiavať styčnú plochu pneumatiky s vozovkou aj počas zatáčania, prináša vynikajúcu bočnú priľnavosť. Bez ohľadu na rýchlosť a podmienky tak Alfa Romeo Stelvio ponúka prirodzené a inštinktívne jazdné vlastnosti. Zavesenie zadných kolies využíva 4,5prvkové zavesenie patentované Alfou Romeo a poskytujúce víťaznú kombináciu výkonu, potešenia z jazdy a komfortu. Elektronicky riadený systém odpruženia sa navyše prispôsobuje jazdným podmienkam v každom okamihu a umožňuje voliť medzi správaním orientovaným viac na výkon alebo naopak na komfort.
Integrovaný brzdový systém IBS a karbón-keramické brzdy
Po premiére na modeli Giulia sa jedinečný integrovaný brzdový systém Alfa Romeo IBS objavuje aj u nového SUV Stelvio Quadrifoglio. Tento inovatívny elektromechanický systém kombinuje kontrolu stability s tradičnými hydraulickými brzdami pre zaistenie okamžitej odozvy bŕzd, a tým aj dosiahnutie krátkej brzdnej dráhy. Systém navyše prispieva k optimalizácii hmotnosti. Brzdový systém Stelvio Quadrifoglio tvoria hliníkové súčasti a karbón-keramické kotúče.
AlfaTM Chassis Domain Control
Systém AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) je vo svojej podstate akýmsi mozgom Stelvia Quadrifoglio, ktorý koordinuje všetky elektronické systémy vozidla. Riadi funkciu rôznych systémov, akými sú nový volič jazdnej dynamiky AlfaTM DNA Pro, pohon všetkých kolies Q4, systém AlfaTM Torque Vectoring, aktívne zavesenie kolies a elektronická kontrola stability ESP, a optimalizuje celkový výkon a potešenie z jazdy. Vo výsledku v reálnom čase upravuje charakteristiku zavesenia a mapovanie voliča jazdnej dynamiky AlfaTM DNA Pro na základe údajov o zrýchlení a otáčaní okolo zvislej osi. Zabraňuje vzniku kritických situácií, a to tým, že včas informuje riadiace jednotky v elektronickom systéme vozidla: Podvozok, hnacie ústrojenstvo, zavesenie kolies, brzdový systém, posilňovač riadenia a diferenciál.
Výbava vyvinutá v spolupráci s Magneti Marelli
Tak ako ostatné modely radu Alfa Romeo, tiež SUV Stelvio využíva rad prvkov vyvinutých v spolupráci s Magneti Marelli. Od systémov osvetlenia po hnacie ústrojenstvo, zavesenie kolies a výfukový systém alebo novú jednotku infotelematického systému Connect 3D Nav 8.8″, čo ďalej potvrdzuje prínosnú spoluprácu medzi Alfou Romeo a lídrom v oblasti navrhovania a výroby špičkových automobilových systémov a komponentov.
Dokonalé rozloženie hmotnosti a ideálna výkonová hmotnosť
Jedným z hlavných cieľov pri navrhovaní Stelvio Quadrifoglio bolo dosiahnutie maximálneho potešenia z jazdy. Medzi kľúčové aspekty konštrukcie patrilo dokonalé rozloženie hmotnosti na nápravy a optimálna výkonová hmotnosť. Prvá z týchto požiadaviek vyžadovala starostlivé riadenie hmotnosti a voľbu materiálov. Nové SUV Alfy Romeo má starostlivé usporiadanie komponentov s umiestnením ťažších súčastí čo najbližšie ťažisku. Cesta k ideálnej výkonovej hmotnosti viedla cez použitie ultraľahkých materiálov, akými sú uhlíkový kompozit pre hnací hriadeľ a hliník pre motor, zavesenie kolies, brzdy, dvere, blatníky, kapotu a zadné výklopné dvere. Zníženie hmotnosti však nemalo žiadny vplyv na vynikajúcu torznú tuhosť, ktorá zaručuje dlhú životnosť, nízku hlučnosť a prvotriednu ovládateľnosť v extrémnych podmienkach.
Zdroj: Alfa-Romeo