6.9 C
Bratislava
pondelok, 14 júna, 2021
-- Reklama --
- Reklama -

Spoločnosť Nissan uvádza nový, úsporný 1,3-litrový benzínový motor na zvýšenie príťažlivosti modelu Qashqai

Odporúčame

  • Qashqai – najpredávanejší crossover v Európe – je prvým modelom využívajúcim úplne nový benzínový motor
  • Motor s objemom 1,3 litra, ktorý je dostupný s výkonom 140 alebo 160 koní a ktorý nahradí motory s objemom 1,2 a 1,6 litra

  • Vodičom prináša zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2

  • Vyvinutý s využitím sily a zdrojov aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi

  • Premiéra úplne novej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) v ťažiskovom modeli spoločnosti Nissan

Nissan Qashqai je teraz na predaj s úplne novým benzínovým motorom s objemom 1,3 litra. Je to najnovšia kapitola úspešného príbehu modelu Qashqai – najpredávanejšieho crossoveru v Európe – ktorá ešte viac osloví zákazníkov tohto SUV.

Tento nový, vysoko úsporný zážihový motor dostupný s výkonom 140 alebo 160 koní prináša zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2. Využíva silu a zdroje aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Daimler.

Tento motor je prvýkrát použitý v rámci modelov Nissan v Qashqai. Je dostupný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a úplne novou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DCT), v oboch prípadoch s pohonom prednej nápravy. Je to prvýkrát, čo je prevodovka DCT použitá v ťažiskovom modeli spoločnosti Nissan. Zákazníkom poskytne športový a priamejší dynamický zážitok, zlepšený rozbeh z miesta a plynulé využitie krútiaceho momentu.

V ponuke sú tri verzie nového 1,3-litrového motora – verzia so 140 koňmi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, verzia so 160 koňmi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a verzia so 160 koňmi a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DCT. Maximálny krútiaci moment je 240 Nm pre manuálnu prevodovku (verzia 140k), 260 Nm pre manuálnu prevodovku (verzia 160k) a 270 Nm pre prevodovku DCT.

Jean-Philippe Roux, generálny riaditeľ pre segment crossoverov Nissan Europe, k tomu hovorí: „Spustenie predaja tohto úplne nového 1,3-litrového motora je správnou odpoveďou na meniace sa podmienky trhu, na ktorom zákazníci vyžadujú vysoko efektívny benzínový motor, ktorý prináša výnimočné jazdné vlastnosti a úsporu paliva.“

Tri nové 1,3-litrové pohonné ústrojenstvá priamo nahrádzajú tri staré motory pre model Qashqai – 1,2-litrový motor s výkonom 115 koní v prevedení s manuálnou prevodovkou a prevodovkou CVT a 1,6-litrový motor s výkonom 163 koní a manuálnou prevodovkou. Všetky nové pohonné ústrojenstvá spĺňajú najnovšie európske emisné normy Euro 6d-Temp.

NEDC-BT

140 k a 160 k MP

17″ kolesá

18″/19″ kolesá

Spotreba paliva

5,3 l/100 km

5,7 l/100 km

Emisie CO2 

121 g/km

130 g/km

 

NEDC-BT

160 k DCT*

17″ kolesá

18″/19″ kolesá

Spotreba paliva

5,5 l/100 km

5,8 l/100 km

Emisie CO2 

122 g/km

131 g/km

*Údaje pre DCT podliehajú finálnej homologácií

Všetky tri pohonné ústrojenstvá sú v porovnaní s pohonnými ústrojenstvami dostupnými od iných výrobcov mimoriadne konkurencieschopné a vo veľkom množstve prípadov je úroveň emisií CO2 podstatne nižšia.

Okrem toho, že nový motor ponúka zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2, poskytuje tiež plynulejšiu odozvu pri nízkych otáčkach, prudšie zrýchlenie a rýchlejšie/bezpečnejšie predbiehacie manévre.

Za zlepšenú spotrebu vďačíme zásadnému prepracovaniu dizajnu motora v porovnaní s predchádzajúcimi benzínovými jednotkami. Bol pridaný filter pevných častíc a inovované konštrukčné celky zahŕňajú systém vstrekovania paliva, tvar spaľovacieho priestoru, znížené trenie a optimalizáciu turbodúchadla. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu pri nízkych otáčkach sa tiež znížila hlučnosť, čo ocenia cestujúci.

V porovnaní s výbehovým 1,2-litrovým motorom s výkonom 115 koní a manuálnou prevodovkou má nový 1,3-litrový motor s výkonom 140 koní o 25 koní viac a o 50 Nm vyšší maximálny krútiaci moment. Emisie CO2 modelu Qashqai so 17-palcovými kolesami sú 121 g/km (NEDC-BT), čo je o 8 g/km nižšia hodnota ako v minulosti (NEDC).

Pri porovnaní týchto dvoch pohonných jednotiek sa zlepšilo aj zrýchlenie. Zatiaľ čo čas zrýchlenia z 0-100 km/h je takmer identický (10,6 sekúnd pri 1,2, oproti 10,5 sekúnd pri novej 1,3), zrýchlenie na 4. rýchlostnom stupni z 80-100 km/h kleslo z 5,7 na 4,5 sekundy – čo predstavuje 21% zlepšenie. Na 6. prevodovom stupni pri 100-120 km/h je to ešte výraznejšie zlepšenie – až 35%, čo prináša výrazné zlepšenie pružnosti motora pri bežnej jazde.

V porovnaní s výbehovým 1,6-litrovým motorom s výkonom 163 koní a manuálnou prevodovkou má nový 1,3-litrový motor s výkonom 160 koní o 3 kone menej, ale o 10 Nm vyšší krútiaci moment. Emisie CO2 modelu Qashqai so 17-palcovými kolesami sú 121 g/km (NEDC-BT), čo je o 13 g/km nižšia hodnota ako v minulosti (NEDC).

Úplne nová, dvojspojková automatická prevodovka DCT je vybavená mokrými spojkami, čo prináša zlepšený zážitok z jazdy. Za účelom zvýšenia účinnosti je vybavená elektricky ovládaným chladiacim okruhom a elektromechanickým radením prevodových stupňov. To následne prináša výhody pre zákazníkov – či už súkromných alebo fleetových. Vďaka rýchlym reakciám pri preraďovaní prevodových stupňov, plynulému priebehu výkonu a absencii hydrodynamického meniča je jazda oveľa zábavnejšia a plynulejšia.

Zároveň dochádza k znižovaniu prevádzkových nákladov, a to vďaka nižším nákladom na údržbu počas celej životnosti vozidla. Napríklad servisné intervaly boli predĺžené z 20 000 km na 30 000 km. Okrem toho zníženie vyprodukovaných emisií CO2  o 8 g na 1km pri 2 modeloch s manuálnou prevodovkou znamená aj zníženie výšky cestnej dane, ktorá platí v niektorých krajinách západnej Európy. Podľa dnešných sadzobníkov to predstavuje úsporu £290 v Spojenom kráľovstve, 36€ v Nemecku a 163€ vo Francúzku.

Nový 1,3-litrový benzínový motor bol vyvinutý alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi a podstúpil 40 000 hodín testov a simulácií. Ako súčasť testovania absolvoval motor 300 000 km overovacieho testovania v niektorých z najextrémnejších podmienok na svete.

Vďaka sile a zdrojom aliancie môže Nissan využiť synergie, ktoré posunuli hranice možného vo svete benzínového motora. Výsledné 1,3-litrové pohonné ústrojenstvo ponúka zákazníkom najvyššiu úroveň výkonu a prepracovanosti, spĺňa najprísnejšie štandardy spoľahlivosti a odolnosti a znižuje emisie CO2.

Motor bol vyvinutý v spolupráci so spoložnosťou Daimler, ktorý ho bude využívať vo svojich vozidlách Mercedes-Benz. Aliancia očakáva, že v priebehu budúceho fiškálneho roka sa vyrobí až jeden milión týchto motorov a namontuje sa do viac ako 50 % všetkých predaných vozidiel Qashqai.

Zákaznícke výhody nového 1,3-litrového benzínového motora

Celkové výhody (všetky kombinácie pohonného ústrojenstva)

  • Zlepšenie pružnosti motora a prenosu výkonu/krútiaceho momentu
  • Znížená hlučnosť v dôsledku vyššieho krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach, vďaka ktorému je možné jazdiť v nižšom spektre otáčok, čo ocenia cestujúci.
  • Znížená spotreba paliva a nižšie emisie CO2 a pevných častíc. Za zlepšenú spotrebu vďačíme zásadnému prepracovaniu konštrukcie motora v porovnaní s predchádzajúcimi benzínovými motormi.
  • Inovované konštrukčné celky zahŕňajú systém vstrekovania paliva, tvar spaľovacieho priestoru, znížené trenie a optimalizáciu turbodúchadla
  • Znížené prevádzkové náklady. Konštrukcia motora umožňuje nižšie náklady na údržbu počas jeho životnosti. Servisný interval výmeny motorového oleja bol predĺžený z 20 000 km na 30 000 km.

Zákaznícke výhody – 1,3-litrový motor s výkonom 140 k a manuálnou prevodovkou

(v porovnaní s 1,2-litrovým motorom s výkonom 115 k)

Zvýšený krútiaci moment              +50 Nm (teraz 240 Nm)

Zvýšený výkon                            +25 k (teraz 140 k)

Znížené emisie CO2 (NEDC-BT)       -8 g/km (teraz 121 g/km) so 17″ kolesami

Znížená spotreba paliva (NEDC-BT) -0,3 l/100 km (teraz 5,3 l/100 km) so 17″ kolesami

Zákaznícke výhody – 1,3-litrový motor s výkonom 160 k a manuálnou prevodovkou

(v porovnaní s výbehovým 1,6-litrovým motorom s výkonom 163 k)

Zvýšený krútiaci moment              +10 Nm (teraz 260 Nm)

Veľmi podobný výkon          -3 k (teraz 160 k)

Znížené emisie CO2 (NEDC-BT)       -13 g/km (teraz 121 g/km) so 17″ kolesami

Znížená spotreba paliva (NEDC-BT) -0,5 l/100 km (teraz 5,3 l/100 km) so 17″ kolesami

Podrobný pohľad na technológie motora

Hlava valcov

  • Kompaktný tvar nového motora znamená viac miesta pod kapotou a tiež zníženie celkovej hmotnosti vozidla.
  • Obsahuje novú hlavu valcov „delta“ v tvare trojuholníka. V záujme lepšieho spaľovania sú vstrekovače paliva montované v osi valcov.
  • Zvody výfukového potrubia sú čiastočne integrované do hlavy valcov, čo prináša efektívnejšie chladenie výfukových plynov a zlepšené spaľovanie, najmä pri nízkych otáčkach motora a vysokom zaťažení.
  • Bol pridaný benzínový filter pevných častíc. Filter redukuje pevné častice vo výfukových plynoch ich zachytávaním v mikroporéznej štruktúre filtra, ktorá sa v pravidelných intervaloch automaticky regeneruje.

Povlakovanie stien valcov

  • Toto je prvý prípad, kedy aliancia používa túto technologickú inováciu na motor ťažiskového modelu.
  • Pomocou plazmovej technológie sú steny valcov jemne povlakované materiálom s vysokou povrchovou tvrdosťou a tepelnou vodivosťou.
  • Okrem toho, že táto technológia prináša významné úspory hmotnosti, výrazne tiež znižuje riziko detonačného spaľovania (klepania) motora.
  • Výsledkom použitia tejto technológie je zníženie spotreby a emisií o 1 %.

Turbodúchadlo

  • Turbodúchadlo je teraz vybavené elektronicky ovládaným obtokovým ventilom, čo nahrádza tradičné podtlakové ovládanie turbodpchadla.
  • Znamená to, že turbodúchadlo má rýchlejšiu odozvu, najmä pri nízkych otáčkach motora.
  • Tento spôsob ovládania umožňuje optimálny chod motora bez ovplyvnenia jazdných vlastností.

Vstrekovače

  • Dýzy vstrekovača sú vybavené šiestimi otvormi pre lepšiu atomizáciu paliva.
  • Je použitý rozvod paliva typu Common-rail a vstrekovací tlak 250 barov. Pri výbehovom 1,2-litrovom motore to bola hodnota 200 barov.

Variabilné časovanie ventilov

  • Ventilový rozvod je miesto tradičných zdvíhadiel vybavený vahadlami s hydraulickým nastavením ventilovej vôle.
  • Hlavným prínosom je zníženie vnútorného trenia a predpoklad vyššej životnosti.
  • Motor je úspornejší vďaka nezávisle ovládanému časovaniu vačkových hriadeľov na sacej aj výfukovej strane. 

Zdroj: Nissan

- Reklama -
- Reklama -