6.9 C
Bratislava
streda, 24 apríla, 2024
Reklama

Koncept Nissan Xmotion spája technológie s japonským umením

Odporúčame

  • Ohromujúci exteriér vyžarujúci dynamiku a výkon      dopĺňajú decentné, esteticky tvarované prvky vrátane bočných zvýraznení v      tvare U a odvážne rozvinuté, pre Nissan charakteristické mriežky chladiča      V-motion.
  • Remeselne dokonale vyhotovený dizajn interiéru symbolizuje      japonskú krajinu a vzdáva hold koreňom značky Nissan. Zároveň však hľadí      vpred do éry prepojených a autonómnych vozidiel, ku ktorej smeruje      koncepcia Inteligentnej mobility Nissan.

DETROIT – Nový koncept Nissan Xmotion stavia na dlhej histórii špičkových crossoverov a SUV tejto značky vrátane nedávno uvedených vozidiel Nissan Kicks a Rogue Sport. Predstavuje objavovanie nového dizajnového priestoru pre ďalšie potenciálne prelomové kompaktné vozidlo SUV.

Koncept Xmotion, ktorý bol predstavený na tohtoročnom autosalóne North American International Auto Show, nesie výrazné rysy tradičného vozidla SUV – vysoký postoj, proporcie vysokopraktického vozidla a zosilnené blatníky obklopujúce kolesá a pneumatiky do každého terénu. Aj napriek tomu však koncept Xmotion (vyslovovaný ako „krosmoušn“) spája v sebe japonskú kultúru a tradičné remeselné zručnosti s praktickosťou v americkom štýle a novou generáciou technológií Inteligentnej mobility Nissan.

„Koncept Xmotion je štúdiou toho, ako môžu zdanlivo nesúrodé prvky získať vďaka koexistencii silu a dôraz,“ uviedol Alfonso Albaisa, senior viceprezident pre globálny dizajn spoločnosti Nissan Motor Co., Ltd. „Koncept čerpá inšpiráciu z japonskej estetiky a výrobných metód odovzdávaných z generácie na generáciu. Zároveň ponúka modernú účelnosť nevyhnutnú pre vodiča v nie príliš vzdialenej ére prepojených a autonómnych crossoverov.“

Príbeh o pôvode Vozidlá SUV sú v podstate americkým vynálezom a vznikli preto, aby dostali rodiny tam, kam sa bežné sedany nedostanú. Stále je na nich do značnej miery viditeľný „západný“ vplyv a praktický charakter – často preto pôsobia jednotvárne a nedostatočne vycibrene.

Globálny dizajnový tím Nissanu pracujúci na koncepte Xmotion si dal za cieľ vniesť do tohto segmentu čerstvý vietor. Koncepčné vozidlo vyplnil japonskými odkazmi a estetikou a zároveň ho pripravil na nový svet automobilizmu v znamení autonómnych technológií.

Zámerom bolo nechať koexistovať protikladné myšlienky a atribúty. Výsledkom je vozidlo, ktoré je tiché, a pritom dynamické, pokojné, a pritom plné emócií, sofistikované, a pritom odolné.

Tím sa pri plnení tejto úlohy inšpiroval japonskou estetikou, architektúrou, tradičnými remeslami a krajinami – napríklad pohľadom na horu Fuji rámovanú elektrizujúcim mestským prostredím Tokia.

Aby tímoví konštruktéri a dizajnéri farebného poňatia vozidla lepšie pochopili tradičné remeslá, ducha, metódy a materiály, ktoré sa mali vo vozidle použiť, študovali podklady v remeselných múzeách, ba dokonca trávili čas i s majstrami stolármi a tesármi pracujúcimi na stavbách svätýň a chrámov.

Exteriér konceptu Xmotion: odolný, a pritom sofistikovaný

Koncepčné vozidlá sú pohľadom do budúcnosti, spôsobom, ako v priestore vyjadriť sen. A ako náhľad na novú generáciu crossoverov a SUV značky Nissan vyžaruje exteriér konceptu Xmotion odvážny charakter – niečo, čo jeho dizajnéri nazývajú „účelná sila“.

Okamžite pôsobí dojmom, že karoséria chráni interiér a posádku vozidla. „Vonkajšia vrstva“ koncepcie Xmotion je ochranným brnením pevných základov a podstaty vozidla, ktoré je odhalené v predných a zadných spodných nárazníkoch a v bočných prahoch a naznačuje jeho vrodenú odolnosť.

„Exteriér konceptu Xmotion je veľmi dynamický, s veľmi klinovitými tvarmi. Výrazné blatníky sú hladké a emotívne, a pritom veľmi elegantné,“ vysvetľuje Alfonso Albaisa. „V tom sa tento dizajn líši od tradičného SUV so západným vplyvom. Koncept Xmotion stelesňuje tichú dynamiku a čistotu, ktoré mu dávajú veľmi jedinečný charakter.“

Nová úroveň dizajnového jazyka značky Nissan

Už pri prvom pohľade na nový koncept Xmotion sú okamžite viditeľné charakteristické dizajnové prvky Nissanu, od dravej mriežky chladiča, prelisy až po svetlomety v tvare bumerangu.

Mriežka chladiča V-motion, predstavená pôvodne ako motív široko obľúbeného crossoveru Nissan Murano tretej generácie, sa dočkala vyladenia a úpravy takmer pre všetky súčasné modely značky Nissan. Navyše dostala nové, trojrozmernejšie pôsobiace vyhotovenie.

Pre koncept Xmotion bola mriežka chladiča V-motion ešte prepracovanejšia – je širšia, hlbšia a pôsobivejšia než predtým. Táto nová forma dokonca inšpirovala i samotný názov konceptu Xmotion a pripravuje pôdu na jej použitie v sériovo vyrábaných crossoveroch a SUV v ďalšej dekáde.

Pôsobivý tvar a výzor mriežky ďalej posilňujú nové dizajnové prvky: horizontálne lišty inšpirované japonskou architektúrou, ktoré svojím ostro rezaným vyhotovením pripomínajúcim ostrie a tmavou karbónovou farbou s vysokým leskom završujú dramatický vzhľad mriežky.

Dizajnová téma ostrých hrán prenáša koncept Xmotion i do svojej interpretácie pre Nissan charakteristických svetlometov v tvare bumerangu, ktoré teraz pripomínajú ostrie z kovanej ocele. Vo svetlometoch sú všetky funkcie integrované do jedinej jednotky – diaľkové svetlá, stretávacie svetlá, smerovky a obrysové svetlá. Intenzita a farba svetla sa menia podľa funkcie.

Unikátny dizajn zadných svetiel bol inšpirovaný detailmi a srdečnosťou japonských vyrezávaných skladačiek kumiko. V skutočnosti je štruktúra svetiel optickou ilúziou vytváranou technológiou hologramu.

Inovatívne bočné prvky v tvare U po bokoch konceptu Xmotion prepožičiavajú vozidlu výrazný skulpturálny charakter a zároveň vytvárajú plynulý, nerušený vizuálny prúd od predných k zadným blatníkom. Predely sú veľmi ostré a hlboké, a pritom navodzujú dojem ladného, decentného a tichého pohybu.

„Boky vozidla v tvare U predstavovali veľkú výzvu – udržať tento tvar pri prechode z jedného povrchu na druhý,“ vysvetľuje Alfonso Albaisa. „Stálo nás to veľa práce na skúšobných hlinených modeloch, aby sme dosiahli tento vzhľad.“

S efektnou jednoduchosťou konceptu Xmotion kontrastujú odolné, kované kolesá a pneumatiky do každého terénu. Podobne ako je to v celom vozidle, i kolesá – inšpirované vzhľadom obrábacích nástrojov – koexistujú s pneumatikami do každého terénu ako jeden ucelený kus. Dezén pneumatiky fyzicky nadväzuje na 21-palcové hliníkové kolesá.

Vzniká tým dojem, že pneumatiky sa stávajú súčasťou kolesa a ráfiky privrátené k bočniciam vyzerajú potom väčšie, než sú v skutočnosti. Pneumatiky boli vyvinuté v spolupráci s firmou Michelin a majú samonosnú konštrukciu.

Rozloženie interiéru „4 + 2“

Východiskovým bodom pre dramaticky pôsobiaci interiér bola podobne ako pri exteriéri konceptu Xmotion koexistencia tradičných japonských prvkov s futuristickejšími technologickými štýlovými prvkami. Dizajnéri sa uchýlili k tradičným konštrukčným metódam, remeselnému vyhotoveniu a materiálom, ale použili ich s estetikou moderného dizajnu.

Vďaka svojmu dlhému rázvoru s kolesami posadenými až úplne do rohov vozidla umožnil koncept Xmotion vytvoriť neobvyklú konfiguráciu sedadiel pre cestujúcich „4 + 2“. S tromi radmi jednotlivých sedadiel poskytuje interiér ideálny priestor pre mladý pár, ďalší pár za ním a dve deti alebo domácich miláčikov na treťom rade sedadiel.

„Vozidlo vidíme ako vysokofunkčné každodenné SUV, ktorým môžete jazdiť každý deň, a pritom môže v prípade potreby odviezť majiteľov a ich priateľov do národného parku alebo rekreačnej oblasti,“ hovorí Alfonso Albaisa.

Aby mohol koncept Xmotion pojať rad sedadiel navyše, je vybavený vysúvacím „strešným boxom“. Má aerodynamický dizajn a je dostatočne flexibilný na uloženie najrôznejšej batožiny alebo potrieb na rekreáciu.

Krajina s mostom

Interiér bol vytvorený podľa predobrazu japonskej krajiny. Podlaha predstavuje rieku a stredová konzola symbolizuje most spájajúci prednú a zadnú časť priestoru pre cestujúcich.

Pri tejto konzole, samotnom jadre dizajnu interiéru, bola použitá jedna z mnohých tradičných metód spojov japonského stavebného stolárstva, kanawa tsugi. Táto metóda, využívaná pri stavbe chrámov a svätýň, nepoužíva jediný klinec alebo lepidlo a je povestná svojou pevnosťou a odolnosťou.

Podobne i dizajn prístrojového panelu je modernou interpretáciou tradičného stolárstva kigumi. Použitím konštrukcie kigumi na prístrojovom paneli a konzole pôsobí interiér konceptu Xmotion dojmom robustnej schránky navodzujúcej pocit pevnosti a dôvery, ktorú chcú cestujúci vo svojom vozidle cítiť. 

Zvláštna pozornosť bola venovaná predovšetkým smeru vláken dreva, jeho textúre, a dokonca i vôni pravého dreva, aby to vyzeralo, akoby celý prístrojový panel a konzola boli vyrezané z jediného stromu japonského cédra. S ohľadom na úsporu zdrojov sa vzhľad celistvého dreva dosiahol použitím pravej drevenej dyhy narezanej z jedného stromu vybraného z lesov v severojaponskej prefektúre Yamagata.

Dokonca i dizajn opierok hlavy pre sedadlá bol inšpirovaný rezbárskou metódou kumiko. Okrem toho, že poskytuje potrebnú podporu, prispieva vnútri vozidla k pocitu vzájomnosti. Vďaka dizajnu opierok hlavy s otvormi môžu cestujúci na zadných sedadlách pri pohľade na opierku z rôznych uhlov pozorovať vrstvy rôznych vzorov. Ich šarlátovočervené lakovanie odkazuje na typický japonský lak.

„Sedadlá majú predstavovať loďky pomaly plávajúce s prúdom vody. Na podlahe sme vytvorili vzor, ktorý cestujúcim pripomína vlny,“ uviedol Alfonso Albaisa. „Na treťom rade sedadiel sa tiež ukrýva krajina. Keď sa otvoria dvere, dramaticky, a pritom vkusne sa objaví hora Fuji.“

Na konzole sa nachádza predmet označovaný ako „plávajúci ovládač“, ktorý dokáže vnímať pohyby cestujúcich. Vnútri má pohybový senzor a skenuje pohyb rúk cestujúcich, ktorí tak môžu ovládať zábavný systém, vykurovanie, ventiláciu a klimatizáciu.

Farby minulosti a budúcnosti

Tak ako všetky ostatné aspekty konceptu Xmotion, dôkladne bolo zvažované i použitie farieb s cieľom spojiť dohromady tradíciu a modernosť. Pre exteriér boli zvolené dve farby. Bol vytvorený špeciálny odtieň striebornej pripomínajúci cín, veľmi pevný, avšak dobre spracovateľný kov tradične používaný v Japonsku na jemnú a detailnú remeselnú prácu. Táto farba pomáha dobre zvýrazniť rôzne tvary a kontúry karosérie a výborne ladí s farbami a materiálmi použitými vnútri konceptu Xmotion. Kolesá majú kovanú textúru pripomínajúcu ručne tepaný kov.

Vnútorné konštrukčné prvky, ako sú predné a zadné spodné nárazníky, bočné prahy a lemy blatníkov, sú obalené karbónovou textíliou tkanou v tradičnej japonskej tkáčskej štvrti Nishijin, známej svojimi tradičnými látkami na kimoná a čalúnenia, ktorá poskytuje unikátnu textúru a vzbudzuje dojem pevnosti. Myšlienka tkania karbónového vlákna v tradičnom japonskom vzore je tiež určitým vzdaním úcty k tradícii použitím najmodernejšieho materiálu.

Exteriér konceptu Xmotion navyše obsahuje decentné šarlátovočervené akcenty vyjadrujúce energiu a silu.

Farebná paleta interiéru využíva farby reprezentujúce Japonsko – červenú a bielu –, rovnako ako prvky v čiernej farbe symbolizujúce moderné technológie. Farby interiéru prechádzajú postupne z bielej a sivej vpredu – s určitými čiernymi akcentmi zvýrazňujúcimi technologické prvky – do červenej v zadnej časti.

V celom interiéri sa využíva potlačený a laserom vypaľovaný semiš navodzujúci dojem pohodlia a pokoja. Akcenty z karbónového vlákna tkaného v štvrti Nishijin sa využívajú i vnútri.

Farebné poňatie interiéru bolo inšpirované koncepciou utsuroi alebo „postupné prechody“, keď sa tradičná červená postupne symbolicky prelína do vyspelej budúcnosti. Biela znamená nevinnosť, čistotu a jednoduchosť, zatiaľ čo šarlátovočervená prináša do priestoru dynamiku, silu a energiu.

Veľmi ľudské grafické používateľské rozhranie

Používateľské rozhranie konceptu Xmotion je rovnako ako dizajn vozidla veľmi prosté. Napríklad prepnutie z jazdného režimu ProPILOT na ručný režim jazdy a naopak je možné urobiť pomocou prepínača PD Commander umiestneného na stredovej konzole a prepínači radenia.

V koncepte Xmotion sa tiež nachádza celkovo sedem digitálnych obrazoviek. Tri hlavné obrazovky a ľavá a pravá okrajová obrazovka zaberajú celú šírku prístrojového panela. Ďalej je tu digitálne vnútorné spätné zrkadlo v strope a obrazovka na stredovej konzole.

Obrazovky a informačný a zábavný systém je možné ovládať gestami a pohybmi očí. Intuitívne ovládacie prvky a systém hlasových príkazov umožňujú vodičovi sústrediť sa na jazdu a poskytujú prístup k najrôznejším informáciám chytrým, jednoduchým a bezpečným spôsobom.

Virtuálny osobný asistent „plávajúci kapor koi“

Na spustenie konceptu Xmotion sa používa autentizácia odtlačkom prsta. Keď sa vodič dotkne plochy na autentizáciu odtlačku prsta v hornej časti konzoly, spustí sa uvítacia sekvencia, keď sa prebudí aktuálny osobný asistent v podobe japonského kapra koi.

Ten následne vyskočí až na hlavnú obrazovku. Po napojení na chytrý telefón vodiča navigačný systém automaticky rozpozná cieľ cesty a aktivujú sa i ďalšie používateľské informácie, ako je počasie, hudba a informácie o systéme vozidla. Navigačný systém počas jazdy rozpoznáva okolité „informácie“.

Napríklad v režime autonómnej jazdy, pri zmene jazdných pruhov alebo pri predbiehaní ostatných vozidiel zhromažďuje virtuálny osobný asistent ostatné informácie o bodoch záujmu po ceste. Kapor koi potom vystupuje ako rozprávač a prepája človeka a stroj.

Koncept Xmotion tiež namiesto tradičných vonkajších spätných zrkadiel používa kamerový monitorovací systém a zobrazuje záber a ďalšie informácie na obrazovkách po bokoch. Systém vníma a monitoruje ostatné vozidlá v okolí konceptu Xmotion.

„Vozidlo má nádherné a jedinečné grafické používateľské rozhranie zamerané na to ľudské v nás – prezentuje nevšedný, až snový svet s digitálnou presnosťou,“ hovorí Alfonso Albaisa. „Dáva používateľom výkonné technológie na dosah ruky, a to tak vodičovi, ako aj cestujúcim. Jeho účelom je uľahčovať vám život a zaistiť, aby bola cesta ešte vzrušujúcejšia a príjemnejšia.“

Koncept Xmotion – pripravený na vstup na svetovú scénu Koncept Xmotion spája v sebe japonské korene a bohatý odkaz vynaliezavosti. Je novým výtvorom a zároveň ctí ducha a myseľ tých, ktorí šli pred ním. Jeho dizajn a technológie Inteligentnej mobility Nissan preukazujú plnú použiteľnosť pre budúcnosť.

„Sme svedkami toho, ako Nissan a koncept Xmotion prinášajú oslavu každodenného života, aby sme každý deň mohli vnímať ako jedinečnú cestu,“ hovorí Alfonso Albaisa. „Dúfame, že všetci, ktorí uvidia toto vozidlo na autosalónoch po celom svete, budú mať presne ten istý pocit.“

Hlavné technické údaje konceptu Xmotion
Celková dĺžka 4,590 mm
Celková šírka 1,940 mm
Celková výška 1,700 mm
Rázvor kolies 2,785 mm
Pohon Systém inteligentného pohonu všetkých kolies
Disky kolies 21″
Pneumatiky priemer 780 mm
Konfigurácia sedadiel 3 rady, 6 cestujúcich (tri rady po dvoch sedadlách)

 

Zdroj: Nissan

Reklama