/
/
/
FCA na výstave Milano AutoClassica 2016

FCA na výstave Milano AutoClassica 2016

Reklama

Tohtoročný ročník výstavy historických vozidiel Milano AutoClassica prebehne vo Fiera Milano Rho, a to od 18. do 20. marca. Medzi účastníkmi nebude chýbať ani skupina FCA so značkami Alfa Romeo, Abarth a Fiat, ktoré predstaví v hale 12 rad cenných historických modelov a vedľa nich aj pár najnovších produktov. 

18. marca otvorí svoje brány prestížna výstava historických vozidiel Milano AutoClassica. Značky Alfa Romeo, Abarth a Fiat tu samozrejme nebudú chýbať.

Kolekcia Alfy Romeo sa zameria na športové sedany, teda koncepciu, ktorú sama vynašla a ktorú teraz opäť obnovila prostredníctvom nového radu Giulia. Návštevníci milánskej výstavy uvidia štvoricu prestížnych modelov z múzea Alfy Romeo v Arese, nazývaného ako Stroj času: Alfa Romeo 1900 (1950), Giulia TI Super (1963), Alfetta (1972) a 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988). Vedľa týchto raritných modelov sa bude vynímať výnimočná Giulia Quadrifoglio, ktorá je demonštráciou nového štýlu Alfy Romeo a tiež dokonalým vyjadrením konceptu „meccanica delle emozioni“.

Pozornosť bude pútať nepochybne aj značka Abarth, ktorá sa bude prezentovať dvojicou modelov 124: historickým cestným vozidlom z roku 1975 a takisto novým fascinujúcim spiderom, ktorý bol nedávno uvedený na ženevskom autosalóne. Vozidlo navrhnuté pre rýdze potešenie z jazdy sa predstavuje v Taliansku vôbec prvýkrát. Úplne nový model napĺňa potreby aj tých najnáročnejších vodičov, lačných po nefalšovanom potešení z jazdy, ktorým je k dispozícii za cenu 40 000 eur. Nový Abarth 124 spider ťaží predovšetkým zo svojho výkonu a nezameniteľnej atmosféry. Ponúka pohon zadných kolies, dômyselné zavesenie kolies a zážihový preplňovaný štvorvalec 1.4 MultiAir Turbo s výkonom 170 k, ktorý je spojený so šesťstupňovou manuálnou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou Sequenziale Sportivo s radením páčkami pod volantom. Spojenie histórie a túžby po technickej evolúcii je neoddeliteľnou súčasťou DNA značky Abarth, čo dokonale vyjadrujú aj vystavené vozidlá a tiež nová ambiciózna iniciatíva Abarth Classiche. Tento projekt sa predstavil v novembri v turínskych dielňach Officine Abarth v Mirafiori a zahŕňa rad aktivít, počnúc registrom vozidiel Abarth a končiac službami reštaurovania historických modelov. Medzi ďalšie činnosti bude patriť organizovanie výstav, akcií, stretnutí a závodov.

Podľa očakávaní vzbudil nový program Abarth Classiche veľký ohlas a už v začiatku svojej činnosti zaznamenal veľký úspech. Počas krátkej doby má za sebou rad certifikácií a jeho rezervačný zoznam sa neustále predlžuje. Súlad medzi súčasnými a historickými modelmi, ktoré počas svojej doby zaznamenali rad motoristických rekordov, patrí medzi tajomstvo obchodného úspechu značky Abarth. Viac informácií nájdete na novej internetovej stránke http://www.abarthclassiche.com.

Čo sa týka digitálnych aktivít, 1. marca začal svoju činnosť klub The Scorpionship. Ide o jedinú oficiálnu komunitu vlastníkov, zberateľov a nadšencov značky Abarth. Jej členom sa môže stať ktokoľvek, stačí vyplniť príslušný registračný formulár na internetových stránkach http://scorpionship.abarth.com.

Členovia klubu The Scorpionship získajú prístup k sérii zaujímavých výhod, propagačným ponukám a pretekárskym príležitostiam a chýbať nebudú samozrejme ani pozvania na stretnutia priaznivcov značky Abarth.

Vráťme sa ale na milánsku výstavu. Prezentáciu skupiny FCA tu dopĺňa nový Fiat 124 Spider, ktorý nielen oživuje legendárne meno, ale klasický štýl a výkon prináša novej generácii zákazníkov. Vozidlo vzdáva hold svojmu menovcovi, pôvodnému modelu 124 Spider predstavenému pred takmer 50 rokmi. Novinka nadväzuje na svojho predchodcu klasickou krásou, avšak v novej perspektíve a bez akéhokoľvek narušenia podstaty. Nový Fiat 124 Spider je vybavený spoľahlivým zážihovým preplňovaným štvorvalcom s objemom 1.4 litra, ktorý využíva technológiu MultiAir. Táto pohonná jednotka, ktorá je kombinovaná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou poskytuje výkon 140 k a krútiaci moment 240 Nm.

Vo vonkajšom výstavnom priestore budú mať návštevníci unikátnu príležitosť zoznámiť sa a vyskúšať si modely Alfa Romeo 4C Spider a Abarth 695 Biposto, ako aj novú Alfu Romeo Giulietta a mnohonásobne ocenené kupé Alfa Romeo 4C.

Vystavené historické modely z kolekcie Alfa Romeo

1900 (1950)

Koncept športového sedanu vznikol v neskoršom období 50. rokov a jeho zakladateľom bol práve model 1900. Prvé vozidlo Alfy Romeo vyrábané kompletne na výrobnej linke bolo takisto prvým typom, ktorý bol navrhnutý podľa nových trendov automobilového priemyslu, vrátane samonosnej karosérie a prvého masovo vyrábaného štvorvalcového motora.

Medzi najvýznamnejšie rysy modelu 1900 patrili dynamické jazdné vlastnosti. Rýchlosť, ovládateľnosť, stabilita a aktívna bezpečnosť z neho urobili prvý výkonný trojpriestorový sedan, ktorý poskytoval vlastnosti, aké boli dovtedy vyhradené len skutočným športovým vozidlám (so zodpovedajúcou karosériou) a automobilom vyšších segmentov. Čisto športový výkon v rodinnom vozidle predstavoval v danej dobe veľmi inovatívnu koncepciu, ktorá sa na trhu ujala naozaj skvelo. Model 1900 nazbieral počas svojej existencie aj rad víťazstiev vrátane prvého miesta v mexickom závode Carrera Panamericana v roku 1954, ktoré viedlo k vzniku presláveného reklamného sloganu: „Rodinný sedan, ktorý vyhráva preteky“. V polovici 50. rokov sa stal prvým vozidlom takzvanej „Panther“ Flying Squad talianskej štátnej polície, ktorá modernizovala svoj vozový park prostredníctvom vysoko výkonných vozidiel schopných účinne zakročiť v boji proti kriminalite.

Štvorvalcový motor modelu 1900 s dvojicou vačkových hriadeľov bol priebežne modifikovaný a jeho zásluhou tento rodinný sedan dosahoval výkonu 115 k a najvyššej rýchlosti 180 km/h.

Model 1900 skončil vo výrobe v roku 1959 po 17 390 vyrobených vozidlách, ktoré zišli z výrobnej linky továrne v Portellu.

Giulia TI Super (1963)

Revolučný a úplne priekopnícky sedan Giulia debutoval v roku 1962. Reklamný slogan „Navrhnuté vetrom“ bol inšpirovaný vynikajúcim koeficientom odporu vzduchu, ktorý dosahoval hodnoty 0,34. Táto hodnota je pritom úplne konkurencieschopná aj na súčasnom trhu. Športový sedan Giulia sa stal chrbticou modelovej ponuky Alfy Romeo a jeho zvláštnosťou bola výroba v dvoch továrňach, a síce v Portellu a Arese.

Giulia bola prvým masovo vyrábaným vozidlom s päťstupňovou prevodovkou a jedným z prvých vozidiel s oddelenou štruktúrou karosérie. V prípade nárazu si priestor pre posádku udržiaval svoj tvar a zaisťoval tak cestujúcim väčšiu bezpečnosť. Štvorvalcový motor Giulie s objemom 1600 cm3 bol odvodený od jednotky „Millenove“ v zmysle zdvihového objemu aj použitých materiálov. Motor s kľukovou skriňou vyrobenou z hliníka namiesto zliatiny vychádzal z motora Giulie „milletrè“ (predstavený v roku 1954) a bol extrémne dômyselný, výkonný a spoľahlivý. Vynikajúca dynamika a prvky konštrukcie Giulie zaznamenali v rôznych podobách rad neuveriteľných výsledkov v pretekoch. Model Giulia TI Super predstavený v roku 1963 (výkon 112 k a rýchlosť 190 km/h) je najvzácnejším a najprestížnejším variantom radu Giulia. Pre preteky vzniklo iba 501 vozidiel, väčšina z nich v bielom odtieni Biancospino a so symbolom štvorlístka Quadrifoglio na bokoch a kapote. Karoséria bola zjednodušené pre ďalšie zvýšenie vynikajúcej výkonnosti. Na modeli TI Super sa učila celá generácia pretekárskych jazdcov, ktorí do vyšších kategórií postupovali na základe víťazstiev a hodnotení dosiahnutých za volantom tohto sedanu Alfy Romeo. Giulia TI Super bola vhodná predovšetkým na cestné preteky, čo dokazuje aj pamätné víťazstvo vo svojej kategórii v Tour de France 1963, ktoré predstavovalo jeden z najväčších úspechov. Počas svojej dlhej existencie vycestovala Giulia do sveta vo viac ako jednom milióne exemplárov.

Alfetta (1972)

Prestížny športový sedan Alfy Romeo nazvaný Alfetta sa predstavil prvýkrát v Terste v máji 1972 a prezentoval ho päťnásobný majster sveta formuly 1 Juan Manuel Fangio. Úplne nový model bol krížencom medzi typmi 1750 a 2000, ktoré vychádzali z Giulie a postupne boli nahradzované novými modelmi. Alfetta bola z technického hľadiska vysoko modernou, doslova revolučnou interpretáciou konceptu športového sedanu, ktorý značka založila o dvadsať rokov skôr modelom 1900. V čase uvedenia bola Alfetta najdômyselnejším masovo vyrábaným sedanom na trhu. Využívala vpredu pozdĺžne uložený motor (1779 cm3, 122 k, 180 km/h) a pohon zadných kolies transaxle, tzn. s prevodovkou a spojkou uloženými vzadu. Vozidlo využívalo zadné zavesenie kolies typu De Dion, teda technické riešenie odvodené od vozidla formuly 1 Alfa 159 Alfetta, ktoré disponovalo obdobnou konštrukciou zavesenia a s Juanom Manuelom Fangiom slávilo v roku 1951 titul Majstra sveta.

Kampaň pri uvedení vozidla na trh stavala práve na tomto historickom spojení, napríklad prostredníctvom fotografií sedanu Alfetta pred monopostom F1. Alfetta bola od prvých mesiacov predaja úspešným vozidlom a rovnako tomu bolo po celý čas jej výroby (tá sa skončila v roku 1984 po mnohých verziách a objemových triedach), pričom zaberala až 40 % trhu. V 80. rokoch bola Alfetta prvým vozidlom s variabilným časovaním ventilov, kľúčovou technológiou patentovanou Alfou Romeo, ktorá hrá významnú úlohu v konštrukcii motorov aj v dnešnej dobe. Okrem nesporných dynamických vlastností poskytovala Alfetta tiež komfort, priestrannosť a moderné poňatie. Do roku 1984 opustilo výrobnú linku celkom 476 000 modelov Alfetta. 

Alfa 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988)

V roku 1985 slávila Alfa Romeo svoje 75. výročie novým modelom Alpha 75: kompaktným športovým sedanom, ktorý nahrádzal novú Giuliettu (1977 až 1984). Rad pohonných jednotiek rozšíril vidlicový šesťvalec s objemom 2,5 litra, ktorý bol neskôr zväčšený až na 3 litre. Model 75 zdieľal karosériu a rad mechanických komponentov s novou Guliettou, ktorá vychádzala z Alfetty. Výsledkom bol úspešný model s veľmi osobitým designom zahŕňajúci dve dôležité inovácie: dvojlitrový motor Twin Spark (1962 cm3, 148 k, 205 km/h) a sériový preplňovaný motor (1779 cm3, 155 k, 215 km/h), ktorý ako vôbec prvý motor využíval pokročilý elektronicky riadený systém preplňovania. V roku 1988 bola predstavená verzia 75 Turbo Evoluzione, ktorá bola navrhnutá podľa špecifikácie IMSA (International Motor Sports Association). Pretekársky špeciál zvíťazil vo dvoch ročníkoch Giro Automobilistico d’Italia, a síce 1988 a 1989. V tejto konfigurácii dosahoval model 75 v roku 1988 výkonu 335 k a o rok neskôr dokonca 400 k. Vozidlo sa odlišovalo tiež širším rozchodom kolies a dômyselnejšou aerodynamikou s výrazným zadným spojlerom z uhlíkového kompozitu.

Výroba modelu skončila v roku 1992 po 387 000 predaných vozidlách vrátane Spojených štátov amerických, kde bol ponúkaný pod označením Milano. Model 75 bol posledným vozidlom mimoriadnej a dlho vyrábanej série Alfetta.

Zdroj: Alfa Romeo

Prečítať celý text

Reklama