/
/
/
F80: NOVÝ SUPERCAR OD FERRARI

F80: NOVÝ SUPERCAR OD FERRARI

Reklama

Ikona novej generácie

Ferrari F80 je nové superauto značky Ferrari, ktoré sa zaradí medzi legendy ako GTO z roku 1984 alebo LaFerrari Aperta z roku 2016. Predstavuje vrchol technológie a výkonu, a je extrémnym vývojom spaľovacieho motora. S kombinovaným výkonom 1200 koní a hybridným pohonom V6 je najvýkonnejším cestným autom, aké kedy Ferrari vyrobilo. Pokročilé technologické riešenia robia z F80 nový štandard inovácií a inžinierskej dokonalosti.

Ferrari predstavilo F80 – nové superauto, ktoré otvára novú kapitolu legendárnych vozidiel so znakom vzpínajúceho sa koňa. Vyrobených bude len 799 kusov. F80 sa zaradí medzi ikony ako GTO, F40 a LaFerrari tým, že predstaví vrchol technológie a výkonu značky Ferrari.

Od roku 1984 Ferrari pravidelne uvádza superautá, ktoré predstavujú technologický vrchol svojej doby a stávajú sa legendami už počas svojej existencie. Sú určené pre najnáročnejších klientov a nezmazateľne sa zapisujú do dejín automobilizmu.

Inžiniersky extrém

F80 je stelesnením vrcholu inžinierskeho výkonu pre vozidlo so spaľovacím motorom. Využíva najmodernejšie technológie vrátane najnovšej generácie hybridného pohonu, aby dosiahol bezkonkurenčný výkon. Od karbónového šasi cez aerodynamiku až po aktívne zavesenie je všetko navrhnuté na maximalizáciu výkonu.

F80 je výnimočné tým, že kombinuje extrémny výkon s vysokou použiteľnosťou na cestách. Vodič môže pohodlne jazdiť po bežných cestách a zároveň si užívať schopnosti vozidla na okruhu. Kabína je navrhnutá ako jednosedadlová s priestorom pre spolujazdca a minimálnym odporom vzduchu.

Technológia z motoršportu

Rovnako ako predchodcovia, aj F80 využíva pohonnú jednotku odvodenú od pretekárskych vozidiel. Zatiaľ čo GTO a F40 mali turbo V8, dnešné vozidlá F1 a WEC využívajú turbo V6 s hybridným systémom. Rovnakú architektúru používa aj F80, doplnenú o elektrické turbodúchadlo (e-turbo), ktoré zaisťuje okamžitú odozvu.

Aerodynamika a pohon

Aerodynamické riešenia ako aktívne krídlo, difúzor, S-Duct a trojité predné krídlo generujú až 1000 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h. Aktívne zavesenie zlepšuje zemný efekt. Elektrická predná náprava umožňuje pohon všetkých kolies. Nové brzdy s technológiou CCM-R Plus pochádzajú z motoršportu.

Dizajn novej éry

F80 definuje nový dizajnový jazyk Ferrari – napäté línie, extrémna proporcia a odkazy na letectvo. Interiér sa sústreďuje na vodiča, no zároveň ponúka komfort spolujazdcovi. Použitie karbónových materiálov a kompaktných proporcií znižuje hmotnosť a odpor vzduchu.

Pohonná jednotka

Spaľovací motor: 3-litrový V6 s uhlom 120°, výkon 900 koní, najvyššia špecifická sila v histórii Ferrari (300 k/l). Pridanie predného elektromotora a zadného MGU-K zvyšuje výkon na 1200 koní.

Komponenty sú odvodené z modelu 499P z Le Mans. Motor využíva MGU-K a e-turbo technológie z F1. Motor pracuje bližšie k hranici detonačného spaľovania vďaka štatistickej regulácii klepania a dosahuje otáčky až 9000 ot./min.

Hybridný pohon: Tri elektromotory (dva vpredu, jeden vzadu), Halbach konfigurácia, 800V systém. DC/DC menič premieňa napätie na 48V a 12V bez potreby ďalších batérií. Predná náprava s elektromotormi váži len 61,5 kg a využíva aktívne mazanie.

Vysokonapäťová batéria: 2.3 kWh, 204 článkov, 860V, výkon 242 kW. Vďaka bezdrôtovým senzorom CSC je zlepšené riadenie energie a teploty.

Aerodynamický výkon

Pri 250 km/h F80 generuje až 1000 kg prítlaku – 460 kg vpredu, 590 kg vzadu. Riešenia ako S-Duct, predné trojité krídlo, aktívne zadné krídlo a rekordne dlhý difúzor maximalizujú účinnosť. Aktívne aerodynamické prvky upravujú odpor a prítlak v reálnom čase.

Tepelné riadenie

Chladiaci systém je optimalizovaný s dôrazom na efektivitu výmeny tepla a minimálne zasahovanie do aerodynamiky. Obsahuje špeciálne chladiče, elektronicky riadený klimatizačný okruh a patentované riešenia na chladenie bŕzd.

Jazdná dynamika

Zavesenie kolies so 48V pohonom, 3D tlačené komponenty a bez stabilizátorov umožňujú precízne riadenie. Systém SSC 9.0 s virtuálnym modelom vozidla zlepšuje trakciu a stabilitu.

F80 má tri jazdné režimy: Hybrid, Performance a Qualify. Funkcia Boost Optimization umožňuje dodatočný výkon na základe rozpoznania trate. Brzdy CCM-R Plus majú vylepšenú tepelnú vodivosť a brzdnú silu.

Podvozok a karoséria

Karbónové monokokové šasi, hliníkové podrámce, titánové skrutky. Strecha a šasi sú vyrábané z kompozitov s využitím F1 technológií. Dvere typu butterfly s uhlíkovými výstuhami. Zadný kryt motora odvádza teplo cez šesť prieduchov.

Dizajn interiéru

Interiér navrhnutý podľa koncepcie „1+“, kde vodič je v centre pozornosti. Sedadlá sú posunuté, aby kabína bola užšia. Nový volant je menší a s lepšou ergonómiou.

7-ročná údržba

F80 ako prvé superauto Ferrari ponúka 7-ročný plán údržby. Zahŕňa originálne diely, školený personál a celosvetové pokrytie.

Technické údaje

  • Motor: V6 120°, 2992 cm³, 900 koní pri 8750 ot./min, 850 Nm pri 5500 ot./min
  • Hybridný systém: 3 elektromotory, max. výkon 1200 koní
  • Rozmery: 4840 × 2060 × 1138 mm
  • Rázvor: 2665 mm
  • Hmotnosť: 1525 kg (suchá), pomer výkon/hmotnosť: 1.27 kg/k
  • Pohon: všetky kolesá
  • Brzdy: karbón-keramické disky CCM-R Plus
  • Zrýchlenie: 0–100 km/h za 2,15 s, max. rýchlosť 350 km/h
  • Spotreba: 13,5 l/100 km, emisie CO2: 307 g/km
Prečítať celý text

Reklama

Ďalšie články