1. Úvod: Elektrické vozidlo novej generácie spoločnosti Honda, Honda e
- Honda e stelesňuje víziu značky pre jednoduchosť mestskej mobility
- Vynikajúci exteriérový dizajn s čistým minimalistickým vzhľadom – navrhnutý bez kompromisov
- Platforma pohonu zadných kolies, nezávislé zadné odpruženie a rozloženie hmotnosti 50:50 zlepšujú dynamické jazdné vlastnosti
- Zjednodušenie technológie zameranej na používateľa s ľahkosťou prepája cestujúcich s každodenným životom
Automobilový priemysel sa mení rýchlejšie ako kedykoľvek predtým vo svojej histórii, pričom zbližovanie trendov a vývoja formuje tvár tohto odvetvia nad akékoľvek očakávania. Honda predpovedá, že do roku 2030 bude vývoj automobilov zameraný na elektrifikáciu, automatizáciu a služby. Environmentálne problémy, ako napríklad zmena podnebia, zvyšujú dopyt po čistejšej mobilite a urýchľujú elektrifikáciu automobilov.
Honda si uvedomuje, že technológia sa vyvíja rýchlym tempom so vznikom autonómnych a umelých technológií a ako taký sa vyvíja aj vzťah medzi zákazníkmi a ich automobilmi. Zákazníci sa usilujú o zvýšenie prepojenia medzi svojím autom a bežnými elektronickými zariadeniami, a tak aj s vonkajším svetom. Tento prístup zameraný na človeka v automobilovom priemysle vidí zákazníkov, ktorí považujú mobilitu za službu, ku ktorej majú prístup, a nie za produkt, ktorý vlastnia.
Kompaktná, plne elektrická Honda e je inšpirovaná predikciou značky Honda do roku 2030 a jej snahou o zlepšenie životného prostredia, hlavne v rušných mestských oblastiach. Úplne nový model Honda e je od základov navrhnutý tak, aby poskytoval dokonalý komplex pre moderné mestské prostredie, a je dokonalým výtvorom založeným na filozofii značky zameranej na človeka.
Honda e sa prvýkrát objavila v roku 2017 v koncepčnej podobe ako „Urban EV“. Nasledoval model Honda e Prototype, takmer pripravený na výrobu, ktorý na ženevskom autosalóne v roku 2019 získal medzinárodné uznanie. Automobil pripravený na výrobu mal svoju úplnú globálnu premiéru na autosalóne vo Frankfurte 2019.
Kompaktný EV je vybavený najmodernejšou technológiou a pokročilým inteligentným pripojením, aby majitelia udržali synchronizáciu s každodenným životom. Honda e stanovuje nové technologické štandardy v segmente kompaktných EV s intuitívnymi informačnými službami a pripojenými aplikáciami, ktoré sa hladko integrujú s moderným životným štýlom majiteľa. Prístup k nim je možný prostredníctvom dvoch dotykových displejov, umelej inteligencie osobného asistenta Honda Personal Assistant alebo pomocou aplikácie pre smartfóny My Honda +.
Integrovaný agent umelej inteligencie osobného asistenta Honda Personal Assistant (HPA) časom rozvíja lepšie porozumenie hlasu jednotlivca, čo mu pomáha ľahšie poskytovať presnejšie reakcie a ľahšie spájať auto a vodiča s moderným životom. Pokročilá technológia navrhnutá na zjednodušenie zážitku vodiča zahŕňa aj digitálny kľúč, ktorý umožňuje bezpečný prístup k automobilu prostredníctvom smartfónu, a bezproblémový systém odomykania, ktorý zaisťuje odomknutie, pripojenie a pohotovosť vozidla Honda e vždy, keď vodič príde k vozidlu.
Honda e bola navrhnutá bez kompromisov a so zameraním na funkčnosť a použiteľnosť. Vyznačuje sa hladkým, elegantným a moderným vzhľadom. Od typických kombinácií predného a zadného svetla LED a štýlového krytu skleneného nabíjacieho portu až po čisté línie a zapustené prvky, ktoré optimalizujú aerodynamickú účinnosť a zdokonalenie, Honda e má prepracovanú identitu malej Hondy pre ďalšiu éru mestskej mobility.
Túto náročnú filozofiu dizajnu zvýrazňuje kamerový systém bočných spätných zrkadiel (SCMS), ktorý tradičné bočné spätné zrkadlá nahrádza kompaktnými kamerami, ktoré živý obraz v reálnom čase prenášajú na dve šesťpalcové obrazovky vo vozidle. Kamerová technológia, prvá v kompaktnom segmente, prináša významné výhody z hľadiska bezpečnosti, aerodynamiky a rozmiestnenia.
Interiér dopĺňa jednoduchý a čistý exteriérový štýl a využíva jemné, moderné materiály na vytvorenie relaxačného prostredia podobného salóniku, ktoré okamžite izoluje cestujúcich od zhonu každodenného života. Veľkorysý rázvor umožňuje priestor pre cestujúcich porovnateľný s priestorom v autách vyššieho segmentu, pričom jednoduchý prístup prispieva k priestrannému vnútornému prostrediu.
Honda e poskytuje najkomplexnejší sortiment pomôcok pre vodiča vo svojej triede pre maximálnu bezpečnosť pri navigácii po rušných uliciach. Vylepšená súprava bezpečnostných prvkov zahŕňa pridanie troch nových bezpečnostných technológií do modelu Honda e, vrátane ovládania škrtiacej klapky na zmiernenie následkov zrážky, ktoré zabraňujú náhlemu zrýchleniu pri cúvaní alebo jazde po naštartovaní vozidla, keď je v ceste prekážka. Funkcia brzdenia pri nízkej rýchlosti využíva núdzové brzdenie pri jazde pri nízkej rýchlosti, a systém oznámenia pohybu vozidla upozorní vodiča, keď sa vozidlo pred ním začne pohybovať.
Ďalšou novou funkciou je parkovací pilot Honda, ktorý vodiča podporuje monitorovaním parkovacích miest a na obrazovkách HMI zvýraznením vhodnej polohy na začatie asistovaného parkovania.
Úplne nová platforma špecifická pre EV bola navrhnutá tak, aby poskytovala zábavný a ľahký elektrický výkon s výnimočnými jazdnými vlastnosťami v mestskom prostredí. Výkonný elektrický motor, kompaktné proporcie, polomer otáčania 4,3 m , rozloženie hmotnosti 50:50 a nízke ťažisko sú kombináciou dodávajúcou vozu športový a dynamický charakter. Výsledkom je tichá, plynulá a obohacujúca jazda s okamžitým zrýchlením, ktorá umožňuje ľahkú navigáciu po rušných uliciach. Honda e má okrem ovládania jedným pedálom aj dva režimy jazdy: normálny pre pokojnú kultivovanú jazdu mestom a športový, so zvýšenou citlivosťou a odozvou.
Honda e je k dispozícii v dvoch prevedeniach – prevedenie „Honda e“ poskytuje dojazd 222 km (WLTP) spolu s komplexnou štandardnou špecifikáciou. Druhé prevedenie „Honda e Advance“ má na výber 16” alebo 17” zliatinové kolesá, zvýšený výkon motora a stredové spätné zrkadlo s kamerovým systémom, ktorý je možné zapnúť tak, aby sa obraz zo stredovej zadnej kamery prenášal na displej spätného zrkadla. Medzi ďalšie vylepšenia patrí výkonnejší zvukový systém, vyhrievané čelné sklo a volant a inteligentná pomoc vodičovi pri parkovaní Honda Parking Pilot.
Pokročilý elektrický hnací systém využíva osvedčené elektrifikačné technológie Honda so schopnosťou rýchleho nabíjania, aby uspokojil požiadavky každodenného dochádzania. Vysokokapacitná batéria s kapacitou 35,5 kWh poskytuje dojazd 222 km (WLTP), pričom na 80 % je možné ju nabiť už za 30 minút rýchleho nabíjania. Unikátny systém riadenia tepla optimalizuje kapacitu batérie pri vysokých a nízkych teplotách, čo umožňuje vozidlu udržať si optimálny dojazd a umožňuje častejšie rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.
Honda e je lídrom stratégie značky tzv. elektrickej vízie „Electric Vision“ pre európsky región, ktorá predstavuje záväzok k udržateľnejšiemu modelovému radu. Odvážnou ambíciou bude elektrifikácia všetkých hlavných modelov spoločnosti Honda v Európe do roku 2022, čo je o tri roky skôr, ako bol predtým oznámený cieľ do roku 2025: Demonštruje to dôveru Hondy vo svoju overenú technológiu elektrických a hybridných hnacích ústrojenstiev.
V rámci tohto zrýchlenia sa v nasledujúcich 36 mesiacoch uvedie na trh šesť elektrifikovaných modelov vrátane modelu Honda e, úplne nového modelu Jazz s hybridným pohonom, štýlového SUV a elektrického vozidla s prídavnou batériou. Nové „e-čko“ od Hondy: Značka technológie zjednotí všetky svoje elektrifikované výrobky pod rovnakým globálnym názvom. V rámci svojho cieľa elektrifikácie v Európe do r. 2022 rozšíri Honda uplatnenie svojho dvojmotorového hybridného systému e:HEV na celú zostavu vozidiel Honda v Európe, počnúc Jazzom novej generácie, ktorý bude k dispozícii v lete v roku 2020.
Vízia spoločnosti Honda pre udržateľné budúce dodávky energie zahŕňa riešenia mestského nabíjania, nabíjačky pre domácnosť a komerčné energetické služby. Nabíjačka Honda je nové riešenie nabíjania pre domácnosti spoločnosti Honda. Okrem rýchleho a spoľahlivého domáceho nabíjania sa bude bezproblémovo spájať aj s elektrifikovanými vozidlami Honda a umožní majiteľom pripojenie na diaľku prostredníctvom smartfónov.
2. Výrazný moderný dizajn exteriéru s čistými líniami a hladkými povrchmi
- Honda e predstavuje novú identitu malého modelu s vynikajúcou jednoduchosťou dizajnu a silnou afinitou k modernému životu.
- Moderný štýl s minimalistickým vzhľadom – navrhnutý bez kompromisov
- Prvotriedne zapustené kľučky dverí a kamerový systém bočných spätných zrkadiel prispievajú k prehľadnému profilu
- Čisté línie a zapustené prvky optimalizujú aerodynamickú účinnosť a zdokonalenie
Honda e sa vyznačuje jednoduchosťou dizajnu, ktorý opakovane upozorňuje na charakter a estetiku malej Hondy, zatiaľ čo jemne odráža DNA jej predkov. Výsledkom je nekompromisný dizajn so zameraním na funkčnosť a jednoduché použitie, ako aj jednoduchý a čistý exteriér s jedinečným štýlom.
Úhladné línie sa tiahnu od kapoty po panoramatické čelné sklo a zapustené predné stĺpiky, ktoré dosadajú takmer na sklo, a vytvárajú bezrámový vzhľad okna, ktorý zvýrazňuje moderné, čisté boky karosérie. Umiestnenie kompaktných bočných kamier eliminuje potrebu kanálových vedení na odvádzanie prúdu vzduchu a dažďovej vody z boku vozidla, čím sa znižuje obvyklý odstup stĺpikov od susedného skla.
Prehľadný profil uľahčujú kľučky zapustené do dverí, ktoré sa vysunú zo strany vozidla, keď vodič prichádza s kľúčom s diaľkovým ovládaním alebo keď aktivuje digitálny kľúč pomocou aplikácie My Honda+ prostredníctvom smartfónu. Zapustené kľučkyrukovätí zadných dverí sú integrované do zadného stĺpika, aby sa zachoval hladký povrch exteriéru. Jedinečnými vlastnosťami vozidla tejto triedy sú vysúvacie kľučky dverí a kamerový systém bočných spätných zrkadiel (SCMS – ďalšie informácie sú uvedené v časti 5). Antény pre rádiové, GPS a mobilné dáta, ktoré pokračujú v aerodynamickom prehľadnom dizajne, sú integrované do horného okraja zadného okna.
Čierne panely s jedinečnými konkávnymi profilmi, umiestnenými vpredu a vzadu medzi svetlami, určujú dizajnové motívy modelu Honda e. Pozornosť venovaná detailom je zrejmá v okrúhlych združených svetlách, ktoré podporujú celkový jednoduchý a čistý dizajn a pomáhajú definovať „ľudskú tvár“ modelu Honda e. Dizajn kruhovej žiarovky – moderná interpretácia klasických štýlov žiaroviek – opäť spája príjemnú estetiku s funkčnosťou. Unikátna kombinácia predných svetiel tri v jednom obsahuje krúžok denného svietenia, krúžok smerových svetiel a projektor diaľkových svetiel v strede.
Vďaka 12 samostatným diódam LED na krúžok je možné dosiahnuť viac funkcií osvetlenia, napríklad sekvenciu osvetlenia, ktorá víta vodiča, keď príde k automobilu. Rovnaké združené zadné svetlá pozostávajú zo súvislej konštrukcie, pričom zadné svetlo, brzdové svetlo a smerové svetlo sú integrované v jednej jednotke.
Posilnením funkčného prístupu založeného na dizajne je pokročilý nabíjací port vozidla integrovaný v strede kapoty, aby sa dal ľahko používať z oboch strán vozidla. Veko je vyrobené z vysokopevného skla, ktoré vyžaruje kvalitu a krásu. Port sa ovláda pomocou ovládača alebo aplikácie My Honda+ a je starostlivo navrhnutý pre hladké otváranie a optimalizovaný pre každodenné pohodlie. LED osvetlenie, viditeľné cez elegantný kryt, víta vodiča po priblížení sa k automobilu a komunikuje rozsvietením modrej farby pri nabíjaní, alebo červenej, ak nabíjací systém zistí chybu.
Pod povrchom sa skrýva úplne nová platforma špecifická pre EV, ktorá umožňuje kompaktné proporcie. Nízky a robustný vzhľad, zvýraznený rozšírenými podbehmi, ukrývajúcimi široké kolesá a pneumatiky, prepožičiava jednoduchému a čistému dizajnu exteriéru športový, dynamický akcent.
Dizajn zliatinových 16-palcových kolies pre model Honda e základnej úrovne má ľahký a jednoduchý štýl, s veľkým stredným krytom na zakrytie matíc kolies a štíhlymi rovnými lúčmi. 17-palcová verzia modelu Honda e Advance pridáva jedinečné dvojfarebné charakteristiky so špeciálne navrhnutými krytmi, ktoré pred pohľadmi skryjú brzdový kotúč a strmene, čo ešte viac vylepšuje čistý vzhľad vozidla.
3. Moderný dizajn interiéru s jednoduchými, minimalistickými estetickými a kvalitnými materiálmi vytvára zážitok, ako zo salóniku
- Subtílne moderné materiály a kvalitná poťahová látka v štýle melange vytvárajú dojem ako v salóniku
- Pohodlná kabína poskytuje priestor pre cestujúcich porovnateľný s priestormi pre automobily vyššieho segmentu
- Pohodlné usporiadanie interiéru navrhnuté pre cestujúcich a vodiča pre ľahké a intuitívne používanie
Jednoduchý a čistý exteriér dopĺňa kabína s jemnými modernými materiálmi, ktorá vytvára relaxačný a pocitovo moderný priestor. Veľkorysý rázvor umožňuje priestor pre cestujúcich porovnateľný s priestorom pre autá vyššieho segmentu, pričom jednoduchý prístup prispieva k vzdušnému vnútornému prostrediu.
Vodorovné línie širokých dotykových LCD panelov (viac informácií je uvedených v časti 5) zvyšujú pocit priestrannosti. Bezproblémý výhľad zabezpečuje horizontálne širokouhlé panoramatické čelné sklo. Okrem toho je lišta stierača skrytá, aby sa zabránilo vizuálnym prekážkam.
Pocit ako v salóniku štvormiestneho interiéru orientovaného na pohodlie je ďalej umocnený použitím kvalitnej poťahovej látky v štýle melange a iných materiálov príjemných na dotyk v relaxačných a moderných odtieňoch. Ozdoba zo syntetického dreva má teplý, príjemný, prvotriedny vzhľad a je veľmi príjemná na dotyk.
Vďaka pohodlným vlastnostiam kabíny s vyspelými technológiami je Honda e vhodná na jednoduché každodenné použitie. Okrem množstva obrazoviek, ktoré pomáhajú vodičovi, je možné zapnúť centrálny zrkadlový kamerový systém, ktorý prenáša obraz zo stredovej zadnej kamery na displej spätného zrkadla, čím sa zvyšuje bezpečnosť a pohodlie, najmä ak výhľad vodičova dozadu zakrývajú cestujúci alebo náklad. Táto funkcia je štandardnou výbavou triedy Honda e Advance.
Dvojramenný volant pokračuje v téme zbližovania minimalistickej jednoduchosti a funkčnosti. Lesklé čierne akcenty obklopujú ovládacie tlačidlá pre audio a rozpoznávanie hlasu, informačný panel merača na ľavej strane a rozhranie tempomatu na pravej strane.
Okrem pripojenia Bluetooth sú pod stredovou konzolou k dispozícii viaceré vstupy na pripojenie, ktoré uľahčujú nabíjanie a pripojenie zariadení. Patria sem HDMI, 12 V napájanie a 230 V (maximálne 1500 W) sieťová zásuvka (UK typ G pre vozidlá s pravostranným riadením a európsky typ F pre vozidlá s ľavostranným riadením). K dispozícii sú aj dva USB porty pre cestujúcich vpredu a ďalšie dva vzadu.
Nastaviteľná stredová konzola poskytuje všestranné úložisko, pre ľahký prístup umiestnené pod nabíjacími a pripojovacími zásuvkami. Flexibilná úložná jednotka integruje vysúvací držiak na poháre a úložný zásobník pre smartfóny, ktoré je možné umiestniť v prednej alebo zadnej polohe – alebo úhľadne uložiť. Úložná časť obsahuje odnímateľné oddiely, takže priestor možno prispôsobiť veľkým alebo malým veciam.
Na úložné vrecko v stredovej konzole sa použila rovnaká tkanina ako na sedadlá a panely dverí, aby sa zachoval moderný dizajn. Držiaky na predných dverách majú tvarovanú kruhovú časť na uloženie väčších fliaš na vodu, zatiaľ čo na zadných dverách majú rozmery na štandardnú fľašu alebo plechovku na nápoje.
Široká zadná lavica poskytuje vysoko kvalitné sedenie ako na pohovke, čím prispieva k atmosfére moderného obytného priestoru. Stropné bodové svetlá nad hlavami cestujúcich, ktoré sa nachádzadjú mimo priameho pohľadu, prispievajú k pohodlnému a sofistikovanému pocitu, akoby ste zapínali svetlo v obývacej izbe. Tieto svetlá sa zapínajú tlačidlom na strednom stĺpiku.
Batožinový priestor sa vyznačuje univerzálnosťou vysokej úrovne ktorú ľudia očakávajú od Hondy, s maximálnym objemom 171 litrov (metóda VDA) so zdvihnutými zadnými sedadlami a bez okraja pre bezproblémové nakladanie. Zadné sedadlá sa pohodlne sklopia na rovnakú úroveň ako podlaha batožinového priestoru, čím sa vytvorí maximálny úložný priestor 861 litrov (po strechu, metóda VDA).
4. Výnimočný dynamický výkon s citlivou hnacou jednotkou pohonu zadných kolies, ktorá je ideálna pre dochádzanie do práce v meste
- Platforma s pohonom zadných kolies a výkonný elektrický motor s vysokým krútiacim momentom poskytujú zábavný a bezproblémový výkon
- Nezávislé zavesenie a odpruženie kolies nápravy MacPherson pre každé koleso a rozloženie hmotnosti 50:50 uľahčujú výnimočnú manévrovateľnosť v mestskom prostredí
- Pokročilá vysokovýkonná batéria s rýchlym nabíjaním môže poskytnúť energiu až na 80% dojazdu za 30 minút nabíjania.
- Spoločnosť Honda uvedie na trh svoje prvé komerčné energetické služby v roku 2020 vrátane domácich a mestských nabíjacích riešení a komerčných energetických služieb
Prvá Honda, ktorá bola postavená na špecializovanej platforme EV, bola navrhnutá od základov tak, aby poskytla výnimočné ovládanie, obratnosť a pohodlie pri jazde v mestskom prostredí. So športovo nastaveným pohonom zadných kolies a vysokovýkonným motorom poskytuje vozidlo Honda e dynamické vlastnosti a využiteľnosť, ktoré sú v segmente kompaktných elektrických vozidiel bezkonkurenčné.
Navrhnuté pre dynamický výkon
Kvôli pútavému zážitku za volantom inžinieri Hondy venovali osobitnú pozornosť vylepšeniu podvozku. Na celkovú dĺžku 3895 mm je vozidlo pomerne široké, až 1750mm, pričom predné a zadné krátke previsy zaručujú pevnú stabilitu. S batériou umiestnenou nízko pod podlahou vozidla je ťažisko vozidla len 500 mm od zeme a v kombinácii s rozložením hmotnosti 50:50 sa zaisťuje pôsobivá kombinácia pevnej stability a obratnej manipulácie.
Aby sa vozidlu podarilo dodať športový charakter s bezproblémovým výkonom, poháňané sú zadné kolesá. Dynamiku jazdy zvyšuje aktívny systém riadenia s variabilným prevodovým pomerom (VGR) spoločnosti Honda, pričom počet otočení volantu medzi krajnými polohami je 3,1. VGR funguje na základe zmeny prevodového pomeru vzhľadom na absolútnu hodnotu uhlov riadenia. Pri cestovných alebo vysokých rýchlostiach zabezpečuje asistenčný systém riadenia spoľahlivé zmeny jazdných pruhov a vyššiu bezpečnosť pri jazde. To spolu s úzkym pomocným rámom, platformou malého EV a kompaktnými komponentmi umožňuje polomer otáčania iba 4,3 m, čo zaisťuje výnimočnú manévrovateľnosť Hondy e v malých mestských uličkách.
Krátka vzdialenosť medzi výškou stredu naklápania a výškou ťažiska modelu Honda e umožňuje zvládnuť malé naklápanie karosérie pri zachovaní nízkej tuhosti pružín, čo umožňuje dosahovať vynikajúce jazdné vlastnosti. Inžinieri spoločnosti Honda porovnávali kvalitu jazdy automobilu s automobilmi väčšieho segmentu, pričom na dosiahnutie stability pri prudkom zrýchlení a pohodlnej a príjemnej jazdy pre cestujúcich využívali konštrukciu nezávislého odpruženia štyroch kolies McPherson s kovanými hliníkovými komponentmi.
Systém elektrických servobŕzd na všetkých štyroch kolesách zaisťuje stály brzdný účinok a dobrú spoluprácu s regeneratívnym brzdovým systémom. 15-palcové brzdové kotúče vpredu sú pre zlepšenie výkonu vetrané. 16-palcové kolesá základnej triedy Honda e sú obuté do pneumatík Yokohama BlueEarth A, aby sa dosiahla optimálna rovnováha medzi vysokým výkonom a účinnosťou. 17-palcový dizajn pre úroveň Honda e Advance pridáva pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, pre vyššiu stabilitu pri vysokých rýchlostiach a priľnavosť v zákrutách.
Systém ovládania jedným pedálom a režim jazdy
Honda e ponúka aj systém ovládania jedným pedálom na zlepšenie jazdnej účinnosti v mestskom prostredí. Ak je systém aktivovaný, umožňuje vodičovi plynule zrýchľovať, spomaľovať a zastavovať vozidlo iba pomocou plynového pedála.
Systém ovládania jedným pedálom Single Pedal Control bol zavedený pre dosiahnutie zábavnejšej a pohodlnejšej jazdy v meste. Lineárne ovládanie spomalenia, ktoré táto technológia ponúka, dáva vozidlu pružnejšiu reakciu, čo vedie k pútavejšej jazde. Zníženie potreby používať plynový aj brzdový pedál (teda dva), pomáha vodičovi cítiť sa pri jazde v zápchach mestskej premávky pohodlnejšie.
Systém ovládania jedným pedálom zabezpečuje aj zlepšenú stabilitu vozidla hlavne pri spomaľovaní a vodičovi umožňuje lepšie ovládanie a plynulejšiu jazdu v zákrutách a na snehu
Vysokocitlivé zrýchlenie vozidla je kalibrované pre optimálnu účinnosť a kultivovanosť, vodič si ho však môže prispôsobiť aj osobným preferenciám. Prepínač režimu spomalenia, aktivovaný páčkou na volante, môže nakonfigurovať brzdové charakteristiky jedného pedálu na nastavenie sily spomalenia a zabezpečenie maximálnej kontroly.
V oboch stupňoch výbavy si vodič môže vybrať z dvoch možností režimu jazdy pomocou prepínača v strede konzoly. „Normálny režim“ poskytuje ľahko ovládateľné a plynulé zrýchlenie, zatiaľ čo „Športový režim“ ponúka rýchlejšiu reakciu a výraznejšie zrýchlenie. Tieto dva režimy poskytujú vodičovi voliteľnú možnosť, ktorá vyhovuje jeho štýlu jazdy a jazdným podmienkam, aby bola jazda zábavnejšia.
Vysokovýkonné elektrické hnacie ústrojenstvo
Honda e je poháňaná osvedčenými technológiami elektrických pohonných jednotiek Honda. Vysokovýkonný elektromotor poskytuje vynikajúci krútiaci moment, napriek tomu je jedným z najkompaktnejších vo svojej triede. Model Honda e Advance poskytuje výkon až 154 koní (113 kW) a pôsobivý krútiaci moment 315 Nm – postačujúci na zrýchlenie vozidla zo stavu pokoja na 100 km/h za 8,3 sekundy. Základný model Honda e s výkonom 136 koní (100 kW) s rovnakým výstupným krútiacim momentom zrýchli na 100 km/h za 9,0 sekundy.
Lítium-iónová vysokokapacitná batéria s kapacitou 35,5 kWh prispieva k výnimočnej rovnováhe nízkej hmotnosti, schopnosti rýchleho nabíjania na 80 % za 30 minút a dojazdu až 222 km (WLTP) v základnom modeli Honda e. Model Honda e Advance so 17-palcovými kolesami dosahuje dojazd 210 km (WLTP).
Ľahká platforma s vysokou pevnosťou
Vysokopevné materiály, použité v štruktúre karosérie Honda e, prispievajú k tuhosti konštrukcie a zároveň znižujú hmotnosť a zlepšujú jazdný komfort a pohodlie. Podvozok s nízkou hmotnosťou je ideálnou platformou a umožňuje naladiť nastavenie pruženia a riadenia na dynamický zážitok z jazdy. Zameranie na bezpečnosť je zjavné zahrnutím troch ochranných rebier pozdĺž každej strany podvozku na ochranu batérie pred bočným nárazom a vyklápacej kapoty na zlepšenie ochrany chodcov.
Parkovací asistent Honda Parking Pilot
Parkovací asistent Honda Parking Pilot, ktorý pokračuje v téme technológie zameranej na používateľa, poskytuje vodičom ďalšiu podporu. Parkovací asistent Honda Parking Pilot pomáha vodičovi nájsť vhodný priestor a potom do neho efektívne manévrovať. Robí to pomocou štyroch kamier a 12 sonarových senzorov. Kamera s viacerými pohľadmi deteguje bielu čiaru parkovacieho miesta, zatiaľ čo senzory rozpoznávajú aktuálne parkovacie miesto.
Keď vodič stlačí tlačidlo na prístrojovej doske, parkovací asistent Honda začne vyhľadávať dostupné parkovacie miesto a keď ho nájde, na obrazovke displeja vodiča sa zobrazí parkovací rám. Vodič vyberie vhodný rám a znovu stlačí tlačidlo parkovacieho pilota. Vodič môže vozidlo zaparkovať na vybranom parkovacom mieste bez toho, aby musel ovládať volant, preraďovať, brzdiť alebo akcelerovať.
Parkovací pilot Honda môže parkovať v paralelných priestoroch, kójach alebo diagonálne, ak je priestor označený bielou čiarou. Aj keď nie je k dispozícii žiadna biela čiara, zaparkovať paralelne alebo do kóje sa dá, ak pilot vyhodnotí, že je tam pre vozidlo dostatok miesta. V Európe, kde je často preferované paralelné parkovanie, má Honda e tiež funkciu, ktorá pomáha vodičovi s manévrovaním z parkovacieho miesta von.
Parkovací pilot Honda, ktorý je k dispozícii v triede Honda e Advance, disponuje piatimi schémami parkovania – paralelné parkovanie, parkovanie cúvaním do kóje s čiarami a bez nich a parkovanie pod uhlom s čiarami, čím poskytuje vodičovi úplnú podporu vo všetkých možných scenároch parkovania.
Pokročilá vysokovýkonná batéria s rýchlym nabíjaním
Honda e sa uvádza na trh s funkciou „rýchleho nabíjania“, ktorá dokáže zabezpečiť až 80 % nabitia za 30 minút, ak sa použije rýchlonabíjačka CCS2 DC. V kombinácii s vynikajúcim celkovým dojazdom 222 km (WLTP) poskytne schopnosť rýchleho nabíjania vyspelého hnacieho ústrojenstva mimoriadnu využiteľnosť pri plnení požiadaviek na každodenné dochádzanie.
Pre úplnú flexibilitu nabíjania sa môže spoľahlivá lítium-iónová vysokokapacitná batéria 35,5 kWh nabíjať pomocou rýchlonabíjačky CCS2 DC alebo pripojenia typu 2 AC. Takto sa automobil úplne nabije za 4,1 hodiny pri odbere 7,4 kW.
Nabíjací port Honda e, navrhnutý so zameraním na jednoduchosť a použiteľnosť, je integrovaný do kapoty. K portu, umiestnenému v strede, je prístup možný z prednej strany vozidla alebo z každej strany, pričom port sa otvára pomocou diaľkového ovládania kľúčom alebo aplikácie My Honda+. Cez sklenený panel je viditeľné osvetlenie LED, ktoré osvetľuje port a vodiča upozorňuje na stav nabitia batérie.
Displeje dvojitých dotykových obrazoviek v interiéri zobrazujú aktuálny stav nabitia akumulátora. Grafické diagramy hnacieho ústrojenstva zobrazujú aktuálny tok energie a stav rekuperácie a dobíjania. Všetky údaje o stave batérie a nabíjaní sú dostupné aj prostredníctvom aplikácie My Honda+, kde používatelia môžu nabíjanie diaľkovo spustiť alebo zastaviť, alebo nastaviť týždenné plány nabíjania a posielať ich do auta.
Akumulátor je chladený aj zahrievaný vodou, aby sa udržal optimálny tepelný stav.
Aby sa zvýšila účinnosť batérie, technici spoločnosti Honda vyvinuli systém riadenia tepla, ktorý zohrieva alebo ochladzuje batériu podľa okolitej teploty, aby sa automobilu umožnilo udržať optimálny dojazd v extrémnych podmienkach teplého a studeného počasia. Aktívne chladenie umožňuje aj častejšie použitie rýchlonabíjania jednosmerným prúdom.
Systém riadenia energie Honda Energy Management
Vízia spoločnosti Honda v oblasti trvalo udržateľného zásobovania energiou v budúcnosti zahŕňa celý rad produktov a služieb, s cieľom ponúknuť komplexné riešenie pre zákazníkov a prevádzkovateľov EV. Zahŕňa to riešenia nabíjania v mestách, nabíjačky pre domácnosť, komerčné energetické služby a v budúcnosti aj technológie pripojenia vozidiel na sieť (V2G).
V roku 2019 na autosalóne vo Frankfurte spoločnosť Honda potvrdila, že v roku 2020 uvedie na trh svoje prvé komerčné energetické služby, aby sa zosúladila so spustením systému Honda e. Na Spojené kráľovstvo a Nemecko sa zameriava ako na prvé krajiny komerčného uvedenia na trh a nasledovať budú ďalšie európske trhy. Súčasťou služieb bude zavedenie nabíjačky Honda Power Charger a flexibilnej tarify za energiu.
Nabíjačka Honda Power Charger
Domáce nabíjacie miesto Honda Power Charger sa bez problémov spojí s elektrifikovanými vozidlami Honda a umožní majiteľom pripojenie na diaľku prostredníctvom smartfónov.
Systém pozostáva z nabíjacej jednotky s výkonom 7,4 kW, ktorú je možné namontovať na stenu alebo na podstavec. Pomocou pripojenia typu 2 AC môžu majitelia Hondu e nabiť na 100 % kapacitu za 4,1 hodiny (od zobrazenia upozornenia na slabú batériu na prístrojovej doske) za predpokladu, že to bude napájanie 32 A.
Vattenfall, popredný európsky dodávateľ obnoviteľnej energie, bude dohliadať na inštaláciu domácich nabíjacích staníc Honda Power Charger prostredníctvom uprednostňovaných dodávateľov v Spojenom kráľovstve a Nemecku, pričom v pravý čas budú ohlásené inštalačné riešenia pre iné trhy.
Riešenie mestského dobíjania so spoločnosťou ubitricity
Vízia spoločnosti Honda v oblasti nabíjania v meste, kde je prístup k domácim alebo podnikovým nabíjacím miestam obmedzený, spočíva v riešení nabíjania zo stĺpov pouličného osvetlenia. Táto technológia umožňuje inštaláciu nabíjacích bodov na stĺpoch lámp, prostredníctvom jedinečných káblov s mobilným meracím zariadením, ktoré umožňujú, aby náklady na nabíjanie boli prepojené s tarifou zákazníka, čím sa odstráni potreba predplatenia viacerým dodávateľom. Nabíjacie miesta ubitricity sa už úspešne skúšajú v Londýne a Berlíne a do budúcnosti sa plánujú ďalšie inštalácie.
Prototyp správy napájania Honda Power Manager Prototype
Prototyp správy napájania Honda Power Manager Prototype zobrazuje ukážku obojsmerného systému, ktorý spája elektrické vozidlá s inteligentnou energetickou sieťou. Táto technológia pripojenia vozidla do siete umožňuje zhromažďovanie a distribúciu elektrickej energie medzi elektrickými vozidlami a rozvodnými sieťami, aby sa inteligentne vyvážil dopyt a dodávka energie a lepšie sa využívali obnoviteľné zdroje.
Vývoj týchto nabíjacích funkcií bude ďalej integrovať elektrické vozidlá s existujúcimi energetickými sieťami, čo umožní, aby energia uložená v akumulátore vozidla napájala dom alebo aby sa v období vysokého dopytu mohla vracať späť do energetickej siete. Akumulátor vozidla sa potom môže dobíjať v čase nižšieho dopytu, pričom používateľ si môže stanoviť obmedzenia.
Spoločnosť Honda vyvinula túto technológiu so špecialistami na obojsmerné nabíjanie EVTEC.
Moixa
Honda spolupracuje so spoločnosťou Moixa, ktorá sa v Spojenom kráľovstve zaoberá inteligentnou správou energie, s cieľom umožniť zber a distribúciu elektriny medzi autom a rozvodnou sieťou, domácnosťami a podnikmi. Technológia Moixa GridShare agreguje úložnú kapacitu domácich batérií a elektrických vozidiel s cieľom inteligentne vyvážiť dopyt a efektívne ukladať energiu.
Kým je EV zapojené, systém správy energie môže pomôcť stabilizovať rozvodnú sieť v čase nedostatku alebo prebytku energie, energiu efektívne ukladať, uvoľňovať ju späť do domácnosti alebo predávať do rozvodnej siete v čase vysokého dopytu. Pre majiteľov EV predstavuje tiež potenciálnu príležitosť príjmu. Používateľ by napríklad mohol lacno nabíjať v noci, keď je zaťaženie siete nižšie, a potom, ak táto energia nie je potrebná na jazdu, môže sa k nej počas špičkových časov dostať prostredníctvom siete.
Majitelia elektrických vozidiel Honda budú môcť pomocou inteligentného systému programovať plány nabíjania na diaľku prostredníctvom aplikácie My Honda+, pričom zvážia, kedy sú dostupné najlepšie tarify, potenciálny zdroj energie a koľko času nabíjania je k dispozícii predtým, ako budú auto opäť potrebovať.
Vývoj týchto funkcií nabíjania bude ďalej integrovať elektrické vozidlá s existujúcimi energetickými sieťami a tiež umožní možnosť veľmi rýchleho prenosu energie do vozidla. Takzvané funkcie V2X zahŕňajú scenáre nabíjania medzi vozidlami a sieťou (V2G), vozidlami a zaťažením (V2L) a vozidlami a domácnosťami (V2H), ktoré využívajú veľké množstvo energie, ktorá sa môže ukladať v batériách elektrických vozidiel.
Elektrická tarifa špecifická pre EV
Honda spolupracuje aj so spoločnosťou Vattenfall na poskytovaní prvej flexibilnej tarify za elektrinu na svete, špeciálne prispôsobenej pre majiteľov EV. Energetické tarify, ktoré boli pôvodne k dispozícii v Spojenom kráľovstve a Nemecku, budú v účinnosti správy energie spoločnosti Honda hrať kľúčovú úlohu.
Vo vyhlásení o zámere, podpísanom 23. októbra 2019, obe spoločnosti potvrdili svoj úmysel spoločne vyvíjať a predávať flexibilnú tarifu na odber energie, ktorá umožní nabíjanie EV v cenovo najvýhodnejšom čase vzhľadom k požiadavkám rozvodnej siete. V tarifách, dostupných majiteľom elektrického vozidla akejkoľvek značky, sa propaguje aj využívanie elektriny, generovanej obnoviteľnými zdrojmi vrátane hydroelektrární a veterných fariem, čím sa realizuje vízia Hondy o udržateľnej dodávke energie v budúcnosti.
5. HMI zamerané na používateľa a pokročilá technológia s ľahkosťou prepájajú cestujúcich s každodenným životom
- Päť obrazoviek po celej šírke digitálnej prístrojovej dosky novej generácie je optimalizovaných pre jednoduché používanie
- Intuitívne rozhranie využíva sofistikovanú technológiu a pripojený informačno-zábavný systém
- Technológia kamerového systému bočných spätných zrkadiel spoločnosti Honda vylepšuje štýl, bezpečnosť, aerodynamiku a kultivovanosť
Honda e je navrhnutá tak, aby bola ľahko použiteľná a zahŕňa množstvo pripojených aplikácií a služieb pre vodičov aj cestujúcich, podporovaných umelou inteligenciou. Intuitívne rozhranie HMI umožňuje vozidlu Honda e bezproblémovú integráciu do každodenného života majiteľa a zvyšuje hodnotu vozidla nad rámec obyčajného dopravného prostriedku.
Kľúčové informácie o vozidle vrátane výkonu vozidla a stave nabitia akumulátora, zvoleného režimu jazdy a informácie o bezpečnostných funkciách zobrazuje vodičovi 8,8-palcový prístrojový displej s meračom TFT. Vodiči si môžu prispôsobiť množstvo a rozloženie informácií pokročilého systému pre podporu riadenia – advanced driver assistance systems (ADAS), zobrazených na displeji.
Fyzické tlačidlá a číselníky, ktoré sú optimalizované pre bezpečnosť a jednoduché použitie, sú zachované pre najbežnejšie používané funkcie, vrátane ovládacích prvkov HVAC, s racionalizovaným usporiadaním pre rýchlu obsluhu. Tlačidlo ovládania jedným pedálom je umiestnené pred kolískovým prepínačom režimu jazdy a elektronickou parkovacou brzdou s podržaním brzdy za ňou. Na ovládacom paneli z dreva sú usporiadané často používané ovládače hlasitosti zvuku, spínač zapínania a vypínania zvuku, tlačidlá DA domov a osvetlenie obrazovky, takže sú ľahko dostupné a okamžite rozpoznateľné.
Široká digitálna prístrojová doska
Päť elegantne integrovaných farebných obrazoviek s vysokým rozlíšením, ktoré sú umiestnené v dohľade zraku vodiča pre optimálne pohodlie a bezpečnosť, pokrýva celú šírku interiéru vozidla. Obrazovky kamerového systému bočných spätných zrkadiel sú ergonomicky umiestnené na oboch koncoch prístrojovej dosky, aby sa zabezpečil prirodzený pocit a videnie pre vodiča.
Najväčšiu plochu digitálnej prístrojovej dosky novej generácie zaberajú dvojité 12,3-palcové LCD dotykové obrazovky. Sú to primárne displeje informačno-zábavného systému, ktoré umožňujú prístup k množstvu inteligentných aplikácií a služieb. Toto sofistikované rozhranie je vysoko intuitívne a prispôsobiteľné, s aplikáciami umiestnenými vedľa seba a konfigurovanými pomocou známych intuitívnych ovládacích prvkov ovládania posúvaním a gestami, ako na smartfóne.
Cestujúci na prednom sedadle aj vodič môžu ľahko pristupovať k svojim obľúbeným alebo najpoužívanejším aplikáciám, nakonfigurovaným pomocou šiestich digitálnych predvolieb lemujúcich obrazovky. Používatelia môžu tiež prechádzať naposledy používanými aplikáciami na displeji histórie aplikácií, čo pomáha vyhnúť sa opätovnému komplikovanému vyhľadávaniu v ponuke a jednoduché vykonávanie viacerých úloh a rýchle lokalizovanie funkcií a ich aktiváciu.
Obľúbené aplikácie alebo funkcie sa tiež dajú ľahko vymieňať medzi oboma obrazovkami, buď ich rýchlym posunutím (rýchle potiahnutie) cez predvoľby ponuky na okraji alebo výmenou obrazoviek pomocou prepínača, ktorý je na HMI vždy zobrazený. Táto funkcia umožňuje aj spolucestujúcemu posunúť obsah, napríklad navigačné pokyny, do línie očí vodiča. A pretože nastavenie duálnych obrazoviek umožňuje vedľa seba zobraziť dve aplikácie, vodič a predný spolucestujúci si môžu nezávisle na sebe zvoliť a sledovať samostatné aplikácie. Napríklad, keď sa vodič riadi navigačnými pokynmi, cestujúci na prednom sedadle sa môže pohybovať vo „vizuálnom zozname skladieb“ a vyhľadať svoje obľúbené pesničky.
Komplexný balík zabudovaných aplikácií sa môže doplniť o plynulé zrkadlenie smartfónom prostredníctvom systému Apple CarPlay alebo Android Auto. Prostredníctvom týchto systémov môžu používatelia na duálnych dotykových obrazovkách sledovať sociálne médiá, hudbu alebo iné internetové služby.
Pozadie je možné prispôsobiť buď prostredníctvom množstva vstavaných možností alebo odovzdaním obsahu generovaného používateľmi. Na obrazovkách sa dokonca zobrazí uvítacia správa pre vodiča, keď vstúpi do vozidla.
Zážitok ako v kine
Keď je vozidlo zaparkované – a to aj pri nabíjaní – môžu cestujúci získať prístup k funkciám obrazovky „My Room“ pomocou hotspotu Wi-Fi Hondy e, čo vozidlo posúva nad rámec jednoduchého dopravného prostriedku. Používatelia môžu sledovať videoobsah a pristupovať na internet na svojich mobilných zariadeniach alebo, aby sa ešte viac zvýšil zážitok podobný salóniku, môžu si znovu vytvoriť klasický zážitok z filmu „v aute“ prístupom k službám streamovania obsahu cez vstup HDMI v stredovej konzole.
Srdcom pohlcujúcej akustiky je audio systém domáceho kina, ktorý poskytuje živý a bohatý zvukový doprovod. Honda e sa dodáva so šiestimi reproduktormi 180-wattového zvukového systému, zatiaľ čo Honda e Advance dostáva vylepšený 376-wattový prémiový zvukový systém s externým zosilňovačom, 75-wattovým subwooferom umiestneným pod zadným sedadlom a 45-wattovým stredovým reproduktorom, ktorý sa pridáva ako jeden z ôsmich reproduktorov pre zvýšenú hĺbku zvuku.
Kamerový systém bočných spätných zrkadiel
Vyspelý kamerový systém bočných spätných zrkadiel spoločnosti Honda debutuje na modeli Honda e a je štandardnou výbavou. Táto technológia, prvá v kompaktnom segmente, prináša významné výhody z hľadiska štýlu, bezpečnosti, aerodynamiky a pohodlia.
Kamerový systém bočných spätných zrkadiel nahrádza konvenčné spätné zrkadlá kompaktnými kamerami, ktoré „živý“ obraz vo vysokom rozlíšení v reálnom čase prenášajú na dve šesťpalcové obrazovky vo vozidle. Tieto obrazovky sú integrované na oboch koncoch prístrojovej dosky a ergonomicky sú umiestnené tak, aby vodičovi zaručovali prirodzený pocit a videnie.
Optimálne umiestnenie kamier poskytuje množstvo bezpečnostných výhod. Vodič si môže vybrať medzi „normálnym“ a „širokouhlým“ nastavením zobrazenia, čím rozširuje pole výhľadu viac ako pri bežných bočných spätných zrkadlách a v normálnom zobrazení slepé uhly eliminuje približne o 10 % a asi až o 50 % v širokouhlom zobrazení. Ďalšie výhody sa prejavia pri zaradení spiatočky, kedy sa na obrazovkách bočného pohľadu okrem zväčšeného uhla kamery rozširujúceho viditeľnosť, zobrazia aj pokyny.
Úrovne jasu na vnútorných displejoch sa automaticky nastavujú podľa prevládajúcich svetelných podmienok. Vykonalo sa rozsiahle testovanie a vývoj s cieľom zabezpečiť, aby kamerový systém bočných spätných zrkadiel poskytoval vynikajúcu viditeľnosť aj za zlých poveternostných podmienok, pri slabom osvetlení a aby v noci eliminoval oslnenie. Toto za všetkých podmienok poskytuje vodičom lepší prehľad a povedomie o okolitých objektoch, ako bežné spätné zrkadlá.
Kamerová technológia novej generácie pomáha vozidlu udržať si moderný, čistý a jednoduchý dizajn, ktorý plynule prechádza do predných stĺpikov a zapustených kľučiek dverí. Na rozdiel od bežných bočných zrkadiel kamery nepresahujú šírku vozidla a nepresahujú za oblúky kolies, čo umožňuje maximalizáciu vnútorného priestoru na celú šírku vozidla.
Nielenže sa zlepšuje viditeľnosť, ale predná projekčná plocha kamerového systému bočných zrkadiel sa v porovnaní s konvenčnými spätnými zrkadlami znižuje približne o 90 %, čo je približne 3,8 % zlepšenie pre celé vozidlo, čo prospieva účinnosti a dojazdu vozidla. Okrem toho dochádza k významnému zníženiu hluku vetra, ktorý pri vyšších rýchlostiach vytvárajú práve bočné zrkadlá.
Kamerový systém bočných spätných zrkadiel eliminuje potrebu kanálových vedení na odvádzanie prúdu vzduchu a dažďovej vody z bočnej strany vozidla. To je umožnené čistými, plynulými prednými stĺpikmi, ktoré vytvárajú bezrámový vzhľad okna a zvýrazňujú moderné čisté bočné steny.
Kryty jednotky kamery sú tvarované tak, aby zabránili kvapkám vody zostávať na šošovke, pričom povrch šošovky odpudzuje vodu, aby sa zabránilo zvyškovej vode zostávať na šošovke.
6. Pokročilé funkcie konektivity plynule integrujú Hondu e do moderných životných štýlov
- „Osobný asistent Honda“, podporovaný umelou inteligenciou (AI), poskytuje funkcie, dostupné po hlasovom príkaze
- Technológia zameraná na používateľa a hotspot WiFi s ľahkosťou prepájajú cestujúcich s každodenným životom
- Aplikácia My Honda+ pre smartfóny zabezpečuje majiteľom diaľkové pripojenie k vozidlu Honda e pre ich celkový kľud
- Jednoduché diaľkové ovládanie bezpečnosti vozidla umožňuje digitálny kľúč
- Honda e ponúka najkomplexnejšiu sadu pokročilých bezpečnostných prvkov a pomôcok pre vodiča vo svojej triede
- WiFi hotspot zapnutý
Honda e sa vyznačuje množstvom funkcií intuitívnej a pokročilej konektivity, ktoré v segmente kompaktných EV nastavujú nové porovnávacie kritérium technológií. Pripojený informačno-zábavný systém pomáha automobilu dosiahnuť plynulú integráciu aj s tým najnáročnejším mestským životným štýlom prostredníctvom sofistikovanej a jednoducho použiteľnej technológie.
Osobný asistent Honda pre konektivitu, podporovanú umelou inteligenciou
Pripojené služby a aplikácie, prístupné prostredníctvom pokročilého rozhrania dotykovej obrazovky, je možné aktivovať aj pomocou hlasových povelov služby osobného asistenta Honda Personal Assistant. Intuitívny osobný asistent Honda je funkcia umelej inteligencie (AI), ktorá využíva jedinečné kontextové chápanie na vytváranie prirodzenej inteligentnej konverzácie a pochopenie k prístupu k širokému rozsahu online služieb.
Jedinečný osobný asistent Honda sa aktivuje jednoducho vyslovením frázy: „OK Honda“, po ktorej nasleduje otázka alebo pokyn. Abstraktná animácia tváre sprevádza humanizovanú reakciu a vizuálne potvrdzuje interakcie.
Strojové učenie umožňuje technológii časom porozumieť hlasom jednotlivcov, čo jej pomáha poskytovať presnejšie odozvy. Rozpoznávanie kontextu umožňuje používateľom prirodzene konverzovať, pričom umelá inteligencia pochopí kontext sledu otázok a odpovedí. Umožňuje tiež funkciu vyhľadávania v reálnom čase s kontextom na lokalizáciu služieb, ktoré sú dostupné v konkrétnom čase.
WiFi Hotspot
Počas čakania na dokončenie rýchleho nabíjania môžu vodič a cestujúci streamovať a sledovať filmy na duálnych 12,3-palcových dotykových LCD displejoch prostredníctvom nimi preferovanej služby internetového streamovania videa cez WiFi Hotspot.
Aplikácia My Honda+ umožňuje diaľkový prístup a inteligentné nabíjanie
Majitelia automobilu Honda e si môžu spokojne užívať možnosť diaľkového spojenia so svojim vozidlom prostredníctvom aplikácie My Honda+ pre smartfóny. Táto služba bola úplne prepracovaná a kladie väčší dôraz na cestovanie používateľa, s jednoduchou navigáciou pri prístupe k funkciám nabíjania, podrobnému stavu vozidla, ovládaniu klimatizácie, bezpečnosti a monitorovania priestoru.
Medzi funkcie špecifické pre EV patrí aj diaľkové ovládanie nabíjania batérie, pomocou ktorého môžu používatelia diaľkovo spustiť nabíjanie prostredníctvom aplikácie My Honda+. Používatelia môžu využiť aj službu oznámení, ktorá im pošle informáciu o ukončení nabíjania. Služba oznámení upozorní používateľov aj na akékoľvek prerušenia nabíjania. Používatelia môžu nabíjanie na diaľku spustiť alebo zastaviť, nastavovať plány nabíjania a dostávať upozornenia, keď dôjde k naplánovaným činnostiam.
Ďalšie pripojené služby umožňujú vodičom nastaviť požadované teploty v kabíne na tri úrovne – chladnejšie, normálne, teplejšie – a zvoliť ďalšie možnosti automatického odmrazovania čelného a zadného skla. Tieto funkcie je možné naplánovať vopred alebo si ich vybrať podľa toho, kedy ich chce majiteľ použiť. Ak je zapnutá klimatizácia alebo ohrievač, zobrazí sa upozornenie, keď kapacita batérie klesne na 15 %, aby sa predišlo jej úplnému vybitiu. Vďaka diaľkovému plánovaču klimatizácie môže majiteľ vo vozidle zakúriť alebo ho schladiť aj počas nabíjania, čím šetrí batériu počas jazdy.
Výsledky vyhľadávania navigácie sa dajú do automobilu odosielať aj z mobilného zariadenia, čo umožňuje naplánovať cestu mimo vozidla.
Bezpečnosť a zabezpečenie
Poskytované pripojené služby zahŕňajú niekoľko funkcií zameraných na bezpečnosť. Ak sa vozidlo pohybuje mimo stanovenej geografickej zóny, aplikácia My Honda+ pošle na túto skutočnosť majiteľovi upozornenie. K náležitému opatreniu vyzve aj vtedy, ak sa na aute nechali otvorené okná alebo ak sa vozidlo nechalo odomknuté. Opatrenie je potom možné vykonať na diaľku.
Aplikácia poskytuje aj službu vzdialeného vyhľadávača automobilov a históriu ciest, čo zákazníkom umožňuje pozrieť sa na časy cesty, prekonané vzdialenosti a priemernú rýchlosť. Môže dokonca merať a hodnotiť štýly jazdy.
Ak si vodič nie je istý, kde automobil zaparkoval, funkcia Car Locater mu umožní zistiť, kde sa nachádza na mape – kdekoľvek na svete.
Digitálny kľúč
Prístup do vozidla Honda e je možný pomocou digitálneho kľúča, ktorý umožňuje diaľkové uzamknutie a odomknutie vozidla pomocou Bluetooth pripojenia k aplikácii My Honda+ pre používateľov smartfónov iOS a Android. Funkcia bezproblémového vstupu spoločnosti Honda, ktorá umožňuje komunikáciu v blízkom okolí (NFC) umožňuje používateľom smartfónov s Androidom zamknúť a odomknúť vozidlo klepnutím v aplikácii My Honda+ na stredný stĺpik. Keď to zákazník urobí, svetelný krúžok vykoná kruhový pohyb, kľučky dverí sa vysunú a systém privítania pri vstupe odomkne auto. Keď sa pomocou telefónu s Androidom dotknete jednotky NFC na prístrojovej doske a stlačíte tlačidlo zapaľovania, systém napájania vozidla je aktívny a pripravený na jazdu. Aby používatelia systému iOS mohli spustiť systém napájania vozidla, na prístrojovej doske vozidla sa objaví kód PIN, ktorý je potrebné zadať do telefónu spolu so stlačením tlačidla zapaľovania (táto funkcia je k dispozícii aj pre smartfóny s Androidom).
Všetko vyššie uvedené je možné vykonať bez fyzického kľúča vozidla, čo umožňuje majiteľom zdieľať prístup k vozidlu na diaľku prostredníctvom smartfónu. Digitálny kľúč poskytuje majiteľom aj ďalšie funkcie a pohodlie. Na ochranu vlastníkov sú zavedené spoľahlivé bezpečnostné protokoly a Honda vykonala rozsiahle testovanie kybernetickej bezpečnosti.
Ak nie je k dispozícii sieťové pripojenie, digitálny kľúč bude v blízkosti vozidla fungovať prostredníctvom pripojenia Bluetooth.
Honda e sa dá zamykať a odomykať diaľkovo, aj keď je mimo dosahu Bluetooth, prostredníctvom aplikácie My Honda+ pomocou internetového pripojenia.
Rozšírená aktívna bezpečnostná technológia „Honda SENSING“
Honda e ponúka najkomplexnejšiu sadu pokročilých bezpečnostných prvkov a pomôcok pre vodiča vo svojej triede. Rozsah výnimočnej značkovej technológie Honda SENSING je obohatený o novú širšiu kameru s vyšším rozlíšením a o zostavu s radarom. Vďaka tomu sa zlepšilo povedomie o okolí vozidla vrátane rozpoznania okrajov bez obrubníkov alebo označení krajnice.
Do balíka technológie Honda SENSING pre Európu boli pridané tri nové funkcie:
– Systém oznámenia pohybu vozidla vpredu: upozorňuje vodiča, keď sa vozidlo pred ním začne pohybovať.
– Ovládanie škrtiacej klapky na zmiernenie následkov zrážky: zabraňuje náhlym zrýchleniam pri cúvaní alebo jazde po naštartovaní vozidla, keď je v ceste prekážka.
– Funkcia brzdenia pri nízkej rýchlosti: aktivuje núdzové brzdenie počas jazdy alebo cúvania pri nízkej rýchlosti.
Medzi ďalšie funkcie v balíku Honda SENSING patria:
– Brzdový systém na zmiernenie následkov zrážky (CMBS): pomáha predchádzať kolízii s autami a chodcami. Tento systém bol vylepšený o detekciu chodcov a cyklistov v prípade chýbajúceho pouličného osvetlenia v noci a teraz použije brzdy, ak blížiace sa vozidlá pretínajú dráhu vozidla alebo do nej zatáčajú.
– Adaptívny tempomat (ACC): umožňuje vozidlu udržiavať jazdu a sledovať premávku pri nízkych rýchlostiach.
– Systém podpory riadenia vozidla v jazdnom pruhu (LKAS): používa sa na mestských a vidieckych cestách, ako aj na viacprúdových cestách, na udržanie vozidla v strede jazdného pruhu, ktorý funguje približne od rýchlosti 72 km/h až do maximálnej rýchlosti vozidla.
– Inteligentný obmedzovač rýchlosti (ISL): automaticky riadi rýchlosť vozidla pri rýchlosti nastavenej vodičom alebo pod rýchlostným limitom vyznačeným na dopravnej značke.
– Systém zmiernenia vybočenia z cesty (RDMS): rozoznáva hranice jazdného pruhu a pomáha vodičovi, aby nevybočil zo svojho jazdného pruhu.
– Rozpoznávanie dopravných značiek (TSR): zabraňuje náhlemu zrýchleniu v dôsledku nepozornosti a upozorňuje vodiča.
– Automatické diaľkové svetlá: deteguje vozidlá vpredu a automaticky prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.
V prípade nehody zahŕňa rad pokročilých služieb pripojenia aj upozornenie na nárazy a systém palubného tiesňového volania E-call na privolanie cestnej asistencie v núdzových situáciách.
7. Technické špecifikácie
TRIEDY/VERZIE VOZIDLA | Honda e | Honda e Advance | Honda e Advance |
(16″ zliatinové) | (17″ zliatinové) | ||
Typ motora | BEV | BEV | BEV |
Poháňané kolesá | Zadné | Zadné | Zadné |
PREVODOVKA | |||
Typ prevodovky | Automatická jednorýchlostná prevodovka s pevnou redukciou | ||
MOTOR | |||
Typ motora | BEV | BEV | BEV |
VÝKON | |||
Max. výkon elektrického motora (kW [PS]) | 100 [136] | 113 [154] | 113 [154] |
Max. krútiaci moment elektrického motora (Nm) | 315 | 315 | 315 |
0 → 100 km/h (sekundy) | 9 | 8,3 | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 145 | 145 | 145 |
CO2 kombinované (g/km) | 0 | 0 | 0 |
Dojazd na elektrický pohon (WLTP) | 222 km | 222 km | 210 km |
ŠPECIFIKÁCIE HNACIEHO ÚSTROJENSTVA A BATÉRIE ELEKTROVOZIDLA | |||
Kapacita batérie EV (kWh) | 35,5 | 35,5 | 35,5 |
Typ elektromotora | Na jednosmerný prúd | Na jednosmerný prúd | Na jednosmerný prúd |
Typ palubnej nabíjačky | Na striedavý prúd | ||
Kapacita palubnej nabíjačky | 6,6 kW ~ | 6,6 kW ~ | 6,6 kW ~ |
Čas nabíjania na 100 % | |||
(od chvíle, keď sa rozsvieti indikátor nízkeho nabitia) | |||
7,4 kW, verejná sieť so striedavým prúdom typu 2: | 4,1 hodiny | ||
2,3 kW, domáca sieť so striedavým prúdom typu 2: | 18,8 hodiny | ||
Čas nabíjania na 80% | |||
(od chvíle, keď sa rozsvieti indikátor nízkeho nabitia) – rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom | |||
Nabíjacie miesto 100 kW CCS2: | 30 min | ||
Nabíjacie miesto 50 kW CCS2: | 31 minút | ||
Batéria – správa (riadenie) tepla | Aktívna | Aktívna | Aktívna |
Batéria – chemické zloženie | Lítium-iónová | Lítium-iónová | Lítium-iónová |
ODPRUŽENIE A TLMIČE | |||
Predné a zadné | Náprava MacPherson, kovaný hliník (rameno kĺbu a dolné rameno) | ||
RIADENIE | |||
Typ | Meniteľný pomer | ||
Počet otočení volantu (medzi krajnými polohami) | 3,1 otáčky | ||
Polomer otáčania (na kolesách) | 4,3 metra | ||
Polomer otáčania (na karosérii) | 4,6 metra | ||
BRZDY | |||
Predné | Elektrické servobrzdy 2. generácie, 15-palcový strmeň, ventilované kotúče | ||
Zadné | Elektrické servobrzdy 2. generácie, 15-palcový strmeň, plné kotúče (s EPB) | ||
ROZMERY | |||
Dĺžka (mm) | 3 895 | 3 895 | 3 895 |
Šírka (mm) | 1 750 | 1 750 | 1 750 |
Celková šírka (mm) so sklopeným spätným zrkadlom | – | – | – |
Šírka vrátane spätného zrkadla (mm) | 1 752 | 1 752 | 1 752 |
Výška – bez nákladu (mm) | 1 512 | 1 512 | 1 512 |
Rázvor kolies (mm) | 2 530 | 2 530 | 2 530 |
Predný rozchod (mm) | 1 520 | 1 520 | 1 510 |
Zadný rozchod (mm) | 1 516 | 1 516 | 1 506 |
Svetlá výška – s vodičom (mm) | 145,2 | 145,2 | 145,2 |
Svetlá výška – pri plnom zaťažení (mm) | 118,7 | 118,7 | 118,7 |
Krajné polohy volantu (počet otočení) | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
KAPACITA | |||
Miesta na sedenie (osoby) | 4 | 4 | 4 |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá zdvihnuté (litre, metóda VDA) | 171 | 171 | 171 |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá zdvihnuté (litre, metóda VDA) vrátane spodného kufra / batožinového priestoru v podlahe | – | – | – |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá sklopené, priestor až po strechu (litre, metóda VDA) | 861 | 861 | 861 |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá sklopené, priestor až po strechu (litre, metóda VDA) vrátane spodného kufra / batožinového priestoru v podlahe | – | – | – |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá sklopené, priestor po okná (litre, metóda VDA) | 571 | 571 | 571 |
Objem batožinového priestoru – zadné sedadlá sklopené, priestor po okná (litre, metóda VDA) vrátane spodného kufra / batožinového priestoru v podlahe | – | – | – |
HMOTNOSŤ | |||
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 514 | 1 527 | 1 542 |
Max. prípustná hmotnosť (kg) | 1 855 | 1 870 | 1 870 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 341 | 343 | 327 |
Max. prípustná hmotnosť na nápravu – prednú/zadnú (kg) | 870/1000 | 875/1005 | 875/1005 |
BEZPEČNOSŤ | |||
ABS (protiblokovací brzdový systém) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Airbagy – vodič a predný spolujazdec | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Airbagy – airbag spolujazdca s vypínačom vypnutia | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Airbagy – bočné (vpredu) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Airbagy – bočné hlavové (predné a zadné) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Detekcia vozidiel v mŕtvom uhle vrátane sledovania priečnej premávky | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Brzdový asistent (BA) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Brzdový systém na zmiernenie následkov zrážky | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Ovládanie škrtiacej klapky na zmiernenie následkov zrážky | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Systém detekcie poklesu tlaku v pneumatikách (DWS) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Airbag vodiča (jednostupňová inflácia) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Elektronické rozdeľovanie brzdnej sily (EBD) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Signalizácia núdzového zastavenia | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Upozornenie na čelnú kolíziu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Predné a zadné bezpečnostné pásy s navíjačom s núdzovým blokovaním (ELR) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Inteligentný obmedzovač rýchlosti | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Body ISO-Fix | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu (LDW) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Systém podpory riadenia vozidla v jazdnom pruhu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Systém oznámenia pohybu vozidla vpredu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Funkcia brzdenia pri nízkej rýchlosti | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Jazda za vozidlom idúcim nízkou rýchlosťou | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Zmiernenie vybočenia z cesty | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Systém rozpoznávania dopravných značiek | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Asistent stability vozidla (VSA) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Predné opierky hlavy zmierňujúce hyperextenziu krku | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
ZABEZPEČENIE | |||
Systém imobilizéra | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Diaľkové centrálne zamykanie s 2 kľúčmi | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Bezpečnostný poplachový systém | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Voliteľné odomknutie dverí | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Inteligentné odomykanie a štartovanie | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Snímač sklonu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
INTERIÉR – OBLOŽENIE | |||
Panely interiéru | Tkanina | Tkanina | Tkanina |
Kľučky dverí interiéru | Čierne | Čierne | Čierne |
Volant – kožený | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Čalúnenie | Tkanina | Tkanina | Tkanina |
FUNKCIE, TECHNOLÓGIA, VÝKON | |||
Ovládanie jedným pedálom | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Systém výberu režimu jazdy (NORMAL a SPORT) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Elektrická parkovacia brzda | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Elektrický posilňovač riadenia (EPS) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Elektrický posilňovač riadenia – variabilný prevodový pomer | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Asistent rozjazdu do kopca (HSA) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Multifunkčný informačný displej | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Regeneratívne brzdenie / riadenie spomaľovania (páčka) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
KOMFORT A POHODLIE | |||
Umiestnenie zásuvky pre príslušenstvo | Predné | Predné | Predné |
Klimatizácia | Ovládanie klimatizácie | Ovládanie klimatizácie | Ovládanie klimatizácie |
Klimatizácia – zadný prieduch | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Automatické stierače | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Háčik siete na uchytenie nákladu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Tempomat – adaptívny | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Bočné spätné zrkadlá – kamerový systém bočných spätných zrkadiel | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Bočné spätné zrkadlá – kamerový systém stredového spätného zrkadla | – | STANDARD | STANDARD |
Bočné spätné zrkadlá – kamerový systém s viacerými pohľadmi | – | STANDARD | STANDARD |
Elektrické okná predné aj zadné | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Predné sedadlá – bedrová opierka | Vodič | Vodič | Vodič |
Predné sedadlo – manuálne nastavenie výšky | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Odmrazovač predného skla | – | STANDARD | STANDARD |
Vyhrievané sedadlá – predné | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Vyhrievaný volant | – | STANDARD | STANDARD |
Parkovací asistent Honda Parking Pilot | – | STANDARD | STANDARD |
Diaľkovým ovládačom kľúča možno ovládať | Okná | Okná | Okná |
Parkovacie senzory | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Zadná kamera | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Zrkadlá v slnečnej clone | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Naklápací a teleskopický volant | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Úložný priestor pre napájací/nabíjací kábel pod batožinovým priestorom | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
OSVETLENIE INTERIÉRU | |||
Osvetlenie priestoru (na nohy vodiča/spolujazdca) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Osvetlenie priestoru (stropného) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Svetlo na čítanie (vpredu) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Osvetlenie merača | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Svetlo na čítanie vzadu | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Osvetlenie zrkadla v slnečnej clone | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Osvetlenie batožinového priestoru | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
AUDIOSYSTÉM A KONEKTIVITA | |||
BluetoothTM Systém telefonovania (HFT – Hands Free Telephone) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
DAB | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Zásuvka HDMI | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Dvojitá obrazovka Honda DA (2× 12″ 3′) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Reproduktory | 6 | 8 | 8 |
Reproduktory – Premium Audio | – | STANDARD | STANDARD |
Výkon audio systému (Watty) | 180 | 376 | 376 |
Subwoofer | – | STANDARD | STANDARD |
Diaľkové ovládanie zvuku / audio systému na volante | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Počet USB konektorov vpredu | 2 | 2 | 2 |
Počet USB konektorov vzadu | 2 | 2 | 2 |
EXTERIÉR | |||
Typ antény | Sklo | Sklo | Sklo |
Emblém | „Honda e“ | „Honda e“ | „Honda e“ |
Povrchová úprava vonkajšej kľučky dverí | Karoséria | Karoséria | Karoséria |
Strešné okno – typ | Panoramatické | Panoramatické | Panoramatické |
Tónované sklá | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Spojler | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
OSVETLENIE EXTERIÉRU | |||
Automatické svetlomety | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Denné svietenie – LED | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Predné svetlá do hmly | LED | LED | LED |
Časovač zapnutia/vypnutia automatických svetlometov (funkcia príchodu domov / odchodu z domu) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Typ svetlometov | LED | LED | LED |
Systém podpory diaľkových svetiel (HSS) | STANDARD | STANDARD | STANDARD |
Typ zadných svetiel | LED | LED | LED |
KOLESÁ a PNEUMATIKY | |||
Riešenie pre defekt. | Súprava na opravu pneumatík | Súprava na opravu pneumatík | Súprava na opravu pneumatík |
Veľkosť pneumatík, predné/zadné | P: 185/60R16 | P: 185/60R16 | P: 205/45ZR17 |
Z: 205/55R16 | Z: 205/55R16 | Z: 225/45ZR17 | |
Zliatinové disky | 16″ | 16″ | 17″ |
Všetky technické špecifické sú predbežné a môžu sa zmeniť.
Zdroj: Honda