- Úplne nový Jaguar XF: ľahší, úspornejší a nabitý technológiami
- Bezkonkurenčná kultivovanosť, dynamika a dizajn
- Architektúra s rozsiahlym využitím hliníka zabezpečuje najnižšiu hmotnosť v triede: vozidlo je o 80 kg ľahšie, než ponúka konkurencia*
- Najnižšia úroveň emisií CO2 spomedzi všetkých nehybridných modelov v segmente: 104 g/km
- Elegantná, progresívna konštrukcia prináša spojenie krátkych previsov a vynikajúcich proporcií s mimoriadnou aerodynamickou účinnosťou: koeficient Cd 0,26
- Priestor na sedenie vzadu najlepší v segmente: cestujúci v druhom rade sedadiel majú o 15 mm viac miesta na nohy, o 24 mm väčší priestor na kolená a až o 27 mm väčší priestor v oblasti hlavy (výška od sedadla po strop)
- Úplne nový multimediálny systém s 10,2-palcovou dotykovou obrazovkou InControl Touch Pro ponúka navigáciu od cieľa k cieľu, bezproblémové pripojenie prostredníctvom operačných systémov iOS a Android a digitálny audiosystém Meridian s priestorovým zvukom, zostavou 17 reproduktorov a výkonom 825 W
- Nastaviteľný 12,3-palcový panel prístrojov TFT ponúka štyri vizuálne motívy a zobrazenie navigácie na celú obrazovku
- Pohonné jednotky Ingenium s výkonom od 163 k pre vznetové verzie spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou až po preplňované zážihové varianty V6 s výkonom 380 k a osemstupňovou automatickou prevodovkou
- Dvojité lichobežníkové zavesenie kolies a nezávislé zavesenie kolies s integrovaným ramenom zabezpečujú výnimočný jazdný komfort, ovládanie a bezkonkurenčne jemný chod
- Systém regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov (ASPC – All-Surface Progress Control) umožňuje plynulú jazdu bez námahy na povrchoch s nízkym trením, ako je napríklad sneh či ľad – jedinou úlohou vodiča je riadiť
- Pohon všetkých kolies (AWD) s okamžitým krútiacim momentom a inteligentným riadením dynamiky hnacieho reťazca zabezpečuje optimálnu rovnováhu medzi výkonom a jazdnými schopnosťami v každom počasí
- Režim adaptívneho prispôsobenia rôznym povrchom (AdSR) v rámci systému Jaguar Drive Control rozlišuje medzi rôznymi typmi povrchov a zaručuje trakciu pohonu všetkých kolies.
- Úplne nový model XF prináša množstvo ďalších technológií, ako sú napríklad svetlomety s technológiou Full LED, laserový projekčný displej HUD, ktorý ponúka farebné zobrazenie s vysokým kontrastom, autonómne núdzové brzdenie, adaptívny tempomat s asistentom jazdy v kolóne, asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti a funkcia poloautomatického parkovania.
*štvorvalcový vznetový motor Ingenium s výkonom 163 k
Úplne nový Jaguar XF prináša bezkonkurenčné spojenie dizajnu, luxusu, technologickej vybavenosti a nízkej spotreby paliva s prvotriednou jazdnou dynamikou a kultivovanosťou, čím sa zaraďuje na čelo kategórie firemných vozidiel.
https://youtu.be/TZB-A5HtntI
Dynamický dizajn pripomínajúci kupé je postavený na architektúre značky Jaguar, ktorá sa vyznačuje rozsiahlym využitím hliníka. Vyznačuje sa vynikajúcimi proporciami, elegantnými povrchmi a dokonalými tvarmi, ktoré charakterizujú všetky vozidlá Jaguar, v spojení s dlhším rázvorom, väčším vnútorným priestorom a mimoriadne nízkym aerodynamickým odporom.
Kabína predstavuje jednoliatu zmes moderných luxusných materiálov a povrchových úprav, tradičného remeselného spracovania majstrov automobilky Jaguar a najmodernejších technológií, ako je napríklad nastaviteľný 12,3-palcový panel prístrojov TFT, laserový projekčný displej HUD či exkluzívny multimediálny systém InControl Touch Pro. Úplne nový model XF skrátka prináša najlepšie komunikačné systémy, aké kedy ponúkalo vozidlo značky Jaguar.
„Som presvedčený, že úplne nový model XF je najlepšie vyzerajúcim vozidlom vo svojej triede. Je elegantný, pekný a má proporcie, ktoré stelesňujú mimoriadny zmysel pre integritu – úplne nový model XF zostáva verný veľkej tradícii športových limuzín Jaguar, a pritom je absolútne súčasný.“
Ian Callum, dizajnový riaditeľ značky Jaguar
Model XF z roku 2007 predstavoval pre značku Jaguar radikálny krok – rovnako ako pre celý segment firemných vozidiel. Spojením elegantného exteriéru v štýle kupé a luxusného interiéru nastavil štandard úrovne estetiky a jazdnej dynamiky v celej svojej triede.
https://youtu.be/N6uVH8m1hwY
Prvky ako otočný ovládač radenia prevodových stupňov, otáčajúce sa vetracie otvory či fosforovo modré osvetlenie interiéru odlišujú kabínu modelu XF od konkurencie a robia z neho vysoko príťažlivé a exkluzívne vozidlo. Keď prišlo na trh, nedalo sa porovnať s ničím, čo dovtedy automobilka Jaguar vytvorila, rovnako ako s ničím, čo vedela ponúknuť konkurencia. Model XF pokračoval vo svojom víťaznom ťažení a stal sa vôbec najoceňovanejším vozidlom značky Jaguar.
Úplne nové vozidlo XF si zachováva kľúčové rysy svojho predchodcu, no využíva vlastnú architektúru spoločnosti Jaguar s rozsiahlym využitím hliníka. Tá umožnila zníženie hmotnosti až o 190 kg, vďaka čomu je vznetový model s výkonom 163 k až o 80 kg ľahší ako jeho najbližší konkurent, a zároveň zvýšenie torznej tuhosti až o 28 percent. Architektúra prináša tiež výrazné zlepšenie v oblasti parametrov a rozmerov, ktoré sú nevyhnutné pre dizajn značky Jaguar.
Úplne nový model XF má dĺžku 4 954 mm, rázvor kolies 2 960 mm je o 51 mm dlhší a predný previs o 66 mm kratší. Hoci priestor pre zadné sedadlá je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší než v pôvodnom modeli XF, stále si zachováva parametre na vrchole triedy, a to vďaka priestoru pre nohy väčšiemu o 15 mm, priestoru na kolená väčšiemu o 24 mm a až o 27 mm väčšiemu priestoru v oblasti hlavy. Vynikajúca je aj aerodynamika: hodnota koeficientu aerodynamického odporu klesla z 0,29 na 0,26.
Základom vynikajúcej jazdnej dynamiky úplne nového modelu XF je aj ľahká karoséria s vysokou tuhosťou. Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies a nezávislé zavesenie zadných kolies s integrovaným ramenom – v spojení s rozložením hmotnosti v pomere takmer 50:50 – zabezpečuje ideálnu rovnováhu medzi jazdnými vlastnosťami a ovládateľnosťou vozidla.
„Z konštrukčného hľadiska naše čiastkové ciele týkajúce sa úplne nového modelu XF spájal jeden celostný cieľ – vozidlo muselo byť v každom ohľade lepšie, a to skutočne je.
Ponúka ešte lepšiu dynamiku a ešte noblesnejší komfort pre cestujúcich, prináša úplne nový informačno-zábavný systém a využíva každý milimeter svojich rozmerov na to, aby poskytovalo maximálny priestor v interiéri, a pritom v maximálnej miere využíva optimalizáciu hmotnosti, ktorú umožňuje naša nová architektúra založená na rozsiahlom využití hliníka. Ako vodič spozorujete tieto výhody hneď, ako sa posadíte za volant.“
Ian Hoban, riaditeľ produktového radu Jaguar XF
Vďaka elektrickému posilňovaču riadenia (EPAS) si vozidlo Jaguar zachováva vysokú citlivosť riadenia, no zároveň znižuje spotrebu paliva o dve percentá u vznetových a o tri percentá u zážihových modelov. Posilňovač EPAS tiež aktivuje funkcie, ako je kompenzácia sklonu či vyspelé asistenčné systémy vodiča, ktorých súčasťou je systém na udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie stavu vodiča, ako aj asistent kolmého a pozdĺžneho parkovania.
https://youtu.be/ADPYENjpmGQ
Vyspelá technológia pasívnych tlmičov štandardne prináša výnimočnú kvalitu jazdy vďaka dodatočnému ventilu, ktorý znižuje tlmiace sily pri nízkych rýchlostiach. V záujme zabezpečenia ešte lepšej regulácie je vozidlo vybavené systémom adaptívnej dynamiky, ktorý sleduje pohyby karosérie 100-krát za sekundu a pohyby kolies rýchlosťou 500-krát za sekundu v snahe určiť optimálne nastavenia tlmičov pre konkrétne jazdné podmienky.
Technológia nastaviteľnej dynamiky od spoločnosti Jaguar, ktorá je súčasťou voliteľnej výbavy na všetkých modeloch s motorom V6, poskytuje maximálnu kontrolu a umožňuje vodičovi individuálne si upraviť nastavenia tlmičov, riadenia, motora aj osemstupňovej automatickej prevodovky.
Pohon všetkých kolies (AWD) bol do vozidla naprojektovaný od prvého dňa. Systém okamžitého krútiaceho momentu je nový a rozdeľovacia prevodovka má ľahší, tichší a efektívnejší reťazový pohon.
Jazdné vlastnosti zlepšuje aj vyspelý riadiaci systém, po prvý raz použitý v modeli F-TYPE AWD, ktoré výrobca označuje ako inteligentné riadenie dynamiky hnacieho reťazca (IDD). Tento systém zlepšuje ovládateľnosť pohonu zadných kolies a obohacuje ju o výhody vyššieho výkonu a trakcie pohonu všetkých kolies.
Vo verzii s pohonom všetkých kolies XF AWD je v rámci systému Jaguar Drive Control po prvý raz použitý režim adaptívneho prispôsobenia rôznym povrchom (AdSR). Vďaka využitiu bezkonkurenčných skúseností spoločnosti Jaguar Land Rover dokáže režim AdSR identifikovať typ aktuálneho povrchu, ako napríklad sneh či štrk, a prispôsobí mu nastavenie motora, prevodovky, riadenia a systému dynamického ovládania stability tak, aby sa vozidlo na povrchu s nízkou priľnavosťou správalo pokojnejšie.
Jazdné vlastnosti sú bezkonkurenčné aj vo verzii s pohonom zadných kolies. Systém regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov (ASPC), vyvinutý pre pomalú jazdu v nepriaznivých podmienkach, automaticky upravuje brzdy a plyn na zabezpečenie čo najlepšej trakcie. Umožňuje tak vozidlu plynulý a pokojný rozjazd: jedinou úlohou vodiča je riadenie. Systém ASPC funguje pri rýchlostiach od 3,6 km/h do 30 km/h, pričom požadovanú rýchlosť nastaví vodič pomocou ovládačov tempomatu.
Informačno-zábavný systém a konektivita dosahujú najvyspelejšiu úroveň, akú kedy značka Jaguar ponúkala. Úplne nový multimediálny systém InControl Touch Pro stavia na intuitívnom používateľskom rozhraní systému InControl Touch, no ponúka 10,2-palcovú dotykovú obrazovku a technológiu duálneho zobrazenia, ktorá umožňuje súčasné zobrazovanie informácií pre vodiča, napríklad z navigačného systému, zatiaľ čo spolujazdec na vedľajšom sedadle v tej istej chvíli sleduje televíziu alebo film na disku DVD.
Na obohatenie zážitku je k dispozícii aj funkcia hlasového ovládania využívajúca prirodzený hlas používateľa, ktorá podporuje príkazy ako napríklad „prehrať podobné skladby“ pre voľbu hudobných súborov. Z celkovej kapacity 60 GB disku SSD je 10 GB vyhradených pre ukladanie mediálnych súborov, čo umožňuje zobrazovanie grafiky obalu príslušného albumu z hudobnej databázy Gracenote. K zvukovej výbave vozidla patrí exkluzívny audiosystém Meridian s digitálnym priestorovým zvukom, ktorý dosahuje výkon 825 W a tvorí ho 17 reproduktorov.
Multimediálny systém InControl Touch Pro je vybavený štvorjadrovým procesorom s vysokým výkonom, ktorý umožňuje zvládať obrovské množstvo dát, a beží na najmodernejšiu sieťovú technológiu ultrarýchleho ethernetu, ktorý ponúka vynikajúcu rýchlosť prenosu, až 1 Gb/s. Spoločne poskytujú úžasnú grafiku a rýchlu odozvu a pomáhajú zabezpečiť systém tak, aby bolo možné doň v budúcnosti zakomponovať ďalšie aktualizácie a funkčné vylepšenia.
Aby sa znížilo rozptyľovanie vodiča pri jazde na minimum, úplne nový model XF ponúka projekčný displej HUD s farebným laserom. V porovnaní s konkurenčnými systémami je táto technológia menšia a ľahšia a vytvára zobrazenia s vysokým kontrastom, aby sa ľahšie čítali aj v silnom slnečnom svetle.
Technológia využívajúca stereo kamery podporuje autonómne núdzové brzdenie, upozornenie na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu a systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Adaptívny tempomat s asistentom jazdy v kolóne pomáha pri jazde na diaľnici v spomalenej premávke tým, že sleduje vozidlo na ceste vpredu a udržiava od neho bezpečnú vzdialenosť.
Systém rozpoznávania dopravných značiek predstavuje prvé využitie inteligentného obmedzovača rýchlosti vo vozidle značky Jaguar. Po nastavení systém sleduje značky s povolenou rýchlosťou, porovnáva ich s údajmi navigačného systému a v prípade zmeny rýchlostného obmedzenia dokáže upraviť rýchlosť vozidla buď plynulým zrýchlením alebo spomalením na povolenú hranicu.
Úplne nový model XF je zároveň prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré ponúka adaptívne svetlomety s technológiou Full LED. Pomocou dvoch svetelných polí diód LED a reflektorov – jedného pre stretávacie a druhého pre diaľkové svetlá – vytvárajú svetlo s farebnou teplotou blížiacou sa dennému svetlu v porovnaní s možnosťami xenónových svetiel. Poskytujú tak lepšie osvetlenie a zároveň znižujú spotrebu energie. Sú tak efektívne, že na rozdiel od modelu prvej generácie už nie sú potrebné chladiace ventilátory.
Ak je súčasťou vybavenia aj funkcia asistenta diaľkových svetiel, stereo kamera bude v diaľke sledovať ostatné vozidlá a systém podľa potreby automaticky prepne diaľkové svetlá na stretávacie, aby nedošlo k oslneniu ostatných vodičov.
Súhrn modelového radu
Úplne nový rad vozidiel XF budú tvoriť tieto modely: XF Pure/SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio, XF S.
Rad pohonných jednotiek budú tvoriť nasledovné motory: 2,0-litrový vznetový motor vo výkonnostnej verzii 163 k a 180 k s manuálnou alebo automatickou prevodovkou, 2,0-litrový zážihový motor s výkonom 240 k, s automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies, 3,0-litrový vznetový motor s výkonom 300 k, automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies a 3,0-litrový zážihový motor vo výkonnostnej verzii 340 k a 380 k s automatickou prevodovkou a pohonom zadných alebo všetkých kolies.
Úplne nový rad vozidiel XF sa bude vyrábať vo výrobnom závode spoločnosti Jaguar Land Rover v britskom meste Castle Bromwich a rozširuje sortiment limuzín značky Jaguar medzi modelovými radmi XE a XJ.
„Menovka XF sa nachádza v samom srdci značky Jaguar. Pôvodný model XF bol pre značku revolučný a úplne nová verzia vozidla XF s rozsiahlym využitím hliníka teraz predstavuje ďalšiu výraznú inovačnú zmenu v rámci segmentu obchodných vozidiel.
Je ľahší a úspornejší, ponúka väčší priestor, úplne nový luxusný informačno-zábavný systém, širší sortiment pohonných jednotiek, bezkonkurenčnú dynamiku a kultivovanosť jazdy a, samozrejme, popredný svetový dizajn – skrátka, úplne nový model XF je pre zákazníkov neprekonateľná ponuka.“
Steven de Ploey, riaditeľ značky Jaguar
Zdroj: Jaguar