6.9 C
Bratislava
sobota, 27 apríla, 2024
Reklama

RANGE ROVER EVOQUE CONVERTIBLE

Odporúčame

DIZAJN A TECHNOLÓGIE

Range Rover Evoque Convertible je prvý luxusný kompaktný SUV kabriolet na svete a vôbec prvý kabriolet značky Range Rover.

Nový kabriolet patrí na vrchol portfólia značky Evoque a zvyšuje príťažlivosť rodiny modelov Evoque. Značku Land Rover približuje k novým zákazníkom, ktorí hľadajú unikátnu kombináciu luxusného a elegantného kabrioletu.

K dispozícii je v dvoch luxusných výbavách – SE Dynamic a HSE Dynamic. Evoque Convertible ponúka štvormiestny interiér, informačný systém InControl™ Touch Pro značky Jaguar Land Rover nasledujúcej generácie a bezkonkurenčné vlastnosti pri jazde v teréne.

Evoque Convertible si zachováva elegantné dizajnové proporcie päťdverového modelu a kupé, či už s otvorenou alebo zatvorenou strechou vyrobenou z tkaniny so špeciálnymi akustickými vlastnosťami. Veľkosť interiéru a objem batožinového priestoru zostali aj naďalej veľmi univerzálne, a to bez ohľadu na polohu strechy.

Gerry McGovern, riaditeľ pre dizajn a šéfdizajnér značky Land Rover, povedal: „Keď sme Evoque Convertible po prvýkrát predstavili ako koncept, reakcie boli veľmi pozitívne. Bol to ďalší logický krok pri zhmotňovaní konceptu do reality, pričom sme mali jasnú dizajnovú stratégiu, v rámci ktorej sme zachovali výrazný charakter modelu Evoque. Výsledkom je dokonalé vyjadrenie zábavného a žiaduceho modelu založeného na populárnej značke Evoque, ktorá neustále láka nových zákazníkov.“

 

Dynamický dizajn

Dizajnéri spoločnosti Land Rover zachovali odvážny a progresívny dizajn exteriéru modelu Evoque, bez ohľadu na polohu strechy. Sofistikovaná tkanina strechy s napätou štruktúrou vytvára ostro definovanú siluetu, ktorá zostáva verná pôvodnému dizajnu. Mechanizmus v tvare Z sa sklápa do roviny so zadnou časťou karosérie, čím vytvára elegantné a nerušené krivky. Konštruktéri vyvinuli nové bezrámové dvere, ktoré po stiahnutí okien vytvárajú čistý profil.

Zákazníci si môžu zvoliť luxusnú výbavu SE Dynamic alebo HSE Dynamic, ktorá zdôrazňuje pozíciu modelu Evoque Convertible na vrchole triedy. V oboch prípadoch má kabriolet hlbší a agresívnejší predný nárazník so zväčšenými vstupmi na prívod vzduchu a úzke LED hmlové svetlá (iba HSE Dynamic). Bočné prahy lakované vo farbe karosérie opticky znižujú vozidlo, zatiaľ čo v dynamickom zadnom nárazníku sa nachádzajú výrazné dvojité koncovky výfuku.

Dodatočné odlíšenie zabezpečujú dynamická predná maska s zväčšenou oblasťou sieťového vzoru, vetracie otvory a 11 typov diskov z ľahkých zliatin s rôznymi povrchovými úpravami – od 17-palcových až po 20-palcové. Úplne nové disky z ľahkých zliatin sú k dispozícii vo veľkostiach 18, 19 a 20 palcov. Pre 20-palcové disky sú k dispozícii štyri prémiové povrchové úpravy: leštená Polished, čierna saténová Satin Black, technická sivá Technical Grey a technická zlatá Technical Gold.

Súčasťou výbavy SE Dynamic sú vetracie otvory na blatníkoch a (voliteľne) na kapote, mriežka chladiča a lemy hmlových svetiel v striebornom prevedení Brunel Silver. Modely vo výbave HSE Dynamic sa odlišujú prémiovými čiernymi komponentmi Narvik Black a lesklými čiernymi vetracími otvormi na kapote, ktoré vozidlu dodávajú ešte odhodlanejší vzhľad. Obe výbavy majú sivý kryt predného ťažného oka Corris Grey.

S balíkom výbavy Black Pack má vozidlo ešte dramatickejší dizajn – unikátne 20-palcové disky z ľahkých zliatin v čiernom prevedení Satin Black, predné svetlomety, koncové a hmlové svetlá s čiernymi nereflexnými povrchmi, exteriérové prvky v čiernom prevedení Narvik Black a čierne koncovky výfuku.

V noci sa zo spodnej časti vonkajších spätných zrkadiel premieta zo svetiel na nastupovanie výrazná grafika. Na zemi pri oboch predných dverách vidno jedinečné obrysy Evoque Convertible pre maximálne pohodlie a charakteristický vzhľad.

Phil Simmons, riaditeľ dizajnu exteriéru spoločnosti Land Rover, povedal: „V hornej časti karosérie padla prirodzená voľba na látkovú strechu sklápajúcu sa v tvare Z, kvôli vlastnostiam pri napnutí, výnimočnej všestrannosti a ľahkej konštrukcii. Range Rover Evoque Convertible ponúka to najlepšie z oboch strán: svieže a presne definované obrysy neobyčajnej siluety kupé so zavretou strechou a vzrušenie z jazdy s otvorenou strechou.“

Aj keď sa môže zdať, že pod oknami je tento model zhodný s kupé Evoque, karoséria za prednými dverami bola podstatne prepracovaná kvôli uloženiu mechanizmu sklápateľnej strechy. Horné časti zadných blatníkov boli starostlivo prepracované tak, aby bolo možné bez problémov zabezpečiť požadovaný objem batožinového priestoru Evoque Convertible spolu s konštrukciou úplne nových dverí batožinového priestoru a spojlera.

V zadnom spojleri sa nachádza tretie brzdové svetlo LED, pričom spojler optimalizuje aerodynamiku a zdokonaľuje jazdné vlastnosti. Vďaka inovatívnemu mechanizmu závesu bolo možné vytvoriť väčší otvor dverí batožinového priestoru, a tým aj výnimočnú všestrannosť.

Evoque Convertible je k dispozícii v 13 farbách, vrátane nových metalických lakov Baltoro Ice a Waitomo Grey. Vonkajšie spätné zrkadlá a horná časť zadného spojlera sú už v základnej výbave v čiernom prevedení Narvik Black a vytvárajú výraznú horizontálnu čiaru, ktorá zvýrazňuje čiernu látkovú strechu Ebony Black.

 

Príslušenstvo, ktorým sa vozidlo prispôsobí želaniam zákazníka

Range Rover Evoque je synonymom možností prispôsobenia a Evoque Convertible nebude výnimkou. Vďaka širokej škále príslušenstva môžu zákazníci vozidlu vštepiť vlastnú individualitu, či už dielmi na zdokonalenie dizajnu alebo praktickosti.

Evoque Convertible možno objednať s podsvietenými prahmi (s vlastným nápisom) alebo s grafikou anglickej vlajky. Medzi prvky na dodatočné prispôsobenie kabíny patria strojovo leštené páčky na radenie z eloxovaného hliníka, eloxovaný červený otočný ovládač radenia a súprava športových koberčekov s grafikou anglickej vlajky.

Do exteriéru možno pridať bočné rúrky s lesklým povrchom, bočné vetracie otvory z uhlíkových vlákien, mriežky na kapote a kryty spätných zrkadiel a štýlové kryty ventilov, vďaka ktorým bude vozidlo vyčnievať z radu.

Evoque Convertible môže ťahať príves s hmotnosťou až 1 500 kg a pre tých, ktorí vyžadujú dodatočnú praktickosť, je k dispozícii odnímateľné ťažné zariadenie.

Adaptívne LED svetlomety

Súčasťou štandardnej výbavy modelu Range Rover Evoque Convertible sú halogénové svetlomety (SE Dynamic), bi-xenónové svetlomety (HSE Dynamic) alebo voliteľné adaptívne LED svetlomety.

Najmodernejšie LED svetlomety sú vybavené novou charakteristickou lineárnou grafikou pre funkciu svetlometov aj smerových svetiel. Technológia LED ponúka lepšiu viditeľnosť, dlhšiu životnosť a menej zaťažuje akumulátor, zatiaľ čo adaptívna funkcionalita umožňuje svetlometom automaticky sledovať riadiace pokyny vodiča s cieľom lepšie osvetliť zákruty a zabezpečiť väčšiu bezpečnosť.

Bez ohľadu na to, či sa vo výbave nachádzajú halogénové, bi-xenónové alebo full-LED svetlomety, sa Evoque Convertible dodáva s LED koncovými svetlami a LED dennými svetlami (DRL). Kvôli maximálnej bezpečnosti a ešte lepšiemu vizuálnemu dojmu sa po zapnutí zapaľovania automaticky rozsvietia predné aj zadné denné svetlá.

Ľahká univerzálna látková strecha

Konštruktéri spoločnosti Land Rover starostlivo vyhodnotili všetky možné strešné systémy kabrioletov a napokon sa rozhodli pre sofistikovanú látkovú strechu s mechanizmom sklápania v tvare Z od spoločnosti Webasto, svetového lídra na poli automobilových sklápateľných strešných systémov.

Vďaka napätej štruktúre strechy má Evoque ostro definované rozmery. Vyhrievané sklo zadného okna sa sklápa do roviny s karosériou a dopĺňa ho luxusná zvuková izolácia pre maximálnu kultivovanosť. Strešný systém modelu Evoque Convertible sa po stlačení tlačidla na stredovej konzole zloží len za 18 sekúnd a jeho otvorenie trvá 21 sekúnd. Kvôli maximálnemu pohodliu je možné súčasne zatvoriť alebo otvoriť všetky štyri okná.

Okrem toho možno medzi zadné panely obloženia rýchlo namontovať zadný veterný deflektor, ktorý vylepší pohodlie pri jazde so zloženou strechou.

Medzi výhody látkovej strešnej konštrukcie v porovnaní s pevnou sklápateľnou strechou patrí zníženie hmotnosti a lepšia poloha ťažiska, a možnosť otvárať a zatvárať strechu pri rýchlosti až 48 km/h. Bez ohľadu na otvorenú alebo zatvorenú strechu sa zachoval priestranný batožinový priestor s objemom 251 litrov.

Luxusná látková strecha je k dispozícii výhradne v čiernej farbe Ebony Black a odráža charakteristickú grafiku voliteľnej kontrastnej strechy modelu Evoque Coupé.

Po zložení strechy sa diskrétne zavesené panely v zadnej časti interiéru zložia a zakryjú mechanizmus, takže vzhľad modelu Evoque a jeho moderných línií zostane čistý a ničím nerušený.

Zariadenie na ochranu pri prevrátení (RPD) s vysúvateľnými oblúkmi je ukryté v zadnej časti karosérie. Využíva dve hliníkové tyče, ktoré sa v nepravdepodobnom prípade prevrátenia vysunú do 90 milisekúnd a vytvoria priestor na prežitie cestujúcich.

Luxusný štvormiestny kožený interiér

Range Rover Evoque Convertible prichádza s priestranným a moderným štvormiestnym interiérom s luxusnými materiálmi a mäkkými povrchmi. Na palubnej doske s pozoruhodne minimalistickou architektúrou sa proti sebe stavia výrazná horizontálna línia prístrojovej dosky s dynamickým vertikálnym sklonom stredovej konzoly.

Vo všetkých modeloch Range Rover Evoque Convertible sa nachádzajú dve pevné zadné sedadlá s centrálnou podložkou a prepracované reproduktory v obložení.

V porovnaní s konvenčnými kabrioletmi patrí priestor v interiéri medzi to najlepšie. S otvorenou aj zatvorenou strechou ponúka Evoque Convertible veľký batožinový priestor s objemom 251 litrov. Súčasťou výbavy môže byť otvor na lyže, ktorý zabezpečuje lepšiu univerzálnosť pri prevážaní väčších predmetov.

V portfóliu modelu Evoque modelového ročníka 2016 sa nachádzajú prepracované sedadlá s vynikajúcim komfortom a podporou, pričom majú športovejšie a technickejšie tvary. Tento čistý a moderný pocit zvýrazňujú otvory dverí s prepracovanými obrysmi, stehy prešívania a hrubšie, vypchané opierky na ruky s novým profilom s cieľom zaistiť výnimočné pohodlie a vizuálnu eleganciu.

Nová funkcia zamykania odkladacej priehradky sa automaticky aktivuje spolu s centrálnym zamykaním kvôli vyššej bezpečnosti, dokonca aj so zloženou strechou.

Technické údaje

Verzie s výbavou SE Dynamic obsahujú sedadlá čalúnené perforovanou kožou v sofistikovanom dvojfarebnom prevedení Ebony/Ebony. Vozidlá s výbavou HSE Dynamic majú kožené sedadlá Oxford s perforovanou strednou časťou a elegantné stredné časti s rebrovitým vzorom, dostupné v prevedení Ebony/Ebony a Lunar/Ivory. Vo výbave HSE Dynamic možno objednať aj tri exkluzívne farebné prevedenia s celokoženým čalúnením kožou Oxford: Ebony/Pimento, Ebony/Vintage Tan a Lunar/Ice.

Súčasťou štandardnej výbavy SE Dynamic sú luxusné v ôsmich smeroch elektricky nastaviteľné sedadlá s pamäťou (voliteľne vyhrievané), zatiaľ čo výbava HSE Dynamic obsahuje elektrické nastavovanie sedadiel v 12 smeroch. Objednať možno aj voliteľné 14-smerové odvetrávané sedadlá s funkciou masáže.

Sofistikované náladové osvetlenie

Náladové osvetlenie jemne zdokonaľuje prémiový interiér modelu Evoque Convertible. Súčasťou výbavy SE Dynamic je rozšírené osvetlenie pod všetkými opierkami na ruky, osvetlenie odkladacích priestorov v dverách a v stredovej konzole. Výbava HSE Dynamic prináša zákazníkom konfigurovateľné náladové osvetlenie s charakteristickou škálou farieb, ktoré sa ovláda pomocou dotykového rozhrania Evoque Convertible. Dostupné farby sú fialová, oranžová, modrá, biela a červená. K dispozícii je aj režim Stealth, v ktorom možno stlmiť osvetlenie interiéru na minimum.

Pokročilé technológie s 10,2-palcovým dotykovým displejom

Technologické inovácie tvoria kľúčovú súčasť jedinečnej príťažlivosti modelu Evoque. Evoque Convertible nadväzuje na tento trend a pozdvihuje túto technológiu na novú úroveň pomocou úplne nového informačno-zábavného systému InControl™ Touch Pro.

Dr. Mike Bell, riaditeľ oddelenia vozidiel s globálnym on-line pripojením v spoločnosti Jaguar Land Rover, povedal: „Evoque Convertible ako prvý kabriolet na svete určený do každého počasia musí byť vybavený technológiami, ktoré zaujmú technologických nadšencov, ktorí si potrpia na novinky. Technológie pripojeného vozidla sú neoddeliteľnou súčasťou požiadaviek dnešných zákazníkov, takže je logické, že naše najnovšie modely sú vybavené najmodernejším informačno-zábavným systémom. Vďaka systému InControl™ Touch Pro sa Evoque Convertible posunul výrazne napred v oblasti pripojeného vozidla.“

Systém InControl™ Touch Pro exkluzívne pre Evoque Convertible

Systém InControl™ Touch Pro je k dispozícii s najväčším (vo svojej triede) 10,2-palcovým kapacitným dotykovým displejom so super-širokouhlým formátom 21: 9 s rozlíšením 1280×542 pixlov. Oproti štandardnému systému s osempalcovým dotykovým displejom ide o nárast o 80 %, takže zobrazovaná grafika má bezkonkurenčné detaily a jemnosť.

Systém InControl™ Touch Pro neobsahuje žiadne hardvérové tlačidlá. Na hlavnej obrazovke sa nachádzajú štyri najčastejšie používané funkcie systému v prostredí jediného jednoducho prístupného okna: audiosystém, klimatizácia, telefón a satelitná navigácia. Tieto funkcie možno ovládať aj pomocou ovládacích prvkov na volante. Kapacitná technológia umožňuje používateľom používať ovládanie vo forme švihnutia, plynulého posúvania a zväčšovania/zmenšovania prstami a prechádzania vnorenými menu – rovnakým spôsobom ako v prípade smartfónu alebo tabletu.

Medzi tieto funkcie patria parkovacie kamery, údaje Eco, snímanie brodenia a nastavenie regulácie klímy pre cestujúcich na zadných sedadlách. Kvôli vyššiemu pohodliu sa znížil počet krokov medzi jednotlivými funkciami. Rozhranie je optimalizované s cieľom dosiahnuť intuitívny zážitok používateľa.

Technológia SSD (Solid State Disk) zabezpečuje až 60 GB úložného priestoru (kapacita až 16 000 skladieb) s podstatne kratšou dobou odozvy v porovnaní s SD kartou alebo systémami s bežnými pevnými diskami HDD.

Súčasťou pokročilého satelitného navigačného systému (označeného ako InControl™ Touch Pro Navigation) je*:

  • navigácia výpočtom, zaručená funkcia aj v oblastiach so slabým satelitným pokrytím,
  • palubné regionálne mapy,
  • 3D terén, križovatky a grafika budov,
  • výzvy zákazníka ohľadom parkovania a prestávok,
  • navigačné pokyny na prístrojovej doske aj na projekčnom displeji.

* Závisí od krajiny

Dokonalý informačno-zábavný systém

Zákazníci si môžu zvoliť vylepšenie systému InControl™ Touch Pro vo forme 12 reproduktorov, audiosystému s priestorovým zvukom značky Meridian vrátane dvojkanálového subwoofera a zosilňovača s pokročilým digitálnym spracovaním, vynikajúcou kvalitou zvuku a dokonalým zážitkom automobilových technológií.

Na rozdiel od nových strešných antén vo forme dvojitej plutvy, ktoré sa montujú na päťdverové modely a kupé, má Evoque Convertible dve antény – jednu nízkofrekvenčnú namontovanú v zadnom nárazníku a jednu vysokofrekvenčnú medzi zadnými sedadlami.

Štandardný audiosystém Meridian Digital Sound System s výkonom 380 W je vybavený 10 reproduktormi a dvojkanálovým subwooferom, čo zaručuje výnimočnú čistotu zvuku.

DOKONALÁ KONŠTRUKCIA

Range Rover Evoque Convertible bol skonštruovaný tak, aby spĺňal najprísnejšie štandardy kvality, ktorými je značka Land Rover preslávená na celom svete. Bezpečnosť, terénne schopnosti a mimoriadne vysoká miera kultivovanosti modelov Range Rover – to všetko sa dôkladne otestovalo počas prísneho režimu vývoja na verejných komunikáciách aj na testovacích zariadeniach po celom svete.

Alan Volkaerts, riaditeľ línie vozidiel Land Rover, povedal: „Výroba kabrioletu Range Rover predstavuje unikátny súbor technických výziev vrátane zachovania torznej tuhosti napriek odstráneniu strešnej konštrukcie, zabezpečenia ochrany pri prevrátení vozidla s otvorenou strechou určenom na jazdu pri sklone 35 stupňov a súčasne luxusne zariadený interiér, ktorý očakávajú zákazníci Range Rover.“

„Vyčerpávajúci testovací program Land Rover zabezpečuje dosiahnutie všetkých týchto cieľov. Evoque Convertible je nielen prvý kabriolet na svete určený pre všetky ročné obdobia, ale každým cólom je to skutočný Land Rover.“

Významné vystuženie karosérie podporujú jedinečné puzdrá kabrioletu, ktoré zabezpečujú porovnateľnú torznú tuhosť v porovnaní s kupé. Týmto spôsobom sa zaistí zážitok z jazdy porovnateľný s modelom s pevnou strechou a vozidlo s úplne rovnakými parametrami ako majú existujúce verzie Evoque.

Skonštruovaný pre silu a bezpečnosť

Range Rover Evoque Convertible prevyšuje všetky prísne technické normy spoločnosti Land Rover. Samozrejme, jazdná dynamika, torzná tuhosť, bezpečnosť a schopnosti jazdy v teréne zostávajú stále vynikajúce, a to aj napriek komplikáciám spojeným odstránením strešnej konštrukcie vozidla.

Rovnako ako u všetkých moderných projektov Land Rover sa vývojový program modelu Evoque Convertible začal vo virtuálnom prostredí prostredníctvom pokročilých simulácií počítačom podporovanej konštrukcie a dizajnu. Výsledkom týchto simulácií boli presné počiatočné odhady, ako zmenené rozloženie hmotnosti ovplyvní dynamický výkon, aké budú potrebné konštrukčné úpravy a akým spôsobom dokáže Evoque Convertible splniť tie isté technické normy ako existujúce verzie Evoque.

Počas sofistikovanej fázy vývoja prototypu môžu následne konštruktéri spoločnosti Land Rover preukázať tieto simulácie v reálnom svete pri testovaní. Výsledkom je prémiový kabriolet kategórie SUV s bezpečnosťou, kultivovanosťou a jazdnými vlastnosťami na ceste aj v teréne, ktoré zodpovedajú jeho atraktívnemu dizajnu.

Mimoriadny pôžitok z jazdy

Evoque Convertible ťaží z mimoriadne silnej základnej konštrukcie s prahmi dverí z vysokopevnej ocele. Dopĺňajú ju pokročilé a efektívne systémy pohonu štyroch kolies. Táto konštrukcia obsahuje dodatočné výstuže podvozka ako kompenzáciu kvôli odstráneniu strechy, ktoré zabezpečujú tuhosť nevyhnutnú pre skvelé jazdné vlastnosti a kultivovanosť.

Športový podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies má optimalizované pružiny a stabilizátory s väčším priemerom, ktoré zabezpečujú fantastický pôžitok z jazdy a tuhosť pri krútení ako v prípade kupé. Ešte viac sa tak zlepšujú jeho dynamické vlastnosti. Starostlivé naladenie je zárukou, že model Evoque si zachoval výnimočnú kvalitu jazdy.

Zmeny na podvozku dopĺňajú systémy smerovania krútiaceho momentu pomocou brzdenia (TVB) a elektrický posilňovač riadenia (EPAS). Keď pri nájazde do zákruty vozidlo zaznamená nedotáčavosť, systém TVB začne jemne brzdiť obe vnútorné kolesá, čím pomôže sledovať zamýšľanú dráhu jazdy.

Evoque Convertible obsahuje elektrický posilňovač riadenia (EPAS) s variabilným účinkom, ktorý má vysokú úroveň odozvy a spätnej väzby pre vodiča a zároveň pri náročnej jazde v teréne odbremeňuje vodiča. Riadenie s variabilným účinkom kombinuje menší pomer v okolí polohy jazdy priamo dopredu a po priblížení ku krajnej polohe riadenia sa pomer postupne zväčšuje, čím sa dosahuje kombinácia stability v priamom smere so zvýšenou obratnosťou v ostrých zákrutách. Variabilný účinok zabezpečuje ľahšie riadenie kvôli lepšej obratnosti v stiesnených priestoroch, ale robustnejší a presvedčivejší pocit pri vyššej rýchlosti. 

Prvotriedny bezpečnostný program

Kvôli zachovaniu vynikajúcej úrovne ochrany pri nehode obsahuje Evoque Convertible množstvo technických noviniek: zosilnené predné stĺpiky, ktoré zabezpečujú vynikajúcu ochranu pri prevrátení; nové výstuže na podvozku zachovávajú torznú tuhosť ako v prípade kupé bez negatívneho vplyvu na terénne vlastnosti vozidla; a systém ochrany pri prevrátení ukrytý v zadnej časti, ktorý sa v prípade prevrátenia vozidla vysunie za 90 milisekúnd.

Taktiež bol vyvinutý nový systém airbagov v sedadlách: súčasťou predných sedadiel je odteraz kombinovaný airbag chrániaci hruď aj hlavu, ktorý zabezpečuje rovnakú úroveň ochrany ako samostatné čelné a hlavové airbagy vo verzii kupé. Kombinácia rôznych elektronických systémov zabezpečuje, že airbagy ani obruče na ochranu pri prevrátení sa neaktivujú v extrémnych terénnych podmienkach, čo sa potvrdilo počas náročného testovacieho programu.

Evoque Convertible podstúpil rovnaké nárazové testy ako všetky vozidlá Land Rover a musí spĺňať rovnaké bezpečnostné normy. Súčasťou testov je čelný náraz s čiastočným prekrytím do deformovateľnej bariéry rýchlosťou 64 km/h, bočný náraz, ktorý simuluje náraz do stĺpu verejného osvetlenia rýchlosťou 48 km/h a náraz zozadu rýchlosťou 89 km/h.

Jedinečné terénne schopnosti

Testy modelu Evoque Convertible prebiehali v rovnakých terénnych podmienkach a podľa rovnakých náročných štandardov ako v prípade ostatných vozidiel Land Rover. Počas prísnych testov sa Evoque Convertible zaťažil na svoju maximálnu celkovú hmotnosť a vydal sa do najťažšieho terénu, aby na podvozok pôsobili obrovské sily krútenia. Evoque Convertible úspešne zvládol všetky testy a dosiahol rovnaký skvelý výkon v teréne ako existujúce verzie Evoque Dynamic.

Danella Bagnall, riaditeľka programu Evoque, povedala: „Jazda s vetrom vo vlasoch je naším dedičstvom. Začalo sa to pred 68 rokmi, keď sme vyrobili pôvodný prvý rad Land Rover. Kabriolet Evoque sme v teréne otestovali podľa rovnakých štandardov ako každý iný Land Rover plus prebehlo aj zopár skúšok navyše. Výstuhy podvozka, ktoré slúžia na zachovanie torznej tuhosti modelu Evoque Convertible, boli špeciálne navrhnuté s cieľom udržať skvelú svetlú výšku, porovnateľnú s päťdverovým modelom a kupé.“

Nájazdový uhol vzadu/vpredu a prejazdový uhol majú hodnoty 19, 31,0 resp. 18,9 stupňov, čo zabezpečuje mimoriadny výkon v teréne. Evoque Convertible môže stúpať do mimoriadne strmého 45-stupňového svahu, bezpečne sa nakloniť o neuveriteľných 35 stupňov a brodiť sa vodou hlbokou až 500 mm.

Evoque Convertible je vybavený všetkým technológiami dostupnými pre modely Evoque vrátane systémov Terrain Response® a All-Terrain Progress Control – čo je úplne nový prvok výbavy pre modelový ročník 2016.

Systém Terrain Response® pre bezproblémovú jazdu v ľubovoľnom terénne

Systém Terrain Response® prispôsobuje odozvu riadenia, škrtiacej klapky, prevodovky, medzinápravovej spojky a brzdového/stabilizačného systému aktuálnemu terénu pomocou štyroch voliteľných nastavení: General (bežná jazda), Grass/Gravel/Snow (tráva/štrk/sneh), Mud a Ruts (blato a koľaje) a Sand (piesok).

Bezkonkurenčný postup vďaka systému All-Terrain Progress Control (ATPC)

Systém ATPC umožňuje vodičovi nastaviť rýchlosť od 1,8 km/h do 30 km/h dopredu alebo dozadu. Systém bude následne bez ovládania pedálov konštantne monitorovať a udržiavať nastavenia vozidla s cieľom optimalizovať priľnavosť a jazdu v teréne. Systém ATPC teda znižuje nároky na vodiča, ktorému stačí jednoducho riadiť vozidlo volantom a aj v náročných a inak ťažkých terénnych situáciách bude vozidlo jazdiť hladko a bezpečne.

Intuitívny systém sa zapína spínačom na stredovej konzole, ovláda sa tlačidlami tempomatu na volante a jeho funkciu možno prerušiť stlačením plynového alebo brzdového pedála. Systém ATPC možno dokonca na klzkom povrchu použiť aj pri rozbiehaní z pokoja, čím sa zaistí plynulé rozbiehanie.

Systém snímania brodenia prináša istotu v hlbšej vode

Evoque Convertible sa môže brodiť vodou až do hĺbky 500 mm, čo predstavuje neoceniteľný benefit v teréne a na zaplavených cestách. Systém Wade Sensing™ získava informácie zo snímačov vo vonkajších spätných zrkadlách a informuje vodiča o hĺbke vody s vizuálnym zobrazením na 10,2-palcovom dotykovom displeji a zvukovým tónom, ktorý sa zvyšuje so zväčšovaním hĺbky vody. Vodič vidí aktuálnu hĺbku vody spolu informáciou, o koľko hlbšie sa vozidlo môže bezpečne brodiť – táto funkcia je neoceniteľná najmä pri zlej viditeľnosti.

V kombinácii s výborným parametrom kríženia náprav, vynikajúcou priľnavosťou pohonu štyroch kolies a pneumatikami do všetkých typov terénu je Evoque Convertible skutočné terénne vozidlo.

Legendárna technológia do každého typu terénu

Patentovaný systém regulácie zjazdu z kopca (HDC) je štandardná funkcia, ktorá pomáha vodičovi s riadeným zjazdom z náročných kopcov tým, že udržiava konštantnú rýchlosť a samostatne pribrzďuje jednotlivé kolesá.

Asistent rozjazdu do kopca (HSA) zabezpečuje, že vozidlo pri rozbiehaní do kopca necúvne späť. Systém postupného uvoľňovania bŕzd (GRC) je navrhnutý tak, aby vozidlo nezrýchlilo príliš rýchlo na strmom kopci, ak vodič nechtiac uvoľní brzdu.

Výkonné a úsporné zážihové a vznetové pohonné jednotky

Evoque Convertible je k dispozícii s kompletným výberom ľahkých celohliníkových štvorvalcových motorov Land Rover. Výkonný a efektívny štvorvalcový zážihový motor Si4 ponúka výkon 240 koní, pričom je úsporný a kultivovaný.

K dispozícii je aj mimoriadne úsporný, úplne nový 2,0-litrový vznetový motor Ingenium. Konštrukcia a vývoj prebiehali v spoločnosti Jaguar Land Rover a vyrába sa v novom centre na výrobu motorov v hodnote 500 miliónov libier v regióne West Midlands. Vznetové motory Ingenium sú doteraz najúspornejšie motory značky Land Rover. Tieto motory plnia emisnú normu Euro6 a tvoria základný kameň ponuky motorov spoločnosti Land Rover s nízkymi emisiami CO2.

Súčasťou štandardnej výbavy modelu Evoque Convertible je najmodernejšia deväťstupňová automatická prevodovka ZF a pohon všetkých štyroch kolies, a to buď so zážihovým alebo vznetovým motorom.

Moderný štvorvalcový zážihový motor na vrchole ponuky

Ľahký zážihový motor Land Rover Si4 ponúka vodičovi skvelé zážitky pri riadení a súčasne je ohľaduplný k životnému prostrediu. Vďaka vysokému výkonu 240 koní a krútiacemu momentu 340 Nm má dostatok sily a pružnosti na akceleráciu, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne len za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 209 km/h.

Motor s kompaktnou celohliníkovou štvorvalcovou konštrukciou je vybavený moderným turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou, vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva a dvojitým premenlivým nezávislým časovaním ventilov pre okamžitú odozvu a vynikajúcu účinnosť. Vďaka dvom vyvažovacím hriadeľom dosahuje kultivovanosť úroveň, ktorú zákazníci očakávajú od vozidiel značky Range Rover.

Medzi pokročilé technológie na úsporu paliva patria piestne krúžky a zdvíhadlá ventilov s povlakom s nízkym trením, plechové výfukové potrubie, ktoré skracuje fázu zahrievania motora kvôli zníženiu emisií pri jazdách na krátke vzdialenosti a pokročilý elektronický systém riadenia pre presné riadenie spaľovacieho procesu.

Úplne nové mimoriadne úsporné turbodieselové motory Ingenium

Motory Ingenium AJ200D vyvinuli konštruktéri úplne od začiatku. Základom je hlboký hliníkový blok valcov s tenkostennými lisovanými liatinovými vložkami, ktoré majú najlepší pomer hmotnosti, povrchovej úpravy a odolnosti. Palivo sa privádza do spaľovacích komôr prostredníctvom neuveriteľne úsporného elektromagnetického systému common-rail s pracovným tlakom 1 800 barov, ktorý sa vyznačuje nízkou hlučnosťou a vynikajúcou charakteristikou zmesi. Mimoriadne účinné turbodúchadlo s variabilnou geometriou rýchlo generuje krútiaci moment od veľmi nízkych otáčok, čo vozidlu zaisťuje neuveriteľnú pružnosť v širokom výkonovom pásme a bezproblémové zrýchľovanie.

Nový systém dodatočnej úpravy výfukových plynov využíva vstrekovanie kvapaliny AdBlue™, vďaka čomu sú tieto motory ešte ohľaduplnejšie k životnému prostrediu (emisná norma Euro 6). Systém vstrekuje do výfukového systému vodný roztok močoviny, ktorá neutralizuje škodlivé plyny ako napríklad oxidy dusíka. Selektívna katalytická redukcia a nízkotlaková recirkulácia ochladených výfukových plynov sa podieľajú aj na znížených emisiách NOx.

Turbodieselové motory Ingenium sa vyznačujú vynikajúcou kombináciou krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach kvôli pružnosti pri každodenných jazdách, skvelou kultivovanosťou a spotrebou len 5,1 l/100km.

Najvýkonnejší turbodieselový motor Ingenium má výkon 180 koní a krútiaci moment 430 Nm v širokom spektre otáčok, vďaka čomu poskytuje okamžitú odozvu a jedinečnú pružnosť.

Vysoký výkon sa nedosahuje na úkor spotreby paliva. V kombinovanom cykle je spotreba na úrovni 5,7 l/100 km a emisie CO2 149 g/km, takže je jedným z najúspornejších modelov Land Rover súčasnosti.

Turbodieselové motory Ingenium ponúkajú najvyššiu úroveň kultivovanosti, ktorú vyžadujú zákazníci Range Rover. Pevný a ľahký hliníkový blok valcov, valivé ložiská vačkových hriadeľov a dvojica vyvažovacích hriadeľov zabezpečujú neodmysliteľne nízku úroveň vibrácií. Vŕtanie valca je od kľukového hriadeľa odsadené o 12 mm, aby sa minimalizovalo trenie medzi piestnymi krúžkami a stenou valca, zatiaľ čo oddelené vstrekovače a oválne reťazové kolesá pohonu vstrekovacieho čerpadla taktiež prispievajú k výnimočnej kultivovanosti behu motora Ingenium.

Nové motory Ingenium sú nielen neuveriteľne úsporné, kultivované a výkonné, ale so servisným intervalom 33 800 km (zvýšenie z 25 800 km) sú aj cenovo dostupné a nenáročné na prevádzku.

Dlhšie servisné intervaly sú možné vďaka niekoľkým novinkám, vrátane povrchu medzi piestom/valcom s nízkym trením, ktorý znižuje spotrebu oleja, používaniu veľmi kvalitného oleja s najmodernejšími prísadami a filtračnému systému, ktorý využíva výhody podstatne čistejšieho spaľovacieho procesu. Rozhodujúce je, že výrazne znížená spotreba paliva modelu Evoque sa podieľa na obmedzení množstva výfukových plynov, a preto sa znížilo aj množstvo malých častíc, ktoré musí filtračný systém odstrániť z oleja. Spolu s modernejšou technológiou vŕtania sa takisto zmenšuje aj množstvo prípadných nečistôt z každého valca. Olejový filter – a teda aj olej – zostane preto čistý podstatne dlhšie.

Motory Ingenium prešli počas testovania viac ako 3,2 milióna kilometrov v reálnej prevádzke a absolvovali viac ako 72 000 hodín testovania na motorovej brzde, čo je náročný testovací program porovnateľný s ôsmimi rokmi prevádzky v tých najhorších podmienkach.

Najmodernejšia deväťstupňová automatická prevodovka

Súčasťou štandardnej výbavy modelu Evoque Convertible je pokročilá 9-stupňová automatická prevodovka značky ZF. Prevodovka ZF 9HP bola skonštruovaná špeciálne na priečnu montáž a ponúka deväť blízko odstupňovaných prevodových stupňov kvôli vynikajúcej akcelerácii a jedinečnej účinnosti.

Po zapnutí zapaľovania sa zo stredovej konzoly vysunie otočný ovládač radenia s vrúbkovaným kovovým povrchom. Vodič sa môže rozhodnúť, že činnosť prevodovky ponechá v automatickom režime, takže technológia adaptívneho radenia bude inteligentne predvídať správanie vodiča. Prevodové stupne možno prípadne radiť aj ručne pomocou páčok pod volantom a využívať maximálnu kontrolu nad vozidlom.

Prvý prevodový stupeň má skutočne nízky pomer a je vhodný na veľmi svižnú akceleráciu z pokoja, jazdu v teréne nízkou rýchlosťou alebo pri jazde v extrémnej nadmorskej výške, prípadne na veľmi strmom kopci. Evoque Convertible sa v predvolenom stave automaticky prepne na druhý prevodový stupeň – porovnateľný s prvým prevodovým stupňom v prevodovkách s menším počtom stupňov – čím sa zaistí jedinečná kultivovanosť a úspornosť pri rozbiehaní.

Na opačnom konci spektra je deviaty prevodový stupeň, ktorý zabezpečuje jazdu s nižšími otáčkami motora vhodnú pri jazde po diaľnici.

Pohon štyroch kolies Efficient Driveline alebo Active Driveline

Súčasťou štandardnej výbavy modelu Evoque Convertible je pohon všetkých kolies Efficient Driveline. Tento inteligentný stály systém pohonu štyroch kolies využíva elektronicky riadenú medzinápravovú spojku Haldex, ktorá priebežne upravuje prenos krútiaceho momentu medzi prednými a zadnými kolesami. Výsledkom sú skvelé vlastnosti v teréne spolu s lepšou agilitou na ceste bez ohľadu na povrch.

Najmodernejší systém Active Driveline, ktorý zlepšuje účinnosť aj agilitu, možno zvoliť ako voliteľnú výbavu. Pri jazde ustálenou rýchlosťou nad 35 km/h systém Active Driveline prepne z pohonu štyroch kolies na pohon dvoch kolies, čím sa obmedzí trenie v systéme pohonu a zmenší sa spotreba paliva. Systém nepretržite monitoruje priľnavosť a zásahy vodiča, a počas 350 milisekúnd dokáže obnoviť opäť pohon štyroch kolies.

Po oboch stranách zadného diferenciálu sa nachádza dvojica elektronicky ovládaných spojok, ktoré v spolupráci so systémom Active Driveline takisto zlepšujú jazdné vlastnosti na ceste aj v teréne. Spojky rýchlo presmerujú krútiaci moment na zadné koleso s lepšou priľnavosťou, zlepšujú priľnavosť na povrchu s nízkou trakciou a zdokonaľujú pôžitok z jazdy.

Cestujúci môžu monitorovať stav hnacieho ústrojenstva Active Driveline zobrazením funkcie 4x4i na úplne novom informačno-zábavnom systéme InControl™ Touch Pro s dotykovým displejom.

Moderné technológie asistencie vodičovi

Aby bola jazda uvoľňujúca a bezpečná, Evoque Convertible možno vybaviť širokou škálou pokročilých systémov asistencie vodičovi. Sú to napríklad:

360-stupňový parkovací asistent

Súčasťou exkluzívnej výbavy pre Evoque Convertible je 360-stupňový parkovací asistent, ktorý umožňuje vodičovi sledovať virtuálny objekt po stranách vozidla a ktorý prináša istotu pri manévrovaní v stiesnených priestoroch, napríklad na viacposchodových parkoviskách. Funguje do rýchlosti 16 km/h.

Systém autonómneho núdzového brzdenia zabráni nehode alebo minimalizuje jej následky

Systém autonómneho núdzového brzdenia pomáha zabrániť nehodám pri rýchlosti do 35 km/h a od 50 do 80 km/h dokáže značne znížiť závažnosť nehody.

Systém využíva inovatívnu stereo kameru umiestnenú vedľa spätného zrkadla, pomocou ktorej sleduje objekty, pri ktorých hrozí riziko nehody, napríklad vozidlá v zápche. Ak existuje pravdepodobnosť nehody, systém vydá vizuálne aj zvukové upozornenie pre vodiča. Ak vodič nevykoná žiadne opatrenia, aby zabránil nehode, systém vydá ďalšiu výstrahu a vyvinie maximálny brzdný tlak, aby vozidlo kontrolovaným spôsobom zabrzdilo.

Systém autonómneho núdzového brzdenia je k dispozícii spolu s asistentom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu alebo systémom výstrahy pri zmene jazdného pruhu.

Asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu zaistí maximálnu bezpečnosť

K dispozícii je asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, ktorý zabezpečí uvoľnenejšiu a bezpečnejšiu jazdu. Tento systém je doplnkom systému výstrahy pri zmene jazdného pruhu, ktorý varuje vodiča vibrovaním volantu v prípade, ak vychádza zo svojho jazdného pruhu. Asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu aktívne pomáha vodičovi zostať v správnom jazdnom pruhu pomocou jemných zásahov do riadenia.

Táto technológia kombinuje vstup zo stereo kamery, ktorá sleduje dopravné značenie a elektrický posilňovač riadenia.

Ak asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu zaznamená, že vodič neúmyselne vychádza zo svojho jazdného pruhu, začne mierne korigovať natočenie volantu, aby sa vozidlo vrátilo do pôvodnej dráhy. Asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu pracuje úplne nenápadne: neaktivuje sa pri používaní smerových svetiel, vodič môže jednoducho prevziať riadenie a systém možno v prípade potreby úplne vypnúť.

Systém na kontrolu pozornosti vodiča: včasné varovanie pri únave vodiča

Únava vodiča je hlavnou príčinou dopravných nehôd. Systém na kontrolu pozornosti vodiča vyhodnocuje zásahy vodiča do riadenia a chráni ho pred mikrospánkom. Ak táto moderná technológia zaznamená trhavé, nelineárne pohyby, ktoré sú typické pre unaveného vodiča, automaticky sa na paneli prístrojov spustí zvuková aj vizuálna výstraha.

Systém na kontrolu pozornosti vodiča dokonale dopĺňa asistenta pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu a systém autonómneho núdzového brzdenia. Vďaka týmto technológiám je jazda bezpečnejšia a uvoľnenejšia.

Luxusné technológie známe z modelu Evoque

Range Rover Evoque Convertible ponúka aj množstvo technológií, ktoré sú k dispozícii pre model Evoque od roku 2011. Systém rozpoznávania dopravných značiek sníma cestu pred vozidlom a vyhľadáva niektoré typy dopravných značiek. Po ich zaznamenaní zobrazí informácie na paneli prístrojov alebo na projekčnom displeji.

PROGRAM ROZSIAHLEHO TESTOVANIA ZAISŤUJE MIMORIADNE VLASTNOSTI

Od svojho uvedenia na trh získava Range Rover Evoque ocenenia za svoju výnimočnú dynamiku jazdy a prvotriedne schopnosti v teréne. Aby si Evoque Convertible zachoval rovnako „široký záber schopností“, konštruktéri podvozka postupovali podľa prísneho testovacieho plánu na verejných komunikáciách – od diaľnic až po úzke a náročné vlásenky v talianskych Dolomitoch. Rozsiahly vývoj prebiehal aj na mokrých skúšobných dráhach, zamrznutých jazerách vo Švédsku a pretekárskych okruhoch vrátane okruhu Nürburgring Nordschleife, aby dokonale naladili vlastnosti podvozka.

Testy podľa svetových štandardov spoločnosti Land Rover

Overovacie prototypy najazdili stovky tisíc kilometrov na skúšobných tratiach, terénnych zariadeniach a verejných komunikáciách po celom svete, vrátane Kanady, Dubaja, Nemecka, Talianska, Nórska, Španielska, Švédska, USA a Veľkej Británie. Náročný program testov pri extrémnych teplotách, vo vysokej nadmorskej výške a skúšky vytrvalosti preverili model Evoque Convertible na hranici možností. Iné prototypy sa testovali celé dni a noci pomocou hydraulických piestov, ktoré simulujú mimoriadne nešetrné zaobchádzanie počas celej životnosti.

Evoque Convertible má preto porovnateľnú úroveň vyrovnanosti, agility a terénnych schopností ako kupé a päťdverové verzie a jazda s ním je rovnakým zážitkom bez ohľadu typ terénu.

Mike Cross, hlavný konštruktér oddelenia integrity vozidiel spoločnosti Jaguar Land Rover, povedal: „Spoločnosť Land Rover je hrdá na to, že je lídrom v oblasti schopností pri jazde v teréne a Evoque Convertible nie je výnimkou. Vďaka kombinácii inovatívnych konštrukcií a použitia pokročilých technológií bude Evoque Convertible poskytovať dynamický a sebavedomý zážitok z jazdy vozidlom kategórie SUV, ktorého testy prebiehali na celom svete.“

Kombinácia rozloženia hmotnosti a prepracovaných nastavení podvozka vyžadovala opätovnú kalibráciu všetkých parametrov, ktoré majú na starosti riadenie stability, ABS, pohon všetkých kolies a systém Terrain Response, a to na komplexnej škále povrchov. Samotné testy v blízkosti polárneho kruhu trvali štyri mesiace, pričom teploty často klesli pod mínus 30 stupňov Celzia.

Vyrába sa vo Veľkej Británii podľa najprísnejších štandardov

Konštrukcia a vývoj modelu Evoque Convertible prebiehali vo vývojovom centre Land Rover vo Veľkej Británii. Výroba bude prebiehať spolu s päťdverovou verziou a kupé vo viacnásobne ocenenom výrobnom závode v Halewoode s podporou regionálneho rastového fondu vo Veľkej Británii. Predávať sa začne na jar 2016 vo viac ako 170 krajinách na celom svete.

Zdroj: Land Rover

Reklama