Každý centimeter nového konceptu provo, prezrádza, že ide o pravý pretekársky automobil stvorený na bežné cesty. Spojením špičkovej technológie a sebavedomého dynamického vzhľadu vzniká vzrušujúci automobil segmentu B, určený pre skutočných nadšencov.
Elegantný, nízky, no zároveň robustný hatchback v štýle kupé ponúka vďaka kombinácii preplňovaného zážihového motora a dômyselného rekuperačného elektromotora inteligentné hybridné riešenie zamerané na zábavu. Tento koncept je predzvesťou plánov spoločnosti Kia Motors na budúce rozšírenie triedy B. Ide o automobil navrhnutý pre zábavu – čistý a jednoduchý. Každá krivka, záhyb a línia majú v koncepte provo jediný cieľ: potešiť a nadchnúť majiteľa a vyčariť úsmev na vodičovej tvári.
Tento automobil má vďaka svojej kompaktnosti pôsobiť drzo a šibalsky, pričom vodičovi hneď prezradí, aká zábava ho čaká na cestách.Koncept provo nanovo interpretuje základné stavebné prvky športových kupé z minulosti a pridáva k nim všetky výhody najmodernejších technológií a materiálov. Spája čistý, jednoduchý a zároveň robustný exteriér s úchvatným interiérom, ktorý sa pýši špičkovým technickým vybavením a luxusnými materiálmi. Táto kombinácia vám zaručene rozprúdi krv, či už na rušných mestských uliciach, alebo pretekárskej dráhe.
Od strmej prednej línie s aerodynamickým spojlerom, panelov z uhlíkových vláken a malých predných LED svetlometov, cez dlhú kapotu, netradične tvarované boky a čelné sklo s vynikajúcim výhľadom až po prudko zrezanú zadnú časť (na ktorej sa tiež nachádza aerodynamický spojler s nastaviteľným systémom regulácie prúdenia vzduchu) – provo je cieľavedomým hráčom každou bunkou svojho tela. Gregory Guillaume, hlavný dizajnér európskeho dizajnového centra spoločnosti Kia Motors vo Frankfurte, ho opísal ako
silný, emócie vzbudzujúci automobil, ktorý si kladie za cieľ poskytnúť stopercentnú zábavu a dokonalý výkon súčasným nadšencom jazdenia, ktorí žijú v meste a túžia po otvorených cestách.
Kia provo však nie je iba dizajnérska hračka. Spája 1,6-litrový motor Turbo GDi, ktorý poskytuje výkon 204 koní, s inteligentnou hybridnou technológiou štvorkolesového pohonu. V prípade potreby elektromotor svojím výkonom poháňa zadné kolesá a pri nízkych rýchlostiach dokonca umožňuje pohyb vozidla výlučne na elektrinu. Impozantný balík technických vymožeností dopĺňa sedemstupňová prevodovka DCT – prvá od spoločnosti Kia Motors.
Gregory Guillaume ďalej dodáva:
Toto vozidlo stopercentne vyhovuje vkusu a požiadavkám európskych zákazníkov. Celý koncept provo pochádza výlučne z našej dielne vo Frankfurte. Zrodil sa ako sebavedomé a ambiciózne vyjadrenie dynamiky a energie, ktorého cieľom je vniesť do segmentu B nový druh zábavy. Vďaka rázne tvarovanej karosérii má provo dokonale prepracované a vyvážené línie. Krátke previsy v prednej a zadnej časti zasa dodávajú konštrukcii automobilu neobvyklú proporčnosť.
Kompaktné provo s dĺžkou 3,88 metra, šírkou 1,77 metra a výškou 1,35 metra nezaprie svoju príslušnosť k značke. Ako prvú si na ňom všimnete skosenú prednú časť a spodný spojler z uhlíkových vláken, ktoré okamžite vyvolávajú dojem účelnosti. Za jediným kusom skla sa skrýva najnovšie spracovanie typickej mriežky chladiča v tvare tigrieho nosa, priamo prepojenej s kombinovanými prednými svetlometmi. Ich dizajn je inšpirovaný Petrom Schreyerom a tvorí ich vyše 850 drobných LED svetiel. Tieto svetlá sa dajú naprogramovať tak, aby poskytovali denné svietenie, nočné svietenie, alebo dokonca aj rôzne pretekárske konfigurácie – rovnako ako aj vtipné a ozdobné motívy osvetlenia, ktoré podčiarkujú zábavnú stránku konceptu provo.
Tento úzky, ostro rezaný sklený panel, odkopírovaný aj na zadnej časti konceptu provo, oddeľuje spodný spojler s aerodynamickými lištami od dlhého, plochého panelu kapoty s dvoma záhybmi. Tie odkazujú na klasické americké športové autá bez toho, aby ich otrocky napodobňovali. Široké čelné sklo, tiahnuce sa až po okraje automobilu, ukrýva predné stĺpiky a dvere bez rámu. Výsledkom je okno kabíny, pripomínajúce rozhľadňu, nad ktorým akoby sa vznášala strecha v tvare lastúry. Tú zasa v zadnej časti rozdeľujú panely odlišnej farby vychádzajúce zo zadných stĺpikov, ktoré vyzerajú takmer ako ochranný oblúk proti prevráteniu.
Použitie farieb slúži v prípade konceptu provo na zdôraznenie energického postoja s ostrými časťami, ktoré sú typické pre celý jeho dizajn. Sýta farba červeného pomaranča zvýrazňuje kontrast so sivo-zeleným lakom karosérie v odtieni „Storm Metal“. Táto kombinácia priťahuje pozornosť k jednotlivým aspektom konštrukcie a vybavenia, zatiaľ čo súlad uhlíkových vláken s tradičnými materiálmi a vysoko lesklým, alebo s eloxovanou hliníkovou povrchovou vrstvou posilňuje prepojenie s nákladnými automobilmi, ktorými sa koncept provo inšpiroval.
Model provo je priam zrastený s vozovkou vďaka špeciálnym 19-palcovým diskom 225/40 z frézovanej zliatiny s tradičným „kovovým“ vzhľadom, ktoré sú upevnené jedinou stredovou maticou s eloxovanou povrchovou úpravou s krvavo oranžovým odtieňom. A keď sa ešte pridá 2,53-metrový rázvor, vzrušujúca jazda a stabilita na ceste sú zaručené.
Za týmto vynikajúcim výkonom konceptu provo sa skrýva dômyselný agregát Smart 4WD Hybrid. Štvorvalcový preplňovaný zážihový motor s priamym vstrekovaním (GDI) a objemom 1,6 litra dokáže bleskovo poskytnúť výkon 204 koní a postupne umožňuje zvyšovať rýchlosť a výkonnosť, ktoré tak často chýbajú u bežných účelových vozidiel segmentu B. Výkonný motor s vnútorným spaľovaním využíva aj silu elektrického motora s rekuperáciou energie. Elektromotor poháňa zadné kolesa buď automaticky, ak je to potrebné napríklad pri zatáčaní a rýchlej akcelerácii (dokáže poskytnúť výkon až 45 koní), alebo v režime jazdy pri nízkych rýchlostiach, keď nechcete produkovať emisie v mestskej premávke, alebo potrebujete jazdiť potichu.
Režim sa aktivuje tlačidlom. Rekuperačný systém získava energiu počas brzdenia pri bežnej prevádzke. Európskemu dizajnérskemu tímu spoločnosti Kia sa podarilo popustiť uzdu fantázii aj v interiéri, no zároveň zachovali typický štýl, ktorý sa nesie v znamení jasnej účelnosti a energickosti. Pre koncept provo musia byť tieto vlastnosti samozrejmosťou, ak sa má niekedy v budúcnosti dostať na trh. Gregory Guillaume na margo interiéru uviedol:
Je veľmi, veľmi čierny – taký, aký by podľa nás mal byť, aby umožnil vodičovi sústrediť sa na zážitok. No takisto sme sa snažili prispôsobiť funkčné aspekty automobilu aktuálnym požiadavkám súčasných vodičov.
Bočné dvere sa otvárajú pomocou zdvíhacích elektronických kľučiek, ktoré s nimi vytvárajú jednu rovinu a vydávajú uchu lahodiace cvaknutie elektronického zámku. Odhalia nalakované hliníkové panely, zapustené v bočných častiach tvarovaných z vonkajšej strany, ktoré vytvárajú relatívne vysoko položený prah s dvoma stupienkami. Na prednej hrane je však odseknutý, aby uľahčil nastupovanie a vystupovanie. Ďalším prekvapením je samotná konštrukcia. Dvere sú vyrobené z troch samostatných panelov: z vonkajšieho panelu, vnútorného panelu z uhlíkových vláken a vnútornej časti s neoprénovým povrchom, ktorú tiež zdobí metalický lak v odtieni „Storm Metal“.
Vnútorné kľučky dverí sú z príjemne pôsobiaceho lakovaného hliníka. Jednoliata palubná doska je vyrobená z uhlíkových vláken, zámerne však nepokračuje až po podlahu, aby sa v priestore na nohy nenachádzalo nič okrem lakovaných hliníkových opierok a pedálov. Palubná doska konceptu provo kopíruje tvarované bočné časti. Disponuje profesionálne pôsobiacim združeným prístrojom s veľkými analógovými ukazovateľmi na digitálnom displeji a menším stredovým displejom s ostatnými vedľajšími meračmi. Tento digitálny displej sa dá naprogramovať tak, aby poskytoval na výber viacero funkcií. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva ovládače – tlačidlo spúšťania a vypínania motora a volič sedemstupňovej prevodovky DCT, rovnako ako aj ovládač multimediálneho rozhrania.
Posledný uvedený ovládač umožňuje vodičovi vyberať si medzi rôznymi zobrazeniami a zároveň ovládať funkcie informačno-zábavného systému. V bežnom režime „normal“ vodič vidí tachometer, otáčkomer a inštrukcie satelitnej navigácie. V režime „cruise“ sa zobrazí mapa s veľkou mierkou, navigačné pokyny a tachometer a v režime „track“ sa na displeji nachádza iba veľký otáčkomer, mapa trate a časovač okruhu. Okrem toho je v ponuke aj zábavný režim „entertainment“, ktorý umožňuje vizualizáciu hudby, rádioprijímača a iných informácií. Stredový displej poskytuje potrebné merače v závislosti od režimu. Pod ním sa nachádza súbor ovládačov s hliníkovým povrchom, vrátane spínača výstražných svetiel s eloxovanou povrchovou úpravou a vo farbe červeného pomaranča. Vďaka moderným materiálom je sedacia časť predných sedadiel vyrobená z jediného zvlneného dielu, ktorý sa tiahne od jedného prahu dverí k druhému a je čalúnený prešívanou kožou. Operadlá sedadiel sú zasa precízne namontované na otočných hliníkových koľajniciach, takže namiesto sklopenia dopredu sa otočia do stredu vozidla a zjednodušia prístup na zriedkavejšie používané zadné sedadlá.
Gregory Guillaume povedal:
Celý koncept interiéru sa odvíjal od zámeru vyhnúť sa veľkej stredovej konzole a radšej využiť najnovšie technológie a poskytnúť špičkovú účelnosť čistým, jasným a príťažlivým spôsobom. Vďaka prevodovke DCT sme sa zbavili radiacej páky namontovanej do podlahy a zabudovali sme páčky pod volant, ktorý sa pýši výrazným prešívaním vo farbe červeného pomaranča a pretekárskym indikátorom priamej jazdy. Vďaka tomu sme mohli využiť priestor na podlahe na iné ovládače a výsledkom je usporiadanejšie prostredie. A keďže sedadlá sa nedajú posúvať, ponúkli sme stopercentné elektrické nastavenie konzoly pedála a stĺpika riadenia. Interiér je tak ešte jednoduchší a šitý na mieru pre každého vodiča.
Atmosféru v kokpite dopĺňa súbor malých LED svetiel, zapustených vo viacvrstvových dverách, otvoroch klimatizácie aj v streche, ktoré poskytujú tlmené osvetlenie interiéru. Súčasťou strešného panelu sú aj hliníkové ovládače okien.
Aj keď dátum spustenia výroby modelu provo zatiaľ nie je určený, koncom leta sa na trhu objaví nový model Kia pro_cee’d GT. Jeho uvedenie na trh je dôkazom toho, že spoločnosť je naďalej odhodlaná vyrábať atraktívne, dynamické a neuveriteľne príťažlivé vozidlá, ktoré poskytnú cenovo dostupné potešenie z jazdy všetkým vodičom. Takýmto vozidlom by mohlo byť aj provo.
Zdroj: Kia