6.9 C
Bratislava
utorok, 23 apríla, 2024
Reklama

Prvý čisto elektrický automobil značky Rolls-Royce Spectre je odhalený

Odporúčame

  • Rolls-Royce predstavuje Spectre, prvý čisto elektrický automobil značky
  • Model Spectre „ukazuje, ako je elektrický pohon vhodný pre vozidlá Rolls-Royce“
  • Začiatok čisto elektrickej éry automobilky Rolls-Royce Motor Cars
  • Spectre „je predovšetkým Rolls-Royce, až potom elektromobil“
  • Automobil je postavený na celohliníkovej platforme „Architecture of Luxury“
  • Prvé ultraluxusné elektrické superkupé na svete Spectre je myšlienkovým nástupcom modelu Phantom Coupé
  • Prvé vozidlá budú dodané zákazníkom vo štvrtom štvrťroku 2023

„Model Spectre má všetky vlastnosti a kvalitu, ktoré urobili z vozidiel Rolls-Royce legendu. Tento úžasný automobil, ktorý bol od úplného začiatku koncipovaný ako čisto elektrické vozidlo, je tichý, výkonný  a tak ukazuje, ako je elektrický pohonný reťazec vhodný pre automobily Rolls-Royce. Naznačuje smer budúcnosti našej značky a perfektne odpovedá na požiadavky najnáročnejších zákazníkov z celého sveta, ktorí volajú po lepšom zážitku z elektromobility, pretože Spectre je predovšetkým Rolls-Royce a až potom elektromobil.“
Torsten Müller-Ötvös, generálny riaditeľ spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars

Automobilka Rolls-Royce Motor Cars predstavuje svoj prvý čisto elektrický model Spectre. Zároveň je to začiatok novej éry, počas ktorej bude do roku 2030 elektrifikované celé portfólio modelov. Odhodlanie prejsť na čisto elektrický pohon prinesie ešte lepší zážitok z vozidiel Rolls-Royce – okamžitý nástup krútiaceho momentu, tichá jazda a pocit jedného nekonečného prevodového stupňa, to sú vlastnosti, ktoré definovali každý automobil značky Rolls-Royce už od roku 1904. Model Spectre reprezentuje úplne novú triedu vozidiel – ultraluxusné elektrické superkupé – symbol jasnej a odvážnej budúcnosti, v ktorej Rolls-Royce vstupuje do čisto elektrickej éry.

DIZAJN

Pri vytváraní prvých návrhov a skíc modelu Spectre sa kreatívny tím automobilky inšpiroval modernými jachtami, presnejšie čistotou a precíznosťou línii či umným využívaním odrazov a úkosov na zvýraznenie emocionality tvarov.

Model Spectre má najširšiu mriežku v štýle antického Pantheonu, aká kedy bola na vozidle značky Rolls-Royce použitá. Jej rebrovanie je však hladšie a viac zapustené, aby prúdiaci vzduch lepšie obtekal okolo prednej časti. Zároveň sa tým utvrdzuje postoj modelu Spectre na ceste a tiež to odráža jeho environmentálny aspekt. Na zvýšenie viditeľnosti v tme je maska jemne podsvietená 22 LED na opieskovanej zadnej strane každej lamely. Toto tlmené svetlo sa odráža na leštených povrchoch prednej strany mriežky a vytvára tak nezameniteľný trojrozmerný svetelný podpis. Soška Spirit of Ecstasy na vrchu masky bola aerodynamicky optimalizovaná, jej modelovanie a skúšky vo veternom tuneli zabrali spolu až 830 hodín. Výsledkom však je koeficient aerodynamického odporu cd = 0,25 – Spectre je najaerodynamickejším modelom Rolls-Royce v histórii. Na tom má predná časť zásadný podiel.

Svoju prítomnosť na ceste podčiarkuje model Spectre veľkorysými proporciami. Rozdelené predné svetlomety sú odkazom na myšlienkového predchodcu Phatnom Coupé. Výrazné denné svetlá sú umiestnené samostatne nad hlavnými svetlometmi, ktoré sú na prvý pohľad zatmavené. Ich vnútro je obložené tmavým chrómom a pripomína šperkovnicu.

Z profilu vynikne ostrá vertikálna línia prednej časti, ktorá pripomína luk a vedie pohľad smerom na monolitické blatníky. Karoséria modelu Spectre vytvára priamočiaru ilúziu pohybu odrazom povrchu vozovky pod vozidlom, podobne ako sa na trupe jachty zrkadlí hladina oceánu pri rozrážaní vĺn. Táto levitujúcia linka je vizuálnym vyjadrením „jazdy ako na lietajúcom koberci“, jej jemný zdvih v prednej časti je inšpirovaný pohybom rýchločlna pri plnej akcelerácii.

Najvýraznejším prvkom siluety modelu Spectre je splývajúca zadná časť, ktorá odkazuje na významné historické modely automobilov a lodí. Hladký povrch presklenej časti karosérie výrazne prispieva k najnižšiemu koeficientu aerodynamického odporu v histórii značky Rolls-Royce. Zadné svetlá sú zasadené do najväčšieho jednodielneho panelu karosérie, aký kedy automobilka Rolls-Royce vyrobila. Tento sa tiahne od A-stĺpika až po batožinový priestor. Model Spectre je po takmer sto rokoch prvým kupé, ktoré má v sériovej výbave 23-palcové kolesá.

Vnútri je model Spectre vybavený technologicky najvyspelejšími prvkami z programu Bespoke. Inšpirujú sa nadčasovou mystikou nočnej oblohy. Po prvý raz sú v sériovo vyrábanom modeli Rolls-Royce k dispozícii výplne dverí s efektom hviezdičiek Starlight Doors, ktoré tvorí 5 876 drobných LED svetielok. Výplne dverí sa dajú tiež objednať s dreveným obkladom Canadel, ktorého meno odkazuje na zátoku na juhu Francúzska, kde Sir Henry Royce a jeho tím dizajnérov trávil zimné obdobie.

Éterický motív noci pokračuje osvetlením časti palubnej dosky pred spolujazdcom. Vývoj tohto prvku trval viac ako dva roky, dizajnéri a konštruktéri nad ním strávili spolu viac ako 10 000 pracovných hodín. Spája označenie Spectre s viac ako 5 500 svetielkujúcimi „hviezdičkami“. Svoju krásu tento prvok ukáže až po naštartovaní vozidla, inak je úplne skrytý.

CELOHLINÍKOVÁ PLATFORMA „ARCHITECTURE OF LUXURY“

Model Spectre je postavený na platforme „Architecture of Luxury“, ktorá vznikla v rámci vlastného vývoja automobilky Rolls-Royce. Jej základom je celohliníkový priestorový rám. Pre potreby modelu Spectre zvýšili konštruktéri jeho tuhosť oproti doterajším modelom Rolls-Royce o 30 percent, a to vďaka premyslene tvarovaným prvkom rámu a tiež integráciou akumulátora priamo do základnej štruktúry vozidla. Flexibilita usporiadania jednotlivých prvkov na platforme dovolila konštruktérom umiestniť podlahu kabíny do polovice výšky prahov, nemusí tak byť nad nimi či pod nimi. Medzi akumulátorom a podlahou bol vytvorený tunel na káblové zväzky a potrubie systému tepelnej regulácie. Samotný akumulátor je na spodku, takže vytvára úplne hladký povrch podvozkovej časti vozidla. To všetko prináša nielen nízku pozíciu sedenia a interiér, ktorý posádku dokonale obklopuje, ale navyše akumulátor predstavuje takmer 700 kilogramov protihlukovej izolácie.

DIGITÁLNE TECHNOLÓGIE

Model Spectre je najviac digitálne zosieťovaným automobilom Rolls-Royce v histórii. Prináša jedinečný systém decentralizovanej inteligencie, ktorý dokáže priebežne a neustále spracovávať informácie a dáta z bezprecedentného množstva zdrojov v celom vozidle a tým riadiť bezprecedentné množstvo funkcií.

Najskúsenejší konštruktéri pracovali počas 2,5 milióna testovacích kilometrov na perfektnom odladení všetkých informácii a dát, aby sa zabezpečila kontinuita a zároveň zlepšenie špičkového zážitku z vozidla značky Rolls-Royce. Nový prístup ku konštrukcii automobilu založený na dátach je veľkou výzvou a zároveň jedinečnou príležitosťou. Spracovanie obrovského objemu dát a ich využitie na čo najpresnejšie ovládanie vozidla a priamy prenos výkonu z motora na kolesá vyústili do unikátneho výsledku. Na základe rýchlosti, s akou vozidlo reaguje na akúkoľvek zmenu poveternostných podmienok alebo povrchu vozovky, popisujú konštruktéri značky model Spectre ako „Rolls-Royce vo vysokom rozlíšení“.

SYSTÉM PRUŽENIA PLANAR

Náročný program testovania po celom svete dal konštruktérom značky Rolls-Royce možnosť precízne doladiť vychýrený systém pruženia Planar a pripraviť ho tak na elektrickú éru. Orchester tvorený hardvérovými a softvérovými prvkami sa stará o precízne definované reakcie na pokyny vodiča a na podmienky na ceste, čím prináša pre značku Rolls-Royce typickú jazdu „ako na lietajúcom koberci“.

Nové hardvérové komponenty sa opierajú o vysokorýchlostné možnosti spracovania dát v modeli Spectre. Systém Planar tak dokáže v momente rozpojiť stabilizátory vozidla, čím sa každé koleso stáva nezávislým a tak sa eliminuje hojdavý pohyb, ktorý vzniká, keď jedna strana auta prejde cez nerovnosť na ceste. Týmto sa tiež znižujú vysokofrekvenčné rušivé prvky komfortu jazdy, ktoré sú spôsobené nedokonalosťou povrchu cesty.

Keď systém Planar identifikuje nájazd do zákruty, okamžite opäť spojí stabilizátory a zvýši tuhosť tlmičov, systém natáčania všetkých štyroch kolies sa pripraví na aktiváciu, aby bol zabezpečený prejazd oblúkom bez akejkoľvek námahy či zaváhania. Počas zatáčania spolu až 18 senzorov sleduje a upravuje parametre riadenia, bŕzd, pohonnej jednotky a odpruženia tak, aby Spectre zostal stabilný. Výsledkom je maximálna ovládateľnosť bez štipky námahy.

VÝKON, DOJAZD A ROZMERY

Konečné hodnoty výkonu, zrýchlenia a dojazdu sa ešte dolaďujú a budú stanovené, až keď model Spectre ukončí záverečnú fázu testovania v druhom štvrťroku 2023.

Predbežné údaje naznačujú, že očakávaný dojazd podľa normy WLPT by mal byť okolo 520 kilometrov, Spectre by mal dosahovať výkon 430 kW a krútiaci moment 900 Nm. Očakáva sa zrýchlenie 0–100 km/h za 4,5 sekundy.

Model Spectre čaká ešte mnoho mesiacov vývoja a testovania, preto sa uvedené hodnoty môžu zmeniť a budú upresnené až pred oficiálnym uvedením do predaja vo štvrtom štvrťroku 2023.

ROZMERY MODELU SPECTRE:       

Počet dverí / miest                 2 / 4

Dĺžka                                      5 453 mm

Šírka                                       2 080 mm

Výška (nezaťažené)               1 559 mm

Rázvor                                    3 210 mm

Priemer otáčania                    12,7 m

Pohotovostná hmotnosť         2 975 kg

 

UVEDENIE NA TRH

Model Spectre si záujemcovia môžu nakonfigurovať a objednať už teraz, prvé vozidlá budú dodané zákazníkom vo štvrtom štvrťroku 2023. Cena modelu Spectre bude na úrovni medzi modelmi Cullinan a Phantom.

Zdroj: BMW – ROLLS-ROYCE

Reklama