6.9 C
Bratislava
štvrtok, 25 apríla, 2024
Reklama

Prvá vysokovýkonná nová GLE od Mercedes-AMG

Odporúčame

Značka Mercedes-AMG modelom GLE 53 4MATIC+ (kombinovaná spotreba paliva: 9,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 212 g/km)1 začína svoju ponuku vysokovýkonných vozidiel pre novú generáciu vozidiel GLE. Základom dynamiky jazdy typickej pre AMG sú 3-litrový šesťvalcový radový motor s výkonom 320 kW (435 k), plne variabilný náhon na všetky kolesá, agilná 9-stupňová automatická prevodovka, jazdné programy špecifické pre AMG ako aj podvozok so vzduchovým pružením AMG ACTIVE RIDE CONTROL na báze podvozka AMG RIDE CONTROL+ s elektromechanickou stabilizáciou nakláňania. Vďaka obloženiu chladiča špecifickému pre AMG s 15 vertikálnymi výstuhami je jeho príslušnosť k modelovej rodine AMG zrejmá už na prvý pohľad. Početné prvky mimoriadnej výbavy, ako sú prepínateľná výkonná výfuková sústava alebo tlačidlá AMG na volante, sa postarajú o to, aby bol jazdný zážitok ešte emocionálnejší.

„Ako vynálezca vysokovýkonných SUV je pre nás dôležité, aby sme v rámci novej generácie vozidiel GLE aj naďalej boli na popredných miestach z hľadiska inovácie, dynamiky jazdy, individuálnosti a dizajnu. Prvým krokom k tomu je nový model Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+, vďaka ktorému našim zákazníkom ponúkame viac výkonu ako v prípade jeho predchodcu, ako aj našu plne variabilnú technológiu náhonu na všetky kolesá. V neposlednom rade aj jeho výrazná maska chladiča dokazuje, že náš nový model GLE 53 je plnohodnotným členom rodiny AMG,“ hovorí Tobias Moers, predseda obchodného vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.

Šesťvalcový motor s dvojitým preplňovaním
Srdcom je elektrifikovaný motor s objemom 3,0 litra s dvojitým preplňovaním pomocou turbodúchadla a prídavného elektrického kompresora. Radový šesťvalec dosahuje výkon 320 kW (435 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 520 Nm. Jeho štartovací generátor s funkciou EQ Boost na krátky čas poskytne prídavný výkon 16 kW a krútiaci moment 250 Nm. Navyše napája 48 voltovú napäťovú sústavu.

V štartovacom generátore s funkciou EQ Boost sa štartér a alternátor spájajú do výkonného elektromotora. Štartovací generátor je pritom uložený medzi motorom a prevodovkou. Táto inovácia a inteligentné preplňovanie pomocou prídavného elektrického kompresora a turbodúchadla majú rovnakú úlohu: zvyšovať výkon a dynamiku jazdy typické pre značku AMG, ale aj znižovať spotrebu a emisie. Snaha korunovaná úspechom: model GLE 53 4MATIC+ zrýchli z 0 na 100 km/h len za 5,3 sekundy a dosahuje elektronicky regulovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Vytvára správny tlak: elektrický prídavný kompresor
Elektrický prídavný kompresor ihneď vytvorí vysoký plniaci tlak, až kým sa nezapojí veľké turbodúchadlo. Hnací agregát s objemom 3,0 litra vďaka tomu reaguje extrémne spontánne a poskytuje dynamické reakcie bez takzvanej turbodiery. Prídavný bonus je vysoká kultúra chodu radového šesťvalca.

Bude to elektrifikujúce: 48-voltová napäťová sústava
Štartovací generátor s funkciou EQ Boost však dokáže oveľa viac. Napája aj 48-voltovú napäťovú sústavu. Nová sústava napája aj tradičnú 12-voltovú sústavu – prostredníctvom meniča DC/DC. Vďaka 48-voltovému akumulátoru sa zvýšila celková kapacita akumulátorov vo vozidle, v dôsledku čoho možno poskytnúť viac elektrickej energie. Ďalšia výhoda: pri rovnakom výkone je potrebná len štvrtina bežne potrebného prúdu. Výsledok: vedenia môžu byť tenšie, a tým aj ľahšie – to nepriamo prispieva k úspore paliva. Naďalej sa používa aj 12-voltová sústava, ktorá zásobuje spotrebiče ako osvetlenie, kokpit, ukazovatele infotainmentu a riadiace jednotky.

To dokáže hybrid: štartovací generátor s funkciou EQ Boost
Štartovací generátor s funkciou EQ Boost je hlavnou súčasťou 48-voltovej sústavy a používa sa nielen ako elektrický generátor, ale preberá aj hybridné funkcie. To umožňuje nižšiu spotrebu, ktorá bola doteraz možná len s použitím vysokovoltovej hybridnej technológie. Aj voľnobeh sa prvýkrát reguluje pomocou štartovacieho generátora s funkciou EQ Boost.

K hybridným funkciám patrí zvýšenie výkonu o 16 kW a krútiaceho momentu o 250 Nm, rekuperácia, posunutie ťažiska, kĺzanie a takmer nepozorovateľné opakované naštartovanie motora pri funkcii štart – stop.

Remeňový pohon pre vedľajšie agregáty na čelnej strane motora sa už nepoužíva, vďaka čomu sa výrazne skrátila aj konštrukčná dĺžka nového šesťvalca v porovnaní s bežnými radovými šesťvalcami. Vzniká tým priestor pre dodatočnú úpravu spalín, ktorá je umiestnená blízko motora, a tým je mimoriadne efektívna. Filter pevných častíc je jedinou súčasťou systému na čistenie emisií, ktorý je umiestnený pod podlahou.

Mimoriadny zvukový zážitok poskytuje prepínateľná výfuková sústava AMG Performance na želanie. Variabilne nastaviteľné výfukové klapky umožnia po stlačení tlačidla zmeniť zvukový prejav vozidla. V závislosti od jazdného programu sa charakteristika zvuku mení od zdržanlivého komfortného prejavu až po maximálne emotívny prejav.

Rýchle radenie: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
O emocionálny zážitok z radenia s extrémne krátkymi časmi preradenia sa stará aj 9-stupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT (TCT = Torque-Clutch Transmission). Je optimálne zosúladená s motorom a sľubuje agilný rozjazd a rýchle radenie typické pre AMG – je jedno, či radíte automaticky alebo ručne prostredníctvom radiacich páčok na volante. Radenie na vyšší či nižší prevodový stupeň sa realizuje bezprostredne. Predovšetkým v jazdnom programe Šport+ a v manuálnom režime pracuje prevodovka veľmi spontánne. Viacnásobné podradenie umožňuje intenzívne zrýchlenie, vďaka funkcii medziplynu je priebeh radenia ešte emocionálnejší aj po zvukovej stránke.

S ručením neobmedzeným: náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Nový model GLE 53 4MATIC+ je vybavený plne variabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+, ktorý je určený na dosiahnutie maximálnej trakcie a dynamiky. Inteligentné riadenie variabilne spája neustále poháňanú zadnú nápravu s prednou nápravou a priebežne vypočítava optimálne rozdelenie krútiaceho momentu – v závislosti od jazdnej situácie a želania vodiča. Tak náhon na všetky kolesá okrem trakcie a priečnej dynamiky zlepšuje aj pozdĺžnu dynamiku. Výsledkom je ešte dynamickejšie zrýchlenie z nuly a pri dynamických šprintoch.

Nenakláňa sa: podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL
Základom jazdného zážitku, ktorý sa vyznačuje vysokou agilnosťou, neutrálnymi jazdnými vlastnosťami v zákrutách a optimálnou trakciou, je podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL úplne nanovo vyvinutý v Affalterbachu na báze vzduchového pruženia AMG RIDE CONTROL+. K nastaveniu pre vysokú dynamiku špecifickému pre AMG významnou mierou prispieva nová funkcia: aktívna stabilizácia nakláňania s dvomi nezávisle pracujúcimi elektromechanickými aktuátormi na prednej aj zadnej náprave, ako aj plne variabilným rozdeľovaním momentu.

Systém neredukuje len nakláňanie pri jazdení v zákrutách, umožňuje aj presnejšie nastavenie správania riadenia a zmeny zaťaženia. Okrem toho zvyšuje komfort jazdy pri jazde v priamom smere, lebo napríklad vyrovnáva reakcie na nerovnosti vozovky na jednej strane. Pohyby karosérie možno aktívne a optimálne prispôsobiť jazdným podmienkam. Charakteristiku jazdných vlastnosti typických pre AMG v oblasti dynamiky, precíznosti a odozvy môže vďaka tomu vodič zažiť ešte intenzívnejšie.

Ďalšou výhodou v porovnaní s bežnými systémami na báze hydrauliky je výrazne rýchlejšia odozva. Reguláciu AMG možno prispôsobiť jazdnému stavu až 1 000-krát za sekundu. K tomu sa pridáva nižšia hmotnosť konštrukčných dielov v porovnaní s bežnými riešeniami.

Má hlboký nádych: vzduchové pruženie s kontinuálne nastaviteľným tlmením
Vzduchové pruženie AMG RIDE CONTROL+ s mimoriadne športovým nastavením pruženia a tlmenia a s adaptívnym nastaviteľným tlmením ADS+ (systém adaptívneho tlmenia) je kombináciou vynikajúcej dynamiky jazdy a vysokého komfortu odvaľovania. Predvoliť možno tri úrovne charakteristiky tlmenia Komfort, Šport a Šport+, čo umožňuje výrazné a citeľné rozlíšenie medzi vysokým komfortom na dlhých trasách a športovou dynamikou jazdy. Okrem toho možno v teréne použiť dva stupne „Cestička“ („Trail“) a „Piesok“.

Vďaka pneumatickej regulácii výšky na celom podvozku bude výška modelu GLE 53 4MATIC+ konštantná bez ohľadu na zaťaženie. V rámci jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT „Šport“ a „Šport+“ sa výška vozidla celkovo zníži o 15 mm. V jazdnom programe Komfort sa výška pri rýchlosti nad 120 km/h zníži o 15 mm. To znižuje odpor vzduchu, a tým aj spotrebu paliva. Ťažisko je naviac uložené nižšie, a tým sa zlepšuje jazdná stabilita. Stlačením tlačidla možno svetlú výšku na zlých cestách alebo rampách a pri naštartovanom motore zväčšiť až o 55 mm – v prípade stojaceho vozidla, ako aj počas jazdy.

Všetko pevne pod kontrolou: športové riadenie a vysokovýkonná brzdová sústava
Elektromechanické športové parametrické riadenie má variabilný prevodový pomer. Nadchýna prevodovým pomerom špecifickým pre AMG a presnou odozvou. Účinok posilňovača riadenia je okrem toho nastavený v dvoch rôznych stupňoch „Komfort“ a „Šport“. Konfigurácia sa upravuje automaticky v závislosti od zvoleného jazdného programu AMG DYNAMIC SELECT. Na želanie môžete program „Individuálny“ kedykoľvek nastaviť podľa svojich osobných preferencií.

Vysokovýkonná brzdová sústava s veľkými rozmermi spoľahlivo spomalí vysokovýkonné SUV aj pri vysokom zaťažení a krátkych brzdných dráhach. Na prednej náprave sú použité dierované integrálne brzdové kotúče s vnútorným vetraním a s rozmermi 400 x 36 mm, ako aj 2-piestové pevné strmene so strieborným lakom a čiernym nápisom AMG. Na zadnej náprave sa používajú integrálne brzdové kotúče s vnútorným vetraním a s rozmermi 345 x 25 mm a 1-piestové plávajúce strmene.

Nový voliteľný program: AMG DYNAMIC SELECT
Model GLE 53 4MATIC+ disponuje siedmimi jazdnými programami: stupne „Klzká vozovka“, „Komfort“, „Šport“, „Šport+“ a „Individuálny“ boli doplnené o dve možnosti nastavenia pre terén: „Cestička“ („Trail“) a „Piesok“. AMG DYNAMIC SELECT im prispôsobuje dôležité parametre, ako sú odozva motora a prevodovky, krivka závislosti plynového pedála a riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Programy sa volia prostredníctvom radiacej páčky na stredovej konzole alebo tlačidiel AMG na volante a zobrazujú sa na združenom prístroji a na multimediálnom displeji.

  • Program „Klzká vozovka“: optimálne nastavený na šmykľavý povrch vozovky, so znížením výkonu, s vyrovnanejšou krivkou momentu, čo podporuje jazdu orientovanú na maximálnu stabilitu.
  • Program „Komfort“: komfortné jazdenie so zreteľom na spotrebu, okrem iného vďaka skorému preradeniu na vyšší stupeň. Podvozok a riadenie sú prispôsobené s dôrazom na komfort.
  • Program „Šport“: športová charakteristika vďaka agilnejšej odozve na pohyby plynového pedálu, skráteným časom preradenia, skoršiemu podradeniu na nižší stupeň a výraznej emocionalizácii zmeny prevodového stupňa prostredníctvom funkcie medziplynu. Dynamickejšie nastavenia podvozka a riadenia.
  • Program „Šport+“: extrémne športová charakteristika vďaka agilnejšej odozve na pridávanie plynu, akusticky výraznejšej funkcii medziplynu pri podradení, ako aj cieleným zásahom momentu pri preradení na vyšší prevodový stupeň s odpájaním valcov pre optimálne časy preradenia. Zvýšené voľnobežné otáčky pre rýchlejší rozjazd. Podvozok, riadenie aj hnacie ústrojenstvo sú nastavené ešte dynamickejšie.
  • Program „Individuálny“: individuálne prispôsobenie náhonu, prevodovky, AMG DYNAMICS, podvozka a výfukovej sústavy.
  • Program „Cestička“ („Trail“): bezpečné jazdenie s maximálnym výkonom na mäkkom, bahnitom alebo šmykľavom podklade.
  • Program „Piesok“: športová charakteristika na dosiahnutie najlepšej priľnavosti a ovládateľnosti na pieskových úsekov alebo na púštnych dunách.

V rámci jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT je integrovaná regulácia dynamiky jazdy DYNAMIKA AMG. V rámci stupňov „Základné“ („Basic“), „Rozšírené“ („Advanced“) a „Profesionálne“ („Pro“) ovplyvňuje napríklad stratégie regulácie ESP® (elektronický systém stabilizácie) alebo náhonu na všetky kolesá. Na základe úkonov vodiča a údajov snímačov inteligentná predradená aktivácia predvída želané jazdné vlastnosti vozidla. Rozpätie pritom siaha od extrémnej stability až po vysokú dynamiku. V rámci terénnych jazdných programov „Cestička“ („Trail“) a „Piesok“ sú v prípade vypnutého systému ESP® k dispozícii ešte stupne „Trakcia“ („Traction“) a „Šmýkanie“ („Slide“).

Vyzerá veľmi dobre: exteriér s obložením chladiča špecifickým pre AMG
Vzhľad modelu GLE 53 4MATIC+ púta pozornosť svojou exkluzivitou, výrazným športovým rázom a progresívnou dominanciou. Vďaka obloženiu chladiča špecifickému pre AMG s 15 vertikálnymi pochrómovanými výstuhami je jeho príslušnosť k modelovej rodine AMG zrejmá už na prvý pohľad. Rovnako nápadné sú aj hviezda v dvojitom krúžku, úzke svetlomety a výrazná výstuha v tvare A v spojleri predného nárazníka. Okrem lamiel vonkajších otvorov na prívod vzduchu a ozdobného prvku na výstuhe v tvare A je strieborne pochrómovaný aj predný rozdeľovač prúdenia. Rozšírenie podbehov kolies vo farbe vozidla ponúka priestor na veľké kolesá – sériovo sú namontované 20-palcové disky z ľahkej zliatiny s nápisom AMG. Na želanie je k dispozícii sedem variantov diskov s rozmermi od 20 do 22 palcov.

Horizontálna pochrómovaná lišta difúzora vo výraznom spojleri zadného nárazníka a špeciálna výfuková sústava s dvomi pochrómovanými dvojitými koncovkami výfuku podčiarkujú energický vzhľad vozidla pri pohľade zozadu a vozidlo pôsobí ešte širším dojmom. Balík AMG Night (na želanie) ešte viac zvyšuje hodnotu vozidla. Zahŕňa tepelnoizolačné, tmavo tónované sklá, ako aj predný rozdeľovač prúdenia, ozdobné prvky v spojleri predného nárazníka a vonkajších otvoroch na prívod vzduchu, kryty zrkadiel, rámy okien, pozdĺžny držiak na strešný nosič, difúzor a koncovky výfuku v ušľachtilej čiernej farbe.

Farba lásky: dizajn interiéru s červenými zvýrazňujúcimi prvkami
Model GLE 53 4MATIC+ sa dá rozoznať podľa charakteristických červených farebných prvkov. Začínajú už na sedadlách; sériovo sú vybavené poťahmi z imitácie kože ARTICO/čierneho mikrovlákna DINAMICA s červenými kontrastnými ozdobnými švami. Neponúkajú len optimalizovanú bočnú oporu, disponujú aj grafickým stvárnením sedadla špecifickým pre AMG a plaketou AMG na operadlách predných sedadiel. Sériovo je horná časť prístrojovej dosky potiahnutá čiernou imitáciou kože ARTICO. Čierne čalúnenie stropu a ozdobné prvky z kefovaného svetlého hliníka s pozdĺžnym výbrusom zvýrazňujú športový vzhľad.

Ako ďalšia možnosť individuálneho prispôsobenia interiéru sú okrem iného k dispozícii rôzne kožené poťahy sedadiel a široká ponuka hodnotných ozdobných prvkov. Ozdobné prvky AMG z uhlíkových vlákien dodávajú interiéru mimoriadne športový ráz.

Výrazným prvkom vozidla SUV je voliteľný sklopný tretí rad sedadiel, vďaka ktorému možno model GLE 53 4MATIC+ premeniť na sedemmiestne vozidlo. Vďaka funkcii EASY-ENTRY plnoelektricky nastaviteľného druhého radu sedadiel sa obaja cestujúci sediaci úplne vzadu pohodlne dostanú na svoje miesta.

Štýlové a vkusné: zobrazenia systému MBUX špecifické pre AMG
Inovatívna koncepcia obsluhy a zobrazovania MBUX sa pre model GLE 53 4MATIC+ dodáva sériovo a zahŕňa množstvo obsahov špecifických pre AMG. Združený prístroj a multimediálny dotykový displej sa so širokouhlým kokpitom opticky zlievajú do jedného celku. Početné funkcie možno aktivovať aj prostredníctvom inteligentného ovládania hlasom “Hey Mercedes“ („Ahoj, Mercedes“). Interiérový asistent MBUX na želanie dovoľuje intuitívnu, prirodzenú obsluhu rozličných komfortných funkcií a funkcií MBUX aj rozpoznávaním pohybov a gest.

Združený prístroj zobrazuje samostatné podrobné informácie, ako sú úvodná ponuka AMG, ako aj štyri voliteľné štýly: „Klasický“, „Šport“, exkluzívne pre AMG „Superšport“ a „Decentný“. V prípade aktivácie jazdných programov DYNAMIC SELECT špecifických pre AMG „Cestička“ („Trail“) a „Piesok“ možno zvoliť nastavenia špecifické pre jazdu v teréne ako stúpanie, náklon a výška, a zobraziť ich na združenom prístroji. Na stredovej konzole sú zabudované kolískové tlačidlá na zobrazenie a ovládanie jazdných programov, prevodovky, podvozka, systému ESP® a výfukovej sústavy.

Vždy mať ruky pekne na volante: volant AMG Performance
Volant AMG Performance v čiernej koži napa s červeným kontrastným ozdobným švom a červenou značkou na 12. hodine zjednocuje maximálnu funkčnosť, hodnotný pocit z dotyku a dokonalú ergonómiu. Okrem hliníkových radiacich páčok sa vyznačuje intuitívne ovládateľnými tlačidlami dotykového ovládania. Pomocou stieracích pohybov prstom možno ovládať celý infotainment.

Inovatívne tlačidlá na volante voliteľne dopĺňajú okrúhly otočný ovládač s integrovaným displejom pod pravým ramenom volantu a dve vertikálne usporiadané, farebné tlačidlá s displejmi so spínačmi pod ľavým ramenom volantu.

Lepšie jazdenie: zdokonalenie zručností prostredníctvom funkcie AMG TRACK PACE
Vďaka voliteľne dostupnej mimoriadnej výbave AMG TRACK PACE možno MBUX rozšíriť o virtuálneho inžiniera, prostredníctvom ktorého možno snímať a podrobne analyzovať viac ako 80 špecifických údajov o vozidle ako aj časy na uzavretých tratiach mimo verejných komunikácií. Väčšina týchto hodnôt sa v reálnom čase na želanie zobrazuje na širokouhlom kokpite alebo na voliteľne dodávanom projekčnom displeji. Po absolvovaní rýchlych kôl vodič môže na základe údajov analyzovať a prípadne zlepšiť svoje jazdné schopnosti. Okrem toho je možné merať a ukladať hodnoty zrýchlenia a spomalenia (napr. 0 – 100 km/h, ¼ míle, 100 – 0 km/h).

Aj samotný vodič má k dispozícii možnosť zaznamenať ľubovoľné jazdy na okruhoch a verejných tratiach a uložiť ich pre neskoršie záznamy údajov o vozidle. Systém AMG TRACK PACE vďaka novovyvinutému algoritmu, ktorý čo najpresnejšie určuje polohu vozidla, dokonca dokáže rozpoznať, či vodič opustil trať alebo si ju skrátil. Okrem údajov GPS sa na to používajú snímače vo vozidle (zrýchlenie, gyroskop, uhol natočenia kolies, otáčky kolies).

Dodatočná aplikácia pre chytré telefóny rozširuje funkciu AMG TRACK PACE na týchto tratiach o funkcie, ako sú napríklad videozáznam jazdy, možnosti individuálneho prispôsobenia zaznamenaných videí a fotografií, ako aj zdieľanie zážitkov na sociálnych sieťach.

Športová vôňa interiéru: pohonná látka pre naštartovanie zmyslov
Pre interiér je v rámci balíka AIR-BALANCE k dispozícii exkluzívna interiérová vôňa s názvom AMG#63. V súlade s duchom značky zameranej na vysokovýkonné a športové vozidlá ide o povzbudzujúcu, športovú vôňu.

Prehľad údajov

  Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Valce/usporiadanie 6/R
Zdvihový objem (cm³) 2 999
Výkon (kW/k) – spaľovací motor 320/435
pri 1/min 6 100
Výkon EQ Boost (kW/k) 16/22 k
Max. krútiaci moment 520
spaľovacieho motora (Nm)  
pri 1/min 1 800 – 5 800
Max. krútiaci moment EQ Boost (Nm) 250
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) 9,3²
Kombinované emisie CO2 (g/km) 212²
Trieda efektívnosti C
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250³
² Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o hodnoty CO₂ podľa NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.  
³ Elektronicky obmedzená
 

Zdroj: Mercedes-Benz

Reklama