Presne 35 rokov po prvom príchode modelu BMW M3 na scénu pripravuje divízia BMW M GmbH najmodernejšiu generáciu vysoko výkonného športového vozidla z prémiového segmentu strednej triedy. Nové modely BMW M3 Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 10,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 248 g/km), nové BMW M3 Competition Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 10,2 l/100 km; kombinované emisie CO2: 234 g/km), nové BMW M4 Coupé (kombinovaná spotreba paliva: 10,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 248 g/km) a nové BMW M4 Competition Coupé (kombinovaná spotreba paliva: 10,2 l/100 km; kombinované emisie CO2: 234 g/km) pozdvihujú nezameniteľné spojenie výkonu vyladeného na okruhy a výnimočné každodenné využitie na úplne novú úroveň.
Nové vysoko výkonné vozidlá prídu na trh v marci 2021. Rovnako ako sú rôzne koncepty jednotlivých vozidiel (na jednej strane pre sedan s priestorom pre až päť pasažierov, na strane druhej kupé so štyrmi sedadlami), aj rozsah dostupných motorizácií ponúka záujemcom netradične široký rozsah možností vytvoriť si vozidlo podľa vlastných požiadaviek. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé poháňa 6-valcový radový benzínový motor s technológiou M TwinPower Turbo. Jeho výkon 353 kW (480 k) smeruje na zadné kolesá prostredníctvom unikátnej manuálnej 6-stupňovej prevodovky. V modeloch BMW M3 Competition Sedan a BMW M4 Competition Coupé s výkonom 375 kW (510 k) z vysoko otáčkového motora pracuje 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic. Oba modely Competition budú približne od leta 2021 dostupné aj s pohonom všetkých kolies M xDrive.
Záujemcovia si tak môžu vybrať spomedzi troch rôznych druhov sedanu alebo kupé. Výrazný pokrok v dynamike oproti predchodcovi priniesol spoločný vývoj a ladenie vozidla v typickom režime M, ktorý prebiehal spolu s vývojom a testovaním pretekárskeho vozidla BMW M4 GT3. Ďalším spoločným menovateľom nových vozidiel BMW M je množstvo emócií, ktoré vyvoláva pohon a podvozok, vizuálne príťažlivý dizajn a nové špeciálne M ovládacie rozhranie. Vozidlo poskytuje radosť z jazdy v športovom automobile schopnom cestovať na dlhé vzdialenosti, dynamicky prispôsobivom na každodenné jazdenie a keď sa mu na okruhoch popustí uzda, tak dodá aj mnohé vzrušujúce športové zážitky.
Radový 6-valcový motor s okamžitým nárastom výkonu a s vysoko otáčkovými M vlastnosťami.
Motory poháňajúce nové vysoko výkonné vozidlá spájajú vysoko otáčkový charakter, typický znak modelov BMW M, s najmodernejšou verziou technológie M TwinPower Turbo. Výsledkom je, že benzínový radový 6-valcový motor BMW dosahuje nové výšiny v oblastiach výkonu aj krútiaceho momentu. Konštrukcia s nízkou hmotnosťou a s výnimočnou tuhosťou predstavujú vynikajúci základ pre komponenty základného motora zameraného na vysoký výkon. Dve turbodúchadlá s nepriamym chladením stláčaného vzduchu, nasávanie s upraveným prúdením vzduchu a priame vstrekovanie paliva, ktoré pracuje s maximálnym tlakom 350 barov, pomáhajú motoru pri vytváraní okamžitého nárastu výkonu a hladu po otáčkach, ktorý bez obmedzenia pokračuje až do najvyššieho spektra schopností motora.
Motor poháňajúci nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dodáva špičkový krútiaci moment 550 Nm v rozpätí od 2 650 až po 6 130 ot./min. Jeho maximálny výkon 353 kW (480 k) je dostupný pri 6 250 ot./min. Aj pohonná jednotka v modeloch Competition dosahuje maximum krútiaceho momentu v širokom pásme otáčok — 650 Nm je k dispozícii medzi 2 750 až 5 500 ot./min. Maximálny výkon 375 kW (510 k) sa naplno rozvinie pri 6 250 ot./min., pričom červené pole motora sa začína až pri 7 200 ot./min.
Tieto údaje o výkone vytvárajú mimoriadne očarujúce zážitky z jazdy. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h za iba 12,5 sekundy. Celé to ešte emocionálne zvukovo podfarbuje špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.
Na mieru upravený systém chladenia zaručuje za každých okolností optimálne teplotné pracovné podmienky pre všetky súčasti pohonu. Počas každodenného jazdenia na krátke vzdialenosti v meste, ale aj pri naháňaní limitov výkonu na okruhu. V strede umiestnený chladiaci modul dopĺňajú dva oddelené vysoko teplotné chladiče v blatníkoch kolies. V modeloch Competition sa nachádza aj dodatočný chladič oleja a oddelený chladič oleja prevodovky. Skúsenosti z motoršportu, ktoré nazhromaždila divízia BMW M GmbH, sa pretavili aj do konštrukcie systému mazania. Olejová vaňa má dve oddelené komory a zabudovaný nasávací kanál. Dodatočný nasávací stupeň umožňuje elektronicky ovládanému čerpadlu nasávať olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení.
Nenapodobiteľné možnosti výberu: 6-stupňová manuálna prevodovka, 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic, pohon zadných kolies alebo M xDrive.
Spojenie 6-valcového radového benzínového motora a 6-stupňovej manuálnej prevodovky vytvára v nových modeloch BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé klasický zážitok z jazdy. Manuálna prevodovka obsahuje aj Asistent radenia, ktorý pri podraďovaní a brzdení motorom pred zákrutami automaticky pridáva medziplyn.
Automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic sa v modeloch Competition vyznačuje prevodovými pomermi, ktoré svojím odstupňovaním presne vyhovujú charakteru motora a taktiež dlhším stálym prevodom. Umožňuje plne automatické aj manuálne radenie prevodov špeciálnym M voličom alebo radiacimi páčkami pod volantom. Charakteristiku radenia prevodových stupňov možno upraviť tlačidlom Drivelogic na voliči automatickej prevodovky. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení pre automatický aj manuálny režim radenia.
Približne od leta 2021 si môžu záujemcovia o modely BMW M3 a BMW M4 prvý raz objednať tieto vysoko výkonné vozidlá aj s pohonom všetkých kolies ako alternatívu k tradičnému pohonu zadných kolies. Systém pohonu všetkých kolies M xDrive posiela viac výkonu na zadné kolesá a spolupracuje s aktívnym M zadným diferenciálom Acitve M Differential. Vodič si môže nastaviť vybrať medzi režimami 4WD alebo 4WD Sport, pričom druhý menovaný posiela na zadné kolesá väčšiu porciu krútiaceho momentu. Po vypnutí stabilizačného systému DSC sa ponuka rozšíri o režim 2WD. Výkon smerujúci iba na zadné kolesá a odstavenie stabilizačných zásahov prináša skúseným vodičom neopakovateľnú radosť z jazdy.
Špeciálny M podvozok, extrémne vysoká torzná tuhosť.
Extrémne vysoká torzná tuhosť karosérie a uloženia podvozka sú kľúčovými faktormi, ktoré spájajú dynamiku, ovládateľnosť a precíznoť, ktorými sa preslávili modely BMW M. K tomu sa pridáva lineárny nástup priečnych síl v celom rozsahu priečneho zrýchlenia. Podstatné pritom je, že riadenie zostáva v týchto prípadoch neutrálne a to aj pri jazde na limite. K mimoriadnej ovládateľnosti vozidla aj pri extrémne dynamickej jazde prispievajú aj prvky ako špeciálne držiaky v motorovom priestore, pomocný rám prednej nápravy s hliníkovou ochrannou platňou, upevňovacie prvky na podlahe ako aj pomocný rám zadnej nápravy s pevným pripojením k podvozku.
Adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a špeciálne upravená M kinematika a elastokinematika prednej a zadnej nápravy predstavujú štandardne dodávané prvky nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé. Podvozok dopĺňa variabilný posilňovač riadenia M Servotronic a M verzia integrovaného brzdového systému, ktorý vodičovi poskytuje dva rôzne druhy reakcií na brzdový pedál a rôzne pocity z brzdenia. Použitie zabudovaného obmedzovania preklzovania kolies umožňuje stabilizačnému systému DSC vyššiu presnosť zásahov. Štandardne dodávaný systém M Dynamic Mode otvára dvere k mimoriadne športovým jazdným zážitkom doplneným o možnosť kontrolovaných prejazdov zákrut šmykom. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkých zliatin — s 18-palcovým priemerom vpredu a s 19 palcami vzadu. Vpredu sa na ne obúvajú pneumatiky s rozmerom 275/40 ZR18, zadné kolesá využívajú rozmer 285/35 ZR19.
Príťažlivý dizajn vyvoláva silné emócie.
Výrazný a nápadný dizajn nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé vysiela jasný signál o výkonovej prevahe a zároveň aj o emotívnom zážitku z jazdy. Špeciálne M dizajnové prvky sa prísne zameriavajú na zlepšenie funkčnosti oboch vysoko výkonných vozidiel a tvoria harmonickú súčasť moderného dizajnového jazyka. K príťažlivému vzhľadu oboch modelov prispievajú výrazné vizuálne prvky ako odlišná M verzia veľkých obličiek BMW s horizontálnymi priečkami, nápadne tvarované blatníky s príťažlivými M mriežkami a jednoznačne rozšírené prahy s nástavcami predných a zadných blatníkov. Sedan aj kupé dostali strechu z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) s aerodynamicky upravenými odtrhovými hranami, zadný spojler a dva páry koncoviek výfukového potrubia, ktoré tvoria zvyčajnú súčasť vozidiel s označením M.
Súčasť štandardnej výbavy tvoria Full-LED svetlomety, na požiadanie sa dodávajú Adaptívne LED svetlomety s technológiou BMW Laserlight. Výber lakov karosérie obohatili nové farby ako nemetalická žltá Sao Paolo Yellow, metalická červená Toronto Red a zelená metalíza Isle of Man Green. Hneď od začiatku predaja môžu vozidlo obohatiť exteriérové doplnky z balíka M Carbon alebo špeciálne prvky z ponuky BMW M Performance Parts.
V interiéri oboch modelov BMW M3 Sedan aj BMW M4 Coupé sa nachádzajú jasne štruktúrované povrchy a ergonomicky dokonalé tvary kokpitu zaručujú, že vodič sa môže naplno sústrediť iba na intenzívny zážitok z jazdy. Novo vyvinuté elektronicky nastaviteľné M športové sedadlá a rozšírené čalúnenie jemnou kožou Merino tvoria štandardnú výbavu, prvý raz aj s odvetrávaním sedadiel. Výnimočným prvkom na zozname doplnkov dodávaných na želanie sú nové karbónové škrupinové sedadlá M Carbon so špeciálnou konštrukciou, ktoré spájajú pretekársku funkčnosť s nízkou hmotnosťou, komfortom pri jazde na dlhé vzdialenosti a s dôsledným remeselným spracovaním. Tieto inovatívne sedadlá majú aj integrované opierky hlavy, ktoré sa dajú pred jazdou na okruhu upraviť, osvetlený znak modelu ako aj možnosť elektronického nastavovania. Konštrukcia inšpirovaná pretekárskymi vozidlami umožňuje aj použitie viacbodových bezpečnostných pásov.
Špeciálne M ovládacie rozhranie pre zážitok z výkonu podľa vlastných predstáv.
Systém ovládania a zobrazovania v nových modeloch BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dostal mnoho nových prvkov, ktoré zohrávajú úlohu v novom bezprostrednejšom a pohlcujúcom zážitku plného radosti z jazdy. Na požiadanie dodávaný systém M Drive Professional, ktorý sa prvý raz predstaví práve v týchto modeloch, prešiel úpravami zameranými na jazdu na okruhu. Obsahuje inovatívnu technológiu M Traction Control, ktorá vodičovi umožňuje individuálne 10-stupňové nastavovanie nového obmedzovania preklzovania kolies v rámci stabilizačného systému DSC. Ďalšími prvkami systému M Drive Professional sú M Drift Analyser, ktorý zaznamenáva a hodnotí jazdné štatistiky na základe dynamického prejazdu zákrut šmykom a M Lap Timer, ktorý dodáva časy na kolo a ďalšie informácie zozbierané počas jazdy na okruhu.
Tlačidlo Setup na stredovej konzole poskytuje priamy prístup k možnostiam nastavovania motora, podvozka, riadenia a brzdového systému, plus, v závislosti od výbavy konkrétneho vozidla, aj k systému M xDrive, k Asistentu radenia a k trakčnej kontrole. Taktiež poskytuje možnosť vytvoriť a uložiť dve individuálne zostavené nastavenia a rovnako ich aj ihneď aktivovať stlačením tlačidiel M na volante.
Súčasťou štandardnej výbavy stredovej konzoly je aj tlačidlo M Mode. Prostredníctvom tohto tlačidla sa nastavujú reakcie a vlastnosti asistenčných systémov vodiča, displejov prístrojovej dosky a Head-up displej tak, aby dodali zážitok a radosť z jazdy podľa aktuálnej situácie a zároveň hodný označenia M. Vodič si môže zvoliť medzi nastaveniami ROAD a SPORT. V prípade vybavenia vozidla systémom M Drive Professional sa pridáva aj režim TRACK vyvinutý špeciálne pre používanie na okruhoch.
Bohatá štandardná výbava a špičkové doplnky zaručujú požadovanú úroveň komfortu, bezpečnosti a výkonu.
Široký zoznam štandardnej a doplnkovej výbavy s množstvom nových prvkov zaručujú, že nové modely BMW M3 Sedan aj BMW M4 Coupé výrazne zdvíhajú latku nielen v oblasti športového ducha, ale aj v oblastiach ako komfort a funkčnosť. Špičkové asistenčné systémy vodiča znižujú jeho zaťaženie na monotónnych cestách či v neprehľadných situáciách. Oba modely dostali v štandardnej výbave systémy ako Park Distance Control so snímačmi vpredu aj vzadu, Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste, Asistent riadenia a jazdného pruhu plus systém Speed Limit Info na snímanie dopravných značiek. Na požiadanie sa dodávajú asistenčné systémy ako Driving Assistant Professional doplnený o Asistenta riadenia a jazdného pruhu, Asistenta udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou, Asistenta pri vytváraní záchrannej uličky, BMW Drive Recorder a najmodernejšia verzia BMW Head-Up Display s M špecifickými zobrazeniami.
Súčasťou štandardnej výbavy sú aj 3-zónová automatická klimatizácia, LED osvetlenie interiéru vrátane náladového osvetlenia ako aj audiosústava, ktorá spríjemňuje každodenné jazdenie aj cesty na dlhšie výlety. BMW Live Cockpit Professional s plne digitálnou prístrojovou doskou, navigačný systém využívajúci vzdialené cloud servery BMW Maps a inteligentný osobný asistent Intelligent Personal Assistant. Aj to tvorí súčasť štandardnej výbavy nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé. Vylepšená integrácia mobilných telefónov poskytuje ich lepšie využívanie vo vozidle prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto.
Alternatívu k štandardne dodávanej karbónovej streche tvorí klasická oceľová strecha so zabudovaným posuvným strešným oknom. Nový balík M Race Track Package prináša prvky na cielené zníženie hmotnosti vozidla. Tento balík obsahuje keramické brzdy M Carbon, odľahčené M disky kolies z ľahkých zliatin (na požiadanie aj s pneumatikami typu semi slick) a škrupinové sedadlá M Carbon.
Zdroj: BMW