6.9 C
Bratislava
piatok, 19 apríla, 2024
Reklama

JAGUAR F-TYPE COUPE

Odporúčame

  • Nový F-TYPE Coupé je z hľadiska jazdných vlastností najdokonalejší sériovo vyrábaný model Jaguar zameraný na výkon.
  • Na čele tohto modelového radu stojí F-TYPE R Coupé s 5,0-litrovým prepĺňaným motorom V8, ktorý ponúka výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. Okrem toho umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h.
  • Model F-TYPE R Coupé sa pýši aktívnym elektronickým diferenciálom druhej generácie Jaguar, ktorý v spolupráci s technológiou vektorového smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) brzdovým systémom zaručuje ešte vyššiu dynamiku a skvelé jazdné vlastnosti aj pri maximálnom výkone.
  • F-TYPE Coupé využíva neprekonateľné skúsenosti automobilky Jaguar s hliníkovými konštrukciami a ponúka torznú tuhosť až 33 000 Nm/stupeň – ide o sériovo vyrábané vozidlo značky Jaguar s doposiaľ najvyššou torznou tuhosťou.
  • F-TYPE Coupé s celohliníkovou konštrukciou stelesňuje nekompromisnú dizajnovú víziu oceneného konceptu C-X16.
  • Modelový rad dopĺňajú varianty F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé, ktoré poháňajú verzie 3,0- litrového prepĺňaného motora V6, v prvom prípade s výkonom 380 koní a v druhom 340 koní. Umožňujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9/5,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 275/260 km/h.
  • Pre oba modely, F-TYPE R a F-TYPE S Coupé, je v rámci voliteľnej výbavy dostupný uhlíkovo- keramický (CCM) brzdový systém s 398-milimetrovými kotúčmi vpredu a 380-milimetrovými vzadu.
  • Všetky motory poháňajú zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky „Quickshift“ s plne manuálnym sekvenčným ovládaním pomocou páčok na volante alebo voliacej páky SportShift na stredovej konzole.
  • F-TYPE Coupé ponúka batožinový priestor s objemom až 407 litrov*, do ktorého sa pohodlne vojdú dve súprav golfových palíc. Súčasťou voliteľnej výbavy je elektrické otváranie dverí batožinového priestoru.
  • Rad vozidiel F-TYPE Coupé dopĺňa existujúcu ponuku modelov F-TYPE Convertible, ocenenú titulom „Najlepší automobilový dizajn roku 2013“, ktorú tvoria varianty F-TYPE, F-TYPE S a F- TYPE V8 S.

 

F-TYPE Coupé ponúka vodičovi jedinečný zážitok z jazdy na športovom automobile. Spája zvodný dizajn so špičkovými technológiami a skvelým výkonom, čo je naozaj dych vyrážajúca kombinácia. Vzrušujúce, presné, intuitívne a svižné – naozaj dokonalé športové kupé.

Phil Popham, generálny riaditeľ Jaguar Land Rover

F-TYPE Coupé
Jaguar F-TYPE Coupé (model R, model S)

F-TYPE Coupé s celohliníkovou konštrukciou – z hľadiska jazdných vlastností najdokonalejší sériovo vyrábaný športový automobil značky Jaguar zameraný na výkon – je dostupný v troch verziách: F-TYPE R, F- TYPE S a F-TYPE.

Jednotku v rámci modelového radu, F-TYPE R Coupé, poháňa 5,0-litrový prepĺňaný motor V8, ktorý poskytuje výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. Dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h.

Varianty F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé poháňajú 3,0-litrové zážihové agregáty V6 s prepĺňaním, ktoré dosahujú výkon a krútiaci moment 380 koní/460 Nm v prvom prípade a 340 koní/450 Nm v druhom.

Umožňujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9/5,3 sekundy a ponúkajú maximálnu rýchlosť 275/260 km/h.

F-TYPE Coupé stelesňuje nekompromisnú dizajnovú víziu úchvatného konceptu športového kupé Jaguar C- X16, ktorý debutoval na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011. Základom dramatického postoja tohto modelu s dozadu sa nakláňajúcou kabínou sú tri emocionálne dizajnové línie. Prvé dve, ktoré nájdete aj na modeli F- TYPE Convertible, tvoria robustné predné a zadné blatníky. Treťou je výrazná strešná línia vozidiel Coupé, ktorá vytvára jednoliatu siluetu a zároveň zvýrazňuje vizuálnu dramatickosť zošikmenej kabíny, posadenej medzi mohutnými zadnými hranami.

Vďaka odborným skúsenostiam Jaguar v oblasti hliníkovej technológie sa dizajnová vízia modelu F-TYPE Coupé premietla do ľahkej, no zároveň neuveriteľne pevnej karosérie. Torzná tuhosť všetkých verzií modelu F-TYPE Coupé je 33 000 Nm/stupeň, teda je vyššia, než u ktoréhokoľvek sériového modelu Jaguar. Táto pevnosť vytvára základ pre skvelé dynamické vlastnosti.

Bok karosérie modelu F-TYPE Coupé je vyrobený z jedného kusu lisovaného hliníka. Ide o hliníkový bočný panel lisovaný za pravdepodobne najnižšej možnej teploty v automobilovom priemysle, vďaka čomu nie je potrebné využitie viacerých panelov ani kozmetických spojov. Samotný strešný panel je dostupný v hliníkovej alebo panoramatickej presklenej verzii. Vysúvateľný zadný spojler modelu F-TYPE Coupé je zasadený do skosenej koncovej línie, zatiaľ čo štíhle svetlá LED, kopírujúce línie rohových častí vozidla, lemujú nádherne tvarované dvere batožinového priestoru s voliteľnou funkciou elektrického ovládania.

Jednotka modelového radu F-TYPE R Coupé je vybavená špičkovo vyladeným zavesením kolies a novými dynamickými technológiami v záujme sebaistého, pokrokového ovládania, ktoré dokonale ladí s výkonom 550 koní. K týmto technológiám patrí elektronický aktívny diferenciál (EAD) druhej generácie a po prvýkrát v modeli značky Jaguar aj systém vektorového smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) brzdovým systémom. Uvedené systémy spolupracujú tak, aby zaručili okamžitú odozvu a citlivé riadenie. Systém EAD automaticky prerozdelí krútiaci moment motora medzi zadné kolesá, čím zaručí skvelé ovládanie aj pri maximálnom výkone. Systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdovým systémom zasa inteligentne prenesie na vnútorné kolesá presne odmeraný brzdný účinok, ktorý je počas zatáčania potrebný na zvýšenie svižnosti. Športové zavesenie kolies so systémom adaptívnej regulácie charakteristiky tlmenia Adaptive Dynamics a konfigurovateľným dynamickým režimom Configurable Dynamic Mode ešte zdokonaľujú rýchlosť odozvy modelu F-TYPE R a výsledkom je vzrušujúca a akčná jazda.

Modely F-TYPE R a F-TYPE S Coupé prichádzajú s možnosťou objednať si v rámci voliteľnej výbavy uhlíkovo- keramické (CCM) brzdy, ktoré ponúkajú stopercentne plynulý výkon a skvelú odolnosť voči strácaniu účinnosti. Okrem toho umožňujú zníženie celkovej hmotnosti neodpružených častí o 21 kg.

Každý model F-TYPE Coupé využíva osemstupňovú prevodovku Quickshift s tesne odstupňovanými prevodovými pomermi od spoločnosti Jaguar, ktorá je dokonale prispôsobená športovej jazde. Manuálne sekvenčné radenie zabezpečuje voliaca páka SportShift na stredovej konzole alebo páčky na volante.

Rad vozidiel F-TYPE Coupé dopĺňa existujúcu trojčlennú ponuku modelov F-TYPE Convertible. Patria do nej dva modely s motorom V6, konkrétne F-TYPE (340 koní) a F-TYPE S (380 koní), ako aj model F-TYPE
S s motorom V8 a výkonom 495 koní.

Modelom F-TYPE Coupé konštruktérsky tím Jaguar prekročil náš odvážny cieľ vytvoriť model, ktorý vodičovi poskytne ešte väčšiu radosť z jazdy než obľúbený model F-TYPE Convertible. Kľúčom k jeho dosiahnutiu bolo vytvorenie výnimočne pevnej celohliníkovej konštrukcie karosérie typu kupé, ktorá je zároveň absolútnym základom zdokonalených jazdných vlastností. Vďaka tomu je F-TYPE Coupé dynamicky najdokonalejší a najvzrušujúcejší Jaguar, aký sme kedy vytvorili.

Ian Hoban, produktový riaditeľ, Jaguar

F-TYPE Coupé
Jaguar F-TYPE Coupé (model R, model S)

F-TYPE COUPÉ: DIZAJN A KONŠTRUKCIA 

Pre Jaguar je vizuálna príťažlivosť veľmi dôležitá, a ako správne vozidlo tejto značky je F-TYPE Coupé jednoducho nezameniteľné. Vychádza z úchvatného konceptu športového kupé C-X16 a modelu F-TYPE Convertible – víťaza ocenenia za najlepší automobilový dizajn roku 2013.

Vytvorenie športového kupé je najprirodzenejšou z dizajnérskych úloh, a zároveň aj najväčšou výzvou. Ak všetko urobíte správne, z estetického hľadiska bude výsledok práve taký dynamický, aká vzrušujúca by mala byť samotná jazda s takýmto automobilom. Myslím, že v prípade F-TYPE Coupé sme to zvládli.

Čistotu konceptu C-X16 sme bezvýhradne zachovali. Dlhá kapota, nízka strešná línia a šikmá kabína modelu F-TYPE Coupé ma inšpirujú vždy, keď sa na ne pozriem.

Ian Callum, hlavný dizajnér, Jaguar

Vizuálne posolstvo vozidla F-TYPE Coupé stelesňujú tri emocionálne línie, ktorých vizuálny odkaz začína úchvatnou prednou mriežkou. Prvá emocionálna línia, ktorá odráža dizajn modelu F-TYPE Convertible, vychádza z dvoch otvorov po stranách masky chladiča, ktoré svojím tvarom pripomínajú žraločie žiabre, a postupne sa začína tvarovať. Tiahne sa naprieč prednými reflektormi a zvýrazňujú ju svetlá LED na denné svietenie, usporiadané v zostave „ J blade“. Línia ďalej kopíruje oblúkovitý tvar podbehov predných kolies a vzápätí elegantne klesá, križuje dvere a nenápadne sa stráca v robustnej zadnej časti.

Druhá emocionálna línia modelu Coupé, ktorou sa takisto pýši aj Convertible, začína na zadnej hrane dverí, dvíha sa smerom von aj hore a vytvára na pohľad robustný podbeh kolesa. Zdôrazňuje nekompromisný pohon zadných kolies vozidla, a potom kolmo klesá naprieč koncovým svetlom.

Tretia emocionálna línia vytvára dramatický, veľkolepý strešný profil s dozadu naklonenou kabínou. Formuje jednoliatu siluetu a zvýrazňuje vizuálnu dramatickosť zošikmenej kabíny, ktorá je zasadená medzi mohutnými zadnými bokmi. Nezameniteľný dizajn bočných okien s povrchovou úpravou zo svetlého hliníka zvýrazňuje kompaktnosť automobilu aj jeho strešný profil.

Dlhoročné skúsenosti Jaguar v oblasti hliníkovej konštrukcie boli základom pri vytváraní nekompromisne elegantného dizajnu modelu F-TYPE Coupé a zároveň umožnili dosiahnuť základné jazdné vlastnosti každého športového vozidla – nízku hmotnosť a extrémne pevnú karosériu. F TYPE Coupé je s 33 000 Nm/stupeň sériový automobil s najvyššou torznou tuhosťou, aký kedy vyšiel z dielne Jaguar.

Základná požiadavka na skvelé jazdné vlastnosti, ktorej výsledkom je uvedená skvelá torzná tuhosť, si vyžadovala inovatívne konštrukčné riešenia. Ich cieľom bolo maximalizovať pevnosť bez negatívnych vplyvov na dizajnovú stránku. Vzhľadom na absenciu stredných stĺpikov konštruktéri spoločnosti Jaguar čelili výzve zachovať eleganciu strešnej línie bez stĺpikov a zároveň potrebe vytvoriť optimálne množstvo priestoru v interiéri. Okrem toho nesmeli zabúdať na stanovené ciele v oblasti tuhosti a pevnosti. Riešenie predstavoval vysokopevný hydraulicky tvarovaný nosník z hliníkovej zliatiny, ktorý sa tiahne od čelnej časti predného stĺpika až po zadnú časť zadného stĺpika cez líniu otvorov dverí späť k zadnému štvrtinovému oknu.

F-TYPE Coupé je dostupné buď s hliníkovým, alebo panoramatickým preskleným strešným panelom, ktoré sú zapustené do hlavnej konštrukcie strechy. Torzná tuhosť je rovnaká v prípade oboch verzií strechy.

Dramaticky tvarované boky modelu F-TYPE Coupé tvoria panely z jedného kusu lisovaného hliníka. Ide o hliníkové bočné vonkajšie panely lisované za pravdepodobne najnižšej teploty v celom automobilovom priemysle. Tieto výnimočné hliníkové panely, vyrobené hlbokoťažným lisovaním, úplne eliminovali potrebu spojov na povrchu panela. Bočné panely karosérie sú vyrobené z vysokopevného tvarovateľného hliníka AC600, ktorý sa použil aj na vystuženie konštrukcie. Ide o dve konštrukčné novinky spoločnosti Jaguar. Využitie hliníka AC300 T61 v konštrukcii karosérie vozidla zaručuje ešte vyššiu pevnosť vďaka schopnosti tohto materiálu absorbovať energiu. Výsledkom je maximálna ochrana cestujúcich.

V záujme dosiahnutia žiadaného dizajnu zadnej časti sa F-TYPE Coupé pýši skrytým zadným spojlerom, ktorý je zasadený do skosenej koncovej línie dverí batožinového priestoru. Pri zvyšujúcej sa rýchlosti sa vysunie, aby znížil aerodynamický vztlak v prednej a zadnej časti vozidla. Spojler sa automaticky vysunie pri rýchlosti približne 110 km/h a zasunie sa naspäť, keď rýchlosť klesne pod 80 km/h, pričom dokáže zníži vztlak až o 120 kg.

Šírku zadnej časti vozidla zdôrazňujú štíhle svetlá, vybavené čisto technológiou LED, ktoré kopírujú línie blatníkov takmer až po zostupnú hranu podbehov zadných kolies. Tieto svetlá sú vybavené špeciálnou technológiou, vďaka ktorej ostávajú skryté až do okamihu, keď sa aktivuje niektorá z ich funkcií. Dovtedy pôsobia dojmom jednoliatej plochy. F-TYPE Coupé okrem toho disponuje vysoko posadeným brzdovým svetlom LED, ktorého lúče pripomínajú stuhy. Skrýva sa vo vrchnej časti nádherne navrhnutých dverí batožinového priestoru, ktoré sú dostupné s voliteľnou funkciou elektrického ovládania. Sú vyrobené

z kompozitných materiálov a objem batožinového priestoru dosahuje až 407 litrov*.

Hliník predstavuje dôležitú časť snahy automobilky Jaguar o ochranu životného prostredia, keďže až polovica materiálu použitého na karosériu pochádza z recyklovaného kovu. Okrem toho je konštrukcia modelu F-TYPE Coupé výlučne nitovaná a lepená. Pri tomto výrobnom procese vznikne o 80 % menej CO2 v porovnaní so zváraním porovnateľnej oceľovej konštrukcie. Jaguar okrem toho zavádza komplexný ekologický systém recyklovania hliníka pre svojich dodávateľov, vďaka ktorému sa všetky zvyšné časti kovu z výrobného procesu opätovne využijú.

F-TYPE R Coupé
F-TYPE R Coupé

F-TYPE R COUPÉ 

F-TYPE R Coupé predstavuje vrchol modelového radu F-TYPE. Túto verziu poháňa 5,0-litrový zážihový celohliníkový motor V8 s prepĺňaním vo verzii s výkonom 550 koní a krútiacim momentom 680 Nm. F-TYPE R Coupé dosahuje vynikajúce zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy s elektronicky obmedzenou maximálnou rýchlosťou 300 km/h, pričom zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá iba 2,4 sekundy. Zrýchlenie z 0 na 160 km/h dosiahne za 9,0 sekundy a 400 metrov prejde po vyštartovaní za 12,5 sekundy. Emisie CO2 dosahujú 259 g/km.

F-TYPE R Coupé predstavuje vrchol série R Performance od automobilky Jaguar – svojou silou, výkonom a okamžitými reakciami nadchne aj najzanietenejšieho vodiča. Hlavné však je, že sme okrem toho skonštruovali podvozok s cieľom zaručiť skvelé jazdné vlastnosti, ktoré vzbudzujú istotu. Je presné a rýchle… skutočné auto vodiča.

Mike Cross, hlavný dizajnér pre oblasť integrity vozidiel, Jaguar

Prepĺňaný motor verzie R Coupé ponúka nielen neuveriteľný výkon, ale aj skvelú účinnosť vďaka integrovaným technológiám, vrátane priameho vstrekovania s riadeným rozstrekom (SGDI) a duálnym nezávislým variabilným časovaním vačiek (DIVCT). Ľahký hliníkový blok motora liaty pod vysokým tlakom je spevnený liatinovými vložkami valcov a priečne zoskrutkovanými ložiskovými vekami, ktoré zaručujú kultivovanosť v súlade s výkonom. Štvorventilové hlavy valcov sú vyrobené z vysokokvalitného špeciálneho hliníka a medzi nimi je umiestnený preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots s dvoma medzichladičmi. Pýšia sa integrovaným vodou chladeným obvodom, ktorý znižuje teplotu natlakovaného vzduchu, a tým optimalizuje výkon a účinnosť.

Torzná tuhosť hliníkovej konštrukcie modelu F-TYPE vytvorila ten najlepší možný základ pre poskytnutie pocitu zaangažovanosti, svižnosti a vzrušujúcej jazdy, ktorý sa očakáva od športového vozidla značky Jaguar. Každá reakcia, od riadenia, cez radenie prevodových stupňov, škrtiacu klapku, brzdu a dvojité zavesenie všetkých kolies s priečnymi trojuholníkovými ramenami, sa zdokonalila tak, aby bola presná, vzrušujúca a okamžitá.

F-TYPE R Coupé je vybavené systémom Adaptive Dynamics od spoločnosti Jaguar, ktorý aktívne ovláda vertikálny pohyb karosérie, ako aj mieru náklonu a klopenia. Systém neustále monitoruje pokyny vodiča
a správanie vozidla na ceste, pričom vhodne prispôsobuje úroveň tlmenia až 500-krát za sekundu, aby optimalizoval stabilitu. Riadiaci softvér systému Adaptive Dynamics disponuje špeciálnymi nastaveniami pre F-TYPE R a spolupracuje s prepracovanou tuhosťou pružín, aby zaručil bezproblémové, pokrokové a vzrušujúce ovládanie. Tuhosť je vyššia o 4,3 % vpredu a o 3,7 % vzadu (v porovnaní s variantom F-TYPE V8 S Convertible).

Vzrušujúci dynamický režim zaručuje ešte atraktívnejší zážitok z jazdy vďaka zdokonalenému ovládaniu karosérie prostredníctvom pevnejších tlmičov, ako aj vďaka lepšiemu vyváženiu riadenia, rýchlejším zmenám prevodových stupňov a svižnejším reakciám škrtiacej klapky. Vo verzii F-TYPE R Coupé je možné dynamický režim štandardne konfigurovať pomocou 8-palcovej dotykovej obrazovky, ktorá vodičovi umožňuje zvoliť
a uložiť nastavenia podľa svojich preferencií.

Okrem základných zmien vo vyladení zavesenia kolies disponuje F-TYPE R Coupé aktívnym elektronickým diferenciálom druhej generácie, ktorý po prvýkrát v histórii modelov značky Jaguar spolupracuje so systémom vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdovým systémom. Tieto dva systémy spoločne zaručujú svižnosť pri všetkých rýchlostiach a vzrušujúce ovládanie aj pri najvyššom výkone.

Aktívny elektronický diferenciál (EAD) variantu F-TYPE R Coupé vychádza z výhod mechanického samosvorného diferenciálu, ktorý umožňuje špičkovú úroveň ovládateľnosti prostredníctvom inteligentnej regulácie množstva krútiaceho momentu hnacej súpravy, ktoré sa prenáša na každé koleso. Systém EAD využíva elektrický motor, ktorý ovláda viackotúčovú spojku. Vďaka rýchlemu a neustálemu analyzovaniu celej škály elektronických impulzov dokáže okamžite prispôsobiť prenos krútiaceho momentu na každé poháňané koleso, čím maximalizuje trakciu v akýchkoľvek podmienkach.

Systém EAD modelu F-TYPE R Coupé je vybavený vysokointeligentným ovládačom druhej generácie. Neustále meria povrchové trenie, porovnáva ho s krútiacim momentom, ktorý požaduje vodič, a nakoniec poskytne primeraný krútiaci moment, ktorý zabráni prešmykovaniu. Vďaka novému systému ovládania jazdných vlastností dokáže systém EAD presnejšie zosúladiť reakcie vozidla s pokynmi vodiča pri nedotáčavosti počas zvyšovania výkonu aj pretáčavosti počas jeho znižovania. V spolupráci so systémom vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdovým systémom dokáže ovládač zareagovať na požiadavku krútiaceho momentu od riadiacej jednotky motora – ktorá môže predstavovať hodnoty od úplne priameho prenosu krútiaceho momentu až po plne blokovaný krútiaci moment – a to ani nie za 200 milisekúnd.

Systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdením, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy vo verziách F-TYPE R Coupé, podľa potreby aplikuje precízne odmeraný brzdný krútiaci moment na jednotlivé vnútorné kolesá, čím napomáha presnejšiu zmenu smeru vozidla pri odbočovaní. Pomocou množstva elektronických senzorov systém vektorového smerovania krútiaceho momentu určí, kedy by rýchlosť vjazdu do zákruty mohla spôsobiť nedotáčavosť. Potom vypočíta úroveň brzdnej sily, ktorá je potrebná na korekciu smeru automobilu, a prostredníctvom systému ABS podľa potreby aplikuje tento presný brzdný účinok na jednotlivé vnútorné kolesá. Systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdením pracuje veľmi nenápadne, pričom dokáže pôsobiť korektívne aj preventívne. Dokonale prispôsobí dráhu F-TYPE R Coupé, aby zaručil optimálne jazdné vlastnosti.

Aktívny elektronický diferenciál (EAD) a systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdením vo verzii F-TYPE R, ktoré spolupracujú so systémom ovládania stability vozidla, sa navzájom dopĺňajú, aby optimalizovali trakčné vlastnosti, schopnosť jazdy v zákrutách a najmä aby maximalizovali citlivosť a svižnosť riadenia. Systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdením dokonale vyladí dráhu v zákrute

a keď vozidlo dosahuje maximálny výkon, štafetu prirodzene a plynulo odovzdá diferenciálu EAD.

Vďaka tomu je využívanie dostupnej priľnavosti kolies vždy optimálne a F-TYPE R Coupé môže vchádzať do zákruty, prechádzať ňou aj ju opúšťať vo vyššej rýchlosti. Zároveň sa tým počas manévrov vo vysokej rýchlosti zaručuje presné ovládanie.

F-TYPE R Coupé štandardne využíva brzdový systém Super Performance od spoločnosti Jaguar. Tento systém sa pýši 380 mm kotúčmi vpredu a 376 mm kotúčmi vzadu so strmeňmi v červenej alebo čiernej farbe. Chladenie bŕzd je optimalizované vďaka vedeniu vzduchu v podvozku, pričom prúdenie sa odvodzuje pomocou počítačovej analýzy dynamiky tekutín (CFD).

R Coupé je dostupné aj s voliteľnými uhlíkovo-keramickými (CCM) brzdami (pozri rámček**), ktoré ponúkajú neohrozený výkon a skvelú odolnosť voči znižovaniu účinku aj v najnáročnejších jazdných podmienkach. Zároveň si zachovávajú presné reakcie pedála štandardného systému a dlhšiu životnosť kotúčov pri každodennom používaní.

Osemstupňová prevodovka Quickshift modelu F-TYPE bola prepracovaná tak, aby do maximálnej možnej miery využívala motor variantu F-TYPE R Coupé s výkonom 550 koní. Jej osem tesne odstupňovaných športových prevodových pomerov pomáha naplno využiť celú škálu otáčok motora, Zároveň je zárukou toho, že vozidlo si pri každej zmene prevodového stupňa zachová optimálnu výkonnostnú úroveň. Vodič má vždy k dispozícii aj manuálne radenie, a to pomocou páčok na volante alebo pomocou voliacej páky SportShift na stredovej konzole.

Vypínateľný aktívny športový výfukový systém Active Sports Exhaust variantu F-TYPE R Coupé s charakteristickými štyrmi výfukovými trubicami, namontovanými na okrajoch posúva vzrušenie z revu 550- koňového motora na vyššiu úroveň. Ponúka autentický, bohatý zvuk, z ktorého sa so zvyšujúcimi sa otáčkami stáva skutočný rev. Systém využíva elektronicky ovládané obtokové ventily v zadnej časti výfuku, ktoré sú naprogramované tak, aby sa otvorili v závislosti od niekoľkých parametrov. Efektívne upravujú smerovanie výfukových plynov, ktoré môžu prúdiť priamočiarejšie, čím sa znižuje spätný tlak a zvyšuje kvalita zvuku. Obtokové ventily sa otvoria aj po aktivácii dynamického režimu a voliteľné tlačidlo deaktivácie tejto funkcie vkladá do rúk vodiča ešte väčšiu kontrolu nad systémom.

Aerodynamická konštrukcia karosérie verzie F-TYPE R Coupé, s lesklými čiernymi aerodynamickými lopatkami vpredu pod „žraločími žiabrami“ nasávacích otvorov a s plochým predĺžením nástupných prahov, zvyšuje stabilitu aj pri najvyšších rýchlostiach, ktoré vozidlo vyvinie. V rámci štandardnej výbavy je dizajn okien zvýraznený svetlým eloxovaným hliníkom pozdĺž rámov bočných skiel. Okolie masky chladiča
a bočných nasávacích otvorov má svetlú chrómovanú úpravu, pričom voliteľný balík Black Pack pridáva lesklé čierne detaily okolo okien, bočných elektrických nasávacích otvorov a masky chladiča. Predný spojler, bočné elektrické nasávacie otvory, kryty vonkajších spätných zrkadiel, elektrické nasávacie otvory v kapote a kryt motora sú dostupné aj vo verzii z uhlíkových vláken.

Súčasťou štandardnej výbavy variantu F-TYPE R Coupé sú 20-palcové kolesá „Gyrodyne“ v striebornej farbe a voliteľne dostupná je aj verzia v tmavosivom odtieni a „diamantovej“ úprave. Rovnako ako v prípade všetkých modelov radu F-TYPE s 20-palcovými kolesami je k dispozícii aj F-TYPE R Coupé s voliteľnými extra výkonnými pneumatikami. Ponúkajú špecifický vzor dezénu, ktorý nadšeným vodičom zaručuje ešte presnejšie riadenie a vyššiu úroveň priľnavosti kolies.

Jaguar F-TYPE Coupé
Jaguar F-TYPE Coupé

Interiér

Ako v prípade všetkých modelov radu F-TYPE, kabína variantu R Coupé orientovaná na vodiča jednoznačne dokazuje pôvod tohto vozidla a športovú zdatnosť prostredníctvom kombinácie prísne technického štýlu s viacerými rozhraniami a špičkových materiálov a povrchov.

Sedadlá Performance modelu F-TYPE R Coupé majú nafukovacie bočné vankúše a vyvýšenú oporu, ktorá poskytuje istotu počas odbočovania pri vysokej rýchlosti. Sedadlá sú čalúnené špičkovou kožou a opierku hlavy zdobí vyrazené logo „R“. Farebnú verziu interiéru v štýle „Jet“ dopĺňajú tri možnosti kontrastného prešívania – slonovinová Ivory, červená Red alebo piesková Firesand – na prístrojových paneloch, lemovaní dverí, dekoroch držadla a na odkladacej priehradke v stredovej konzole. Pre sedadlá Jet sú v ponuke ďalšie tri športové možnosti – slonovinová Ivory, svetlohnedá Camel alebo dva odtiene červenej Red, pričom každá je doplnená zladeným kontrastným prešívaním.

Luxusné čalúnenie modelu F-TYPE R Coupé ponúka aj kožený poťah prístrojového panela a ukazovateľov, lakťových opierok, výplní dverí a stredovej konzoly. Poťah stropu karosérie kožou alebo tkaninou Suedecloth je dostupný za príplatok. Kokpit zameraný na vodiča prezrádza svoje športové úmysly vďaka volantu s malým priemerom a širokou spodnou časťou. Je čalúnený kožou Jet a zdobí ho logo „R“. Okrúhly volant je bezplatnou alternatívou.

Nový interiér Jet s koženým čalúnením alebo tkaninou Suedecloth (a kontrastným prešívaním Cirrus) je takisto voliteľný na všetkých verziách. Tkanina Suedecloth sa nachádza na výplni sedadiel, lemovaní dverí, v okolí ukazovateľov prístrojov a na strope. Okrem toho sa môže skombinovať s volantom čalúneným touto tkaninou.

F-TYPE COUPÉ A S COUPÉ 

F-TYPE Coupé značky Jaguar je dostupné aj s dvoma verziami zážihového motora V6 s prepĺňaním, pričom pohon zadných kolies zabezpečuje osemstupňová prevodovka Quickshift. Ide o variant F-TYPE Coupé a F- TYPE S Coupé. Pýšia sa rovnako pevnou a zároveň ľahkou karosériou ako F-TYPE R a v kombinácii s dokonale vyladeným zameraním na jazdu, ovládanie a výkon sú F-TYPE Coupé a F-TYPE S Coupé skutočnými vozidlami pre vodiča.

F-TYPE Coupé poháňa 3,0-litrový prepĺňaný zážihový motor V6 vo verzii s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Ponúka zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy s elektronicky obmedzenou maximálnou rýchlosťou 260 km/h. Súčasťou štandardnej výbav je dynamický režim Dynamic Mode, športový výfukový systém, pričom oba modely s motorom V6 využívajú dve v strede namontované výfukové potrubia. Okrem toho ponúka športové zavesenie kolies a brzdový systém Performance Braking od spoločnosti Jaguar (354mm kotúče vpredu/ /325 mm vzadu) so striebornými strmeňmi. F-TYPE Coupé je štandardne vybavené 18-palcovými kolesami Vela, športovými sedadlami čiastočne čalúnenými kožou alebo tkaninou Suedecloth a koženým volantom s čiernymi páčkami sekvenčného radenia.

F-TYPE S Coupé, poháňané 3,0-litrovým zážihovým motorom V6 s prepĺňaním vo verzii s výkonom 380 koní a krútiacim momentom 460 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 275 km/h. Využíva režim Dynamic Mode, technológiu Dynamic Launch, výfukový systém Active Sports, športové zavesenie s technológiou Adaptive Dynamics, brzdový systém High Performance Braking od spoločnosti Jaguar (380 mm kotúče vpredu//325 mm vzadu) s čiernymi strmeňmi a mechanickým samosvorným diferenciálom. Brzdové systémy Super Performance aj CCM od spoločnosti Jaguar sú voliteľné. F-TYPE S Coupé je štandardne vybavené 19-palcovými kolesami Propeller, športovými sedadlami čiastočne čalúnenými kožou a tkaninou Suedecloth, ako aj koženým volantom s páčkami sekvenčného radenia Ignis.

Všetky modely F-TYPE – Coupé aj Convertible – sú vybavené inteligentným systémom Štart/stop, ktorý ak to podmienky dovoľujú, automaticky vypne motor, keď sa vozidlo zastaví a noha vodiča je na brzdovom pedáli. Po uvoľnení brzdy systém dokáže opätovne spustiť motor rýchlejšie, než vodič presunie nohu z brzdy na plynový pedál. Systém ponúka úsporu paliva a zníženie emisií až o 5 percent.

Modelový rad F-TYPE Coupé je dostupný s troma audiosystémami, pričom dva pochádzajú od svetoznámeho britského experta, spoločnosti Meridian. Ponúkajú 10 alebo 12 reproduktorov s výkonom 380, resp. 770 wattov. Audiosystémy Meridian využívajú bohaté skúsenosti spoločnosti v oblasti digitálneho spracovania signálu s cieľom poskytnúť reprodukciu zvuku, ktorá nemá konkurenciu. Špičkové modely sa okrem toho pýšia patentovaným systémom Trifield System značky Meridian, ktorý umiestňuje oboch pasažierov do svojho vlastného, dokonale zameraného, poľa priestorového zvuku.

Jaguar F-TYPE Coupé
Jaguar F-TYPE Coupé

UHLÍKOVO-KERAMICKÉ BRZDY

Modely F-TYPE R a S Coupé ponúkajú exkluzívnu možnosť vybavenia uhlíkovo-keramickými (CCM) brzdami. Jednoliate strmene vo výraznej žltej farbe so šiestimi piestmi vpredu a štyrmi piestmi vzadu držia 398 mm predné a 380 mm zadné brzdové kotúče, vyrobené zo zmesi uhlíkového a keramického vlákna, ktorá je extrémne tvrdá a vysoko odolná voči opotrebovaniu.

Systém CCM ponúka neohrozený výkon a skvelú odolnosť voči slabnutiu účinku aj počas neustálych extrémne náročných jazdných podmienok a zároveň si zachováva presné ovládanie pedála ako v štandardnom systéme. Nižšie opotrebovanie a odretie pri každodennej jazde znamená aj dlhšiu životnosť kotúča.

Brzdy CCM ponúkajú v porovnaní so štandardnými oceľovými brzdami výraznú úsporu hmotnosti – celkovo o 21 kg nižšiu hmotnosť neodpružených častí, ktorá ešte viac zdokonaľuje jazdné vlastnosti. Keďže brzdy CCM vytvárajú vyššiu povrchovú teplotu než oceľové brzdy, nasávanie vzduchu priamo z prostredia na nárazníku a deflektory na stabilizátore priamo podporujú prúdenie vzduchu do brzdového systému. Detailné prepracovanie sa prejavuje aj na využití nových, teplovzdorných uzáverov ventilov.

Brzdy CCM sa pýšia funkciou predbežného naplnenia, ktorá aplikuje nízky brzdný tlak na všetky štyri strmene pri uvoľnení škrtiacej klapky a pred opätovným stlačením brzdového pedála. Tento systém zaručuje neustálu citlivosť pedála a je vyladený tak, aby zodpovedal rýchlosti. To znamená, že pri vyšších rýchlostiach zaručí neustále výrazné reakcie, ktoré vodiča naplnia sebadôverou, kým pri nižšej rýchlosti (napr. počas parkovania) poskytne komfortnejšie ovládanie pedála.

Ak sa rozhodnete pre brzdy CCM, F-TYPE R alebo S Coupé vás prekvapí 20-palcovými kolesami „Storm“. V rámci štandardnej výbavy prichádzajú v saténovolesklej antracitovosivej úprave, k dispozícii je však aj voliteľná verzia v lesklom čiernom/diamantovom odtieni.

Brzdy CCM sú teraz voliteľne dostupné aj pre modely F-TYPE S a V8 S Convertible.

Zdroj: Jaguar

Reklama