/
/
/
Inovatívna technológia pre novú pretekársku legendu: nové BMW M8 GTE

Inovatívna technológia pre novú pretekársku legendu: nové BMW M8 GTE

Reklama

BMW Motorsport a nový vrcholný model pre oblasť medzinárodných pretekov kategórie GT – BMW M8 GTE.

  • Technológia a tradícia: BMW Motorsport predstavuje BMW M8 GTE.
  • Inovatívne pokrokové technológie robia z BMW M8 GTE špičkové pretekárske vozidlo kategórie GT.
  • BMW M8 GTE oživí úspešnú históriu BMW vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

BMW Motorsport má k dispozícii nový vrcholný model pre oblasť medzinárodných pretekov kategórie GT – BMW M8 GTE. Pred začiatkom predaja BMW radu 8 Coupé sa tento pretekársky automobil zúčastní kompletnej nadchádzajúcej pretekárskej sezóny šampionátu vytrvalostných pretekov FIA World Endurance Championship (FIA WEC). S týmto modelovým radom sa BMW Motorsport tiež vráti do kultových vytrvalostných pretekov 24 hodín Le Mans (Francúzsko). Ako také bude BMW M8 GTE spájané ako s inovatívnymi pokrokovými technológiami, tak aj s desiatkami rokov tradície motoršportu. Na výstave IAA bol nový automobil vystavený v dizajne BMW Motorsport, navrhnutým špeciálne pre túto príležitosť a predstavuje vizuálnu ochutnávku toho, čo príde v roku 2018. Odráža v sebe úzke väzby medzi vývojom sériového vozidla a motoršportom a opätovne zdôrazňuje mieru previazanosti oddelení BMW Motorsport a BMW M.

BMW M8 GTE sa úspešne predstavilo 1. júla 2017 v továrni BMW Group v Dingolfingu (Nemecko) – na mieste, kde sa bude vyrábať sériové BMW radu 8. Úzke spojenie medzi sériovou výrobou a pretekaním je jedným zo základných kameňov vývoja BMW M8 GTE. Poznatky získané z pretekárskych okruhov s novým vozidlom v pretekoch šampionátov FIA WEC a IMSA WeatherTech Sportscar Championship (IWSC) v Severnej Amerike sa priamo premietnu do vývoja sériového vozidla, ktorý prebieha paralelne s projektom oddelenia BMW Motorsport.

„BMW M8 GTE je našou novou vlajkovou loďou kategórie GT a postaví sa v súbojoch kolesa proti kolesu proti silným konkurentom z tohto segmentu,” povedal riaditeľ BMW Motorsport Jens Marquardt. „Pre nás je predstavenie nezamaskovaného vozidla na výstave IAA ďalším významným krokom na našej ceste k prvým pretekom, ktorými by mali byť vytrvalostné preteky 24 hodín Daytona v roku 2018. Šampionáty FIA WEC a série IMSA v Severnej Amerike sú pre nášho nového vyzývateľa špičkovým konkurenčnom prostredím. S vozidlom BMW M8 GTE prinášame do medzinárodných pretekov kategórie GT najmodernejšie technológie a zároveň vyzdvihujeme našu tradíciu v pretekoch v Le Mans. Vývoj BMW M8 GTE je v procese a už teraz sa nemôžeme dočkať, až ho budúci rok uvidíme bojovať o víťazstvo.”

Nový stupeň účinnosti.

Motor V8 s technológiami BMW TwinPower Turbo, ktorého zdvihový objem je predpismi obmedzený na 4 litre, má v závislosti od špecifikácie nominálny výkon presahujúci 368 kW (500 k). Blok motora a hlava valcov sú prevzaté zo sériového motora a vyrábajú sa v zlievárni ľahkých zliatin spoločnosti BMW Group v meste Landshut (Nemecko). Zámerom vývojových prác je dosiahnutie čo najvyššej účinnosti a maximálnej odolnosti. Výkonný sériový motor poskytuje dokonalý základ. O prenos výkonu BMW M8 GTE sa stará sekvenčná šesťstupňová pretekárska prevodovka.

Umelá inteligencia dáva inžinierom väčšiu slobodu.

Hlavnú úlohu pri vývoji modelu BMW M8 GTE zohráva „virtuálny vývoj”. Napríklad systém kontroly trakcie je vyvíjaný s pomocou umelej inteligencie. Optimalizácia topológie a 3D tlač dávajú inžinierom oveľa väčšiu slobodu pri hľadaní inovatívnych a kreatívnych riešení v navrhovaní automobilu. Rýchla príprava prototypu inžinierom tiež umožňuje prevziať novú súčiastku, ako použiteľného prototypu, už 24 hodín po ukončení virtuálneho vývoja.

Motorsport a sériová výroba idú ruka v ruke – dizajnové podobnosti.

V rámci projektu BMW M8 GTE spolu úzko spolupracujú inžinieri z oblasti vývoja pretekárskych a sériových vozidiel. Tak napríklad, pri vývoji nového športového vozidla kategórie GT hrá kľúčovú úlohu konzistentná ľahká konštrukcia. Výraznú úsporu hmotnosti sa podarilo dosiahnuť rozsiahlym použitím ultra ľahkých komponentov z uhlíkových kompozitov. Vozidlo váži pri dĺžke 4 980 mm a šírke 2 046 mm len 1 120 kg. Dizajn BMW M8 GTE v sebe tiež odráža príbuznosť s BMW radu 8 a s BMW M8. Táto previazanosť je zrejmá v zhodnej línii strechy a v dizajne predných svetlometov a zadných svetiel.

Vrcholný výkon pri vývoji aerodynamiky.

Práca na aerodynamike nového pretekárskeho automobilu je rovnako časovo náročná ako nevyhnutná. Preto je mimoriadne dôležité, aby inžinieri BMW mohli na podvozku BMW M8 GTE pracovať s maximálnou efektivitou už od samého začiatku. Nový algoritmus dovoľuje výrazné zvýšenie CFD výpočtov, čo umožňuje využitie väčšieho výpočtového výkonu na zreteľné zvýšenie počtu možných simulácií ešte pred tým, než sa vozidlo dostane do aerodynamického tunela. Tu BMW Motorsport využíva synergie so sériovou výrobou a ťaží z dokonalých skúšobných podmienok vlastného veterného tunela BMW Group Aero Lab. Jedným z výsledkov aerodynamického vývoja sú inovatívne aerodynamická kolesá, ktoré sa predstavili vo forme štúdie na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom.

Najnovšia technológia 3D merania v praxi.

Úzka vzájomná previazanosť medzi vývojom sériového a pretekárskeho vozidla pokračuje v dvoch ďalších dôležitých oblastiach: na BMW M8 GTE je použitá rovnaká 3D meracia technika ako na BMW M4 DTM, ktoré sa na pretekárskom okruhu prvýkrát predstavilo v roku 2017. Ultramoderný systém merania z oddelenia vývoja sériových automobilov umožňuje perfektnú kontrolu kvality po dokončení pretekárskeho vozidla. Pri takomkomplexnom automobile, akým je úplne ručne vyrábané BMW M8 GTE, je nevyhnutné, aby boli všetky rozmery striktne dodržiavané a implementované.

Dlhá história BMW Motorsport v Le Mans.

BMW Motorsport sa do Le Mans vráti v roku 2018 s vozidlom šampionátu vytrvalostných pretekov FIA WEC. Pretekárske BMW sa na štartovom rošte naposledy objavilo v roku 2011 v podobe BMW M3 GT2. O rok skôr upútalo pozornosť návštevníkov BMW M3 GT2 Art Car od Jeffa Koonsa (USA), ktoré napísalo zatiaľ poslednú kapitolu príbehu BMW Art Car Collection v Le Mans. Medzi BMW Art Cars, ktoré sa v minulosti tiež objavili v Le Mans, patrí BMW 3.0 CSL Alexandera Caldera (USA, 1975), BMW 320i, ktoré navrhol Roy Lichtenstein (USA, 1977) a BMW M1 Andyho Warhola (USA, 1979).

Najväčší športový moment BMW Motorsport v Le Mans prišiel v roku 1999, kedy Yannick Dalmas (Francúzsko), Joachim Winkelhock (Nemecko) a Pierluigi Martini (Taliansko) spoločne vybojovali celkové prvenstvo za volantom BMW V12 LMR. V roku 1995 triumfoval na okruhu Circuit de la Sarthe McLaren F1 GTR poháňaný motorom BMW. Vôbec prvýkrát BMW štartovalo v pretekoch 24 hodín Le Mans v roku 1939, kedy BMW 328 vybojovalo po 236 kolách víťazstvo vo svojej triede.

Zdroj: BMW

Prečítať celý text

Reklama