- Nový rekord vozidla s pohonom predných kolies na okruhu Suzuka s časom na okruh 2:23:993
- Model Limited Edition je doposiaľ najextrémnejším z modelov Type R
- Rekord ešte posilňuje pozíciu modelu Civic Type R ako etalónu danej triedy
Doposiaľ najextrémnejšia verzia modelu Type R, Honda Civic Type R Limited Edition nastavila nový rekord na okruh 2 min. 23,993 s1 pre vozidlo s pohonom predných kolies na svetoznámom okruhu Suzuka v Japonsku2.
Okruh Suzuka je 5,8 km dlhá trať, známa svojimi vysokorýchlostnými šikanami a náročnými zákrutami. Je začlenená do schémy „číslo osem“, ktorá obsahuje cieľovú rovinku dlhú 1,2 km, ktorá prechádza cez staršiu časť okruhu. Civic Type R Limited Edition so svojimi ľahkými komponentmi, modernizáciou podvozku a riadenia a odľahčeným interiérom zameraným na vodiča, posunul hranice toho, čo možno dosiahnuť s pohonom predných kolies, na jednej z najnáročnejších tratí v motoristickom športe.
Suzuka, v kalendári Formuly 1 považovaná za vrchol, je od roku 1962 dôležitým skúšobným miestom na vývoj výkonných vozidiel a motorov Honda. Bola postavená podľa pokynov zakladateľa spoločnosti a prezidenta Soichiro Honda, ktorý je autorom chýrneho výroku „Automobily nie je možné vylepšovať, ak sa ich schopnosti nebudú testovať na pretekárskom okruhu.“
Rekord na okruhu dosiahlo vývojové vozidlo Type R Limited Edition, ktoré prešlo posledným hodnotením výkonnosti vo februári 2020. Vývojové vozidlo malo rovnaké technické parametre ako výrobná verzia – bez úprav alebo vylepšení výkonu. Model Type R Limited Edition sa teraz predáva v celej Európe.
Hideki Kakinuma, vedúci projektu Civic Type R, poznamenal: „Model Type R Limited Edition odráža odhodlanie spoločnosti Honda zdokonaliť podstatu a radosť z jazdy na modeli Type R ako na športovom automobile a prekročiť očakávania našich zákazníkov. S technickým tímom sme uchopili pretekárskeho ducha, ktorý sa odovzdáva po celé generácie, a práve táto silná vášeň poháňa vývoj modelu Civic Type R smerom k tomu, aby sa stal ideálnym športovým autom
„Pri tejto zmene modelu sa rýchlosť ďalej rozvíjala v spolupráci s oddelením Honda Racing Development (HRD) Sakura, ktorá pri vývoji motoristického športu spoločnosti Honda hrá kľúčovú úlohu. Toto partnerstvo viedlo k vytvoreniu najrýchlejšieho rekordu modelu Type R3 na okruhu Suzuka, často označovaného ako „jeden z najlepších okruhov na svete.“
Pre Európu sa vyrobí iba 100 kusov modelu Type R Limited Edition, z ktorých každý bude profitovať z vynikajúcej jazdnej dynamiky a štandardu výkonu Type R. Nová limitovaná edícia obsahuje ľahké 20-palcové kované disky z ľahkej zliatiny BBS a s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup2 s vysokou priľnavosťou. Sú navrhnuté výhradne pre vynikajúci výkon na okruhu, stále však poskytujú mimoriadny výkon aj na cestách, pričom na hmotnosti ušetria 10 kg.
Túto novú kombináciu kolies a pneumatík optimalizujú upravené tlmiče a spolu s rekalibrovaným riadením a ponúkajú maximálnu kontrolu a spätnú väzbu. Riadiaci softvér systému adaptívneho tlmenia teraz vyhodnocuje podmienky vozovky rýchlejšie, výsledkom čoho sú zlepšené reakcie tlmičov s lepšou odozvou riadenia a kvalitou jazdy.
„V priebehu testovania preukázalo predstavenie nového dvojdielneho plávajúceho brzdového systému brzdný pocit a spomalenie presne podľa očakávania vodiča,“ dodal Kakinuma san. „Okrem zlepšenia výkonu regulácie zaťaženia bolo výsledkom zníženie celkového času brzdenia a výnimočný výkon pri vysokých rýchlostiach v zákrutách, čo konkrétne umožnilo prenášať vitálnu rýchlosť cez zákruty v tvare „S“ a druhú „lyžicovú“ zákrutu na okruhu Suzuka. Okrem zvýšeného brzdného výkonu, výnimočnej priľnavosti pneumatík Michelin Cup2 a vylepšenia ovládania systému odpruženia a tlmiča, dodáva vozidlu tiež maximálne účinnú dynamiku a ovládanie, takže je možné ľahko zvládať zmeny smeru jazdy vo vysokých rýchlostiach cez Esses.
„Zníženie neodpruženej hmotnosti z ľahkých kovaných kolies zlepšilo aj držanie na vozovke a zvýšilo trakciu pri zrýchlení z dvoch úzkych zákrut Degner a známeho rohu 130R. Rovnako zvýšenie výkonu chladenia motora umožnilo vozidlu plne využiť jeho výkon 320 koní na dosiahnutie maximálnej rýchlosti na cieľovej rovinke ku koncu kola. Všetky tieto zlepšenia, ktoré dostal model Type R Limited Edition, boli dokázené časom zaznamenaným na okruhu Suzuka.“
Nový model Limited Edition si zachoval výkonný 2,0-litrový motor VTEC Turbo modelu Type R. Maximálny výstupný výkon je 320 koní pri 6500 ot./min. a maximálny krútiaci moment je 400 Nm od 2500 ot./min. do 4500 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje 5,7 s.
Nápaditý model Type R Limited Edition bude k dispozícii v exkluzívnej novej farbe „Sunlight Yellow“ a na zadnom poklope bude mať exkluzívny čierny chrómový znak Civic a kontrastnú čiernu lesklú strechu. Jeho agresívny štýl dotvárajú lesklé čierne zrkadlá a sací otvor na kapote.
Interiér vlajkovej lode Civic Type R Limited Edition odráža športovú krvnú líniu Hondy s červenými anatomickými sedadlami a štítkom označujúcim výrobné číslo automobilu. Volant obalený poťahom Alcantara a novo navrhnutá hlavica radiacej páky v tvare slzy poskytujú vodičovi väčší pocit jednoty s modelom Type R aj na vysoko technickom okruhu Suzuka. Charakter vozidla zameraný na trať znamená, že zábavno-informačný a klimatizačný systém absentuje, čím sa dosiahla znížená hmotnosť, ale zadné sedadlá zostávajú, aby si táto limitovaná edícia zachovala každodennú použiteľnosť, pre ktorú je značka Civic známa. Nové pneumatiky a kolesá spolu s novými ľahkými komponentmi a odľahčeným interiérom prispievajú k zníženiu hmotnosti o 47 kg v porovnaní s variantom Type R GT.
Kakinuma san uzatvára: „Pokročilý model Type R, ktorý som si na začiatku tohto vývoja iba predstavoval, je teraz realitou, a ja som ohromený výsledkom a tým, ako bolo naše úsilie odmenené.
Misia modelu Civic Type R pokračuje a naďalej ho možno považovať za „špičkové“ vozidlo. Táto výzva sa ešte nekončí. Veríme, že táto aktualizácia umožnila modelu Civic Type R priblížiť sa ideálnemu športovému automobilu Honda. Užite si to!“
Okrem novej limitovanej edície bol rad Civic Type R rozšírený o variantu Sport Line, ktorá kombinuje vynikajúci výkon so stabilnejším dizajnom a väčším pohodlím. Všetky modely v novej zostave Type R, vrátane štandardnej verzie GT, boli aktualizované na rok 2020 a ponúkajú vodičom mnoho rovnakých vylepšení výkonu, ktoré limitovanej edícii pomohli dosiahnuť rekord na okruhu Suzuka.
Medzi tieto vylepšenia patrí vylepšený brzdový systém s dvojdielnymi plávajúcimi prednými brzdovými kotúčmi a novými brzdovými doštičkami, ktoré zvyšujú schopnosti vozidla počas vysoko intenzívnej jazdy. Medzitým boli vo všetkých modeloch typu R vylepšené aj nastavenia odpruženia a adaptívny tlmiaci systém, aby boli pohotovejšie, aby sa zlepšila reakcia, ostrá ovládateľnosť a celková kvalita jazdy.
Desiata generácia modelu Civic Type R GT spoločnosti Honda prekonala rekordný čas v segmente vozidiel s pohonom predných kolies na okruhu Nürburgring Nordschleife v roku 2017 s časom 7 minút a 83,8 s na kolo. Po tomto úspechu pokračoval sériový model TypeR GT v lámaní traťových rekordov na piatich legendárnych európskych pretekárskych tratiach s automobilovými hviezdami za volantom.
1 Merané spoločnosťou Honda
2 Interný výskum spoločnosti Honda (k februáru 2020)
3 Civic Type R Limited Edition
Zdroj: Honda