6.9 C
Bratislava
utorok, 16 apríla, 2024
Reklama

GLA 35 4MATIC: Kompaktný multitalent predstavuje vstup do sveta Mercedes-AMG

Odporúčame

Paleta kompaktných základných modelov radu 35 pre vstup do sveta Mercedes-AMG je teraz kompletná. Sedemčlenná rodina siaha od Triedy A ako hatchback a sedan (v Číne aj ako dlhá verzia), cez CLA kupé a Shooting Brake, až po sedemmiestny model GLB – rodinu teraz zakončuje nový model GLA 35 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva 7.5-7.4 l/100 km; kombinované emisie CO₂ 171-170 g/km)¹ . Technický základ je už overený: výkonný a agilný 2,0-litrový štvorvalcový turbomotor dosahuje výkon 225 kW (306 k), ktorý sa prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a náhonu na všetky kolesá variabilne rozdeľuje medzi všetky štyri kolesá. Dynamické jazdné výkony (zrýchlenie 0-100 km/h za 5,1 sekundy) a jazdný zážitok so športovým prejavom sú zamerané na cieľové skupiny orientované na šport a životný štýl.

„S novým modelom GLA 35 završujeme naše atraktívne portfólio kompaktných základných modelov Mercedes-AMG,“ tvrdí Tobias Moers, predseda obchodného vedenia Mercedes-AMG GmbH. „Naša široká paleta v tomto segmente teda zahŕňa sedem modelov, ktorými môžeme splniť najrozličnejšie želania zákazníkov a dôsledne preniesť našu AMG filozofiu jazdného výkonu do nášho dynamicky rastúceho kompaktného segmentu. Výrazný dizajn, pozoruhodný výkon a očarujúci spôsob jazdenia robia z nového modelu GLA 35 športový crossover s génmi typickými pre vozidlá AMG.“

Typický Mercedes-AMG, typicky dynamický: dizajn exteriéru
Dizajn modelu GLA 35 vychádza z línie výbavy AMG Line, pričom výrazné prvky mu dodávajú nezameniteľný charakter. Obloženie chladiča špecifické pre AMG zdôrazňuje príslušnosť k rodine. Ďalšie identifikačné znaky sú ozdobné prvky na lamelách na vonkajších otvoroch na prívod vzduchu a predný rozdeľovač prúdenia v strieborno chrómovej farbe či na želanie vo vysokolesklej čiernej farbe. Pri pohľade zboku udrú do očí tantalovo sivé 19-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich zdvojených lúčov s vysokým leskom (na želanie ďalšie dizajny 19, 20 alebo 21-palcových diskov) a panely dverí s vložkami v strieborno chrómovej alebo vysokolesklej čiernej farbe (na želanie). Pohľadu zozadu dominuje výrazný spojler zadného nárazníka s vložkou difúzora, odtrhovou hranou AMG na strešnom spojleri a dvomi okrúhlymi koncovkami výfuku vľavo a vpravo. Vďaka dvojdielnym úzkym zadným svietidlám pôsobí zadná časť modelu GLA mimoriadne širokým dojmom. Balík AMG Night (na želanie) ponúka ešte individuálnejší vzhľad s dizajnovými prvkami vo vysokolesklej čiernej farbe, tmavo tónovanými sklami od stĺpiku B či načierno pochrómovanými koncovkami výfukov.

Športový interiér s infotainmentom MBUX
V interiéri sa navzájom dopĺňajú špičková atmosféra a digitálne ukazovatele. Charakteristické sú aj poťahy sedadiel z imitácie kože ARTICO/mikrovlákna DINAMICA v čiernej farbe s červenými kontrastnými ozdobnými švami a červenými bezpečnostnými pásmi. Ozdobné prvky so štruktúrou uhlíkových vlákien a ventilačné dýzy s červeným prstencom sú ďalšími zvýrazňujúcimi prvkami. Alternatívne je k dispozícii aj výbava vo vyhotovení imitácia kože ARTICO čierna/nevská biela. K tomu sa pridávajú štyri voliteľné kožené čalúnenia.

Spojenie športového dizajnu a precízne vypracovaných detailov vidno aj v prípade infotainmentu MBUX s jeho inovatívnou koncepciou obsluhy a zobrazovania. Emotívne inscenácie zdôrazňujú zrozumiteľnosť intuitívnej štruktúry obsluhy a charakterizuje ich brilantná trojrozmerná grafika v najvyššom rozlíšení. Oba displeje pod spoločným krycím sklom sa vizuálne zlievajú do jedného širokouhlého kokpitu a ako jeden centrálny prvok zdôrazňujú horizontálnu orientáciu dizajnu interiéru.

Či už dotykovým poľom, tlačidlami dotykového ovládania na volante, dotykovým displejom, hlasovým zadaním alebo ovládaním gestami: koncepcia ovládania je rovnako všestranná ako flexibilná. Vďaka inovatívnemu ovládaniu hlasom – aktivuje sa zvolaním „Hey Mercedes“ (Ahoj, Mercedes) – inteligentný softvér rozpozná a pochopí všetky príkazy z oblastí infotainmentu a obsluhy vozidla, aj keď sú vyjadrené nepriamo.

Plnodigitálny združený prístroj s ukazovateľmi špecifickými pre AMG
V prípade združeného prístroja môže zákazník prepínať medzi troma štýlmi zobrazovania AMG Klasický, Šport a Superšport. Mimoriadne výrazný je superšportový režim s centrálnym, okrúhlym otáčkomerom a so stĺpcovými doplnkovými informáciami, ktoré sa nachádzajú naľavo a napravo od otáčkomera: v rámci trojrozmernej perspektívy siahajú až do hĺbky pozadia k umelému horizontu. Cez ponuku AMG môže vodič vyvolať rôzne špeciálne indikácie ako Warm-up, Set-up, G-Force a údaje motora. Aj dotykový multimediálny displej zdôrazňuje dynamický charakter individuálnymi indikátormi AMG ako vizualizácia jazdných programov alebo telemetrické údaje.

Stredová konzola vo vzhľade klavírového laku so sériovým dotykovým poľom obsahuje ďalšie tlačidlá, ktorými možno ovládať funkcie trojstupňového ESP®, manuálny režim prevodovky a voliteľný podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s adaptívnym nastaviteľným tlmením.

Generácia volantov AMG s voliteľnými tlačidlami na volante
Multifunkčný športový volant v koži napa ponúka maximálnu ergonómiu a intuitívne ovládanie. Dole sploštený veniec volantu s perforovanou kožou v oblasti uchopenia a červenými kontrastnými švami je príjemný na pohľad aj na dotyk. Galvanizované radiace páčky na volante umožňujú ešte športovejšiu jazdu ručným radením prevodových stupňov.

Voliteľné volanty AMG Performance a k nim zladené tlačidlá AMG na volante sú vizuálne aj citeľne upravené na výkon. Ich materiál je mimoriadne dobre uchopiteľný a spolu so značkou na 12. hodine vyzdvihuje príbuznosť k motoristickému športu. Tlačidlá na volante umožňujú rýchle a presné ovládanie špecifických funkcií ovplyvňujúcich dynamiku jazdy – to prináša pohlcujúci a sústredený pocit z jazdy.

Športové pedále z kefovanej ušľachtilej ocele poskytujú pri pohľade dole funkčnosť aj vzhľad, ktoré čerpajú inšpiráciu z motoristického športu. Vyššiu priľnavosť zabezpečia gumové nopky. Čierne podlahové rohože s nápisom AMG a lemovaním so vzhľadom nubukovej kože upozorňujú na príslušnosť k značke.

Záznamník dát pre jazdu na pretekárskej trati: AMG TRACK PACE
Funkcia voliteľný osobný pretekársky inžinier AMG TRACK PACE je integrovaná v multimediálnom systéme MBUX a umožňuje analyzovanie jazdných schopností s cieľom ich zlepšovania. Tejto funkcii pritom pomáha satelitný systém určovania polohy GPS, údaje o priečnom a pozdĺžnom zrýchlení, polohe plynového alebo brzdového pedála či o uhle natočenia kolies.

Všetky hodnoty sa prehľadne zobrazia a môžete si ich prezerať priamo vo vozidle. Údaje sa zobrazujú na multimediálnom displeji, združenom prístroji a projekčnom displeji (na želanie). Známe pretekárske trate, napríklad Nürburgring alebo Spa-Francorchamps, už sú uložené. Okrem toho je k dispozícii možnosť zaznamenávania vlastných tratí. Zobrazenie mapy je možné prepínať z dvojrozmerného na trojrozmerné zobrazenie a aktualizovať online.

Funkcia rozšírenej reality systému MBUX okrem toho umožňuje zobraziť na multimediálnom alebo voliteľnom projekčnom displeji ideálnu líniu uloženej pretekárskej trate, takže vodič môže zlepšiť svoje časy na kolo, akoby sedel vedľa neho virtuálny inštruktor.

Zosilnená holá karoséria so zvýšenou torznou tuhosťou
Cielené opatrenia na spevnenie prednej časti holej karosérie vozidla sú základom precíznych reakcií pri zatáčaní, ako aj smerovej stability a stability odklonu komponentov podvozka aj pri dynamickom jazdení. Takzvané „šmykové pole“, priskrutkovaná hliníková doska pod motorom, zvyšuje torznú tuhosť prednej časti vozidla aj v prípade vozidla GLA 35. Ďalšie dve diagonálne výstuhy vpredu na spodku vozidla tiež minimalizujú skrútenie a zvyšujú tým tuhosť.

Štvorvalcový turbomotor s výkonom 225 kW (306 k)
2,0-litrový-turbomotor prekvapuje spontánnou odozvou na pohyb plynového pedálu, mohutnou hnacou silou (maximálny krútiaci moment 400 Nm od 3 000/min), vynikajúcou točivosťou a emocionálnym zvukom motora. Kľuková skriňa z vysokopevnej a ľahkej hliníkovej liatiny odlievanej pod tlakom znižuje hmotnosť vozidla na rozhodujúcom mieste z pohľadu dynamiky jazdy. Preplňovanie zabezpečuje twin-scroll turbodúchadlo. Kombinuje optimálnu odozvu pri nízkych otáčkach s vysokým zvýšením výkonu pri vyšších otáčkach.

Vysoké technologické ambície štvorvalca potvrdzujú aj početné opatrenia na zvýšenie efektívnosti. Medzi ne patria variabilný ventilový rozvod CAMTRONIC, inteligentný teplotný manažment pre chladiacu kvapalinu a olej, piezoelektrické vstrekovače dávkujúce s vysokou presnosťou ako aj zapaľovanie viacerými iskrami. Patentované honovanie valcov CONICSHAPE® znižuje vnútorné trenie motora a tiež tak prispieva k zvýšeniu efektívnosti.

Agilne sprevodovaná dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
K agilnému a dynamickému charakteru novej GLA 35 4MATIC prispieva aj dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G s ôsmimi prevodovými stupňami. Prevodové pomery jazdných stupňov boli zvolené tak, aby vodič vo všetkých rozsahoch rýchlosti zažil veľmi spontánne zrýchlenie, kombinované s krátkymi časmi preradenia a optimálnym reakciami pri zmene prevodového stupňa.

Sériová funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART umožňuje maximálne zrýchlenie zo stoja a je vysoko emotívnym zážitkom. Čerešničkou na torte funkcií prevodovky AMG SPEEDSHIFT DCT 8G sú krátkodobý jazdný program s ručným radením stlačením radiacich páčok na volante vo všetkých jazdných programoch ako aj režim „M“ na manuálne radenie cez radiace páčky.

Variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC
Dynamika, agilnosť a výkonnosť – tieto tri pojmy charakterizujú sériový náhon na všetky kolesá nového vozidla AMG GLA 35 4MATIC. Variabilný systém AMG Performance 4MATIC spája najlepšiu možnú trakciu s ohromným pôžitkom z jazdy. Rozdeľovanie momentu je plynulo variabilné, v súlade s požiadavkami na dynamiku jazdy. Spektrum siaha od náhonu na čisto predné kolesá až po rozdeľovanie v pomere 50 ku 50 percent medzi prednú a zadnú nápravu. Rozdeľovanie krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu zabezpečuje lamelová spojka, integrovaná do diferenciálu zadnej nápravy. Regulácia je elektromechanická. Na rozdeľovanie momentu má vplyv nielen rýchlosť jazdy, priečne a pozdĺžne zrýchlenie a uhol natočenia kolies, ale aj rozdiel otáčok medzi jednotlivými kolesami, výber prevodového stupňa a poloha plynového pedála.

Elektromechanická regulácia má v porovnaní s elektrohydraulickým systémom najmä výhody, ktoré zdokonaľujú dynamiku jazdy ‒ v prvom rade vďaka rýchlejšiemu a od otáčok nezávislému stlačeniu lamely v celom pracovnom rozsahu.

Pokým je ESP® aktivovaný, systém 4MATIC sa nachádza v režime Komfort. Hneď ako vodič zvolí tlačidlom ESP® SPORT Handling alebo ESP® OFF, systém 4MATIC sa prepne do režimu Šport ‒ pre ešte agilnejšie jazdné vlastnosti a vyššie posunutú hranicu možností vozidla.

Veľké rozpätie charakteristiky vozidla
Päť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT Klzká vozovka, Komfort, Šport, Šport+ a Individuálny umožňuje veľké rozpätie charakteristiky vozidla od komfortnej až po dynamickú. Pritom sa prispôsobujú relevantné parametre ako odozva motora a prevodovky.
• Jazdný program „Klzká vozovka“ je optimálne prispôsobený šmykľavému povrchu vozovky, a to vďaka zníženému výkonu motora a jeho vyrovnanejšej krivke momentu. Jemné zmeny prevodových stupňov a skoršie preradenie na vyšší stupeň vytvárajú podmienky pre jazdu orientovanú na maximálnu stabilitu.
• Program Komfort je určený na komfortnú jazdu so zreteľom na dosiahnutie nízkej spotreby, okrem iného aj veľmi skorým preraďovaním na vyšší stupeň. Podvozok a riadenie sú nastavené s dôrazom na komfort.
• Programy Šport a Šport+ charakterizuje agilnosť a pôžitok z jazdy so športovým nastavením motora a prevodovky.
• Jazdný program Individuálny ponúka možnosť zvoliť a uložiť si jednotlivé parametre podľa osobnej preferencie. V nastaveniach pohonu Redukovaný a Mierny je okrem toho k dispozícii aj funkcia kĺzania.

Dynamika AMG: vyššia agilnosť pri vysokej stabilite
V rámci jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT je model GLA 35 4MATIC vybavený programom Dynamika AMG ako novým prvkom výbavy. Táto integrovaná regulácia dynamiky jazdy rozširuje stabilizujúce funkcie ESP® o agilizujúce zásahy podľa požiadavky vodiča. V prípade dynamického prejazdu zákrutou vyvolá napríklad krátky zásah bŕzd na zadnom vnútornom kolese definovaný stáčavý moment okolo zvislej osi. Výsledkom je, že vozidlo GLA 35 4MATIC má spontánnu a veľmi presnú reakciu pri zatáčaní.

Odlišné charakteristiky Dynamiky AMG možno vyjadriť pojmami Základné a Rozšírené. Na multimediálnom displeji sa v prípade voľby jazdných programov zobrazí nový symbol Dynamiky AMG so zodpovedajúcim dodatkom.
• Nastavenie Základné je priradené jazdným programom Klzká vozovka a Komfort. GLA 35 4MATIC vtedy vykazuje veľmi stabilné jazdné vlastnosti s vysokým tlmením zatáčavosti.
• Charakteristika Rozšírené sa aktivuje v programoch Šport a Šport+. GLA 35 4MATIC ostane neutrálne vyvážený. Nižšia miera tlmenia zatáčavosti, požiadavky na natáčanie volantu s menšími uhlami a zvýšená agilnosť podporujú dynamické manévre, napríklad jazdenie na kľukatých cestách nižšej triedy.

V jazdnom programe Individuálny si vodič môže sám individuálne stanoviť stupne Dynamiky AMG. Okrem toho si možno separátne voliť nastavenie AMG DYNAMICS stupňov aj nezávisle od jazdného programu prostredníctvom tlačidiel AMG na volante.

AMG podvozok so špecifickými konštrukčnými dielmi
Podvozok AMG je navrhnutý na rýchle prejazdy zákrut s malým bočným náklonom. Dynamický potenciál vozidla GLA 35 4MATIC sa tak môže prejaviť naplno. Veľké rezervy v hraničnej oblasti možností vozidla zabezpečujú čistý pôžitok z jazdy – vozidlo však zostáva neustále bezpečné a suverénne sa ovláda. Na prednej náprave je použitá konštrukcia teleskopickej vzpery pruženia McPherson. Vedenie kolies preberá vždy jedno priečne rameno pod stredom kolesa, teleskopická vzpera pruženia a spojovacia tyč. Špeciálna geometria nápravy znižuje vplyvy pohonu na riadenie ‒ na dosiahnutie vysokého komfortu a agilných jazdných vlastností. Priečne rameno z hliníka znižuje neodpružené hmotnosti a umožňuje tak citlivejšiu odozvu pruženia. Strmeň prednej nápravy špecifický pre značku AMG je vybavený radiálne zoskrutkovaným strmeňom brzdy – technológia z motoristického športu. Zadná náprava so štyrmi ramenami je cez pomocný rám tuho spojená s karosériou. Každé zadné koleso disponuje tromi priečnymi ramenami a jedným pozdĺžnym ramenom, ktorých kombinácia poskytuje maximálnu jazdnú stabilitu a pohyblivosť.

S adaptívne nastaviteľným tlmením AMG RIDE CONTROL, dodávaným na želanie, si vodič môže zvoliť jednu z troch odlišných regulácií podvozka. Spektrum siaha od zvýraznenia komfortu až po športovo orientované nastavenie. Systém pracuje plnoautomaticky a silu tlmenia na každom kolese prispôsobuje podľa jazdnej situácie stavu vozovky a jazdnému stavu. Deje sa to v priebehu milisekúnd, plynule v širokom rozpätí krivky tlmenia. Následkom je zvýšenie tak komfortu odvaľovania, ako aj agilnosti.

Stabilná vysokovýkonná brzdová sústava
Vysokovýkonná brzdová sústava zabezpečuje stabilné spomalenie a krátke brzdné dráhy. Na prednej náprave sú použité 4-piestové pevné strmene monoblok a 350-milimetrové brzdové kotúče, na zadnej náprave 1-piestové plávajúce strmene a 330-milimetrové brzdové kotúče. Kotúče sú zvnútra ventilované a dierované, na lepšie odvádzanie tepla a zabránenie mäknutiu brzdy aj v extrémnych prípadoch. Striebornou farbou nalakované strmene brzdy nesú čierny nápis AMG.

Riadenie so špeciálnou ozubenou tyčou a s variabilným prevodovým pomerom
Elektromechanické parametrické riadenie závislé od rýchlosti svojou priamou reakciou pri zatáčaní podporuje športový spôsob jazdenia. Je vybavené špeciálnou ozubenou tyčou s variabilným prevodovým pomerom a dvoma krivkami závislosti: V závislosti od toho, ktorý jazdný program si vodič zvolil, umožňujú športovo tuhú alebo skôr komfortnú citlivosť riadenia. Pri vysokej rýchlosti podpora posilňovača riadenia klesá, pri nižšej rýchlosti sa plynulo zvyšuje. Takto je na riadenie pri nízkej rýchlosti potrebná relatívne menšia sila, zatiaľ čo pri vysokej rýchlosti ostane zachovaná najlepšia možná kontrola nad vozidlom. Tuhé uloženie v integrálnom nosníku viaže riadenie ešte lepšie na karosériu a zvyšuje tak presnosť riadenia.

Výfuková sústava AMG s klapkou spalín na moduláciu zvuku motora
Výfuková sústava AMG vyzdvihuje športový a zároveň praktický charakter nového modelu. V závislosti od výberu jazdného programu sa úroveň zvuku pohybuje od športovej (Šport+) až po decentnú (Klzká vozovka, Komfort, Šport). Charakteristiky zvuku sú riadené výfukovou klapkou v závislosti od otáčok motora a zaťaženia.

Prehľad údajov

  Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC
Motor 2-litrový R4 s twin-scroll turbodúchadlom
Zdvihový objem 1991 cm³
Výkon 225 kW (306 k) pri 5 800/min
Max. krútiaci moment 400 Nm pri 3 000 – 4 000 1/min
Náhon Variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC
Prevodovka Dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
Spotreba paliva kombinovaná 7.5-7.4 l/100 km¹
Kombinované emisie CO₂ 171-170 g/km¹
Trieda efektívnosti D
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,1 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h²

1 Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o hodnoty CO2 podľa NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
2 Elektronicky obmedzená

Zdroj: Mercedes-Benz

Reklama