6.9 C
Bratislava
utorok, 3 augusta, 2021
-- Reklama --
- Reklama -

Giulia GTA: legenda mieri na cesty

Odporúčame

  • Alfa Romeo predstavila novú Giuliu GTA medzinárodnej tlači na skúšobnom polygóne v Baloccu (provincia Vercelli), kde pretekárske oddelenie Autodelta vyvíjalo jej legendárneho predchodcu – Giuliu GTA z roku 1965, „Gran Turismo Alleggerita“, ktorá zbierala športové úspechy po celom svete.
  • Nová Giulia GTA, ktorá bola inšpirovaná jedným z najúspešnejších modelov v celej 111leté histórii Alfy Romeo je skutočným stelesnením štýlu, techniky a potešenia z jazdy.
  • Giulia GTA je poháňaná motorom Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo naladeným na 540 k, vďaka čomu dosahuje najlepšieho menovitého výkonu v triede, a to 187 k na liter zdvihového objemu. Vďaka rozsiahlemu použitiu ultraľahkých materiálov sa môže pochváliť znížením hmotnosti proti modelu Giulia Quadrifoglio o 100 kg a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy.
  • Vozidlo dostalo aj niekoľko ďalších špecifických technických modifikácií, ktoré ovplyvnili aerodynamiku, nastavenie a ovládanie. Projekt ťažil tiež zo znalostí spoločnosti Sauber Engineering a podieľali sa na ňom jazdci tímu formuly 1 Alfa Romeo Racing ORLEN, Antonio Giovinazzi a Kimi Räikkönen.
  • Medzi nové prvky patria 20palcové kolesá s centrálnou maticou, čo je riešenie, ktoré sa objavuje u sedanu vôbec prvýkrát a tiež výfukový systém Akrapovič s nezameniteľným zvukom.
  • Široké možnosti personalizácie pripomínajú ducha modelu Giulia GTA z roku 1965: od farebného prevedenia karosérie navrhnutého dizajnérmi štylistického centra Alfy Romeo až po nespočetné množstvo detailov, akými sú napríklad brzdové strmene, vnútorný ochranný rám, bezpečnostné pásy a prešívanie.
  • Voľba Giulie GTA otvára dvere k špecifickému zážitku pre zákazníka. Projekt, ktorý sa zameriava predovšetkým na zberateľov a okruhových nadšencov zahŕňa 500 číslovaných modelov.
  • Exkluzívny zážitok pre zákazníkov a špeciálne predajné a popredajné služby s exkluzívnym balíčkom zahŕňajúcim helmu Bell vo farbách GTA, kryt vozidla Goodwool šitý na mieru a exkluzívne služby. Model GTAm navyše ponúkne kompletné pretekárske oblečenie Alpinestars.

Alfa Romeo dnes v Baloccu predstavila medzinárodnej tlači model Alfa Romeo Giulia GT a jeho extrémnu verziu GTAm. Prináša tak opäť na scénu jednu zo svojich legiend a míľnik v histórii: Giuliu GTA z roka 1965. Jedná sa o skutočný návrat ku koreňom Alfy Romeo založenej pred 111 rokmi, ktorý je zasadený hlboko do sveta výkonu a „veľkej turistiky“. Ožíva tak model, ktorý je stelesnením jedinečných schopností Alfy Romeo kombinovať štýl a športové jazdné vlastnosti. Ideálnym miestom pre prezentáciu takéhoto modelu sú bývalé dielne pretekárskeho oddelenia Alfy Romeo nazvaného Autodelta, ktoré sa nachádzajú v areáli Balocco (provincia Vercelli), kde v 60. rokoch vznikala aj Giulia Sprint GTA, jedno z najúspešnejších vozidiel v histórii Alfy Romeo. Toto miesto postavené pred 60 rokmi na ploche 6 km2 a zahŕňajúce 27 rôznych okruhov v celkovej dĺžke 80 km je domovom vývoja a testovania všetkých modelov Alfy Romeo. A práve tu si mohli novinári vyskúšať nové superšportové modely Alfy Romeo, aby neskôr mohli oceniť ich jazdné vlastnosti na panoramatickej trase mimo okruh z Vercelli cez Ivreu až k jazeru Lago di Viverone na úpätí Álp.

Model v skratke

Giulia GTA je okamžite rozpoznateľná vďaka exkluzívnym estetickým a funkčným prvkom, ktoré potvrdzujú, že nejde len o štylistické cvičenie, ale o vysoko výkonný automobil odvodený od sériového modelu, výnimočnej Giulie Quadrifoglio. Vďaka rozsiahlemu použitiu ultraľahkých materiálov klesla hmotnosť Giulie GTA v porovnaní s Giuliou Quadrifoglio o 100 kg. K pohonu využíva inovovanú verziu zážihového preplňovaného motora Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo s výkonom 540 k, ktorá sa vyznačuje najlepším menovitým výkonom v triede, a to 187 k na liter zdvihového objemu. Motor dodáva vozidlu mimoriadne výkonové parametre aj z hľadiska časov na kolo a pôsobivého zrýchlenia. So systémom Launch Mode zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 3,6 sekundy.

Inžinieri Alfy Romeo pracovali usilovne predovšetkým na zlepšení aerodynamiky a ovládateľnosti, a tiež na znížení hmotnosti, pričom sa riadili rovnakými zásadami, ako ich predchodcovia u Giulie GTA v roku 1965. Aby bolo možné dosiahnuť týchto cieľov, museli tvorcovia do veľkej miery využiť ultraľahké materiály, uhlíkový kompozit a hliník. Aerodynamika bola navrhnutá špeciálne pre zvýšenie prítlaku. Použité riešenia založené na technike z formuly 1, čo bolo možné vďaka synergii so spoločnosťou Sauber Engineering. Vznikol tak rad aerodynamických doplnkov, ako napríklad zadný spojler – nastaviteľný v 4 polohách u verzie GTAm, alebo aktívny predný splitter, ktorý je možné u modelu GTAm vysunúť pre použitie na okruhu až o 40 mm. Medzi ďalšie prvky patria centrálny výfukový systém z titánu, ktorý je zabudovaný v zadnom difúzore z uhlíkových vlákien a 20palcové kolesá s jednoduchou centrálnou maticou, čo je riešenie, ktoré sa u športového sedanu objavuje vôbec po prvýkrát. Kolesá obúvajú špeciálne pneumatiky Pilot Sport Cup 2 Michelin. Vývoj aerodynamiky v aerodynamickom tuneli sa neobmedzil iba na doplnky, ale aj na plne kapotovaný podvozok. Modely GTA a GTAm ťažia aj zo špecifického difúzora, ktorý je schopný zvýšiť prítlak vozidla vo vysokých rýchlostiach. U modelu GTA dosahuje najintenzívnejšie aerodynamické nastavenie trojnásobného prítlaku v porovnaní s Giuliou Quadrifoglio, pričom tento model bol sám o sebe meradlom svojej triedy.

Ovládateľnosť bola vylepšená rozšírením rozchodu predných kolies verzie Quadrifoglio o 25 mm a zadných kolies o 50 mm. K tomu sa viaže aj špecifické nastavenie zavesenia (vpredu s dvoma priečnymi ramenami, vzadu viacprvkové). Špecifické odladenie zavesenia a riadenia zabezpečuje väčšiu rýchlosť v zákrutách a väčšiu stabilitu bez kompromisu k pohodliu na všetkých povrchoch. Pokiaľ ide o výkon, celohliníkový motor Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo z modelu Quadrifoglio s výkonom 510 k posilnil vo verzii GTA na 540 k, a to zásluhou prepracovania chladenia piestov a dizajnu ojníc. Zlepšila sa tiež cirkulácia v chladiacich okruhoch motora a prevodovky.

Pre exkluzívny model vytvorila značka širokú škálu možností personalizácie zameranú na jedinečný zážitok z nákupu vozidla vrátane zážitkového balíčka s helmou Bell v špeciálnych farbách GTA, ktorú je možné doplniť číslom, špecifickou krycou plachtou Goodwool a exkluzívnymi službami. Giulia GTAm ponúkne navyše kompletné pretekárske oblečenie Alpinestars. 

Jedinečný, funkčný a nadčasový dizajn

Medzi zvláštnosti, ktoré od nepamäti charakterizujú výtvory Alfy Romeo patrí jedinečný dizajn, ktorý je dokonalou kombináciou formy a funkcie. Štýl vozidla musí plniť zásady krásy, aby prekonal tok času, avšak pri súčasnom zachovaní funkčnosti v prospech aerodynamiky a mechanickej účinnosti. Tieto zásady sú stelesnené v Giulii GTA, kde boli vykonané špecifické zmeny na karosérii aj v interiéri s cieľom zvýšiť výrazného ducha verzie Quadrifoglio, z ktorej vychádza.

Karoséria sa vyznačuje výraznou prednou časťou, ktorá vyjadruje všetku silu motora prostredníctvom väčších otvorov pre prívod vzduchu a prvkov z uhlíkových vlákien, ktoré dodávajú estetike špecifickú a konkrétnu úlohu. Dokonca aj ikonický prvok Trilobo je extrémny, bez toho, aby stratil čokoľvek zo svojej DNA. Počiatky vo formule 1 pripomínajú sloty, ktoré lemujú logo a súčasne optimalizujú chladenie. Dolnú časť dotvára prepracovaný aktívny spojler (splitter). Tento prvok, ktorý bol ponúkaný len u verzie Giulia Quadrifoglio je u modelu GTAm väčší a je možné ho nastaviť v pozdĺžnom smere až o 40 mm a zaistiť tak dokonalú rovnováhu so zadnou časťou. Tej dominuje spojler, zvlášť u verzie GTAm. Vďaka aerodynamickému profilu a strednej časti nastaviteľnej v 4 polohách (nízky a vysoký odpor) je vozidlo dokonale aerodynamicky vyvážené. Bočné prahy z uhlíkového kompozitu, rozšírené predné blatníky a priznané uhlíkové vlákno na podbehoch zadných kolies zdôrazňujú dojem veľkosti vozidla s dôrazom na silu a dynamiku. Nové 20palcové kolesá s centrálnou maticou boli špeciálne navrhnuté tak, aby čo najlepšie kombinovali štýl a nízku hmotnosť a zabezpečili tak najlepšiu možnú ovládateľnosť vozidla. Toto riešenie je typické pre monoposty F1 a u cestného sedanu je úplne ojedinelé.

Presuňme sa do interiéru, ktorý je jasne inšpirovaný svetom pretekania. Pozornosť zaslúži predovšetkým kompletné čalúnenie Alcantarou®, a to na palubnej doske, obložení dverí, schránke pred spolujazdcom, bočných stĺpikoch a stredovej časti sedadiel. Tento cenený materiál poskytuje vodičovi správnu priľnavosť a znižuje odrazy svetla od palubnej dosky a ďalších plastových komponentov. Ešte vo väčšej miere našla Alcantara® uplatnenie u modelu GTAm. Zadné sedadlá tu boli totiž odstránené a vzniknutý priestor bol kompletne očalúnený a vybavený priestormi pre uloženie prilieb a hasiaceho prístroja. Nové matné karbónové doplnky dodávajú interiéru osobitý technický a estetický vzhľad. Interiér v novom modeli GTAm je jedinečný aj integrovaným ochranným rámom, absenciou obloženia dverí a zadných sedadiel a otváraním dverí pásikom miesto kľučky, čo jednoznačne odkazuje na svet motoristického športu. Tieto pásky sú navyše vyvedené v rovnakých farbách ako šesťbodové bezpečnostné pásy Sabelt.

Vynikajúca výkonová hmotnosť

Pre zaistenie mimoriadnych výkonových parametrov samotná sila nestačí. Práca na znižovaní hmotnosti bola preto veľmi starostlivá a v modeli GTA priniesla mimoriadne výsledky. Celková hmotnosť sa tu znížila o približne 100 kg, najmä vďaka použitiu ultraľahkých materiálov, akými sú uhlíkové vlákna pre predný nárazník, predné blatníky, zadné vložky blatníkov a škrupinu športových sedadiel. Hliník našiel uplatnenie u motoru, na dverách a zavesení kolies. Rad ďalších súčastí je vyrobený z kompozitných materiálov: u modelu GTAm sú zadné bočné okná a zadné okno nahradené polykarbonátom, čo ďalej prispieva k zníženiu hmotnosti. Kombinácia nižšej hmotnosti a výkonu 540 k viedla k mimoriadnym jazdným výkonom. S využitím systému Launch Mode zaberie zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 3,6 sekundy. Na rozdiel od GTA, model GTAm sa vyznačuje dvojmiestnym usporiadaním a zadným ochranným rámom, napriek tomu je však schválený pre cestnú prevádzku. Vo verzii GTA, ktorá disponuje rovnakým výkonom ponúka Giulia päť sedadiel, vďaka čomu je skutočným superšportovým vozidlom vhodným pre celú rodinu.

Úpravy aerodynamiky v spolupráci so spoločnosťou Sauber Engineering 

Inžinieri Alfy Romeo mohli pri ladení aerodynamiky ťažiť z bohatých skúseností a vybavenia spoločnosti Sauber Engineering. Počas 50 rokov v motoristickom športe – z toho 27 vo formule 1 – získala švajčiarska spoločnosť špičkové znalosti v oblasti aerodynamiky, čiastočne aj vďaka aerodynamickému tunelu, ktorý je jedným z najvyspelejších v Európe. Tím Sauber zohral zásadnú úlohu pri tvorbe dizajnu, stavbe prototypových dielov aj výrobe samotných aerodynamických komponentov novej Giulie GTA. Vďaka ručne nastaviteľnému prednému splitteru a zadnému spojleru sa Giulia GTAm dokáže z hľadiska aerodynamiky prispôsobiť akémukoľvek typu trate, presne podľa požiadaviek svojho vodiča. Modely GTA a GTAm ťažia tiež z nového zadného difúzora, ktorý je schopný zvýšiť prítlak vozidla a zaistiť tak špičkovú trakciu pri vysokých rýchlostiach. Konkrétne, Giulia GTAm dokáže v porovnaní s Giuliou Quadrifoglio generovať trikrát väčší prítlak, čo dokonale vypovedá o skvelej práci technikov Alfy Romeo aj spoločnosti Sauber. Na práci sa podieľali aj obaja jazdci tímu formuly 1, Antonio Giovinazzi a Kimi Räikkönen, ktorí sa aktívne podieľali na testovaní a prispeli k doladeniu aerodynamických prvkov a ovládateľnosti vozidla.

Superšportové vozidlá šité na mieru

Potešenie z vlastníctva vozidla, akým je Giulia GTA spočíva nielen v jeho výnimočnom výkone, ale tiež exkluzivite. Alfa Romeo preto zaviedla exkluzívny a špecializovaný proces predaja, ktorý zahŕňa priamy kontakt so zákazníkmi prostredníctvom značkových vyslancov. Exkluzivitu ďalej zvýrazňuje zážitkový balíček, ktorý zahŕňa helmu Bell v špeciálnych farbách GTA a špecifickým číslom, ochranný kryt vozidla Goodwool vo farbe karosérie a personalizovatelný na želanie, a exkluzívne popredajné služby. Model GTAm navyše ponúkne kompletné pretekárske oblečenie Alpinestars. K dispozícii sú aj prepracované možnosti personalizácie zamerané na jedinečný zážitok z nákupu. Ide napríklad o farby karosérie, ktoré boli navrhnuté priamo štylistickým centrom Alfy Romeo a pripomínajú históriu značky aj jej víťazstvá: predná časť sa vyznačuje historickou bielou alebo pastelovou hnedou maskou, strechu a veko batožinového priestoru zdobia pozdĺžne pruhy, kapotu potom symbol Biscione, ktorý okamžite navodzuje túžbu po pretekaní. Zákazníci môžu zvoliť jedno z ponúkaných farebných schém vrátane verzie s talianskou vlajkou alebo v hnedom odtieni Lipari a tiež si vybrať číslo, ktoré bude vyvedené na bočných dverách. Okrem špeciálnych farbených prevedení budú modely Giulia GTA a GTAm k dispozícii aj v červenej farbe Etna, bielom odtieni Trophy a zelenej farbe Montreal, teda vo farbách vzdávajúcich hold talianskej národnej vlajke. Ďalšie možnosti personalizácie spočívajú vo farbách brzdových strmeňov – vrátane novej zlatej farby – ochranného rámu, bezpečnostných pásov a prešívania.

GTA a Autodelta, spojenie plné histórie a športových úspechov

Skratka GTA znamená Gran Turismo Alleggerita (alleggerita je taliansky výraz pre „odľahčený“) a vznikla v roku 1965 pre model Giulia Sprint GTA, špecifickú verziu odvodenú z modelu Sprint GT a navrhnutú ako športové vozidlo. Giulia Sprint GTA sa predstavila na autosalóne v Amsterdame v rovnakom roku. Karoséria modelu Giulia Sprint GT bola nahradená identickým prevedením vyrobeným z hliníka, vďaka čomu dosiahla celkovej hmotnosti 745 kg v porovnaní s 950 kilogramami cestnej verzie. Druhá variácia sa týkala dvojvačkového motora s objemom 1570 cm3, ktorý v cestnej konfigurácii a s dvojitým zapaľovaním dosahoval pôsobivého výkonu 115 k. Inžinieri Autodelty, oficiálneho pretekárskeho oddelenia Alfy Romeo, ho prepracovali a odladili na najvyšší výkon 170 k. Úspech tohto modelu v súťažiach bol okamžitý: tri po sebe idúce víťazstvá v európskom šampionáte cestovných vozidiel, v desiatkach národných šampionátov a stovkách individuálnych pretekov vo všetkých kútoch sveta. Spôsob, akým Alfa Romeo vylepšila imidž celého radu bol rovnako pôsobivý: Giulia Sprint GTA stelesňovala slogan „Denné víťazstvá s vozidlom pre každodenné použitie“. Skratka GTA sa stala súčasťou kolektívneho povedomia a symbolom športovej povahy Alfy Romeo. Podobne ikonický je tiež názov Autodelta. Jedná sa o rovnomenné dielne niekdajšieho pretekárskeho tímu Alfy Romeo, ktoré sa nachádzajú v testovacom centre v Baloccu.

Prínos skvelých partnerov

Alfa Romeo využila schopnosti vynikajúcich partnerov, akými sú Michelin, Bosch alebo Alcantara. Stručný popis ich neoceniteľných príspevkov je uvedený nižšie.

Michelin, správna priľnavosť pre extrémne výkony

Nové pneumatiky Pilot Sport Cup 2 CONNECT umožňujú modelu Giulia GTA posunúť hranice priľnavosti a podporiť tak jeho extrémne výkony. Medzi inovácie tejto pneumatiky patrí dvojzložkový behúň – tuhší materiál vnútri a pružnejší z vonkajšej strany – a technológia Wavy Summit, ktorá zvyšuje tuhosť behúňa a ponúka väčšiu presnosť riadenia, čo výrazne prispieva k radosti z jazdy a dokonalej ovládateľnosti vo všetkých rýchlostiach.

Bosch, kontrola bezpečnosti a výkonu pre novú Giuliu GTAm

Bosch sa na Giulii GTAm podieľal dvoma riadiacimi jednotkami motora, ktoré je možné ovládať jednotlivo a jednu v prípade potreby deaktivovať podľa požadovaného krútiaceho momentu, čo výrazne znižuje spotrebu paliva a emisie. Riadiace jednotky ovládajú tiež vysokotlakový a nízkotlakový systém priameho vstrekovania paliva.

V rámci projektu GTA pracovali inžinieri značky Bosch a Alfy Romeo aj na kontrole zrýchlenia a novom nastavení preplňovania.

Elektrický posilňovač riadenia Bosch s remeňovým prevodom potom zaisťuje vynikajúcu presnosť, vyššiu bezpečnosť v prípade poruchy a zníženie emisií a spotreby v porovnaní s konvenčným hydraulickým posilňovačom.

Alcantara, štýl a funkčnosť Made in Italy

Interiér Alfy Romeo GTA je vybavený čalúnením Alcantara® v antracitovo sivej a čiernej farbe. Tento jedinečný materiál dokonale kombinuje estetiku aj funkčnosť.

Alcantara je príjemná na dotyk, je výrazná aj elegantná, odolná proti opotrebeniu a priedušná, napriek tomu priľne k telu vodiča a ponúka mu správnu priľnavosť. Použitie Alcantary na palubnej doske potom vďaka antireflexným schopnostiam zabraňuje oslneniu vodiča odleskami od plastových dielov.

Ľahkosť materiálu v spojení s uhlíkovými vláknami vedie v porovnaní s inými materiálmi k celkovému zníženiu hmotnosti vozidla. Ešte vo väčšej miere našla Alcantara uplatnenie u modelu GTAm. Zadné sedadlá tu boli totiž odstránené a vzniknutý priestor bol kompletne očalúnený a vybavený prelismi pre uloženie prilieb a hasiaceho prístroja. Pretekárskeho ducha vozidla zdôrazňuje kontrastné prešívanie vo farbe karosérie a vyšívané logo GTA v červenej farbe Alfa Romeo.

Tak ako Alfa Romeo, aj Alcantara je značkou Made in Italy, čo znamená, že vytvára produkty s využitím pokročilých technológií pri zachovaní špičkového remeselného spracovania.

Zdroj: Alfa Romeo

- Reklama -
- Reklama -