Značka Mercedes-Benz vozidlom S 500 INTELLIGENT DRIVE a nákladným vozidlom Future Truck 2025 už uskutočnila víziu autonómneho jazdenia. Nové výskumné vozidlo F 015 Luxury in Motion, ktoré malo svoju svetovú premiéru na Veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas, je dôkazom toho, na akých konkrétnych vizionárskych nápadoch v oblasti autonómneho jazdenia budúcnosti spoločnosť pracuje. Mercedes-Benz touto autonómnou luxusnou limuzínou poukazuje na to, ako auto prekonáva svoju úlohu dopravného prostriedku a stáva sa z neho súkromné útočisko. Vďaka novému spôsobu cestovania budú mať cestujúci na cestách priestor na rozmanitejšie využitie času.
Mercedes-Benz na ceste od samohybného („automobilného“) vozidla k samostatnému („autonómnemu“) vozidlu priekopnícky prekračuje čisto technickú realizáciu automatizovaného vozidla. Odborníci spoločnosti navyše predvídajú rôzne perspektívy a spoločenské trendy. V strede pozornosti je vždy človek. Tak, ako motorové vozidlo Benz Patent Motorwagen v roku 1886 a jeho nástupcovia priniesli revolúciu v individuálnej mobilite, a tým aj spoločnosti, aj prvé autonómne autá prinesú veľké zmeny.
„Ten, kto myslí len na techniku, ešte nezistil, ako autonómne jazdenie zmení našu spoločnosť. Auto prekonáva svoju úlohu dopravného prostriedku a stáva sa konečne mobilným životným priestorom,“ objasnil Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars.
Expresívny zvestovateľ revolúcie mobility
Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion vďaka maximálnej ponuke priestoru a rázu salónika v interiéri pozdvihuje komfort a luxus na novú úroveň. V každom uhle sa vo výnimočnej miere odzrkadľuje pre Mercedes typická interpretácia „moderného luxusu“, emócie a inteligencie. Inovatívne štvormiestne vozidlo je predzvesťou revolúcie mobility, čo bezprostredne dokazuje svojím futuristickým výzorom.
Vozidlo F 015 naznačuje novátorskú koncepciu vozidla už svojimi výnimočnými rozmermi (dĺžka/šírka/výška: 5 220/2 018/1 524 milimetrov), svojím monolitickým jednoliatym exteriérom, ako aj rozmernými svetelnými modulmi s technikou diódových svetiel v prednej aj zadnej časti. Prostredníctvom týchto polí s technikou diódových svetiel je možné zobraziť rôzne funkcie svietidiel. Vozidlo prostredníctvom nich zároveň komunikuje a interaktívne spolupracuje s okolím. Zobrazujú napríklad informácie o tom, či F 015 jazdí v autonómnom (modrá) alebo manuálnom (biela) jazdnom režime.
Nízka predná časť, výrazne natiahnutá línia strechy, rovné čelné sklo nízko umiestnená zadná časť dodávajú modelu F 015 Luxury in Motion natiahnutú, vyslovene dynamickú siluetu. Výnimočne veľký rázvor kolies F 015 Luxury in Motion 3 610 milimetrov v kombinácii s krátkymi prevismi jasne dokazuje, že vývoj bol zameraný na maximálnu ponuku priestoru pre cestujúcich.
Príjemné prostredie vďaka rázu salónika
Dizajnéri v interiéri modelu F 015 Luxury in Motion vytvorili príjemné prostredie s rázom salónika, ktoré sa vyznačuje eleganciou, vysokou hodnotou a ľahkosťou. Zmyselne prechádzajúce previsy a teplé, organické materiály ako orechové drevo s otvorenými pórmi s tvarovanou dyhou a mimoriadne mäkká koža napa v ľadovej bielej farbe vytvárajú kontrast s technicky a chladne pôsobiacimi kovovými a sklenenými plochami v jasných líniách.
Stredobodom inovatívnej koncepcie interiéru je variabilný systém sedadiel so štyrmi otočnými čalúnenými kreslami, ktorý umožňuje usporiadanie sedadiel tvárou v tvár. Elektricky poháňané sedadlá sa pre pohodlné vystupovanie a nastupovanie otáčajú vždy o 30 stupňov smerom von hneď po otvorení dverí. V prípade potreby môžu vodič a spolujazdec zamerať svoj pohľad a orientovať obsluhu dopredu – to je podmienka pre manuálnu jazdu. Na tento účel sa volant automaticky vysunie z prístrojovej dosky.
Kožou potiahnuté podušky čalúnených kresiel sú vsadené do zaoblenej škrupiny sedadla z lešteného hliníka s vysokým leskom. Každú škrupinu sedadla možno otáčať aj manuálne a kontrastne ju lemuje pás s technikou diódových svetiel, ktorý svieti namodro.
Ústrednou myšlienkou výskumného vozidla je nepretržitá výmena informácií medzi vozidlom, cestujúcimi a okolím. Na tento účel slúži šesť displejov inštalovaných po celom obvode a harmonicky umiestnených v prístrojovej doske, ako aj v zadnej stene a v bočných stenách, ktoré robia z interiéru modelu F 015 Luxury in Motion digitálny zážitkový priestor.
Cestujúci môžu intuitívne a interaktívne komunikovať so zosieťovaným vozidlom gestami, funkciou sledovania očí a dotykom obrazoviek s vysokým rozlíšením. Snímače rozpoznávajú ruky cestujúcich a ponúkajú im pohodlne dostupné obslužné plochy s možnosťami obsluhy prispôsobenými na konkrétnu situáciu. Toky častíc na displeji vizualizujú pohyb vozidla.
Revolučná štruktúra vozidla
Karoséria modelu F 015 Luxury in Motion s vysokou stabilitou poskytuje najlepšiu bezpečnosť a najvyšší komfort pre cestujúcich. Štruktúra surovej karosérie zároveň vytvára ideálny základ pre koncepciu dverí s mimoriadne priaznivými vlastnosťami pre nastupovanie a vystupovanie, ako aj základ pre komunikačné sedadlá štyroch čalúnených kresiel v usporiadaní sedenia tvárou v tvár.
Použitím nových materiálov a štruktúr bola pre F 015 vyvinutá vysoko účinná štruktúra „Smart Body Structure (SBS)“. Kombinácia plastu spevneného uhlíkovými vláknami, hliníka a vysoko pevnej ocele, prispôsobená na súčasné požiadavky, umožnila odborníkom na odľahčenú konštrukciu vytvoriť surovú karosériu, ktorá je v porovnaní so súčasnými sériovými vozidlami ľahšia o 40 percent.
Ďalším kľúčovým prvkom koncepcie karosérie je novodobý systém „Saloon Doors“ s dverami, ktoré sa otvárajú smerom od seba. Predné a zadné portály možno aktivovať nezávisle od seba. Uhol otvárania ktorýchkoľvek dverí 90 stupňov na obidvoch stranách vozidla umožňuje komfortný prístup k priestrannému interiéru. Stĺpik B nebol potrebný. Vysoko stabilný systém spojenia s mechanickými prvkami zamykania zabezpečuje príkladnú bezpečnosť. Tieto prvky pevne spoja zatvorené predné a zadné dvere a navyše ich pevne pripevnia na rám strechy a bočné obloženie prahov. Výsledné spojenie dráhy zaťaženia umožňuje extrémne vysokú absorpciu energie v prípade predného alebo bočného nárazu pri najmenších prienikoch do interiéru s cestujúcimi.
Aj dvere zohrávajú dôležitú úlohu pri pasívnej bezpečnosti. Rozhodujúcim prvkom sú nárazom aktivované horné hrany obloženia dverí pod bočnými oknami. Táto štruktúra PRE-SAFE Structure, ktorá bola predstavená v experimentálnom bezpečnostnom vozidle ESF 2009 a ktorá je teraz zdokonalená, umožňuje maximálnu bezpečnosť pri minimálnom konštrukčnom priestore: pri bočnom náraze sa tieto prvky karosérie bleskovo „nafúknu“, podobne ako airbag, a dokážu tak maximálne absorbovať energiu nárazu.
Karoséria F 015 Luxury in Motion bola navyše navrhnutá tak, aby bol integrovaný elektrický pohon s palivovým článkom chránený pred nárazom. Je založený na pokrokovej technológii F-CELL PLUG-IN HYBRID výskumného vozidla F 125! z roku 2011 a kombinuje produkciu elektrického prúdu na palube s mimoriadne výkonným a kompaktným vysokonapäťovým akumulátorom. Na uskladnenie vodíka sa v tejto koncepcii predpokladá použitie tlakových nádob z plastu spevneného uhlíkovými vláknami.
Víza: vyššia kvalita života pre všetkých obyvateľov mesta
Ako základ pre model F 015 Luxury in Motion vyvinuli odborníci v Mercedes-Benz interdisciplinárnym spôsobom víziu budúcnosti „Mesto budúcnosti 2030+“, ktorá zohľadňuje mnohé aspekty mobilného života.
Urbanizácia pokročila, rastie požiadavka ľudí na súkromie a možnosti útočiska. Autonómne jazdenie sa stane samozrejmosťou. Tým, že odbremeňuje vodiča v situáciách, v ktorých je riadenie vozidla menej zábavné, nadobúda získaný čas vo vozidle celkom novú kvalitu. Čas a priestor sa stávajú luxusom budúcnosti.
Nové technológie a formy komunikácie poskytujú množstvo nových možností na interaktívnu komunikáciu medzi vozidlom a cestujúcimi a ďalšími účastníkmi cestnej premávky.
Autonómne vozidlá otvárajú aj nové možnosti pre stvárnenie mestskej infraštruktúry. Podľa príkladu dnešných ekologických zón v centrách miest môžu vzniknúť špeciálne „bezpečnostné zóny“, v ktorých sa môžu pohybovať len autonómne vozidlá. Samostatné parkovanie vozidiel v okrajových častiach mesta by mohlo byť prínosom pre mestské prostredie.
V zdieľanom priestore sa ľudia a stroje delia o ulice. „Mesto vychádzajúce v ústrety autám“ sa čoraz viac mení na „mesto vychádzajúce v ústrety ľuďom“, a pritom neprichádzame o individuálnu slobodu a možnosť využívať auto. Ruší sa rozdelenie na obytné plochy, oddychové plochy a dopravné plochy. Tak vzniká vyššia kvalita života pre všetkých obyvateľov mesta.
Cesta k autonómnemu jazdeniu
Už dnes dokážu vozidlá od značky Mercedes-Benz rozpoznať mnohé nebezpečné situácie v cestnej premávke a reagovať na ne podľa situácie – napríklad autonómnym brzdením. Už dnes jazdia modely značky Mercedes-Benz od Triedy C po Triedu S vo verejnej cestnej premávke čiastočne autonómne, napríklad s pomocou DISTRONIC PLUS s asistentom riadenia a so systémom Stop&Go Pilot, ktorý ovláda čiastočne autonómne jazdenie v zápche. Aktívny asistent parkovania s PARKTRONIC umožňuje automatické zaparkovanie a aktívnymi zásahmi riadenia a bŕzd v pozdĺžnych a priečnych parkovacích miestach.
Mercedes-Benz v auguste 2013 pôsobivým spôsobom dokázal, že autonómne jazdenie je už dnes možné aj v komplexnej mestskej a medzimestskej cestnej premávke. Model S 500 INTELLIGENT DRIVE značky Mercedes-Benz , ktorý sa blíži k sériovej výrobe, zdolal úplne autonómnym spôsobom približne 100 kilometrov dlhú trasu z Mannheimu do Pforzheimu, ktorú v roku 1888 pokorila Bertha Benzová ako prvú automobilovú diaľkovú trasu v histórii.
Mercedes-Benz aj ako inovátor v oblasti nákladných motorových vozidiel určuje tempo vývoja prostredníctvom zavádzania inteligentných asistenčných systémov. Na Výstave úžitkových vozidiel IAA v septembri 2014 predstavila značka s modelom Future Truck 2025 prvé autonómne nákladné motorové vozidlo na svete. Štúdia založená na vozidle Mercedes-Benz Actros 1845 bola v júli 2014 na cestách s rýchlosťami do 80 km/h v reálnych dopravných situáciách na úseku diaľnice A14 pri Magdeburgu.
Mercedes-Benz sa ako globálna spoločnosť celosvetovo zameriava na autonómne jazdenie. Odborníci vykonávajú testy napríklad aj v Spojených štátoch amerických, aby sa začlenili rozdiely v premávke a infraštruktúrach iných trhov. Mercedes-Benz ako prvý výrobca automobilov od polovice septembra 2014 vlastí oficiálne oprávnenie od amerického štátu Kalifornia na testovanie samostatne jazdiacich vozidiel na jeho verejných cestách. Spoločnosť navyše využíva Námornú zbrojnú stanicu Concord (Concord Naval Weapons Station CNWS) ako najväčší testovací areál v Spojených štátoch amerických.
Zdroj: Mercedes-Benz