6.9 C
Bratislava
utorok, 19 marca, 2024
Reklama

Doba CUV: predstavujeme CUPRA Formentor

Odporúčame

  • Nová značka si ako svoj prvý model CUPRA Formentor zvolila automobil kategórie CUV (Crossover Utility Vehicle), čo predstavovalo veľkú výzvu pre dizajnérsky a vývojový tím
  • Bolo potrebné skombinovať športový charakter kompaktného automobilu so všestrannosťou SUV, čo Formentor spĺňa vďaka svojim proporciám karosérie a precízne vyladenému podvozku

Ak existuje segment, ktorý uplynulých 10 rokov exponenciálne rástol, tak je to segment SUV (Sport Utility Vehicle). Všestrannosť, väčšia svetlá výška a atraktívny dizajn urobili z tohto segmentu favorita zákazníkov.

No automobilový svet sa neustále vyvíja a postupuje novými smermi. Preto rastie popularita vozidiel kategórie CUV (Crossover Utility Vehicle), ktoré sú kombináciou SUV a kompaktného automobilu. Prognózy hovoria, že na tento segment pripadne približne 500.000 kusov v roku 2028. Pozrime sa podrobnejšie, čo sa skrýva za týmto segmentom a prečo je model CURA Formentor predurčený byť jedným z veľkých hráčov.

Čo je to CUV? Je to automobil s priestorom SUV a športovým charakterom kompaktného vozidla. V tomto prípade je to CUPRA Formentor, prvý model vyvinutý exkluzívne pre novú španielsku značku. „Segment SUV expanduje a my sme si uvedomili, že môžeme prísť s niečím novým, do čoho prenesieme DNA značky CUPRA, založenej na športovom charaktere a dynamike. Preto sme vytvorili toto CUV, ktoré má všetky pozitívne aspekty SUV, no pridáva k tomu nádych športového automobilu,“ povedal Carlos Galindo, šéf produktového marketingu značky CUPRA.

– Dôvod jeho existencie. Dôvodom, prečo sa španielska značka vydala touto novou cestou s CUV, je deklarácia zámeru, ako chce CUPRA prispieť do sveta automobilov a to zvlášť SUV. Cieľom vývoja bolo vytvoriť ideálnu fúziu medzi komfortom a športovým charakterom. „Na vytvorenie tejto koncepcie CUV bolo potrebné navrhnúť väčšiu výšku sedadla vodiča tak, aby mal dobrý prehľad v premávke ale aby súčasne bol dostatočne nízko pre športovú jazdu a udržanie kontaktu s asfaltom,“ vysvetľuje Marta Almuni, technická riaditeľka CUPRA.

Jeho tvary. Kľúčovým momentom pre predajný úspech tohto modelu bolo poskytnúť zákazníkom väčší priestor a zvýšenú polohu sedadla vodiča, no pri tom negatívne neovplyvniť dizajn a výrazne športový charakter vozidla. „Proporcie sú veľmi dôležité pri návrhu dizajnu každého vozidla, no v tomto prípade mali zásadný význam pre dosiahnutie želaného efektu.“ Alberto Torrecillas, vedúci tímu vonkajšieho dizajnu CUPRA, v tom mal jasno od štartu projektu. Bolo potrebné nájsť taký pomer tvarov, aby sa prvý model značky odlišoval od ostatných vozidiel v segmente. „Malo to byť niečo jedinečné a sofistikované. CUPRA Formentor má charakteristické atletické proporcie. Napriek veľkorysým rozmerom na pohľad pôsobí ľahko a to sa nám podarilo dosiahnuť dôsledne prepracovaným dizajnom, ktorý predstavoval výzvu pre každého zúčastneného,“ vysvetľuje dizajnér.

Jeho vypracovanie a vybavenie. Navrhnúť farby karosérie a vyhotovenie interiéru bolo úlohou tímu Color&Trim, ktorý vedie Francesca Sangalli. Tu bolo potrebné splniť dve úlohy: navrhnúť novú farebnú paletu, ktorá by identifikovala značku a súčasne bola vhodná aj pre CUV. „Farby sú veľmi dôležité na identifikáciu charakteru značky. Každá farba má vlastnú osobnosť, vyjadruje iný postoj. Farby, ktoré sme navrhli pre prvý model exkluzívne vyvinutý značkou CUPRA, reflektujú autentickú osobnosť – DNA značky CUPRA,“ hovorí Francesca Sangalli.

Jeho duša. Na dosiahnutie výrazne športového charakteru mal tím konštruktérov dvoch cenných spolupracovníkov, ktorí vedia, ako má skutočne športové auto pôsobiť. Sú to továrenskí jazdci Mattias Ekström a Jordi Gené. „Intenzívne sme pracovali na správnom vyladení podvozka, riadenia a motora. Všetko sme testovali s našimi továrenskými jazdcami, ktorí nám pomohli dosiahnuť očakávanú presnosť ovládania v zákrutách a reakciu motora na pedál akcelerátora, sprostredkujúcu výrazné emócie,“ hovorí Marta Almuni.

Emócie prenášajú aj štandardné škrupinové športové sedadlá objímajúce telo a adaptívny podvozok. Okrem toho „môžete si zvoliť jazdné režimy priamo na volante, pretože chceme, aby ste mohli mať neustále ruky na volante, rovnako pri štartovaní vozidla, voľbe jazdného režimu alebo preraďovaní,“ rekapituluje technická riaditeľka CUPRA.

Prvé CUV značky CUPRA v číslach

Dĺžka 4.450 mm
Šírka 1.839 mm
Výška 1.511 mm
9 farieb karosérie
Nezávislé zavesenie všetkých kolies
Progresívne riadenie R-EPS
7-stupňová dvojspojková prevodovka
19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny
Brzdy Brembo
Škrupinové sedadlá s koženým poťahom Petrol Blue

Zdroj: Seat

Reklama