Mníchov. BMW i rozširuje svoju modelovú paletu kompaktných elektrických automobilov BMW i3. Od leta 2016 bude k dispozícii aj verzia s podstatne zvýšenou kapacitou batérie. BMW i3 (94 Ah) má k dispozícii kapacitu batérie až 33 kWh, vďaka vyššej energetickej hustote lítium-iónových článkov. Rozmery batérie zostali zachované, dojazd sa však predĺžil podľa štandardného NEDC cyklu o viac než 50 percent, čo znamená 300 kilometrov v porovnaní so 190 km prvej verzie. Dokonca aj v podmienkach reálneho každodenného jazdenia, v zlom počasí a so zapnutou klimatizáciou alebo kúrením, dokážete prejsť na jedno plné nabitie batérie až do 200 km.
Jazdné parametre, ktoré poskytne hybridný synchrónny elektrický motor s výkonom 125 kW (170 k), zostávajú takmer nezmenené. Agregát rozbehne BMW i3 z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Vďaka tomu je BMW i3 najšportovejším, zároveň však najefektívnejším elektromobilom v tomto segmente vozidiel, so spotrebou energie iba 12,6 kWh/100 km podľa cyklu NEDC. Prvé BMW i3 s batériou 60 Ah, uvedené na trh pred dvoma rokmi, takisto zostáva v ponuke značky. K dispozícii s oboma verziami batérie bude aj BMW i3, doplnené o agregát Range Extender. Tento 2-valcový benzínový motor poháňa generátor a udrží batériu na stálej úrovni nabitia po ďalších 150 km. (BMW i3 (94 Ah)/BMW i3 (60 Ah): kombinovaná spotreba paliva: 0,6/0,6 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 11,3/13,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 12/13 g/km)*.
https://youtu.be/exxxhpYm0CE
Vďaka tomu sa rozširuje produktová paleta najpredávanejšieho prémiového elektrického vozidla v danom segmente na štyri modely. S uvedením BMW i3 (94 Ah) spája BMW i aj príchod nových a výkonnejších zariadení pre domáce nabíjanie, spolu s novými prvkami výbavy. Okrem toho môžu zákazníci požiadať o výmenu pôvodnej batérie za novú, v rámci špeciálneho programu dodatočnej montáže – umožňuje to modulárny a flexibilný dizajn BMW i3.
Vyššia energetická hustota článkov batérie.
BMW i3 (94 Ah) stanovuje nové meradlá svojho segmentu prostredníctvom 94 ampérhodinovej batérie s úložnou kapacitou približne 33 kWh. To stačí na elektrický dojazd až do 300 kilometrov, podľa metodiky NEDC, spolu s typickou jazdnou dynamikou BMW.
Pri spotrebe elektrickej energie iba 12,6 kWh/100 km (NEDC) je to najúspornejší automobil s najnižšími prevádzkovými nákladmi na úrovni iba 3,15 €/100 km**, prípadne ešte nižšími. Dojazd nového BMW i3 (94 Ah) na plne nabitú batériu so zapnutým kúrením alebo klimatizáciou, pri podmienkach bežnej reálnej jazdy, narástol na 200 km. To sa podarilo bez subjektívnej straty jazdných výkonov a agility: napriek podstatne hustejšej batérii dosiahne BMW i3 (94 Ah) takmer rovnaké parametre ako rekordné hodnoty BMW i3 (60 Ah) v rámci jeho segmentu kompaktných elektrických automobilov. Oba modely BMW stanovujú ideálnu rovnováhu medzi efektivitou, dynamikou a dojazdom. Pri zrýchlení z pokoja na tempo jazdy po vidieckych cestách sa BMW i3 (94 Ah) vyrovná športovým automobilom s konvenčným spaľovacím motorom.
Vysokonapäťová batéria BMW i3 pozostáva z ôsmich modulov, z ktorých každý má dvanásť článkov. Jej kapacita podstatne narástla bez zmeny vonkajších rozmerov. Optimalizáciou vnútorného usporiadania článkov s väčším množstvom elektrolytu a použitím aktívnych materiálov dosiahlo BMW v spolupráci so Samsung SDI zvýšenie na 94 Ah a nárast celkovej kapacity na 33 kWh (brutto), z čoho 29 kWh je efektívne využiteľných (netto). Parametre batérie BMW i3 (60 Ah) sú 22 kWh/19 kWh (brutto/netto).
Nové meradlo aj v oblasti udržateľnosti.
Inžinieri BMW i museli v súvislosti s aplikáciou novej batérie pristúpiť iba k veľmi miernym modifikáciám vozidla. Už vo fáze vývoja sa totiž BMW i3 a celá jeho architektúra čisto elektrického pohonu vytvárali s výhľadom na ďalšie technologické evolučné stupne. Napriek tomu, že teraz musí byť modul batérie klimatizovaný, neboli potrebné žiadne zmeny na základnej štruktúre vozidla, čo svedčí o univerzálnosti a predvídavej povahe jeho koncepcie. Tak ako predtým, aj teraz je možné vymeniť samostatne každý jeden modul, namiesto nutnosti výmeny celej batérie. Touto vlastnosťou BMW i3 výrazne vyniká vo svojom konkurenčnom poli a predstavuje integrálny komponent holistického prístupu k udržateľnosti v podaní BMW i. Podstatne lepšie hodnoty v celkovej záťaži životného prostredia emisiami CO2 ,v celom procese od subdodávok, cez výrobu, životnosť až po recykláciu, dosahuje BMW i3 v porovnaní s modernými benzínovými aj naftovými agregátmi.
Pri uvedení na trh v roku 2013 bolo BMW i3 prvým automobilom, ktorý získal TÜV certifikát na celý životný cyklus s výsledkom až o tretinu lepším, než dosiahol akýkoľvek konvenčne poháňaný automobil. Významnou mierou k tomu prispela aj prevádzka montážneho závodu BMW i v Lipsku a výroba uhlíkových vlákien v Moses Lake, v oboch prípadoch s nulovými emisiami CO2. Pozitívnym príspevkom k hodnoteniu bola aj náročnosť výroby na vodu, nižšia až o 70% v porovnaní s konvenčnými automobilmi.
Použité lítium-iónové články vynikajú vo svojom konkurenčnom poli nebývalou mierou rovnováhy medzi vysokou energetickou hustotou, stabilitou cyklu a bezpečnosťou v prípade kolízie. Chladiaca zmes klimatizačného systému udrží batériu veľmi efektívne v optimálnej pracovnej teplote. K dispozícii je aj možnosť použitia doplnkového kúrenia, ktoré ohreje batériu na optimálnych 20°C v chladnom počasí v predstihu pred jazdou. Životnosť batérie je navrhnutá v rovnakej dĺžke ako životnosť celého automobilu. Zákazník dostane na batériu záruku 8 rokov alebo 100 000 kilometrov.
Doplnkový program dodatočnej výmeny batérie.
Hlavným zameraním BMW i je udržateľnosť. Zákazník preto môže s istotou počítať s možnosťou prispôsobenia BMW i3 najnovším výsledkom technologického vývoja v oblasti šetrenia prírodných zdrojov. Prispieva k tomu aj flexibilná architektúra vozidla LifeDrive. BMW i3 je prvým automobilom prémiového kompaktného segmentu, ktorý bol od základu vytvorený ako vozidlo s čisto elektrickým pohonom. Táto konštrukcia umožňuje aj dodatočnú modernizáciu technológie batérie.
Spolu s uvedením novej 94 Ah batérie dáva BMW i zákazníkom možnosť dodatočnej výmeny 60 Ah batérie ich pôvodného BMW i3 za novú batériu s kapacitou až 33 kWh, v rámci špeciálneho programu výmen. Pôvodné 22 kWh batérie ďalej poslúžia na vybudovanie stacionárnych modulov na ukladanie energie, čím získajú nový život. Toto je ďalší jasný dôkaz vysokej miery udržateľnosti technológií BMW i počas celého obdobia životného cyklu.
Optimalizovaný priebeh výkonu, efektívnejšia jazda.
BMW i3 je s veľkým náskokom najľahší automobil svojho segmentu. Napriek nárastu hmotnosti na 1245 kg je BMW i3 (94 Ah) subjektívne rovnako dynamické ako modelový variant 60 Ah. Podarilo sa to dosiahnuť modifikáciou riadiacej elektroniky pohonného systému, vrátane jej regulačných procesov, ako aj optimalizáciou priebehu výkonovej krivky. Navyše je tu aj fyzikálne relevantné zlepšenie krivky priebehu napätia novej 94 Ah batérie pod záťažou.
Aj BMW i3 (94 Ah) poháňa hybridný synchrónny elektrický motor z vlastného vývoja BMW Group. Táto pohonná jednotka disponuje výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 250 Nm, ktorý je k dispozícii hneď od rozjazdu. BMW i3 (94 Ah) absolvuje šprint z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Rýchlosť 60 km/h dosiahne už za 3,8 sekundy.
Pružnosť vozidla je mimoriadne športová: z 80 na 120 km/h zrýchli len za 5,1 sekundy, čo je rozhodujúci faktor pre bezpečné predbiehacie manévre. Takýto parameter v segmente konvenčných spaľovacích motorov dosahujú automobily s podstatne vyšším výkonom. BMW i3 (94 h) je na podobnej úrovni ako napríklad BMW 440i Coupé s výkonom 240 kW/326 k (kombinovaná spotreba paliva: 7,4–7,7 l/100 km; kombinované emisie CO2: 172–179 g/km)*. Sila motora sa prenáša na zadné kolesá BMW i3 pomocou jednostupňovej prevodovky, ktorá mu umožní akcelerovať bez akéhokoľvek prerušenia ťahu až na maximálnu rýchlosť 150 km/h (elektricky limitovanú z dôvodu efektivity). Toto platí pre oba varianty batérie.
Spotrebu elektrickej energie v prípade BMW i3 (94 Ah) znižuje aj množstvo detailných vylepšení, vrátane prepracovaného elektronického manažmentu motora či pokročilých pneumatík so zníženým valivým odporom. Podľa cyklu NEDC spotrebuje BMW i3 (94 Ah) iba 12,6 kWh/100 km, čo je najlepšia hodnota v jeho konkurenčnom poli. Spotreba BMW i3 (60 Ah) je 12,9 kWh/100 km.
Nová, rýchlejšia nabíjacia elektronika: Nabíjanie trojfázovým prúdom s výkonom až do 11 kW.
Kapacita batérie vyššia o 50 percent by v princípe mala znamenať aj dlhší čas nabíjania, samozrejme, iba ak by sa nabíjacia technológia adekvátne neprispôsobila novým požiadavkám. Na zvládnutie vyššej kapacity batérie pri nabíjaní striedavým prúdom (AC) bol vyvinutý nový rýchlonabíjací systém. Novú 94 Ah batériu pri trojfázovom prúde nabíja výkonom až do 11 kW, čím je zladená so štandardmi, bežne používanými v infraštruktúre verejných nabíjacích staníc.
Nabíjací výkon 11 kW pre batériu nového BMW i3 (94 Ah) pri trojfázovom prúde predstavuje 50-percentný nárast oproti BMW i3 (60 Ah). Jeho batéria sa nabíja jednofázovým prúdom s výkonom do 7,4 kW. Čas nabíjania pre BMW i3 (94 Ah) teda zostáva pod hranicou troch hodín, aj napriek výraznému nárastu kapacity batérie. A to znamená rovnaký čas, ako pri nabíjaní BMW i3 (60 Ah) výkonom 7,4 kW.
BMW i3 je štandardne vybavené nabíjacím káblom pre pripojenie do bežnej zásuvky domácej siete s napätím 230 V. Takýmto spôsobom sa BMW i3 (94 Ah) pri výkone 2,8 kW nabije za menej než 10 hodín. BMW i3 (60 Ah) má batériu zo zásuvky domácej siete nabitú približne za osem hodín.
Dnes má BMW i3 k dispozícii nabíjací výkon až do 50 kW, pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) s technológiou rýchleho nabíjania na verejnej stanici. Keď k nej pripojíte BMW i3 (94 Ah), s daným výkonom sa nabije na 80% svojej kapacity za menej než 40 minút. BMW i3 (60 Ah) sa na rovnakú mieru nabije už za 25 minút. To znamená, že za každú minútu nabíjania sa dojazd BMW i3 (94 Ah) predĺži o 4 kilometre, čo zodpovedá predĺženiu dojazdu o 100 kilometrov za 24 minút nabíjania.
Range Extender pre ešte dlhší dojazd.
BMW i ponúka aj pre nové BMW i3 (94 Ah) zariadenie Range Extender. Je to malý benzínový dvojvalcový motor s objemom 650 cm3, umiestnený v blízkosti elektrického pohonu nad zadnou nápravou. Nepoháňa samotné vozidlo, ale slúži na pohon generátora, dobíjajúceho batériu. Výkon tohto vysoko efektívneho zariadenia je 28 kW/38 k. Aktivuje sa automaticky iba v prípade potreby, teda v situácii, keď miera nabitia lítium-iónovej batérie klesne pod určitú hranicu. Range Extender dokáže držať hladinu nabitia na stálej úrovni a zabezpečiť tak predĺženie dojazdu až o 150 km v podmienkach bežného každodenného jazdenia. Doplnenie vozidla o Range Extender nemá vplyv na objem batožinového priestoru: deväťlitrová nádrž na palivo je nainštalovaná v prednej časti. Pri nesklopených zadných sedadlách má batožinový priestor kapacitu 260 litrov a po ich sklopení narastie na 1100 litrov.
Range Extender síce zvýši hmotnosť BMW i3 (94 Ah) o 120 kg, napriek tomu je však pozoruhodne agilné a z pokoja na 100 km/h zrýchli za 8,1 sekundy. Emisie CO2 majú v prípade BMW i3 (94 Ah) vo verzii so zariadením Range Extender hodnotu 12 g/km (podľa metodiky NEDC), zatiaľ čo vo verzii s exkluzívne elektrickým pohonom produkuje BMW i3 (94 Ah) nulové miestne emisie. To mu dáva špičkovú pozíciu v danom segmente v oblasti dynamických parametrov a efektivity, tak so zariadením Range Extender, ako aj s čisto elektrickým pohonom.
Nová výbava.
BMW i3 (94 Ah) okamžite rozoznáte podľa metalízy Protonic Blue, dostupnej exkluzívne pre tento modelový variant. Až doteraz bol tento lak vyhradený výlučne pre hybridný športový automobil BMW i8. Okrem toho má pri konfigurovaní zákazník k dispozícii ďalšie tri metalické laky (Mineral Grey, Platin Silver a Ionic Silver), ako aj dva uni laky (Capparis White a Fluid Black).
Pre BMW i3 sú k dispozícii štyri rozličné interiérové dizajny. Okrem základného variantu Atelier sú to Loft, Lodge a Suite. V budúcnosti pribudnú do ponuky ďalšie kombinácie. Štandardnou výbavou verzie Suite sú obkladové lišty z tmavého dubového dreva. V ostatných výbavách je Dark Oak doplnkovým prvkom a úlohu základnej výbavy majú lišty z eukalyptového dreva. Použité materiály sú kombináciou prírodne spracovanej kože, dreva, vlny a ďalších materiálov z obnoviteľných zdrojov. Takto sa prémiový charakter udržateľnosti BMW i3 stáva dobre viditeľným.
Hneď od počiatku predaja bude vo verzii Atelier k dispozícii balík výbavy Driving Assistant Plus, ktorý pozostáva z aktívneho kamerového systému udržiavania rýchlosti (tempomatu) s funkciou Stop&Go, asistenčného systému pre jazdu v hustej premávke, systému Speed Limit Info , Kolízneho varovania a varovania pred chodcami s funkciou brzdenia v meste a proaktívneho jazdného asistenta.
Celosvetovo najúspešnejší elektrický automobil v danom segmente.
BMW Group sa zhostila priekopníckej úlohy založením značky BMW i, rozhodnutím vyvinúť architektúru vozidla s nezávislými modulmi a technológiu čisto elektrického pohonu eDrive, ako aj použiť na výrobu priestoru pre posádku karbón (CFRP, plast vystužený uhlíkovými vláknami). BMW i3, ktoré bolo vytvorené pre mestskú mobilitu s nulovými lokálnymi emisiami, ako aj prevratný plug-in hybridný športový automobil BMW i8, poskytujú radosť z jazdy kombinovanú s charakterom, orientovaným na prémiovú formu udržateľnosti. V priebehu dvoch rokov od uvedenia na trh v novembri 2013 sa BMW i3 prepracovalo na vrchol svojho segmentu. V Nemecku je najpredávanejším elektrickým automobilom a v Nórsku sa zaradilo na čelo rebríčka s najvyšším počtom nových registrácií (zdroj: Polk/IHS 2014-3/2016). Najdôležitejším jednotlivým trhom pre čisto elektrické päťdverové BMW i3 je USA. Viac než 80% kupujúcich na celom svete, ktorí sa rozhodli pre BMW i3, sú pre BMW Group noví zákazníci. BMW i3 a BMW i8 získali množstvo rozličných ocenení za inovatívnosť v oblastiach ľahkej konštrukcie, pohonu, udržateľnosti, jazdných výkonov a dizajnu. Značka BMW i sa tak stala v rámci fázy uvádzania na trh najoceňovanejšou v celosvetovom meradle.
Pohodlné domáce nabíjanie: Nové zariadenia BMW i Wallbox.
Pri uvedení BMW i3 (94 Ah) na trh v lete 2016 bude BMW i ponúkať na celom svete aj nový BMW i Wallbox na pohodlné a rýchle domáce nabíjanie v garáži alebo na privátnom parkovacom mieste. Tento Wallbox bol prispôsobený novým technológiám nabíjania a okrem jednofázového dokáže pracovať aj s trojfázovým prúdom a nabíjacím výkonom až do 22 kW.
Nový Wallbox charakterizuje plochejší a kompaktnejší dizajn v porovnaní s predchodcom, vďaka zvýšenému výkonu však dokáže nabiť batériu BMW i3 (94 Ah) už za dve a trištvrte hodiny. Proces nabíjania sa začne automaticky v momente pripojenia kábla. BMW i Wallbox sa ovláda LED rozhraním.
Na konci roka budú k dispozícii dve ďalšie zariadenia Wallbox, ktoré poskytnú extra funkcie komfortu a konektivity. Vďaka tomu si ich privátni aj firemní zákazníci budú môcť prispôsobiť presne svojim potrebám a rozlične veľkým flotilám vozidiel. BMW i Wallbox Plus napríklad bude schopný automaticky detekovať konkrétne pripojené vozidlá a umožní spravovať relevantné nabíjacie procesy pomocou smartfónovej aplikácie. BMW i Wallbox Connect, štandardne vybavený WiFi pripojením, poskytne plnú konektivitu, so všetkými funkciami verzie BMW i Wallbox Plus, ale navyše aj s možnosťou inovatívnych služieb nabíjania s online ovládaním. Dokáže nielen zaznamenávať rozličné množstvá energie pri nabíjaní rozličných vozidiel, ale aj okamžite po ukončení nabíjania odoslať e-mail, použiteľný pre účtovné účely.
Tak BMW i Wallbox Plus ako aj BMW i Wallbox Connect môžu byť plne integrované do inteligentne prepojených domácností typu „smart home“ a aktuálne sú kompatibilné s ovládacími systémami MyGEKKO a Loxone. To napríklad umožňuje nabíjať BMW i3 pomocou čistej elektrickej energie, získanej priamo zo solárnych panelov na streche vášho domu.
Navyše, zariadenia BMW i Wallbox pomáhajú šetriť energiu v batérii tým, že vozidlo počas nabíjania predhrejú alebo ochladia na optimálnu teplotu. Počas tohto procesu je možné klimatizáciu a kúrenie ovládať pomocou smartfónu. Predhriatie batérie zaručí jej prevádzku v ideálnych podmienkach aj vtedy, keď je vonku chladno. To zabezpečí jej najvyšší možný výkon, najdlhší dojazd aj životnosť. Ak je vyhriatie alebo vychladenie v predstihu realizované počas nabíjania zariadením BMW i Wallbox, energia, na to potrebná, sa nečerpá z batérie, ale priamo z elektrického zdroja nabíjania, čiže nijako neskráti dojazd automobilu.
BMW i však neponúka iba široký výber zariadení Wallbox, ale k nim poskytne aj kompletný inštalačný servis vrátane predbežnej obhliadky miesta inštalácie u zákazníka, samotnej inštalácie, údržby, konzultácií a ďalších služieb.
Na cestách doma aj v zahraničí: Pohodlné verejné nabíjanie vďaka ChargeNow.
Programom ChargeNow ponúka BMW i svojim zákazníkom viac než 40 000 nabíjacích staníc, prevádzkovaných rozličnými operátormi aktuálne v 25 krajinách, čo je celosvetovo najväčšia sieť verejne prístupných nabíjacích miest pre elektrické a plug-in hybridné vozidlá. Aplikácia ChargeNow spolu s rovnomennou kartou poskytnú zákazníkovi pohodlný prístup k jednotkám všetkých zapojených poskytovateľov, vrátane bezhotovostného účtovania a platby. Tým pádom nie je potrebný komplikovaný a časovo náročný proces registrácie u jednotlivých poskytovateľov. Vodič získa podporu pri hľadaní a výbere nabíjacej stanice zo siete ChargeNow pomocou funkcie, integrovanej v navigačnom systéme vozidla, ako aj v príslušných aplikáciách.
ConnectedDrive: Stanovenie nových štandardov prostredníctvom konektivity.
Doplnkovo dostupný navigačný systém Professional je základom pre služby BMW ConnectedDrive Services, špeciálne vyvinuté pre BMW i. Asistent dojazdu sleduje plánovanú a aktuálne prechádzanú trasu. Ak zistí, že cieľ, zvolený v navigačnom systéme, je za hranicou dojazdu vozidla, odporučí vodičovi prepnúť na jazdný režim ECO PRO alebo ECO PRO+. Asistent zároveň vypočíta úspornejšiu alternatívnu trasu. Ak by bolo nutné vozidlo nabiť na verejnej nabíjacej stanici, asistent zobrazí ich pozície pozdĺž plánovanej trasy.
Ďalším centrálnym prvkom navigačnej konektivity je dynamická dojazdová mapa. Okrem aktuálneho stavu nabitia batérie, jazdného štýlu, aktivovaných elektrických komfortných funkcií a zvoleného jazdného režimu berie do úvahy aj topografické prvky, aktuálnu dopravnú situáciu a vonkajšiu teplotu. Za týmto účelom využíva systém Real Time Traffic Information. Potrebné dáta poskytuje BMW ConnectedDrive server.
BMW i3 stanovuje nové štandardy aj v oblasti prepojenia vozidla a vodiča. Aplikácia BMW i Remote poskytne vodičovi užitočné údaje relevantné pre plánovanie mobility, na jeho smartfóne. BMW ConnectedDrive dokáže naviesť vodiča do navigačného cieľa aj peši, po vystúpení z vozidla a po návrate ho k nemu navedie na miesto, kde ho zaparkoval. Okrem toho poskytuje v kombinácii s navigačným systémom Professional aj takzvanú intermodálnu navigáciu. Tá zapojí do plánovania trasy aj prostriedky verejnej dopravy, ak by to znamenalo, že sa vodič ich použitím dostane do cieľa cesty skôr. Od jazdy v BMW i3, cez vyhľadanie parkovacieho miesta, po nájdenie zastávky autobusu alebo metra, až po finálny cieľ s poslednou etapou absolvovanou peši: služby BMW ConnectedDrive Services dovedú zákazníka na želané miesto presne a efektívne.
Tak ako predtým, aj teraz štandardná výbava BMW i3 (94 Ah) a BMW i3 (60 Ah) obsahuje: ovládací systém iDrive, diaľkové funkcie cez aplikáciu BMW i Remote, nezávislé kúrenie, Ovládač jazdného zážitku, rádio Professional, hands-free sadu pre telefonovanie, klimatizáciu, kožený volant, LED denné svetlá, parkovacie senzory PDC vzadu a štandardný kábel pre nabíjanie z domácej elektrickej zásuvky.
Zdroj: BMW