6.9 C
Bratislava
štvrtok, 25 apríla, 2024
Reklama

BMW Group potvrdzuje pokračujúci záujem o technológiu vodíkových palivových článkov

Odporúčame

Hlavnou prioritou spoločnosti BMW Group je vývoj alternatívnych technológií pohonov. Výrobca prémiových automobilov ponúka prvý virtuálny náhľad na systém pohonu modelu BMW i Hydrogen NEXT a opätovne potvrdzuje záujem pokračovať v starostlivo zvolenej a systematickej ceste k mobilite bez emisií. Tento prístup taktiež zahŕňa dôsledné posudzovanie rôznych požiadaviek trhov a zákazníkov, čo je súčasťou stratégie spoločnosti s názvom Power of Choice (Sila výberu). Zameranie na zákazníkov a potrebná flexibilita vytvárajú to najpodstatnejšie pri uľahčovaní prielomu trvalo udržateľnej mobility na globálnej úrovni.

Klaus Fröhlich, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za výskum a vývoj (celé video s vyjadrením si môžete pozrieť tu): „Sme presvedčení, že v budúcnosti sa bude vedľa seba vyskytovať viacero alternatívnych druhov pohonu a nebude iba jedno riešenie, ktoré pokryje celé spektrum požiadaviek našich globálnych zákazníkov na mobilitu.Technológia vodíkových palivových článkov sa tak z dlhodobého hľadiska môže čoskoro stať štvrtým pilierom nášho portfólia pohonov. Za ideálnych kandidátov v tomto smere považujeme najväčšie modely z našej mimoriadne populárnej rodiny X.” Spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation spolupracujú na vývoji technológie palivových článkov už od roku 2013.

Vyhliadky technológie palivových článkov do budúcnosti.
Napriek tomu, že spoločnosť BMW Group nepochybuje o dlhodobom potenciáli pohonov palivovými článkami, prejde ešte nejaký čas, kým sa do ponuky pre zákazníkov dostane sériové vozidlo poháňané technológiou vodíkových palivových článkov. V prvom rade ide o to, že ešte nenastali tie správne rámcové podmienky. „Z nášho pohľadu sa najprv musí vodík ako nosič energie vyrábať v dostatočných množstvách, za konkurencieschopné ceny a s použitím zelenej elektriny. Vodík následne nájde primárne využitie vo vozidlách, ktoré nemôžu byť priamo elektrifikované ako napríklad diaľková nákladná doprava,” povedal Klaus Fröhlich. Momentálne chýba ajpožadovaná infraštruktúra ako aj rozsiahla celoeurópska sieť plniacich staníc na vodík. Avšak BMW Group pokračuje s vývojom v oblasti technológie vodíkových palivových článkov. Spoločnosť využíva čas, pokým sa dostatočne rozvinie infraštruktúra a trvalo udržateľná výroba vodíka, aby znížila náklady na výrobu pohonného systému. BMW už v súčasnosti dodáva na trh s trvalo udržateľnou energiou elektrické vozidlá na batérie a čoskoro ponúkne zákazníkom širokú paletu elektrifikovaných vozidiel. Do roku 2023 príde na trh celkovo 25 modelov, pričom minimálne dvanásť bude mať čisto elektrický pohon.

Prvé technické údaje pohonu modelu BMW i Hydrogen NEXT.
„Systém na palivové články používaný na pohon modelu BMW i Hydrogen NEXT vytvára 125 kW (170 k) elektrickej energie, ktorá pochádza z chemickej reakcie vodíka s kyslíkom z okolitého vzduchu,” vysvetľuje Jürgen Guldner, viceprezident BMW Group pre technológiu vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel. To znamená, že vozidlo následne vypúšťa do ovzdušia iba vodnú paru. Elektrický konventor umiestnený pod palivovým článkom upravuje napätie tak, aby bolo zhodné s elektrickým pohonom a s batériou na vyrovnávanie špičky, ktorú napája rekuperovaná energia pri brzdení ako aj energia z palivového článku. Vo vozidle sa nachádzajú aj dve nádrže s tlakom 700 barov, do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka. „To zaručuje dlhý dojazd bez ohľadu na poveternostné podmienky,” poznamenáva Guldner. „A dopĺňanie trvá iba tri či štyri minúty.” Vo vozidle BMW i Hydrogen pracuje piata generácia pohonnej jednotky eDrive, ktorá sa prvý raz predstaví v modeli BMW iX3. Batéria na vyrovnávanie špičky umiestnená nad elektrickým motorom dodáva extra dávku dynamiky pri predbiehaní a zrýchľovaní. Celkový výkon systému 275 kW (374 k)zaručuje typickú dynamiku jazdy, ktorou sa značka BMW preslávila. Elektrický pohon na vodíkové palivové články sa v pilotnej fáze predstaví v malej sérii vozidiel vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5 a BMW Group ich plánuje predstaviť v roku 2022. Podľa odhadov BMW Group sa v závislosti od požiadaviek globálneho trhu a záujmu dostanú vozidlá pre zákazníkov poháňané technológiou s vodíkovými palivovými článkami na trh najskôr v druhej polovici tohto desaťročia.

Spolupráca s Toyotou pokračuje.
Aby bolo vodíkom poháňané vozidlo s palivovými článkami ideálne pripravené splniť technologické požiadavky do druhej polovice tejto dekády, nadviazali spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation spoluprácu v rámci úspešného partnerstva, ktoré trvá už od roku 2013. Obaja výrobcovia spojili sily pri práci na systémoch pohonu na palivové články a na škálovateľných modulárnych komponentoch pre vodíkom poháňané vozidlá s palivovými článkami a uzavreli dohodu o spolupráci na vývoji produktu. Palivové články pochádzajúce zo spolupráce s Toyotou sa dostanú do vozidla BMW i Hydrogen NEXT spolu so zväzkom palivových článkov a celým systémom, ktorý vyvinula spoločnosť BMW Group. Okrem partnerstva pri vývoji a zavádzaní technológie palivových článkov do veľkosériovej výroby sú obe spoločnosti aj zakladajúcimi členmi združenia Hydrogen Council (Vodíková rada). V roku 2017 sa do združenia Hydrogen Council spojilo viacero popredných spoločností z oblastí ako energetika, doprava a priemysel, pričom ich počet už narástol na viac ako 80 členov.

BMW Group je súčasťou vývojového projektu BRYSON.
Účasť spoločnosti BMW Group v rámci vývojového projektu BRYSON (nemecká skratka pre priestorovo úsporné vodíkové nádrže s optimalizovaným využitím) podčiarkuje jej vieru v budúcu životaschopnosť a potenciál technológie vodíkových palivových článkov. Aliancia zahŕňa členov ako BMW AG, Mníchovská univerzita aplikovaných vied, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH (Saské centrum pre ľahké konštrukcie), Drážďanská technická univerzita a WELA Handelsgesellschaft mbH, ktorí sa snažia vyvinúť prevratné vysokotlakové vodíkové nádrže. Tie by mali byť navrhnuté tak, aby v budúcnosti umožnili jednoduché zabudovanie do univerzálnych konštrukcií automobilov. Zámerom projektu je preto vyvinúť nádrže s plochým tvarom. Projekt je nastavený na tri a pol roka a využíva zdroje z Federálneho ministerstva hospodárstva a energetiky, pričom má taktiež pomôcť znížiť výrobné náklady na vodíkové nádrže pre vozidlá s palivovými článkami, aby mohli účinne konkurovať elektrickým vozidlám s pohonom na batérie.

Text k videu pre vysvetlenie vodíkového pohonu – Klaus Fröhlich – č len predstavenstva BMW AG zodpovedný za vývoj.

Kapitola #1: Power of Choice (Sila výberu)

  • Spoločnosť BMW Group verí v Silu výberu. Teraz nikto nevie dať solídnu odpoveď na nasledovné otázky pre rôzne regióny sveta:
  • Kedy a kde sa naplno rozvinie elektrická mobilita? Aký druh pohonného systému sa presadí a kde?
  • Očakávame, že aj naďalej budú vedľa seba existovať rôzne druhy pohonov.
  • Zvažujeme veci z obchodného hľadiska, prijímame dlhodobé rozhodnutia a do centra všetkého, čo robíme, staviame zákazníka. Každý zákazník a každý trh má rôzne potreby a odlišné podmienky.
  • Iba otvorenosť k viacerým technológiám môže vytvoriť nevyhnutnú flexibilitu, ktorú potrebujeme, keď sa zameriavame na globálnu trvalo udržateľnú mobilitu. V tomto budeme aj naďalej pokračovať. Už približne 20 rokov meníme nastavenie smerovania spoločnosti, pričom sa riadime trvalo udržateľnou mobilitou.
  • Popri rýchlom rozširovaní elektrickej mobility v BMW sa môže technológia vodíkových palivových článkov čoskoro stať z dlhodobého hľadiska reálnym štvrtým pilierom nášho portfólia pohonných jednotiek.

Kapitola #2: Spolupráca s Toyotou a skúsenosti BMW

  • Vo vodíkovom elektrickom pohone vidíme dlhodobý potenciál pre naše väčšie modely. Preto pri vývoji tejto technológie naďalej pokračujeme v spolupráci s automobilkou Toyota.
  • Naša spolupráca na vodíkovej technológii je mimoriadne účinná a veľmi dobre vyvážená. Toyota má výnimočné skúsenosti s vodíkovými palivovými článkami a my máme desaťročia skúseností s vodíkovými pohonmi.
  • Naše prvé vývojové vozidlo poháňané vodíkom sa predstavilo už v roku 1979: BMW 520h.
  • Náš prvý palivový článok sme vyvinuli v roku 1997.
  • S testami nášho prvého elektrického vozidla s palivovými článkami sme začali v roku 2013.
  • Obaja, Toyota aj BMW, ťažíme zo vzájomnej výmeny našich skúseností a v tejto úspešnej spolupráci budeme pokračovať.

Kapitola #3: Rámcové podmienky

  • Teraz ešte nenastali tie správne podmienky, aby BMW ponúklo svojim zákazníkom sériovo vyrábaný model s palivovými článkami.
  • Týka sa to najmä vodíkovej plniacej infraštruktúry a energetického systému ako takého — na využitie pre individuálnu mobilitu potrebujeme vyrábať v relevantných množstvách zelený a cenovo dostupný vodík.

Kapitola #4: Zaveď to, Ovládni to, Prispôsob to.

  • Z krátkodobého hľadiska rýchlejšie prinesieme zelenú energiu na cestu v podobe batériových elektrických vozidiel.
  • Zaveď to, Ovládni to, Prispôsob to. To sa nám úspešne podarilo s elektrickou mobilitou.
  • Preto sme teraz v BMW Group v pozícii, že vieme rýchlo a vo veľkej miere rozbehnúť elektrickú mobilitu. Do roku 2023 plánujeme predstaviť 25 elektrifikovaných modelov.
  • Následne dokážeme rovnaký prístup použiť aj s vodíkovou technológiou.

Kapitola #5: FCEV od BMW bude naozajstné BMW.

  • Nasledujúcim krokom bude zavedenie druhej generácie nášho pohonu s palivovými článkami v malej sérii modelu BMW i Hydrogen NEXT, ktorý sa predstaví v roku 2022.
  • Jeho pohonný systém s palivovými článkami vytvorí 125 kW (170 k) elektrickej sily. Spolu s batériou na vyrovnávanie špičiek poskytne BMW i Hydrogen NEXT celkový systémový výkon 275 kW (374 k).
  • Takže tu je náš prísľub: Keď našim zákazníkom ponúkneme BMW poháňané vodíkom, vytvorí vzrušujúcu radosť z jazdy, ktorou sa modely značky BMW preslávili.
  • Ako mimoriadne vhodní kandidáti sa ukazujú najväčšie modely našej extrémne populárnej rodiny X.

Zdroj: BMW

Reklama