/
/
/
Audi urbansphere concept

Audi urbansphere concept

Reklama

Mobilný priestor pre megapolis

Vytvorená znútra von – Audi predstavuje štúdiu Audi urbansphere concept. Dizajnéri a technici navrhli Audi urbansphere concept osobitne pre čínske veľkomestá s miliónmi obyvateľov. No koncepcia vozidla je vhodná aj pre všetky ostatné veľkomestské aglomerácie na celom svete. V týchto regiónoch, kde je osobného priestoru veľmi málo, štúdia poskytuje doteraz najväčší vnútorný priestor v automobile značky Audi. A inteligentne ho dopĺňa technológiami a digitálnymi službami, ktoré oslovujú všetky zmysly a preto poskytujú novú kvalitu zážitkov.

„Aby sme vyhoveli potrebám mobility našich čínskych zákazníkov a zákazníčok, dizajnové štúdiá Audi v Pekingu a v Ingolstadte vyvíjali Audi urbansphere concept spoločne v rámci tesnej spolupráce,“ povedal Markus Duesmann, predseda predstavenstva AUDI AG, ktorý má súčasne zodpovednosť za čínsky trh. Po prvý raz sa na procese vývoja podieľali aj potenciálni zákazníci v Číne, ktorí priniesli svoje želania a skúsenosti („Co-Creation“). 

Výsledok tohto procesu sa pri štúdii Audi urbansphere concept prejavuje predovšetkým v interiéri. Veľkopriestorový automobil pôsobí ako pojazdná lóža a mobilná pracovňa – vozidlo počas času stráveného v premávke funguje ako tretí životný priestor zákazníka. Na to Audi urbansphere concept kombinuje aj v dopravnej špičke luxus privátnej sféry s rozsiahlou ponukou funkcií high-tech. Technológia pre automatizovanú jazdu premieňa interiér bez prístrojov, volantu a pedálov na mobilný zážitkový priestor, ktorý sa otvára ponuke celostného digitálneho ekosystému.

Audi sphere – First Class do tretice 

Troma štúdiami Audi skysphere, Audi grandsphere a Audi urbansphere značka so štyrmi kruhmi ilustruje svoju víziu mobility premium zajtrajška. Pri tom otvára svet zážitkov, siahajúci ďaleko nad rámec pobytu v kabíne pri presune z miesta A do miesta B.

Sphere číslo 1: v auguste 2021 debutoval roadster s elektrickým pohonom Audi skysphere concept – fascinujúca vízia automaticky jazdiaceho automobilu GT, ktorý sa vďaka variabilnému rázvoru dokáže premeniť na športový automobil riadený vodičom.

Iba o niekoľko týždňov neskôr mala na autosalóne IAA 2021 v Mníchove premiéru druhá štúdia radu sphere – Audi grandsphere concept. Táto veľká štvorsedadlová limuzína ilustrovala ambíciu značky definovať progresívny luxus v budúcnosti. 

Obidve doterajšie štúdie spája s Audi urbansphere concept odvodenie celej koncepcie vozidla od schopnosti automatizovanej jazdy úrovne Level 4. To je technológia, ktorej zavedenie pripravuje Audi v spolupráci so spoločnosťou CARIAD – softvérovou divíziou koncernu Volkswagen – v druhej polovici tohto desaťročia. 

Vnútorná veľkosť

Audi urbansphere concept je už na prvý pohľad najväčším modelom rodiny sphere, ako aj doteraz najväčšou štúdiou značky Audi. So svojimi reprezentatívnymi rozmermi – dĺžkou 5,51 metra, šírkou 2,01 metra a výškou 1,78 metra – sa zaraďuje do najvyššej kategórie osobných automobilov, no súčasne sa radikálne vymaňuje z konvencií tohto segmentu. 

Je to preto, lebo štúdia je dôsledne navrhnutá znútra von, okolo svojich členov posádky. Najdôležitejšou hodnotou je preto bezkonkurenčný rázvor 3,40 metra. Interiér kabíny Audi urbansphere concept sa nepodriaďuje klasickému diktátu, vytvoriť na priestore obmedzenom fyzikou jazdy podľa možnosti čo naj-viac sedadiel, odkladacích priestorov a funkčných prvkov. Namiesto toho stavia do popredia potrebu posádky zažiť veľkorysý priestor ako rozhodujúci faktor komfortu.

„Aby sme urobili elektromobilitu ešte atraktívnejšou, uvažujeme o nej celostne na základe potrieb zákazníkov,“ povedal Markus Duesmann. Rozhodujúci už nie je primárne samotný produkt. Preto Audi vytvára rozsiahly ekosystém služieb súvisiacich s automobilom. Vďaka tomu aj Audi urbansphere concept po-núka všetkým členom posádky široké portfólio možností, ako využiť túto slobodu pre individuálne koncipovateľné zážitky – komunikáciu alebo oddych, prácu alebo utiahnutie sa do privátnej sféry – podľa želania. Tým sa Audi urbansphere concept transformuje z rýdzeho automobilu na „Experience Device“. 

Možnosti rozširuje vlastná ponuka Audi, ako aj integrácia digitálnych služieb  iných poskytovateľov. S nimi sa dá počas jazdy využívať množstvo služieb. Vy-baviť sa dajú aj každodenné úlohy mimo jazdy – napríklad rezervácia reštaurácie alebo online nákupy priamo z automobilu. Okrem toho Audi urbansphere concept v režime automatickej jazdy vyzdvihne svojich pasažierov z domu a samočinne sa postará o parkovacie miesto a nabíjanie batérie. 

Individuálne nastavenie majú aj funkcie infotainmentu ako plynulá integrácia onboard streamingu doteraz využívaných poskytovateľov hudby a videa. V ďalšom kroku plánuje Audi v budúcnosti ponúkať personalizované a exkluzívne služby – napríklad koncerty a kultúrne alebo športové podujatia, na ktoré bude pozývať zákazníkov.

Architektúra – znútra von 

Súčasť označenia „sphere“ už vysiela prvý signál – základom štúdií Audi skysphere, grandsphere a urbansphere je vždy vnútorný priestor kabíny posádky. Tak sa interiér stáva základom pre dizajn a techniku a tým pre životný priestor a sféru zážitkov členov posádky počas jazdy. 

Ich potreby a želania definujú vnútorný priestor, jeho architektúru a všetky integrované funkcie. Tým sa zmenil aj samotný proces návrhu dizajnu. Na začiatku všetkých diskusií sa pozornosť upriamila na interiér. Až potom sa navrhovalo priestorové usporiadanie technických komponentov (package), línie exteriéru a proporcie, ktoré spolu s technologickými premisami vytvárajú z automobilu celostné umelecké dielo.

Plocha, tvar, funkcia – interiér

Dvere Audi urbansphere concept sa otvárajú proti sebe a karoséria nemá stredný stĺpik. Tak sa členom posádky už pri nastupovaní sprístupní celý priestor interiéru. Sedadlá, ktoré sa dajú natočiť dovonka pre pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie, ako aj červený svetelný koberec premietaný na zem vedľa vozidla („Red Carpet Light“) už pri nastupovaní avizujú zážitok neobyčajného komfortu.

Rázvor 3,40 metra a šírka karosérie 2,01 metra vytvárajú veľkorysú obostavanú plochu aj v podmienkach luxusnej triedy. Spolu s výškou vozidla 1,78 metra a veľkorysými zasklenými plochami sa tieto rozmery pretavujú do zážitku z neobyčajne veľkého vnútorného priestoru.

Štyri samostatné sedadlá v dvoch radoch poskytujú členom posádky autentický luxus prvej triedy. Najmä sedadlá v zadnom rade majú veľkorysé rozmery a množstvo možností nastavenia. V oddychovej polohe a nastavení pre zábavu sa operadlo dá sklopiť o 60 stupňov, pričom sa súčasne vysunie opora pre nohy. Lakťové opierky, integrované v bočných častiach operadla a ďalšie lakťové opierky vo dverách vytvárajú pocit útulnosti a pohody.

Sedadlá sú prispôsobené aj meniacim sa sociálnym potrebám členov posádky. Počas rozhovoru sa môžu na otočných sedadlách natočiť k sebe. Kto sa naopak chce utiahnuť do úzadia, môže si oblasť hlavy odtieniť od osoby sediacej na vedľajšom sedadle pomocou clony namontovanej za opierkou hlavy. Okrem toho má každé sedadlo vlastnú ozvučovaciu zónu s reproduktormi v oblasti opierky hlavy. Na zadnej strane operadiel predných sedadiel sú integrované individuálne monitory.

Na spoločné používanie systému infotainmentu slúži veľkoformátová a priehľadná obrazovka OLED, ktorá sa zo stropu vertikálne sklopí do zóny medzi radmi sedadiel.

Túto obrazovku, zaberajúcu celú šírku kabíny („Cinema Screen“), môžu obidva-ja spolujazdci na zadných sedadlách spoločne využiť pre videokonferenciu ale-bo si na nej môžu pozrieť film. K dispozícii je aj funkcia delenej obrazovky (Split-Screen). Keď sa obrazovka nepoužíva, umožňuje vďaka svojmu priehľadnému vyhotoveniu nerušený pohľad dopredu – alebo, keď sa vyklopí dohora – výhľad na oblohu cez zasklenú strechu vozidla.

Rovnako ako už pri Audi grandsphere concept aj v interiéri Audi urbansphere concept splývajú priestor a architektúra, digitálne technológie a autentické materiály do jedného celku. Línie interiéru majú zvýraznenú horizontálnu orientáciu. Otvorená, široká kabína zvýrazňuje dojem jedinečnej priestorovej ponuky. Keď sa v režime automatizovanej jazdy skryjú prístroje, volant a pedále, pocit veľkého priestoru sa ďalej umocní.

Plochy sedákov a operadiel škrupinových sedadiel s integrovanými bezpečnostnými pásmi sú vizuálne od seba oddelené. Medzi zadnými sedadlami je umiestnená stredová konzola, ktorá je normálne zaaretovaná v nižšej polohe a dá sa vysunúť dohora. Obsahuje zásobník s vodou a poháre – aj to je dôkaz najvyššej úrovne komfortu Audi urbansphere concept.

Audi urbansphere concept kvalifikujú ako zónu wellnessu aj novátorské digitálne služby, ktoré vznikli aj vďaka impulzom z procesu Co-Creation s čínskymi zákazníkmi. Najlepším prípadom je rozpoznávanie stresu – tento samočinne sa učiaci program zisťuje na základe skenovania tváre a analýzy hlasu pocity členov posádky. A každej osobe ponúka individuálne možnosti na uvoľnenie, na-príklad pomocou meditačnej aplikácie, ktorú môžu využívať prostredníctvom osobnej obrazovky a ozvučovacej zóny vo svojej opierke hlavy.

Menej je viac – zobrazovanie a ovládanie

Redukcia je pri Audi urbansphere concept princípom tvorby. Pred aktiváciou funkcií v kabíne posádky nevidno nijaké skupiny kruhových prístrojov alebo čierne obrazovky na zobrazovanie.

Namiesto toho vidno jasne členené a upokojené zóny materiálov najvyššej kva-lity. Drevo a vlna, ako aj syntetické textílie sú použité ako obklady, poťahy sedadiel a koberce na podlahe. Všetky sú hapticky hodnotné a príjemné na dotyk.

Interiér horizontálne štruktúrujú jemné béžové a sivé tóny. Tmavá, redukovaná zelená farba škrupín sedadiel upokojuje oči. Smerom zhora nadol sú farebné zóny interiéru svetlejšie a spolu s prirodzeným svetlom vytvárajú homogénny, veľkorysý priestor.

Prekvapenie nastáva, keď sa vozidlo jednoduchým dotykom prebudí k životu. Objavia sa prístroje, no vo forme projekcií na drevené plochy pod predným oknom. Podľa režimu vozidla – manuálneho s volantom alebo automatizovaného úrovne Level 4 – sú buď oddelene segmentované pre vodiča a spolujazdca, alebo rozložené po celej vnútornej šírke.

Všetky informácie, potrebné počas jazdy, sa zobrazujú v ultra vysokom rozlíšení.

Na rýchle prepínanie obsahov – napríklad z hudby na navigáciu – je pod projekčnou plochou integrovaná senzorová lišta (Sensor Bar). Tá zobrazuje všetky funkcie a aplikácie, ktoré sú v automobile aktívne. Pri tom sa rozsvecujú ikony pre jednotlivé menu.

Osobitný, nanajvýš inovatívny ovládací prvok je umiestnený pri výreze dverí na vnútornom čalúnení: MMI touchless response. Keď členovia posádky sedia v vzpriamenej polohe, ďaleko vpredu od ich príslušných oblastí, môžu pomocou tohto prvku otočným prstencom a tlačidlami navoliť rozličné funkčné menu a preklikať sa cez jednotlivé úrovne. To predstavuje jednoduchý a intuitívny spôsob ovládania.

Ani keď si členovia posádky naopak naklonia operadlo sedadla ďaleko dozadu, nemusia sa vzdať komfortného ovládania. Vtedy sa uplatní kombinácia sledovania pohybu očí (Eye-Tracking) a ovládania gestami. Senzor nasmerovaný na oko pri ovládaní rozoznáva uhol pohľadu. Potom musí osoba na sedadle iba urobiť – bez toho, aby sa musela nakláňať dopredu -pohyby rukou v priestore podobné hmatu na fyzické ovládacie prvky a tým môže systém ovládať úplne bez dotyku.

Pre všetky ovládacie režimy – detekovanie pohľadu, ovládanie gestami, hlasové ovládanie a ovládanie dotykom platí, že Audi urbansphere concept sa prispôsobí príslušnému užívateľovi a naučí sa jeho preferencie, ako aj často používané funkcie. Na tomto základe dokáže nielen zmysluplne doplniť rudimentárne povely ale aj robiť užívateľovi individuálne návrhy.

Ovládacie plochy sú integrované aj do lakťových opierok na dverách. Vďaka tomu vozidlo každému členovi posádky vždy poskytuje k dispozícii neviditeľné dotykové plochy prostredníctvom vizuálnych upozornení na ich polohu. Takisto sú v lakťových opierkach dverí na obidvoch stranách uložené okuliare pre virtuálnu realitu, ktoré sa dajú využívať s určitými funkciami infotainmentu – napríklad pre systém holoride.

Princíp udržateľnosti

Mnohé materiály v interiéri Audi urbansphere concept ako napríklad drevené dyhy z hrabu obyčajného pochádzajú z udržateľného pestovania. Pri tomto druhu dreva sa dá využívať stromy rastúce v blízkom okolí a zužitkovať sa dá celý kmeň. Drevo následne spracúvajú výrobcovia bez použitia chemikálií.

Čalúnenie sedadiel je vyrobené z recyklovaného polyamidu – produkt Econyl. Tento materiál sa dá po použití v automobile opäť spracovať, bez akéhokoľvek zníženia kvality. Pre následnú recykláciu je dôležité aj konštrukčné opatrenie zabudovať materiály druhovo jednotne – lebo zmiešané materiály drasticky redukujú možnosti recyklácie.

V lakťových opierkach a v zadnej časti vozidla sa používa bambusová viskóza.  Bambus rastie rýchlejšie ako bežné drevo, viaže veľa CO2 a pri pestovaní nie sú potrebné ani herbicídy ani pesticídy.

Už prvé stretnutie s Audi urbansphere concept zanechá na pozorovateľovi hlboký dojem kvôli veľkosti a suverénnemu vzhľadu. Dĺžka 5,51 metra, výška 1,78 metra a šírka 2,01 metra sú bezpochyby dostatočne reprezentatívne aj v najvyššej automobilovej lige.

V prúdnicovej siluete telesa karosérie možno nájsť klasické tvary a prvky Audi, no tu sú spojené v novej syntéze. Reprezentatívna jednodielna maska Singleframe plynule prechádza do digitálnych „očí“ svetlometov po jej bokoch. Pri pohľade zboku vyniká dlhý, dynamický oblúk strechy a v spodnej časti karosérie masívne prahy, za ktorými sa skrýva modul batérie v podlahe karosérie. Bočný vzhľad dotvárajú veľké, 24-palcové kolesá. Tie citujú ikonu 90. rokov dvadsiateho storočia – štúdiu Audi Avus. Šesť dvojitých lúčov diskov kolies signalizuje ľahkú konštrukciu a stabilitu, dizajn pripomína funkčné kolesá   z automobilového športu a súčasne aj tradíciu dizajnu značky, nadväzujúcu na školu Bauhaus.

Naznačený klinový profil karosérie zvýrazňuje veľkoplošné, výrazne sklonené predné okno. Na prednej aj zadnej časti karosérie sú veľké digitálne svetelné plochy, ktoré dotvárajú vonkajší dizajn a súčasne slúžia ako komunikačné plochy.

Audi urbansphere concept sa nedá zaradiť do klasických kategórií vozidiel. No už na prvý pohľad sa dá identifikovať ako typické Audi. Nápadná je najmä príbuznosť s Audi grandsphere concept. Obidve štúdie majú spoločné monolitické teleso karosérie, rovnako ako mäkké, plasticky vymodelované blatníky. Dlhý rázvor 3,40 metra a krátke previsy karosérie signalizujú elektrický pohon vozidla. Elegancia, dynamika a organické tvary – tieto atribúty pri Audi urbansphere concept vystupujú do popredia napriek značnej výške rovnako ako pri nízkej limuzíne Audi grandsphere concept.

Viditeľná technológia – svetlo

Na prednej časti má štúdia inovatívnu interpretáciu typickej masky chladiča Audi Singleframe. Tá je vytvorená ako veľkoplošný osemuholník. Aj keď maska pri elektrickom pohone stratila svoju pôvodnú funkciu prívodu chladiaceho vzduchu, zostáva naďalej nezameniteľným vizuálnym znakom značky. Tvorí ju digitálna svetelná plocha za zľahka tónovanou, priesvitnou maskou, ktorá prekrýva veľkú časť predného čela. Trojrozmerná štruktúra svetla je usporiadaná v dynamicky zhustených plochách pixlov. Horný a spodný okraj masky Singleframe je vyrobený z hliníka, vertikálne spojenia sú vytvorené ako súčasť svetelnej plochy z LED.

Celá plocha masky sa pri tom stáva projekčnou plochou („Audi Light Canvas“)  a dá sa využiť na komunikáciu – ako dynamická inscenácia svetla s jasnou signálnou funkciou pre iných účastníkov cestnej premávky na zvýšenie bezpečnosti. Tlmené a diaľkové svetlá sa vytvárajú svetelnými segmentmi vo vonkajších častiach Singleframe, na zadnej časti je analogicky fungujúca plocha LED-Matrix.

Svetlomety po bokoch masky Singleframe sú úzke, ako prižmúrené oči. Tieto digitálne svetlomety – Audi Eyes – pri tom citujú logo značky so štyrmi kruhmi, lebo zväčšujú a izolujú výrez z dvoch kruhov do vzhľadu zrenice – čo vytvára novú, nezameniteľnú digitálnu svetelnú grafiku.

Pri tom sa svetelné plochy dajú – a tým aj výraz očí – prispôsobiť podľa situácie v premávke, okolia a dokonca aj podľa nálady posádky. Ako denné svetlá sa dá pohľad zobraziť sústredený alebo otvorený, dúhovka oka môže byť zúžená alebo rozšírená. Digitálne znázornené viečko funguje v prípade potreby ako dynamicky inscenované smerové svetlo. Vďaka optimálnej rozpoznateľnosti je neprehliadnuteľné, čo prispieva k zvýšeniu bezpečnosti.

Osobitný význam má v Číne príslušenstvo, ktoré si členovia posádky môžu pri opustení Audi urbansphere concept zobrať so sebou – svietiaci dáždnik Audi Light Umbrella. Je inšpirovaný tradičnými čínskymi dáždnikmi/slnečníkmi, pri-čom funguje ako ochranný prvok a multifunkčný svetelný zdroj. Vnútornú stranu dáždnika tvorí reflektujúci materiál, takže celá plocha pôsobí ako homogénne osvetľovacie teleso.

S týmto dáždnikom užívatelia nielen v tme lepšie vidia na cestu, po ktorej kráčajú, ale sú aj sami lepšie viditeľní pre iných. Pri prechádzaní cez cestu alebo v nebezpečných situáciách Light Umbrella s využitím umelej inteligencie a prepracovanej senzoriky aktivuje rytmické blikanie svetelného kužeľa.

A Light Umbrella svojho užívateľa dostáva do najlepšieho svetla aj v pravom význame slova: pomocou rovnomerného osvetlenia tváre v prípade potreby pomáha robiť perfektné selfies.

Pohon a nabíjanie 

Technickú bázu pre Audi urbansphere concept tvorí platforma PPE (Premium Platform Electric), ktorá je koncipovaná výlučne pre elektrický pohon s batériou a preto naplno využíva prednosti tejto technológie. Základným prv-kom PPE je modul batérie, uložený v podlahe karoséria medzi nápravami, ktorý má – rovnako ako pri Audi grandsphere concept – kapacitu približne 120 kilo-watthodín. Pretože Audi využíva prakticky celú podlahu karosérie medzi nápravami, môže byť batéria veľmi plochá.

Okrem toho absencia prevodovky a tunela pre kĺbový hriadeľ umožnila vytvoriť úplne plochú podlahu kabíny, ktorá zväčšuje priestor pre posádku elektrického automobilu.

Dva elektromotory spolu poskytujú systémový výkon 295 kilowattov (v pre-počte 401 koní) a systémový maximálny krútiaci moment 690 newtonmetrov. To sú pôsobivé hodnoty, ktoré sa v pomalej mestskej premávke nie vždy dajú využiť. Napriek tomu má Audi urbansphere concept pohon všetkých kolies quattro, ktorý je charakteristický pre najvýkonnejšie modely značky.

Štúdia má jeden elektromotor na prednej náprave a druhý na zadnej náprave, ktoré pomocou elektronickej regulácie vytvárajú adaptívny pohon všetkých kolies, orientovaný na optimálne využitie energie a dojazd. Kvôli zníženiu trenia a menšej spotrebe elektrickej energie pri dobiehaní sa dá pohon predných kolies deaktivovať vždy, keď to má význam.

Rýchle nabíjanie, dlhý dojazd

Srdcom pohonu je 800-voltová technika. Tá zabezpečuje, že batéria sa na rýchlonabíjacej stanici dá dobíjať výkonom až do 270 kilowattov vo veľmi krátkom čase. Doba nabíjania je porovnateľná so zastávkou na tankovanie pri automobile so spaľovacím motorom – stačí 10 minút na načerpanie elektrickej energie na dojazd vyše 300 kilometrov. Za menej ako 25 minút sa úroveň nabitia batérie dá zvýšiť z 5 na 80 percent. Dojazd podľa normy WLTP je do 750 kilometrov. To aj v mestskej premávke a pri jazdách na krátke trasy znamená, že neočakávaným zastávkam na nabíjanie sa spravidla dá vyhnúť.

Pneumatické pruženie pre maximálny komfort

Predné kolesá štúdie vedú 5-prvkové závesy, osobitne optimalizované pre elektrické vozidlá. Vzadu sú viacprvkové závesy, obidve nápravy majú ramená vyrobené z ľahkého hliníka. Vďaka riadeniu zadných kolies je vozidlo s dlhým rázvorom 3,40 metra v mestskej premávke veľmi obratné.

Audi urbansphere concept má – rovnako ako príbuzné Audi grandsphere concept – pruženie Audi adaptive air suspension. Tvorí ho jednokomorové pneumatické pruženie v kombinácii s poloaktívnymi adaptívnymi tlmičmi pruženia. Vďaka tomu vozidlo poskytuje svojej posádke vynikajúci komfort bez citeľných pohybov karosérie – a to nielen na mestských diaľniciach, ale aj na často zaplátanom asfalte úzkych mestských uličiek.

Zdroj: Audi

Prečítať celý text

Reklama