6.9 C
Bratislava
piatok, 2 decembra, 2022
Reklama

Audi A6 Avant e-tron concept

Odporúčame

Majster v nabíjaní

Audi A6 e-tron concept, druhé vydanie: v rámci výročnej tlačovej konferencie 2022 značka Audi predstavila ďalší model svojho budúceho radu vyššej strednej triedy A6 s elektrickým pohonom – ako kombi Avant. Pred necelým rokom, v apríli 2021, značka so štyrmi kruhmi predstavila na Shanghai Auto Show štúdiu Audi A6 Sportback e-tron s elektrickým pohonom. Štúdia A6 Avant e-tron, približujúca sa k sériovej verzii teraz ilustruje syntézu progresívnej techniky elektrického pohonu a klasickej dizajnovej domény Audi –  karosérie typu Avant.

Rovnako ako štúdia Audi A6 Sportback e-tron concept, predstavená v roku 2021, využíva aj A6 Avant e-tron concept výlučne elektrický pohon. Jeho základom je budúca platforma PPE, vyvíjaná pod vedením Audi. Súčasne štúdia predstavuje nový návrh dizajnu karosérie, ktorá má rovnaké rozmery ako A6 Sportback e-tron. Karoséria dlhá 4,96 metra, široká 1,96 metra a vysoká 1,44 metra má formát vyššej strednej triedy. Línie karosérie predstavujú dôslednú evolúciu súčasných výrazových prostriedkov dizajnu Audi. Charakteristické prvky ako uzavretá maska chladiča Singleframe a priebežný pás zadných svetiel signalizujú príbuznosť so sériovými modelmi radu Audi e-tron.

Štúdia Audi A6 Avant e-tron je rovnako ako A6 Sportback e-tron z minulého roka viac ako iba štylistickým cvičením dizajnérov. Proporcie a línie karosérie odkazujú na budúce sériové modely Audi a jasne naznačujú, ako dynamicky a súčasne elegantne budú vyzerať elektrické modely značky so štyrmi kruhmi pre najvyššie segmenty trhu.

„S Audi A6 Avant e-tron concept poskytujeme celkom konkrétny výhľad na budúce sériové modely na báze našej novej technickej platformy PPE“, povedal  Oliver Hoffmann, člen predstavenstva Audi pre technický vývoj. „Pri tom elektrifikujeme nielen 45-ročnú históriu úspechu modelu Avant, ale súčasne chceme demonštrovať aktuálny stav našej technológie. K nej patrí výkonná 800-voltová technika, nabíjací výkon 270 kW a dojazd podľa WLTP do 700 kilometrov.“

Označením A6 štúdia dokumentuje príslušnosť k vyššej strednej triede (Business Class) značky Audi. Od roku 1968 – spočiatku a do roku 1994 ešte pod označením Audi 100 – reprezentuje modelový rad Audi v jednom z celosvetovo najsilnejších segmentov. Od roku 1977 v tomto modelovom rade pribudli verzie Avant, predstavujúce revolučnú, vysoko emocionálnu novú interpretáciu karosérie typu kombi.

Karosériou typu Avant, ktorá kombinuje dynamické línie s vysokou mierou variability, sa podarilo Audi vytvoriť nový typ automobilu, často kopírovaný konkurenciou. Názov Avant je odvodený od slova Avantgarda a reklamný slogan Audi z roku 1995 sa stal okrídlenou vetou: „Pekné kombi sa volajú Avant“.

Technológia platformy PPE zabezpečuje, že dynamika, ktorú sľubuje dizajn karosérie, sa prejaví v praxi. Dopĺňa ju spôsobilosť na jazdy na dlhé trasy. To znamená, že podľa verzie pohonu bude Audi A6 e-tron v budúcnosti excelovať dojazdom do 700 kilometrov (podľa WLTP). A najvýkonnejšia verzia  dokáže vyšprintovať z 0 na 100 km/h za menej ako 4 sekundy. Hodnoty verzií Sportback a Avant sa tak líšia iba nepatrne.

Súčasne je Audi A6 Avant e-tron concept majstrom v nabíjaní. Vďaka 800-voltovému systému a maximálnemu nabíjaciemu výkonu do 270 kW sa na primerane výkonnej rýchlonabíjacej stanici dá za iba 10 minút natankovať elektrická energia na dojazd približne 300 kilometrov (podľa WLTP).  

Na prvý pohľad e-tron – dizajn

Svojimi rozmermi Audi A6 Avant e-tron concept jednoznačne patrí do vyššej strednej triedy – dĺžka 4,96 metra, šírka 1,96 metra a výška 1,44 metra zodpovedajú aktuálnym sériovým modelovým radom Audi A6/A7.  Športové proporcie a elegantné línie s typickou splývajúcou zadnou časťou karosérie modelov Avant už na prvý pohľad prezrádzajú, že štúdia vznikla v aerodynamickom tuneli.

Aerodynamika je dôležitým atribútom dlhej úspešnej histórie Audi vo vyššej strednej triede. Legendárny je koeficient aerodynamického odporu modelu Audi 100/C3 – vo svojej dobe majstra sveta v aerodynamike všetkých tried. S hodnotou 0,30 už v roku 1982 deklasoval svojich konkurentov – a to na mnoho rokov.

Teraz elektricky poháňané štúdie Audi A6 e-tron concept píšu novú kapitolu tohto príbehu úspechu a opäť raz dokazujú, že značka dokáže tvar a funkčnosť spojiť v perfektnej syntéze. Verzia Sportback má koeficient aerodynamického odporu iba 0,22, čo je vynikajúca hodnota pre elektrické vozidlo v segmente C. Verzia Avant s dlhšou líniou strechy má iba o 0,02 jednotiek horšiu hodnotu. Malý aerodynamický odpor znamená menšiu spotrebu elektrickej energie a tým dlhší dojazd.

Súčasne doladenie karosérie v aerodynamickom tuneli prispelo k organickému dizajnu s vysokou úrovňou elegancie a harmónie detailov.

Veľké 22-palcové kolesá a krátke previsy karosérie, nízka kabína posádky a dynamický oblúk strechy definujú výrazne športové proporcie. Absencia ostrých hrán v telese karosérie vytvára mäkké prechody medzi konvexne a konkávne modelovanými plochami. Najmä pri pohľade zboku pôsobí Audi A6 e-tron concept monoliticky, ako z jedného kusa.

Typické pre Audi Avant je mäkko sa dozadu zvažujúci oblúk strechy so šikmými zadnými stĺpikmi karosérie. Markantné vytiahnuté blatníky, vizuálne signalizujúce pohon všetkých kolies quattro, účinne zvýrazňujú šírku karosérie a pritom sú organicky integrované do bočných plôch.

Výrezy blatníkov sú prepojené osobitne modelovanou oblasťou nad prahmi karosérie s čiernym obkladom, zvýrazňujúcou tú časť karosérie, v ktorej je umiestnená batéria. Tento štylistický prvok je medzičasom už typický pre modely Audi s elektrickým pohonom. Takisto pre Audi sú typické subtílne kamery v koreňoch predných stĺpikov karosérie, nahrádzajúce vonkajšie spätné zrkadlá (tzv. virtuálne spätné zrkadlá).

Pri pohľade spredu sa Audi A6 e-tron concept na prvý pohľad prezentuje ako elektricky poháňaný automobil značky so štyrmi kruhmi. Typickým prvkom je veľkoplošne uzavretá jednodielna maska chladiča Singleframe, pod ktorou sú v spodnej časti a na bokoch otvory na vstup chladiaceho vzduchu pre pohon, akumulátorovú batériu a brzdy. Úzke podlhovasté svetlomety lichobežníkového tvaru sú pretiahnuté ďaleko do bokov a zvýrazňujú horizontálne orientovanú architektúru telesa karosérie.

Vplyv aerodynamického tunela je neprehliadnuteľný aj na zadnej časti karosérie. Horné zakončenie je vytvorené ako aerodynamicky funkčná odtrhová hrana. Farebne odlíšený zadný spojler vizuálne zvýrazňuje pretiahnutú, horizontálne orientovanú siluetu Audi A6 Avant e-tron concept. Aerodynamiku optimalizuje vzduch prúdiaci cez štrbinu spojlera.

V spodnej časti zadného nárazníka sú integrované dva veľkoformátové výduchy zadného difúzora. Tento farebne odlíšený prvok kanalizuje vzduch prúdiaci pod vozidlom bez vírenia, čím prispieva k zníženiu aerodynamického odporu a zvýšeniu prítlaku zadnej nápravy.

Športovú siluetu štúdie zvýrazňuje teplý sivý odtieň laku karosérie „Neptune Valley“. V tieni tento lak pôsobí elegantne nenápadne, no na slnku dosiahne svoj plný účinok a vďaka efektovým pigmentom zahalí štúdiu do jemne sa lesknúceho zlatého závoja.

Žiarivá z každej perspektívy – osvetľovacia technika 

Úzke predné svetlomety a priebežné zadné skupinové svetlá sú plynulo zakomponované do línií karosérie. Digitálne svetlomety Matrix LED a digitálna technika OLED umožňujú dosiahnuť vysoký jas a funkčnosť osvetlenia aj na minimálnej ploche – a súčasne umožňujú vytvárať personalizovateľné svetelné grafiky. Tím svetelných dizajnérov a vývojových inžinierov Audi opäť odviedol perfektnú prácu, pretože osvetlenie štúdie kombinuje množstvo nových funkcií a možností individualizácie.

Na bokoch karosérie sú na každej strane integrované tri LED projektory s vysokým rozlíšením, ktoré pri otvorení dverí premenia cestu vedľa vozidla na svetelnú scénu. Malé, rozšírené dynamické svetelné inscenácie privítajú posádku vozidla nápismi v rodnom jazyku.

Pre Audi je zvlášť dôležitá kombinácia bezpečnostných funkcií a estetického dizajnu. Preto miniatúrne projektory s vysokým rozlíšením vytvárajú aj výstražné symboly na zemi – napríklad ako upozornenie pre približujúceho sa cyklistu, že dôjde k otvoreniu dverí. 

Ďalšie štyri LED projektory s vysokým rozlíšením – nenápadne integrované do rohov vozidla – vytvárajú projekciu smerových svetiel. Dizajn týchto projekcií sa dá meniť aby bolo možné vyhovieť požiadavkám jednotlivých trhov a schvaľovacích predpisov. 

Doslova kvalitu filmovej projekcie dosahujú digitálne svetlomety Matrix LED. Napríklad ak Audi A6 Avant e-tron concept stojí počas prestávky na nabíjanie pred stenou, môže si posádka krátiť čas video hrou, premietanou na túto stenu. Namiesto na malej obrazovke v kokpite sa virtuálna krajina príslušnej hry premieta veľkoplošne na stenu – a to všetko iba digitálnymi svetlometmi Matrix LED.  

Na zadnej časti má štúdia priebežný pás skupinových svetiel, vytvorených z novej generácie digitálnych prvkov z organických svietiacich diód OLED. Umožňujú takmer nekonečný počet individualizovateľných variácií digitálnych svetelných grafík a dynamických inscenácií svetla, prispôsobených osobnému vkusu majiteľa.

Nová je trojrozmerná architektúra digitálnych OLED prvkov v zadných svetlách, ktorou sa dá dotvoriť integrácia nočného dizajnu do celkového vzhľadu, prispôsobená tvaru karosérie. Tak je možné dynamickú inscenáciu svetla zažiť nielen dvojrozmerne plošne ako doteraz, ale aj s pôsobivým priestorovým efektom.

A samozrejme, aj zadné svetlá spĺňajú – rovnako ako svetlomety – požiadavky vývojových inžinierov na klasické funkcie osvetlenia vozidla – „vidieť a byť videný“. Vpredu je to intenzívne a rovnomerné osvetlenie cesty s inteligentnou adaptáciou na situácie v premávke, poveternostné podmienky, okolie, ako aj s komunikáciou s ostatnými účastníkmi premávky. Digitálne OLED zadné svetlá svojim vysokým svetelným výkonom, homogénnym svetlom a vysokým kontrastom môžu ďalej výrazne prispieť k zvýšeniu úrovne bezpečnosti premávky budúcnosti.

Okrem toho projekcie okolo vozidla po prvý raz umožňujú rozšírenie komunikačnej oblasti nad rámec vozidla. Pomocou inteligentného digitálneho prepojenia vo vozidle Audi A6 e-tron concept dáva optickými signálmi informácie iným účastníkom cestnej premávky.

PPE – pre vysokú aj nízku podlahu

Platforma PPE je koncipovaná výlučne pre elektrický pohon s batériou a preto môže naplno využiť všetky prednosti tejto technológie. 

Ústredným prvkom budúcej flotily modelov na báze PPE je modul batérie, uložený v podlahe skeletu karosérie medzi nápravami. V prípade štúdie A6 Avant e-tron má kapacitu približne 100 kWh. Využitie celej podlahy vozidla s veľkým rázvorom umožňuje relatívne plochý tvar akumulátorovej batérie. Preto sa dá aplikovať nielen pri typoch karosérie s vysokou podlahou ako SUV, ale – bez zásahov do základnej architektúry – aj pri klasických typoch karosérie s nízkou podlahou a dynamickým nízkym tvarom karosérie ako Audi A6 Avant*.

Veľkosť (kapacita) akumulátorovej batérie a rázvor kolies sú pri vozidlách na báze PPE široko variabilné – čo umožňuje využitie platformy v rozličných segmentoch. Záväzný je iba pomer dlhého rázvoru a krátkych previsov karosérie, ktoré spolu s veľkými kolesami vytvárajú perfektné proporcie pre východiskový dizajn. Posádky budúcich modelov na báze PPE budú profitovať najmä z dlhého rázvoru – veľká vnútorná dĺžka kabíny z nej vyplývajúci veľkorysý priestor na nohy v obidvoch radoch sedadiel patria k hlavným prednostiam, bez ohľadu na segment. Priestorovú ponuku zlepšuje aj plochá podlaha bez stredového tunela.

No ani bez stredového tunela sa majitelia elektrických modelov Audi nemusia vzdať pohonu všetkých kolies quattro, typického pre značku. Sériové modely na báze PPE budú môcť byť na želanie vybavené elektrickým pohonom quattro. Tvoria ho dva elektromotory – jeden na prednej a druhý na zadnej náprave, ktoré pomocou elektronickej koordinácie poskytujú perfektnú rovnováhu medzi jazdnou dynamikou a ekonómiou. Základnú verziu, ktorá bude optimalizovaná pre minimálnu spotrebu energie a maximálny dojazd, bude poháňať jeden elektromotor na zadnej náprave.

Dva elektromotory štúdie Audi A6 Avant e-tron spolu poskytujú maximálny systémový výkon 350 kW (v prepočte 476 k) a maximálny systémový krútiaci moment 800 Nm.

Predné kolesá Audi A6 e-tron concept sú zavesené na päťprvkových závesoch, optimalizovaných špeciálne pre vozidlá s elektrickým pohonom. Vzadu je klasická viacprvková náprava. Odpruženie zabezpečuje pneumatické pruženie  Audi air suspension s adaptívnymi tlmičmi pruženia.

A6 Avant e-tron – majster v nabíjaní

Srdcom techniky pohonu Audi A6 Avant e-tron concept a všetkých budúcich modelov na báze PPE je 800-voltová technika batérie. Rovnako ako pri Audi e-tron GT quattro* umožňuje neobyčajne rýchle nabíjanie batérie jednosmerným prúdom výkonom až do 270 kW. S PPE bude táto revolučná technika po prvý raz k dispozícii aj v strednej a vyššej strednej triede.

Vďaka PPE je Audi A6 Avant e-tron concept majstrom v nabíjaní. Technológia PPE umožňuje doby nabíjania, ktoré sa približujú k bežným prestávkam na tankovanie pri automobiloch so spaľovacím motorom. Stačí iba 10 minút na dobitie elektrickej energie na vyše 300 kilometrov jazdy. A za menej ako 25 minút sa dá 100 kWh batéria Audi A6 Avant e-tron concept dobiť z 5 na 80 percent.

Spolu s dojazdom až do 700 kilometrov – podľa verzie pohonu a výkonu – sú modely radu Audi A6 e-tron bez kompromisov vhodné na jazdy na dlhé trasy. Dojazdom a rýchlosťou nabíjania držia krok s rovnako výkonnými automobilmi  so spaľovacím motorom, čím sa kvalifikujú ako perfektné univerzálne vozidlá, vhodné rovnako na každodenné jazdenie v meste, ako aj na cestovanie na dlhé vzdialenosti.

V oblasti dynamických vlastností Audi A6 Avant e-tron concept dokonca prekonáva konkurentov so spaľovacími motormi. Pretože maximálny krútiaci moment elektromotora je k dispozícii prakticky okamžite po rozjazde, aj ekonomické základné verzie budú zrýchľovať z 0 na 100 km/h za menej ako 7 sekúnd. Pri športových špičkových verziách s pohonom všetkých kolies bude tento šprint trvať menej ako 4 sekundy.

PPE – všestranná a variabilná elektrická platforma

V roku 2018 debutoval prvý sériový model Audi s elektrickým pohonom – Audi e-tron*. Odvtedy značka dôsledne a s vysokým tempom pracovala na celoplošnom zavedení elektromobility v celom svojom produktovom portfóliu. Po SUV Audi e-tron* a e-tron Sportback* vo februári 2021 prišlo na štart športové kupé e-tron GT quattro*, skonštruované na báze novej technickej platformy, vyvinutej v spolupráci s Porsche AG. A iba o dva mesiace neskôr debutovali kompaktné SUV Audi Q4 e-tron* a Q4 Sportback e-tron* využívajúce modulárnu stavebnicu elektromobility MEB koncernu Volkswagen.

Štúdie Audi A6 Sportback e-tron a A6 Avant e-tron sú prvými reprezentantmi novej rodiny elektrických automobilov – najprv v segmente C (vyššia stredná trieda) a neskôr aj v segmentoch B (stredná trieda) a D (luxusná trieda), ktoré budú využívať ďalšiu inovatívnu technickú platformu – PPE (Premium Platform Electric). Táto sústava technických modulov bola vyvinutá pod vedením Audi spoločne s Porsche AG. Prvé sériové modely Audi na báze PPE budú predstavené v roku 2023.

Platforma PPE je po prvý raz koncipovaná tak, aby pokrývala doteraz nedosiahnutú šírku automobilov z masových segmentov. Ich škála siaha od SUV a CUV s vysokou podlahou až po automobily s plochou podlahou, ktoré patria medzi ťažiskové v doterajšej ponuke Audi – ako napríklad aj modelový rad Audi A6. V pláne je aj rozšírenie ponuky PPE do strednej triedy (segment B), ktorá je po mnohé desaťročia objemovo najsilnejšou súčasťou trhu pre značku Audi. A aj pre automobily najvyššej, luxusnej triedy (segment D) poskytuje PPE vynikajúce technické predpoklady.

S platformou PPE sa stane elektromobilita atraktívnou aj pre tých zákazníkov, ktorí preferujú vozidlá mimo segmentu SUV – napríklad pre značku Audi typické kombi Avant.

Tým sa dá ponuka elektrických automobilov v portfóliu značky zvlášť účinne rozšíriť cez objemovo silné segmenty B a C. S efektmi stupňovitej rozšíriteľnosti sa dajú do široko členeného modelového programu priniesť technológie z najvyšších tried, ktoré sú unikátne v ponuke modelov premium.

Zdroj: Audi

Reklama