6.9 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
Reklama

2013 Mitsubishi Outlander PHEV

Odporúčame

Vďaka dlhoročnej tradícii priekopníckych technológií a prítomnosti na viac ako 160 svetových trhoch je spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) dobre pripravená na to, aby vykonala reštrukturalizáciu, ktorá ovplyvní globálny automobilový priemysel, či už z hľadiska geografického alebo ekologického.

Na základe konkrétnych požiadaviek novo vznikajúcich trhov (cenovo dostupné, robustné, ale moderné vozidlá) a obnovenie záujmu vo vyspelých trhoch (menšie / ľahšie / úspornejšie automobily) sa MMC pragmaticky snaží uspokojiť tieto nové potreby, ako uvádza obchodný plán „Jump 2013“, ktorý obsahuje jasné ciele (20% elektromobilov a plug-in hybridných vozidiel do roku 2020).

Výskum a vývoj v MMC pokrýva široké spektrum oblastí a zaoberá sa mnohými alternatívnymi riešeniami, ako napríklad:

  • Globálne platformy:
    • Global Small pre B-segment (Space Star)
    • Projekt Global * pre C / D-segment (ASX **, Outlander 3. generácie)
  • Zmenšovanie:
    • Prenesenie koncepcie crossoveru Outlander o jeden stupienok nižšie do modelu ASX ** v C-segmente
    • Návrat ku koreňom B-segmentu so šikovným 3 710 mm dlhým modelom Space Star
  • Zníženie hmotnosti:
    • Významné úspechy v mnohých smeroch pre tichšie, bezpečnejšie a lepšie vybavený Outlander 3. generácie (ľahší cca o 100 kg v porovnaní s predchádzajúcou generáciou) alebo Space Star (ľahší cca o 120 kg v porovnaní s modelom Colt)
  • Spotreba paliva / Nižšie emisie CO2:
    • Systém „Auto Stop & Go“ k dispozícii pre väčší počet modelov a pohonných jednotiek
    • Pokračujúce vylaďovanie vlastných vysoko hospodárnych čistých vznetových motorov 4N13/4N14
    • Ďalší vývoj architektúry zážihového motora (nové motory MIVEC k dispozícii pre Outlander 3. generácie, Space Star …)
  • Alternatívny pohon:
    • Rozšírenie sortimentu elektromobilov značky Mitsubishi
    • Zavedenie vlastnej plug-in hybridnej technológie Mitsubishi založenej na elektromobile (Outlander 3. generácie)

TRADÍCIA

Berúc toto všetko do úvahy, spoločnosť Mitsubishi Motors skúma nové hranice, ktoré by umožnili elektromobilom vydať sa mimo mesto, a opiera sa pritom o viac ako 40 rokov skúseností s vývojom elektromobilov, ktorého počiatky sa datujú až do roku 1966.

Tento ďalekosiahly výhľad zahŕňa strednodobý a dlhodobý výskum a vývoj architektúry elektrických vozidiel, pohonných jednotiek, akumulátorov aj systémov.

Po predstavení modelu i-MiEV v roku 2009 je ďalším dôkazom technickej zdatnosti MMC na elektromobile založená plug-in hybridná verzia Outlandera 3. generácie: Outlander PHEV – kombinuje vlastnosti, ktorými sa spoločnosť MMC preslávila:

  • Technológia SUV – Pajero
  • Technológia 4WD – Lancer Evolution
  • Technológia elektromobilu – i-MiEV
©Mitsubishi
©Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV bol predstavený v septembri minulého roka na parížskom autosalóne a v Japonsku sa predáva od januára tohto roku. V Európe bude k dispozícii počnúc letom 2013:

  • Je to prvé tradičné vozidlo od veľkého výrobcu, u ktorého sa predpokladalo od začiatku, že bude vybavené bežným spaľovacím motorom alebo plug-in hybridným pohonom.
  • Má podobný priestor v interiéri a batožinovom priestore ako Outlander 3. generácie (463 l – zmenšený iba o 14 l v päťmiestnej konfigurácii).
  • Architektúra vychádzajúca z elektromobilu:
    • Vpredu: benzínový motor 2,0 l (87 kW)
    • elektromotor 60 kW + menič napätia – 137 Nm
    • generátor 70 kW
  • Uprostred, pod podlahou: líthium-iónový akumulátorový modul 12 kWh, 80 článkov
  • Vzadu: elektromotor 60 kW + menič napätia – 195 Nm
  • Žiadna prevodovka (ako pri elektromobiloch).
  • Predné kolesá sú poháňané spaľovacím motorom cez prevodové súkolesie (paralelný hybridný režim).
  • Permanentný elektrický pohon 4 kolies („4WD s dvojicou elektromotorov“), keď každý elektromotor nezávisle poháňa svoju vlastnú nápravu pre optimálne rozdelenie krútiaceho momentu na prednú / zadnú nápravu.
  • Z modelu Lancer Evolution odvodený systém S-AWC („Super ovládanie všetkých kolies“) pre plynulú, hladkú jazdu a zvýšenú aktívnu bezpečnosť.
  • Nízke ťažisko a vynikajúce rozdelenie hmotnosti medzi predok a zadok (55% – 45%).
  • Prípustná hmotnosť prívesu cca 1500 kg
  • Automatický výber jazdných režimov, všetky sú vyberané podľa aktuálnych jazdných podmienok, tj nie sekvenčne:
    • Čisto elektrický
    • Sériový hybridný
    • Paralelný hybridný
  • Viac možností dobíjania:
    • Klasické dobíjanie (4 hodiny pre plné nabitie – 240V, 15A)
    • Rýchle dobíjanie (30 minút pre dobitie na 80% kapacity – štandard CHAdeMO)
    • Pri jazde v režimoch sériový hybridný a paralelný hybridný.
    • Prostredníctvom rekuperačného brzdenia.
    • „Režim dobíjania akumulátora“ – autonómne dobíjanie benzínovým motorom, keď nie je k dispozícii iný zdroj energie (v teréne atď).
  • Navyše je Outlander PHEV vybavený aj nasledujúcimi funkciami:
    • „Úsporný režim akumulátora“ – spínač na stredovej konzole
    • „Režim B“ (ovládanie páčkami) pre zvýšenie rekuperačného brzdenia.
    • Sledovanie dobíjania cez WiFi pomocou inteligentného telefónu.
  • Minimálny dopad na životné prostredie:
    • emisie CO2 44 g/km (1)
    • spotreba 1,9 l/100 km (1)
  • Maximálna využiteľnosť:
    • Dojazd 52 km / rýchlosť viac ako 120 km / h (kde to povoľuje zákon) v režime čistého elektromobilu.
    • Celkový dojazd 897 km (podľa japonského režimu JC08).

(1) merané podľa režimu EÚ – údaje podliehajú konečnej homologácii.

Technický kúsok

Nový Outlander PHEV nie je ani adaptáciou existujúceho vozidla poháňaného motorom so spaľovacím motorom, ani špeciálnou výkladnou skriňou plug-in hybridnej technológie pohonu, ale skôr ďalším variantom modelu Mitsubishi Outlander 3. generácie – vedľa benzínovej alebo dieselové verzie – a ako taký bol vyvíjaný už od začiatku celého programu … …. a je to technický kúsok, vďaka ktorému je Outlander 3. generácie prvým tradičným vozidlom od veľkého výrobcu, u ktorého sa predpokladalo už od začiatku, že bude vybavené buď klasickým spaľovacím motorom alebo plug-in hybridnou pohonnou jednotkou.

Nad rámec elektromobilu

Potom, čo spoločnosť MMC zhmotnila viac ako 40 rokov vlastných skúseností s elektromobilom do modelu i-MiEV v roku 2009 (po ňom nasledoval «K-car», elektrický ľahký úžitkový automobil pre japonský domáci trh), sa rozhodla zamerať na väčšie elektrické vozidlá, vhodná pre jazdu na dlhú vzdialenosť s plným počtom pasažierov aj s batožinou.

Ako ciele obchodného plánu MMC nazvaného «Jump 2013» – s rozsiahlym radom elektromobilov a plug-in hybridov, ktoré majú byť predstavené do roku 2015 – bolo úlohou týchto ambicióznejších automobilov prekonať obmedzenia dnešných akumulátorov – teda obmedzený dojazd a priblížiť elektromobily širokému spektru zákazníkov. Preto prišla hybridná plug-in technológia MMC – založená na elektromobile a pohone 4 kolies.

Nový Outlander PHEV sa odlišuje od ostatných:

  • Ako prvý plug-in hybrid od Mitsubishi Motors predstavuje vozidlo vychádzajúce z elektromobilu, ktoré sa spolieha na rozsiahle skúsenosti MMC s vývojom elektrického pohonu, doplneného podľa potreby zážihovým motorom.
  • Berie si tiež to najlepšie zo skúseností značky Mitsubishi s pohonom všetkých kolies a stáva sa prvým elektrickým osobným vozidlom s permanentným pohonom všetkých kolies sériovo vyrábaným veľkým výrobcom.
  • V neposlednom rade, pretože bol vyvinutý v rámci modelového radu Outlandera 3. generácie, netrpí žiadnym z nedostatkov jednoduchých adaptácií, najmä prekážajúcimi pridanými súčasťami elektrického pohonu.

VÄČŠIA MOŽNOSŤ VOĽBY

Súčasné hybridné automobily sa zvyčajne delia do nasledujúcich kategórií:

  • Sériové hybridy s pohonom dvoch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vpredu)
  • Sériové hybridy s pohonom štyroch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vzadu)
  • Sériovo / paralelný hybridy s pohonom dvoch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vpredu)
  • Sériovo / paralelný hybridy s pohonom štyroch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vpredu + elektromotor vzadu)
  • Sériovo / paralelný plug-in hybridy s pohonom dvoch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vpredu + možnosť dobíjania)
  • Sériovo / paralelný plug-in hybridy s pohonom štyroch kolies (spaľovací motor vpredu + elektromotor vzadu + možnosť dobíjania)

Mitsubishi Motors svojim modelom Outlander PHEV teraz pridáva k týmto kategóriám ešte Sériovo / paralelný plug-in hybrid s párom elektromotorov (tj: spaľovací motor vpredu + elektromotor vpredu + elektromotor vzadu + možnosť dobíjania).

ARCHITEKTÚRA VYCHÁDZAJÚCA Z ELEKTROMOBILU

Outlander PHEV preberá niektoré prvky z modelu i-MiEV a pýši sa nekompromisnou architektúrou špecifickou pre elektromobil.

V tomto zmysle vymieňa tradičný formát motor + prevodovka + pohon nápravy za «čistejšie» usporiadanie (spredu dozadu):

  • Predné spaľovací motor: benzínový s objemom 2,0 l (87 kW), nachádzajúci sa na pravej strane rovnakého motorového priestoru ako pri modeli Outlander 3. generácie s bežným spaľovacím motorom.
  • Predný elektromotor (60 kW) + menič napätia (70 kW) + generátor: nachádzajú sa na ľavej strane motorového priestoru v podobnom usporiadaní ako klasický motor a prevodovka s rozvodovkou.
  • Modul trakčného akumulátora: uložený (bezpečne) pod podlahou medzi nápravami, aby nezasahoval do priestoru interiéru.
  • Zadné elektromotor (60 kW) + menič napätia: nachádzajú sa pod podlahou, aby nenarušovali batožinový priestor.

Toto novátorské usporiadanie nemá ani konvenčné prevodovku ani hnací hriadeľ, systém je riadený elektronicky, pričom benzínový motor poháňa predné kolesá (v paralelnom hybridnom režime) prostredníctvom prevodového súkolesia.

Navyše, primárne hnacia sila pri modeli Outlander PHEV pochádza z predného a zadného elektromotora ako pri 100% elektromobile s trvalým pohonom 4 kolies:

  • Systém PHEV firmy Mitsubishi Motors využíva novo vyvinutý systém pohonu všetkých kolies s párom elektromotorov, ktorý je vhodný pre systém Mitsubishi S-AWC („Super ovládanie všetkých kolies“). S-AWC vychádza z technológie pohonu všetkých kolies vyvinuté a odskúšané na modeli Lancer Evolution a integruje ovládanie systémov 4WD, ASC a ABS. A tu pracuje v tandeme so systémom PHEV.
  • Dva elektromotory poháňajú prednú a zadnú nápravu nezávisle. Vzhľadom k tomu, že v podstate nemajú meškanie a sú skvele regulovateľné, zabezpečujú oveľa jemnejšie ovládanie systému pohonu 4 kolies. Systém pohonu všetkých kolies s párom motorov nepotrebuje hnací hriadeľ, hydraulický systém a spojku, ktorá slúži k prepojeniu prednej a zadnej nápravy v konvenčných systémoch pohonu všetkých kolies.
  • Popri aktívnej bezpečnosti, ktorá je zrejmá u takto prepracovaného hnacieho ústrojenstva 4WD, systém Mitsubishi PHEV poskytuje okamžitý krútiaci moment, ktorý je vlastný elektrickým motorom – a akceleráciu porovnateľnú s akceleráciou vidlicového šesťvalca s objemom 3,0 l – zatiaľ čo pár elektromotorov zaručí plynulý pohyb vpred aj v náročných zimných podmienkach.

Pokiaľ ide o dobíjanie, Outlander PHEV môže byť zapojený do akejkoľvek elektrickej zásuvky rovnakým spôsobom ako model i-MiEV, pričom doba nabíjania je 4 hodiny pre plné nabitie (240 V – 15 A) alebo 30 minút pri použití rýchlonabíjačky (štandard CHAdeMO). Vďaka tomu sa dojazd v režime čistého elektromobilu rozšíril natoľko, aby vozidlo mohli používať aj tí, čo denne dochádzajú. Navyše:

  • Vodič tiež môže prepnúť do „Režimu dobíjanie akumulátora“ – dobíjanie z benzínového motora, keď nie je k dispozícii žiadny iný zdroj energie (v teréne atď …)
  • Keď vodič zabrzdí, predné aj zadné elektromotor fungujú ako generátory, premieňajú kinetickú energiu a používajú ju na dobíjanie trakčného akumulátora.
  • A v neposlednom rade, tak ako pri modeli i-MiEV aj tu elektronika hrá zásadnú úlohu pri zavádzaní PHEV do praxe, v tomto prípade je to ďalší vývoj vychvaľovaného operačného systému spoločnosti MMC – mozgu celého systému.

Operačný systém zhromažďuje údaje a informácie zo všetkých hlavných súčastí elektrického pohonu a na ich základe zabezpečuje integrované riadenie výkonnosti vozidla. Tento pokročilý systém riadenia neustále monitoruje stav nabitia akumulátora a množstvo energie získanej z rekuperačných bŕzd a pritom reguluje výkon tak, aby bola zaručená plynulá a rýchla akcelerácia z úplného zastavenia. Výsledkom je, že systém optimalizuje a minimalizuje spotrebu elektrickej energie, aby mohol poskytovať čo najlepší skutočný jazdný výkon.

Outlander PHEV používa ešte pokročilejšie systém vychádzajúci z integrovaného systému riadenia pre vozidlá radu MiEV, vrátane funkcií pre plug-in systém. Ovláda nielen akumulátor a elektromotory, ale aj spaľovací motor a generátor. Operačný systém automaticky vyberá jeden z troch jazdných režimov (čisto elektrický, sériový hybridný a paralelný hybridný) podľa úrovne nabitia akumulátora a podľa jazdných podmienok, čím vylepšuje jazdný výkon i spotrebu paliva.

©Mitsubishi
©Mitsubishi

DLHÉ TRASY

Teda, unikátna kombinácia hnacieho ústrojenstva modelu Outlander PHEV, ktorá zahŕňa predný elektromotor + zadný elektromotor + predný benzínový motor + generátor, ponúka výber jedného z troch jazdných režimov, ktoré sú vyberané striedavo podľa konkrétnych jazdných podmienok:

  • Čistý elektromobil (elektromobil s pohonom všetkých kolies a dvoma elektromotormi):
    • Vozidlo poháňajú dva elektromotory, energiu dodáva modul trakčného akumulátora.
    • S maximálnou rýchlosťou presahujúcou 120 km / h (kde to povoľuje zákon) a dojazdom viac než 52 km môže Outlander PHEV splniť každodenné rodinné povinnosti s najmenším možným dopadom na životné prostredie (menej ako 44 g / km – podľa štandardu EÚ).
  • Sériový hybridný (elektromobil s pohonom všetkých kolies a párovými elektromotormi, ktoré podporuje generátor):
    • Za hranicou rýchlosti 120 km / h, alebo keď je potrebné viac výkonu (náhla akcelerácia), či pri určitej úrovni nabitia (30%), je automaticky zvolený sériový hybridný režim.
    • Benzínový motor potom naskočí, aby napájal generátor a znovu dobil trakčný akumulátor, avšak s možnosťou návratu do režimu čistého elektromobilu, pretože systém je nastavený tak, aby sa vracal k plne elektrickej prevádzke čo možno najčastejšie.
  • Paralelný hybridný (benzínový motor podporovaný pohonom všetkých kolies s párovými elektromotormi):
    • V tomto režime Outlander PHEV plne využíva všetkých svojich zdrojov pre otvorenú cestu:
      • Benzínový motor * poháňa predné kolesá cez spojku,
      • Pár elektromotorov ho plynule podporuje vpredu aj vzadu
      • Generátor distribuuje dodatočný krútiaci moment, ktorý vzniká, aby posilnil účinnosť spaľovacieho motora a ušetril elektrinu z trakčného akumulátora
      • Tak ako v prípade sériového hybridného režimu, systém sa automaticky vráti buď do sériového hybridného režimu, alebo dokonca do režimu čistého elektromobilu, keď paralelný hybridný režim už nie je potrebný.

Plynulý

Outlander PHEV zdieľa rovnakú karosériu vyladenú v aerodynamickom tuneli i rovnaké úsilie, ktoré výskum a vývoj MMC venoval zníženiu celkového úrovne hluku, vibrácií či nepokojné jazdy, tak ako jeho bratranec Mitsubishi Outlander 3. generácie poháňaný spaľovacím motorom. Navyše k tomu pridáva tichosť elektromobilu v čisto elektrickom režime.

Ďalej je v ňom k dispozícii sériový hybridný režim a paralelný hybridný režim s jemným riadením hnacej jednotky, ktorého cieľom je minimalizovať používanie benzínového motora alebo, ak je jeho použitie nutné, prísne regulovať jeho otáčky.

Zážitok z pokojnej jazdy je vo vozidle Outlander PHEV ešte ďalej zosilnený vrodenou plynulosťou jeho elektronicky riadenej akcelerácie, bez existencie akéhokoľvek rázu pri radení.

A čo nájde ocenenie hlavne pri jazdách na dlhšie vzdialenosti (dojazd viac ako 880 km …), Outlander PHEV rozširuje dynamické kvality rodiny Mitsubishi Outlander 3. generácie nízkym (nižším) ťažiskom a dokonca ešte stabilnejšou a pohodlnejšou jazdou – umiestnenie trakčného akumulátora pod podlahou v rámci rázvoru tu zohráva dôležitú úlohu – a tiež vynikajúcim rozložením hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu 55% – 45%.

Rodinný duch

Ako najviac povýšený člen rodiny Outlandera 3. generácie však Outlander PHEV zostáva Outlanderom, zámerne iba s niekoľkými vizuálnymi zmenami, či už v exteriéri (nová farba «technická strieborná», špecifická predná mriežka, zadné svetlá s LED diódami, 18-palcové zliatinové disky kolies, nárazníky vo farbe karosérie) alebo v interiéri ( panel s unikátnymi akcentmi, vysoko kontrastné ukazovatele s meračom výkonu, hlavica radiacej páky pripomínajúce joystick atď …).

Zdroj: Mitsubishi

Fotogaléria

 

Reklama
Predchádzajúci článok
Ďalší článok