6.9 C
Bratislava
štvrtok, 18 apríla, 2024
Reklama

Vizionárska koncepcia, inšpiratívny dizajn, nová dimenzia prémiovej kvality a udržateľnosť ako kľúčový určujúci prvok.

Odporúčame

BMW Group uvádza na trh BMW i8, druhý model novej značky BMW i, ktorý je zároveň prvým vozidlom koncernu s pohonom typu plug-in hybrid. Neprehliadnuteľne na budúcnosť orientovaný športový automobil, postavený na princípoch udržateľnosti, je revolučne novou interpretáciou pre BMW typickej radosti z jazdy.

1. Vízia sa stáva realitou:

Dizajn.  

BMW i8 so svojimi ultra dynamickými proporciami, elegantnými športovými líniami, nízkou siluetou a inovatívnymi dizajnovými prvkami predstavuje novú generáciu športového automobilu. Spojenie prvkov typických pre BMW s novým dizajnovým jazykom, vyvinutým špeciálne pre automobily BMW i, vytvára progresívnu estetiku, ktorá autenticky tlmočí atribúty dynamiky, efektivity a inovatívneho prémiového charakteru športového vozidla s plug-in hybrid pohonom.

Uvedením BMW i8 sa dostáva na trh celosvetovo prvý športový automobil, cielene postavený na pilieroch udržateľnosti, od prvotnej vízie, až po finálnu realitu. Jeho nezameniteľne nápadný vzhľad plný emócií vychádza z prototypu, ktorý bol odhalený ako BMW Vision EfficientDynamics, rafinovane prepracovaný do podoby štúdie BMW i8 Concept, vystavenej na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011 a aktuálne dovedený až do produkčnej verzie. Exteriér aj interiér vzrušujúceho 2+2-miestneho vozidla stelesňuje revolučný a prevratný prístup k radosti z jazdy, typickej pre BMW. Čisté minimalistické línie, homogénne povrchy definované malým počtom ostrých hrán a funkčne zameraných detailov podčiarkujú na budúcnosť orientovanú podobu BMW i8.

Ako druhý sériovo vyrábaný model BMW i, ktorý sa dostáva na cesty, prináša BMW i8 aj dôkaz o všestrannosti dizajnového jazyka, ktorý nesie jednoznačný podpis automobilov BMW i. Jeho štylistika signalizuje ľahkosť, bezpečnosť, efektivitu a čistú radosť z jazdy, teda typické kvality, ktoré BMW i8 ako plug-in hybridný športový automobil zdieľa so svojím čisto elektrickým súrodencom BMW i3, vytvoreným s misiou agilného a komfortného jazdenia v meste.

Kľúčom k tejto všestrannosti je inovatívna architektúra LifeDrive, ktorá dáva dizajnu automobilov BMW i mimoriadnu dávku slobody. Centrálnym prvkom modulu Life je karbónová štruktúra kabíny pre posádku. Modul Life je pripevnený k hliníkovému modulu Drive, ktorý nesie kompletnú technológiu pohonu a podvozka. Členenie na dve samostatné časti sa prejavuje na exteriéri aj v interiéri vozidla prostredníctvom viditeľného vrstvenia a prelínania sa rozličných povrchov s trojrozmernými a plynulými prechodmi medzi modulom Life a modulom Drive, zvýrazňujúcimi dynamický vzhľad BMW i8.

Dĺžka 4689 mm, šírka 1942 mm a výška 1297 mm (vrátane strešnej plutvy) dávajú BMW i8 typické proporcie športového automobilu. Jeho dynamický charakter odráža aj dlhá kapota, viditeľné aerodynamické prvky, krátke previsy a dlhý, 2800-milimetrový rázvor. Priekopnícka kombinácia športových schopností a efektivity je pretavená do podoby 2+2-miestneho automobilu s nákazlivým nadšením a s neprehliadnuteľným typickým dizajnom BMW i. Široké rozchody kolies (vpredu 1644 mm, vzadu 1721 mm) kompletizujú dynamický vzhľad vozidla, ktorý dostáva základ od svojich proporcií.

Dizajn exteriéru: estetická syntéza dynamickej atraktivity a priekopníckej technológie.

Dizajn karosérie BMW i8 je rovnako prevratný ako celková koncepcia plug-in hybridného športového automobilu. Typická dynamika BMW, ľahká konštrukcia aj efektivita nachádzajú svoje vyjadrenie v proporciách vozidla, líniách a dizajne povrchov. 2+2-miestny automobil okamžite identifikujete ako model BMW i, zároveň však aj ako novú generáciu športového automobilu.

Štruktúra prekrývajúcich a prelínajúcich sa povrchov, zvýraznená aj farebnou schémou vozidla, takisto prispieva k nezameniteľnému zjavu BMW i8. Princíp vrstvenia umožnil dať aerodynamickým prvkom progresívny vzhľad, výrazne klenuté lemy blatníkov pre zmenu priťahujú pozornosť k širokým rozchodom kolies BMW i8. Kompaktná konštrukcia, typická tak pre spaľovací, ako aj pre elektrický motor, umožnila dosiahnuť nízky dizajn prednej aj zadnej časti vozidla a aj týmto spôsobom zvýrazniť šírku jeho bokov. Krídlové dvere, otvárajúce sa smerom dohora a dopredu, pridávajú dizajnu BMW i8 ďalšiu porciu sofistikovanosti.

Typickým prvkom automobilov BMW i je tzv. „čierny pás“. Na BMW i8 vychádza v tvare písmena „V“ z prednej kapoty a pokračuje cez strechu smerom dozadu, kde tvorí centrálnu časť zadného nástavca. Vpredu je čierny pás lemovaný nástavcom a bočnými panelmi vo farbe karosérie, vzadu ho pre zmenu prekrývajú „plávajúce“ strešné stĺpiky, pokračujúce až po zadné svetlá. Ďalším prvkom špecifického dizajnu BMW i je „kontúra prúdenia“ v štylistike bočných okien. Na BMW i8 toto prúdenie určuje aj cestu, ktorou vzduch obteká karosériu medzi klesajúcou líniou strechy a charakterovou líniou, stúpajúcou cez zadnú sekciu bokov vozidla smerom k zadnej spojlerovej lište.

Pohľad na BMW i8 spredu vyžaruje športovosť v najčistejšej forme. Veľké vzduchové vstupy usporiadané vo viacerých úrovniach vytvárajú mimoriadne silný dojem hĺbky. Extrémne široké BMW obličky sa tiahnu až po štíhle predné svetlá, zvýrazňujúc šírku prednej časti BMW i8 a jej orientáciu na cestu. Predné svetlá s full-LED technológiou majú pre BMW i typický tvar písmena „U“. Tlmené aj diaľkové svetlá produkujú šošovky, umiestnené na vonkajších krajoch svetlených jednotiek. Trojrozmerný dizajn zdrojov svetla je ďalším z prvkov vytvárajúcich výraznú vizuálnu športovosť.

Nízky vzhľad zadných partií a ich horizontálne línie, vizuálne zvýrazňujúce šírku, sú ďalším viditeľným dôkazom dynamického potenciálu BMW i8. Zadnú časť ohraničujú mohutne klenuté lemy zadných blatníkov. Zvažujúce sa zadné okno sa otvára doširoka a sprístupňuje úložný priestor, umiestnený pod ním. Zadné svetlá, odrazky a zadný difúzor tvoria spoločnú vizuálnu jednotku, ktorá zvýrazňuje silu osobnosti vozidla. Podobne ako predné svetlá, aj dômyselne členené zadné svetelné jednotky tvoria tvar písmena „U“, typický pre BMW i. Smerovky sú začlenené do vyústenia strechy nad zadnými svetlami. Všetky svetlá BMW i8 majú štandardne technológiu LED.

Viditeľná efektivita: aerodynamická optimalizácia do najmenších detailov.

BMW i8 má koeficient odporu vzduchu (cx) s hodnotnou 0,26 a je celkovo veľmi dobre aerodynamicky vyladené. Nízka predná kapota, takmer celkom zablendované obličky, systém vzduchových klapiek, Vzduchové záclony v prednom nástavci, zakrytovaná podlaha pod vozidlom, špeciálne tvarované bočné prahy, „línie prúdenia“ na bokoch a vzduchové kanály medzi zadnými svetlami a orámovaním strechy umožňujú dosiahnuť extrémne efektívne obtekanie vozidla vzduchom.

V priemere veľké, zároveň však relatívne úzke kolesá so špecifickým aerodynamicky optimalizovaným dizajnom diskov, prispievajú k zníženiu turbulencií, pričom tento efekt je ešte viac zvýraznený aerodynamickými klapkami za prednými kolesami a pred zadnými kolesami. Presne definovaný smer prúdenia vzduchu okolo jednotlivých častí karosérie vytvára optimálnu rovnováhu medzi odporom vzduchu a vztlakom, čo vo výsledku prináša dokonalý mix efektivity, jazdnej dynamiky a smerovej stability.

Lakovanie bočných panelov karosérie a prednej aj zadnej časti BMW i8 je voliteľné z ponuky štyroch metalických farieb: Sophisto Grey s briliantovým efektom, ku ktorej sa pridávajú tri farby, vytvorené exkluzívne pre BMW i: Crystal White s perleťovým efektom, Protonic Blue a Ionic Silver. Všetky laky tvoria výrazný kontrast k čiernemu pásu. V závislosti od zvoleného laku majú zvýrazňovacie prvky na prahových nástavcoch, zadnej časti a BMW obličkách farbu BMW i Blue alebo metalickú Frozen Grey.

Dizajn interiéru: pre BMW typická orientácia na vodiča, nízka pozícia sedenia, viditeľná ľahká konštrukcia.

Futuristický dizajn dominuje aj interiéru BMW i8. Orientácia kokpitu na vodiča, typická pre BMW, je doplnená progresívnymi prvkami, ktoré zvýrazňujú športovú dynamiku a zároveň ľahkú konštrukciu vozidla. Vodič, predný spolujazdec a zadní cestujúci sedia nízko, v tradičnom štýle športových vozidiel, na sedadlách ľahkej konštrukcie. Viditeľne vystavené komponenty kabíny z karbónu okolo nástupných otvorov pri otvorených dverách jasne dávajú najavo ľahkú konštrukciu BMW i8.

Palubná doska BMW i8 so svojimi horizontálnymi líniami, zvýrazňujúcimi šírku interiéru, vytvára spolu so štruktúrami formovanými princípom „vrstvenia“ dojem robustnosti, zároveň však ľahkosti. Usporiadanie prekrývajúcich sa trojrozmerných segmentov dopĺňa farebne bohatá kontrastná schéma. Princíp vrstvenia sa uplatňuje aj v dynamicky zvlnených líniách dizajnu stredovej konzoly, na ktorej sa nachádza voliaca páka prevodovky, ovládač systému iDrive, tlačidlo start/stop, tlačidlo eDrive a Ovládač jazdného zážitku. Displej systému iDrive má podobu 8,8-palcovej (22,4 cm) voľne stojacej obrazovky. Špecifický športový volant s multifunkčným ovládaním a navigačný systém Professional má BMW i8 už vo svojej štandardnej výbave. Štandardný je aj multifunkčný prístrojový displej, ktorého obsah a forma zobrazenia závisia od zvoleného jazdného režimu.

Udržateľnosť na prémiovej úrovni: koža spracovaná extraktom z olivových listov, špičkovo kvalitné textílie vyrobené z recyklovateľného PET a panenskej vlny, biopolymérový plast na báze ricínového oleja.

BMW i8 ťaží z množstva inovatívnych metód použitia prírodných a recyklovaných materiálov, ako aj z ekologicky prijateľných spôsobov ich spracovania v špičkovej kvalite.  Štandardné kožené čalúnenie pokrýva okrem sedadiel aj časť stredovej konzoly, palubnej dosky a vnútorných výplní dverí. BMW Group ako prvý výrobca automobilov použil ekologický proces spracovania kože na povrchu sedadiel pomocou extraktu z olivových listov. Tým  sa eliminuje vytváranie ekologicky škodlivých zvyškových látok a zároveň sa dodáva koži prirodzený a vysoko kvalitný vzhľad. Hovädzia useň pochádza z Nemecka, Rakúska a Švajčiarska, proces prirodzeného spracovania prebieha v Nemecku. To okrem iného užitočne skracuje vzdialenosti ku výrobnému závodu BMW i8 v nemeckom meste Leipzig.

Textilné materiály, použité v interiéri BMW i8 na zvýrazňovacích pruhoch sedadiel a obkladov dverí, na čalúnení strechy, koberčekoch, poťahu stĺpikov karosérie a čalúnení podlahy, vznikajú v inovatívnom procese recyklácie. Zdrojovým materiálom sú polyesterové granule, vyrobené z rozličných druhotných surovín, napríklad recyklovateľných PET fliaš. Granule sa v pomere 60 percent kombinujú so 40 percentami panenskej vlny počas špeciálneho procesu, ktorého výsledkom je tkanina mimoriadnej kvality. Dokonca aj kľúč od vozidla sa vyrába pozoruhodne inovatívne: surovinou na produkciu jeho puzdra je biopolymér na základe ricínových bôbov. Z nich vyťažený olej sa zmieša s 30 percentami sklenených vlákien a výsledkom je extrémne kvalitný a pevný materiál.

Nielen vysoký podiel recyklovaných plastov však dokazuje dôležitosť využitia druhotných surovín v rámci koncepcie udržateľnosti BMW i. Väčšina hliníka, použitého v konštrukcii BMW i8, pochádza buď z recyklácie alebo z výroby, zásobovanej energiou z obnoviteľných zdrojov.

V službách individuálneho štýlu: tri línie výbavy a exkluzívny balík Pure Impulse.

Alternatívami k štandardnej výbave Neso pre BMW i8 sú línie Carpo a Halo. V štandardnej špecifikácii kontrast medzi čiernymi povrchmi kokpitu a koženými plochami vo svetlej farbe Carum Grey zdôrazňuje ľahkosť a udržateľnosť tohto vozidla. Kožené čalúnenie vo dverách a bočných obkladoch je doplnené funkčným textilom vyrobeným z recyklovaného materiálu.

Doplnková výbavová línia Carpo je k dispozícii vo svetlej alebo v tmavej verzii. Prirodzene spracované kožené povrchy obsahujú perforované sekcie a decentné kontrastné stehovanie, ktoré zvýrazňuje exkluzívny charakter materiálu a kvalitu jeho spracovania. Lakované povrchové prvky palubnej dosky, obkladov dverí a stredovej konzoly dokonalo dotvárajú ušľachtilú atmosféru.

Takisto doplnková výbavová línia Halo prináša do interiéru BMW i8 prenikavú auru luxusu a udržateľnosti. Kožené povrchy špičkovej kvality sa kombinujú s textilnými akcentmi a kontrastným stehovaním vo farbe BMW i Blue. Pokiaľ ide o farebnú schému, spojenie tmavého odtieňa Dalbergia Brown a svetlého Carum Grey je zárukou atraktívneho kontrastu. Línia Halo zároveň prináša prvotriedne lakované komponenty na vybrané povrchy palubnej dosky a obkladov dverí. Akcentový prstenec na volante výbavy Halo je vo farbe BMW iBlue, ostatné výbavy ho majú vo farbe Satin Silver.

Pri objednaní exkluzívneho doplnkového balíka Pure Impulse dostane BMW i8 výbavu, ktorá priam vyžaruje najvyššiu kvalitatívnu triedu. Patria do nej sedadlá kompletne čalúnené perforovanou kožou Spheric vo farbe Carum Grey s kontrastným stehovaním BMW i Blue, spolu s vnútornými výplňami dverí takisto kompletne potiahnutými kožou vo farbe Carum Grey. Dvere a bočné obkladové panely sú lemované exkluzívnou prírodnou čiernou kožou, ktorá zdobí aj hornú časť palubnej dosky. Dolná časť palubnej dosky je kompletne potiahnutá kožou vo farbe Carum Grey. Vnútorný poťah strechy v antracitovej farbe, bezpečnostné pásy farby BMW i Blue, čierny kožený volant s akcentovým prstencom Satin Silver , ako aj interiérové obklady v metalickej úprave Amido dávajú dokonalú bodku za bezchybnou exkluzivitou interiéru s týmto balíkom.

2. To najlepšie z oboch svetov:  

Pohon a jazdné zážitky.  

BMW i8 stelesňuje revolučnú na budúcnosť orientovanú interpretáciu radosti z jazdy, typickej pre BMW. Bolo cielene navrhnuté ako plug-in hybridný športový automobil s agilnou dynamikou a vynikajúcou efektivitou. Výnimočne ľahká a aerodynamická karoséria, vrátane karbónovej štruktúry kabíny, spolu s pokrokovou pohonnou technológiou BMW eDrive, kompaktným vysokotlakovo prepĺňaným 1,5-litrovým benzínovým motorom s technológiou BMW TwinPower Turbo a inteligentným manažmentom energie sa spájajú do koncepcie, ktorá znamená nový míľnik vo vývojovej stratégii BMW EfficientDynamics. BMW i8 spája dynamiku špičkového športového automobilu so spotrebami, zvyčajnými pri kompaktných modeloch. Jeho základom je architektúra, ktorá vytvára dokonalú platformu  pre vzrušujúco agilný handling, vďaka ultra nízkemu ťažisku a takmer presnému pomeru hmotnostného zaťaženia náprav 50:50. BMW i8 disponuje špičkovými jazdnými výkonmi a poskytuje skvelý pocit z riadenia, vždy však s plnou kontrolou vodiča nad vozidlom, aj pri skúmaní najkrajnejších limitov jeho schopností.

Trojvalcový spaľovací motor v BMW i8 s výkonom 170 kW/231 k poháňa zadné kolesá, zatiaľ čo elektromotor s výkonom 96 kW/131 k, napájaný z vysokonapäťovej lítium-iónovej batérie, dobíjateľnej aj z bežnej domácej siete, posiela svoju silu na prednú nápravu. Tento špecifický hybridný systém, vyvinutý a vyrábaný v BMW Group, umožňuje dojazd v testovacom cykle EU na čisto elektrický pohon do vzdialenosti 37 kilometrov, s maximálnou rýchlosťou do 120 km/h. K tomu sa pridáva pocit „prilepenia vozidla na cestu“, za ktorým stojí pohon všetkých kolies, spolu s dynamickou akceleráciou a športovo ladenou preferenciou distribúcie pohonu pri jazde v zákrutách. Silnejšia z dvoch pohonných jednotiek roztáča zadné kolesá, pričom využíva pomoc elektrického motora pri potrebe maximálneho zrýchlenia, s cieľom zabezpečiť typickú BMW radosť z jazdy, v kombinácii s prevratnými hodnotami efektivity. Šprint z pokoja na 100 km/h trvá iba 4,4 sekundy, na druhej strane však kombinovaná spotreba, stanovená na základe testovacieho cyklu EU pre plug-in hybridné vozidlá, dosahuje iba 2,1 l/100 km + 11,9 kW/h elektrickej energie. To zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 49 g/km.

Skutočná spotreba paliva pri každodennom jazdení je ďalším presvedčivým dôkazom výnimočnej efektivity BMW i8. V závislosti od nabíjacích zvyklostí používateľa je vozidlo schopné produkovať hodnoty spotreby, ktoré sú vo svete športových automobilov takmer neuveriteľné. Typické jazdné požiadavky denného dochádzania prinesú reálny konzum menej než 5 l/100 km, pri využití oboch pohonných jednotiek. Ak je denné dochádzanie kombinované s dlhšími úsekmi diaľnice a vidieckych ciest, napríklad počas víkendových výletov, inteligentný manažment pohonného reťazca v BMW i8 dokáže udržať spotrebu pod hranicou 7 l/100 km. A aj keď použijete vozidlo na dlhé vzdialenosti dovolenkových ciest, spotreba má stále priemer nižší než 8 l/100 km. Celkovo je spotreba tohto plug-in hybridného automobilu približne o 50% nižšia než pri konvenčne poháňaných modeloch v športovom segmente, takmer v každých prevádzkových podmienkach.

Pre maximálnu radosť z jazdy a efektivitu: Motor BMW TwinPower Turbo a BMW eDrive.

Plug-in hybridný pohonný systém BMW i8, ktorý pozostáva z motora BMW TwinPower Turbo, kombinovaného s elektrickým pohonom eDrive, poskytuje to najlepšie z oboch svetov: excelentný potenciál pre zlepšenú efektivitu a vzrušujúce športové jazdné charakteristiky. BMW Group vyvinulo vlastnými silami nielen spaľovací agregát a elektromotor, ale aj riadiacu elektroniku a batériu. To zaručuje špičkovú kvalitu všetkých komponentov, podloženú bezkonkurenčným know-how BMW Group v oblasti výskumu a vývoja pohonných jednotiek.

Revolučný charakter BMW i8 je zvýraznený aj ďalšou inováciou: použitím motora s vnútorným spaľovaním, ktorý absolvuje svoju premiéru práve v tomto modeli. BMW i8 je prvý sériovo vyrábaný automobil BMW, vybavený trojvalcovým benzínovým motorom. Tento agregát s vysokotlakovým prepĺňaním je vybavený najnovšou generáciou technológie BMW TwinPower Turbo. Napriek mimoriadne kompaktným rozmerom a objemu 1,5 litra vyvinie maximálny výkon až 170 kW/231 k. Zodpovedajúci litrový výkon 113 kW (154 k) je na rovnakej úrovni ako pri vysokovýkonných športových motoroch a je najvyšším spomedzi všetkých agregátov z produkcie BMW Group.

Nový trojvalcový motor má svoje špičkové charakteristiky odvodené od radových šesťvalcov BMW, s ktorými je blízko príbuzný a ktoré sú známe svojou spontánnou dynamikou, ochotou ísť do otáčok a kultúrou chodu. Technológia BMW TwinPower Turbo v trojvalcovej novinke pozostáva z prepĺňania vysokotlakovým turbodúchadlom, priameho vstrekovania benzínu s vysoko precíznymi vstrekovačmi umiestnenými medzi ventilmi a systému riadenia výkonu VALVETRONIC bez nutnosti použitia škrtiacej klapky, ktorý využíva plynulo variabilný zdvih ventilov. Podobne ako v radovom šesťvalci, ani v novej trojvalcovej jednotke nepôsobia zotrvačné sily prvého a druhého rádu. Nízky klopný moment, čo je typický prvok trojvalcovej konštrukcie, je ešte viac znížený použitím vyvažovacieho hriadeľa, pričom viacstupňový tlmič, integrovaný do automatickej prevodovky, sa postará o hladký a kultivovaný chod v nízkych otáčkach. Technológia BMW TwinPower Turbo a nízke hodnoty vnútorného trenia zlepšujú tak efektivitu, ako aj krútiaci moment. Reakcie na akcelerátor sú ostré a trojvalcový agregát rýchlo dosiahne maximum svojho krútiaceho momentu 320 Nm. Zaujme tiež odhodlane športovou zvukovou kulisou, ktorú takisto zdieľa so šesťvalcovými agregátmi, vybavenými technológiou BMW TwinPower Turbo.

Druhým zdrojom pohonnej sily vo vozidle je hybridný synchrónny elektrický motor, špeciálne vyvinutý v BMW Group pre BMW i8. Jeho maximálny výkon je 96 kW/130 k, pričom svoj najvyšší krútiaci moment 250 Nm dosahuje prakticky hneď od rozbehu. Okrem okamžitého nástupu ťahu, typického pre elektromotory, pokračuje jeho ťah aj do vysokých otáčok, až po hornú hranicu pracovného pásma. Vďačí za to špeciálnej konštrukcii, vyvinutej pre BMW i. Jeho technológia vychádza z vylepšeného princípu synchrónneho motora s permanentným magnetom spolu so špecifickým usporiadaním a rozmermi komponentov, produkujúcich ťah. To vytvára efekt „reluktačného krútiaceho momentu“, spolu s hnacím krútiacim momentom od permanentných magnetov, vychádzajúci z magneticky asymetrického usporiadania motora. Výsledkom je schopnosť ťahu aj v takých vysokých otáčkach, aké nie sú pre bežné elektromotory typické. Hybridný elektrický motor vďačí za svoje označenie spojeniu dvoch rozličných spôsobov produkovania krútiaceho momentu do jedného agregátu.

Okrem funkcie „boost“, čiže pridaného pomocného ťahu k benzínovému motoru, dokáže elektrická jednotka poháňať vozidlo aj samostatne. V tomto režime dosiahne maximálnu rýchlosť 120 km/h. BMW i8 má v tomto takmer bezhlučnom móde s nulovými lokálnymi emisiami dojazd do 37 km, podľa meraní testovacieho cyklu EU. Motor čerpá svoju energiu z lítium-iónovej batérie, umiestnenej centrálne pod podlahou vozidla. Modelovo špecifickú verziu tejto batérie vyvinulo a vyrába BMW Group. Jej súčasťou je výparníkový systém chladenia a má kapacitu 7,1 kWh. Dobíjať sa dá z bežnej domáce elektrickej zásuvky, zo zariadenia BMW i Wallbox alebo na verejnej dobíjacej stanici. Batériu vyvinula BMW Group tak, aby vydržala počas celého životného cyklu vozidla. Zákazníci na ňu dostanú záruku dlhú osem rokov alebo 100 000 km.

Športový automobil s maximálnou efektivitou aj v oblasti prevádzkových nákladov.

Koncepcia vozidla a pohonná technológia BMW i8 pomáha dosahovať špičkové hodnoty v oblasti efektivity. Nízka spotreba paliva plug-in hybridného športového automobilu so sebou prináša nielen pozoruhodne nízke emisie, ale aj podstatne redukované prevádzkové náklady.

Proces kalkulácie priemernej spotreby pre plug-in hybridné automobily podľa testovacieho cyklu EU berie do úvahy aj dostupnú kapacitu energie v plne nabitej batérii. To všetko umožňuje BMW i8 dosahovať bezkonkurenčné efektivitu napriek mimoriadnemu výkonnostnému potenciálu; spotreba paliva podľa testovacieho cyklu má hodnotu 2,1 l/100 km. Tento údaj vychádza z profilu jazdy, pri ktorej sa najprv využije kapacita batérie pre čisto elektrickú jazdu, pred prepnutím do hybridného režimu s rekuperáciou tak, aby bolo možné ďalšie úseky cesty opäť absolvovať čisto na elektrinu. Tento jazdný profil na trase dlhej 100 km/h využije 2,1 litra benzínu a 11,9 kWh elektrickej energie. Pri cene 0,25 eur za 1 kWh elektrickej energie a 1,50 eur za liter benzínu to predstavuje náklady 6 eur na 100 km. To zodpovedá cene približne štyroch litrov vysokooktánového bezolovnatého benzínu.

Priekopnícka technológia pohonného systému v srdci BMW i8 umožňuje zákazníkom využívať v mnohých krajinách daňové zvýhodnenia pre vozidlá s ultra nízkymi emisiami, najmä plug-in hybridné a elektrické. Spoľahlivosť elektrického pohonu a jeho nenáročnosť na údržbu minimalizujú servisné náklady. Koncepcia BMW i8 má priaznivý vplyv aj na jeho poistné sadzby. Poškodenia vonkajšej časti karosérie, ktoré sa týkajú približne 90 percent všetkých nehôd, sa dajú opraviť pomerne jednoducho a za priaznivú cenu, výmenou plastových komponentov. Celkovo sú náklady na opravu po kolízii podobné ako pri konvenčných modeloch BMW. To sa odrazilo na poistnej sadzbe v Nemecku, kde je BMW i8 začlenené do skupiny 30 pri komplexnom krytí, čo je mimoriadne nízko, na športové vozidlo s daným výkonom.

Úplne nový pocit zo športového automobilu, prameniaci z hybridne špecifického pohonu všetkých kolies a inteligentného manažmentu energie.

Zadné kolesá BMW i8 poháňa benzínový motor cez šesťstupňovú automatickú prevodovku, zatiaľ čo sila elektromotora sa na prednú nápravu prenáša dvojstupňovou automatickou prevodovkou. Oba agregáty spolu produkujú výkon 266 kW/362 k, pričom na zadné kolesá putuje 320 Nm a na predné 250 Nm krútiaceho výkonu. Výsledkom je dynamika pohonu všetkých kolies, v kombinácii s pozoruhodnou efektivitou.

Inteligentná riadiaca jednotka BMW i8 sa stará o dokonalú koordináciu oboch zdrojov pohonu. Variabilné zdieľanie pohonu medzi spaľovacím a elektrickým motorom dáva vodičovi pocítiť športový temperament BMW i8 za každých okolností, pričom sa súčasne stará o maximálnu možnú efektivitu celého systému. Pri využití oboch pohonov sa vozidlo rozbehne z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. BMW i8 dosiahne a udrží si elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h, a to aj výlučne iba na benzínový pohon.

Variabilný pomer výkonu na prednú a zadnú nápravu spolu s premenlivými jazdnými podmienkami prispievajú k vzrušujúco dynamickým prejazdom zákrut. Pri vjazde do zákruty putuje na cestu väčší ťah cez zadné kolesá, pre presnejšie zatočenie. Lepšia akcelerácia zo zákruty sa pre zmenu dosiahne obnovením pôvodného pomeru rozdelenia výkonu, len čo sa uhol natočenia riadenia opäť zmenší.

Koncepcia vozidla a pohonu BMW i8 spolu so systémom riadenia pohonného reťazca tvoria základ skutočne revolučného športového automobilu. V každej situácii dosahuje optimálnu rovnováhu medzi dynamikou a efektivitou. Aby to bolo možné, interakcia medzi spaľovacím a elektrickým motorom je riadená inteligentným systémom manažmentu energie. Špecifické zobrazenie a koncepcia riadenia, spolu s prepojením vodiča, vozidla a okolitého sveta, ktorú poskytuje BMW ConnectedDrive, takisto prispievajú k finálne unikátnej efektivite. Zároveň prezentujú vodičovi cielené toky energie vo forme, ktorú dokáže intenzívne osobne zažiť.

Vysokonapäťová batéria sa okrem iného dobíja elektrickým motorom pri režimoch rekuperácie. Pri brzdení a jazde s uvoľneným pedálom akcelerátora sú rekuperačné fázy obzvlášť intenzívne najmä keď je aktivovaný jazdný režim SPORT. Vysokonapäťový štartér/alternátor, zodpovedný za roztočenie spaľovacieho motora, sa využíva aj na dobíjanie vysokonapäťovej batérie ako generátor, poháňaný spaľovacím motorom BMW TwinPower Turbo. Tieto rozličné procesy sa starajú o to, aby bolo v batérii vždy dosť energie na zásobovanie elektrického pohonného systému. Dojazd na čisto elektrický pohon je dostatočný na pokrytie väčšiny mestských nárokov. Mimo mesta je BMW i8 schopné produkovať mimoriadne športovú dynamiku pri pozoruhodne vysokej efektivite, vďaka režimu „boost“, v ktorom sa výkon elektromotora pridáva ako pomoc pre benzínový agregát. Vďaka tejto všestrannosti patrí BMW i8 do novej generácie športových automobilov, ktoré zjednocujú senzačné výkony so špičkovou efektivitou, na podporenie radosti z jazdy a zároveň aj zmyslu pre udržateľnosť.

Aj navigačný systém Professional je skoordinovaný so špecifickým proaktívnym manažmentom energie, ako výsledok konkrétneho vývoja pre BMW i8. Keď sa aktivuje funkcia navádzania na cieľ, systém analyzuje celú trasu a aktivuje čisto elektrický pohon hlavne v sekciách s nízkou rýchlosťou jazdy. Takto sa okrem iného dosiahne vždy dostatočné nabitie batérie aj pre čisto elektrický dojazd v záverečnej etape trasy.

Päť jazdných režimov umožňujúcich vodičovi prispôsobiť dynamiku a efektivitu svojmu želaniu – na povel tlačidla.

BMW i8 poskytuje vodičovi nezvyčajne široký rozsah nastavení jazdných parametrov a systémov vozidla podľa jeho vlastných preferencií. Okrem elektronickej voliacej páky automatickej prevodovky môže na tento účel použiť aj Ovládač jazdného zážitku, známy prvok najnovších modelov BMW. Vodič má na výber celkovo päť jazdných režimov: COMFORT, SPORT a ECO PRO, ku ktorý sa pridávajú ešte módy COMFORT a ECO PRO v čisto elektrickej prevádzke, po stlačení tlačidla eDrive. Ovládačom jazdného zážitku sa aktivuje buď režim COMFORT s rovnovážnou preferenciou dynamiky a spotreby, bez obmedzenia komfortných funkcií – tento režim je predvolene aktívny pri štarte vozidla. Pri bežnej jazde s plnou nádržou a plne dobitou batériou má BMW i8 v režime COMFORT maximálny dojazd približne 600 kilometrov, podľa testovacieho cyklu EU. Keď vodič pomocou Ovládača jazdného zážitku zvolí druhý možný režim, teda ECO PRO, BMW i8 sa podobne ako iné modely značky nastaví s prioritou na maximálnu efektivitu. Súčasťou optimalizácie spotreby je aj zásah do komfortných systémov vozidla, avšak bez kompromisov v oblasti bezpečnosti. Po stlačení tlačidla eDrive sa vozidlo prepne do čisto elektrického režimu. Benzínový motor sa vtedy automaticky zapne iba v prípade, že miera nabitia batérie klesne pod istú úroveň, alebo ak vodič potrebuje náhle prudko zrýchliť a pri plnom stlačení pedálu akcelerátora aktivuje funkciu kickdown.

Režim SPORT umožní manuálne sekvenčné radenie prevodov a zároveň aktivuje celkovo športové nastavenie vozidla: benzínový motor aj elektromotor reagujú ostrejšie na akcelerátor a maximalizuje sa aj funkcia „boost“ výkonovej pomoci elektromotora benzínovému agregátu. Aby sa batéria udržala čo najviac nabitá, v tomto režime najintenzívnejšie prebieha dobíjanie rekuperáciou pri brzdení, spomalení a jazde s uvoľneným akcelerátorom – aj samotný generátor sa pri tom nastaví na vyšší výkon. Zároveň sa skracujú časy preraďovania prevodov a extra športové nastavenie sa aktivuje aj štandardne montovaným systémom Dynamického riadenia tlmičov (Dynamic Damper Control) a elektrickým posilňovačom riadenia.

Špecifická koncepcia zobrazovania a ovládania pre intenzívny jazdný zážitok.

Progresívny športový charakter BMW i8 ešte viac vynikne vďaka špecifickej koncepcii zobrazovania a ovládania. Ovládač systému iDrive, voliaca páka prevodovky a tlačidlá jazdných funkcií na stredovej konzole sú usporiadané s logikou typickou pre BMW. Prístrojový panel má podobu plne digitálneho multifunkčného displeja. Jeho priestorová grafika prezentuje v digitálnej forme rýchlosť jazdy, status vozidla a pohonného systému, ako aj spätnú väzbu od asistenčných systémov vodiča, kontrolné hlásenia a podrobné navigačné pokyny. Trvalo zobrazený je aj dojazd na čisto elektrický pohon, spolu s palivomerom benzínového motora.

Špeciálne prispôsobená verzia plne digitálneho prístrojového panelu, použitá v BMW i8, zobrazuje rýchlosť jazdy vozidla a informácie o jazdnom statuse vo formáte a farbe, ktoré závisia od aktuálne zvoleného jazdného režimu. V režime SPORT sa ukážu tradičné okrúhle stupnice otáčkomera a rýchlomera v oranžovej farbe. Režim COMFORT zobrazí namiesto otáčkomera modrý „powermeter“ s informáciami o aktivite elektrického motora. ECO PRO mód pridá aj ukazovateľ efektivity, ktorý povzbudzuje vodiča k maximálne úspornej jazde a hospodárnej práci s akcelerátorom.

Sofistikovaná technológia podvozka pre špičkovú jazdnú dynamiku.

Vysoko vyspelá technológia podvozka a zavesenia kolies BMW i8 má základ v prednej náprave s dvojitými priečnymi ramenami a päťprvkovej zadnej  náprave, ktorých hliníkové komponenty boli špeciálne vyvinuté s dôrazom na optimalizáciu hmotnosti aj pevnosti. Predná náprava s rozdelenými spodnými ramenami umožní dosahovať vysoké hodnoty priečnych zrýchlení a prvotriednu stabilitu jazdy priamym smerom, zároveň však minimalizuje prenos nárazov kolies na nerovnosti do riadenia. Kinematika prednej aj zadnej nápravy je naladená na dosiahnutie maximálne dynamického handlingu. Navyše, elastokinematika bola presne doladená tak, aby sa dosahovala ideálna rovnováha medzi odizolovaním hluku od kolies a uspokojením vysokých nárokov športovej jazdy.

Elektrický posilňovač riadenia uľahčuje manévrovanie v meste a zároveň pomáha dosiahnuť špičkovú presnosť riadenia pri športovej jazde. Ďalšou typickou črtou je jeho pozoruhodná energetická úspornosť. Volant, vyvinutý špeciálne pre BMW i8, nesie typické črty dizajnu BMW i, napríklad farebný prstenec alebo logo BMW s modrým lemovaním. Je to najľahší volant, použitý v akomkoľvek vozidle BMW Group. Štandardne obsahuje tlačidlá multifunkčného ovládania a radiace pádla prevodovky, čím privádza udržateľne športový charakter BMW i8 k dokonalosti.

Štandardná výbava obsahuje aj Dynamické riadenie tlmičov (Dynamic Damper Conrtrol): elektronické riadenie charakteristiky tlmičov umožní vozidlu dosiahnuť ostrejšiu agilitu bez straty komfortu. Charakteristika tlmičov sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Dynamická kontrola stability (DSC) obsahuje protiblokovací systém bŕzd (ABS), Kontrolu brzdenia v zákrutách (CBC), Dynamickú kontrolu brzdenia (DBC), brzdového asistenta, pohotovostný režim bŕzd, funkciu osúšania bŕzd, asistenta rozjazdu, kompenzáciu slabnutia pri prehriatí, Aktívnu uzávierku diferenciálu (ADB-X), proaktívny systém dynamického riadenia krútiaceho momentu pohonu, systém E-Traction, ako aj tlačidlom aktivovateľný režim Dynamickej kontroly trakcie (DTC).

Brzdový systém BMW i8 bol cielene vytvorený pre potreby konštrukčne nízkeho hybridného systému a disponuje špičkovým deceleračným výkonom. Perforované brzdové kotúče a čierno lakované brzdové strmene aj na pohľad vyžarujú nesporné športové kvality.

Štandardné 20-palcové kované hliníkové disky kolies majú dvojfarebnú povrchovú úpravu, aerodynamicky optimalizovaný dizajn, nízku hmotnosť a obutie zmiešaného rozmeru: 195/50 R20 na prednej a 215/45 R20 na zadnej náprave. Ako alternatíva sú k dispozícii dva ďalšie typy diskov kolies, v oboch prípadoch obuté do rozmeru 215/45 R20 vpredu a 245/40 R20 vzadu. Relatívne malá šírka diskov kolies aj pneumatík spolu s ich veľkým priemerom sú ďalším príspevkom do celkovej aerodynamiky vozidla, pričom zároveň zaručia špičkovú trakciu a dynamické prejazdy zákrut. Spotrebu BMW i8 pomáha znížiť aj použitie pneumatík s nízkym valivým odporom.

Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO2 pre nové osobné automobily získate z dokumentu „Smernica o spotrebe paliva a emisiách CO2 nových osobných automobilov“, dostupného bezplatne na všetkých predajných miestach a na adrese „DAT Deutschland Automobil Treuhand GmbH, Helmut-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Deutschland, alebo na internete na adrese http://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html ako PDF dokument na stiahnutie.

Smernica CO2 (PDF; 2,7 MB)

Zdroj: BMW Group

Reklama