6.9 C
Bratislava
štvrtok, 18 apríla, 2024
Reklama

45 ROKOV RANGE ROVERU – IKONY DIZAJNU ROZHOVOR S GERRYM McGOVERNOM

Odporúčame

„Bez skvelého dizajnu by bol svet pre mňa smutný.“ – Gerry McGovern

Moderný automobilový dizajn sa nevyhnutne riadi najmodernejšími technológiami a počítačmi – čo vedie k presvedčeniu, že sa z neho do veľkej miery vytratil ľudský prvok. Nie je však náhoda, že vynaliezavý mozog stojaci za jednou z najúspešnejších značiek automobilov v dejinách pôsobí spoza obrazovky počítača a navrhuje vozidlá, ktoré podnecujú k zamysleniu, vzbudzujú záujem a vyvolávajú emócie a sympatie.

Presne takým vozidlom je Range Rover. Vo svojej pôvodnej podobe bol prvý raz uvedený na trh v roku 1970 a dnes si právom zaslúži označenie „ikona dizajnu“. Tento status dosiahol počas štyroch svojich modelových generácií, z ktorých najnovšia je dokonca oslavovaná ako „snáď najlepšie vozidlo, aké sa kedy vyrobilo“.

A dnes, keď Range Rover oslavuje svoje 45. výročie, nám dizajnový riaditeľ a hlavný kreatívny riaditeľ spoločnosti Land Rover Gerry McGovern dáva nazrieť do piatich objektov, ktoré podnietili a ovplyvnili spôsob, akým pristupuje k práci.

  1. Okrúhla kaviareň v meste Coventry

Táto kaviareň v tvare valca, ktorú otvorili koncom 50. rokov 20. storočia, bola symbolom filozofie modernistického dizajnu, ktorú zaviedol Donald Gibson, urbanista britského mesta Coventry. Odvtedy je považovaná za dominantu centra mesta.

Táto budova, rovnako ako mnohé ďalšie, ktoré sa v tom čase postavili v Coventry, stála ako symbol povojnového optimizmu. Gerry na toto obdobie spomína: „V 60. rokoch minulého storočia bolo celé centrum mesta naozaj moderné, s mozaikovými obkladmi a veľkými presklenými plochami – väčšina budov v centre mesta bola vskutku progresívna.“

„V kaviarni chvíľu pracovala aj moja matka a ja som tam ako dieťa zvykol sedávať. Mal som pocit, akoby som bol vo vesmírnej lodi. Takže do sveta modernizmu a futurizmu som bol zasvätený už vo veľmi útlom veku a zostal vo mne už navždy.“

  1. Dizajnové kreslo Eames

Kultové dizajnové kreslo Eames navrhli manželia Charles a Ray Eamesovci v roku 1956 pre nábytkársku firmu Herman Miller. Povráva sa, že inšpiráciou pre jeho unikátny tvar, exponovanú štruktúru a základné materiály z tvarovanej preglejky a kože bola baseballová rukavica.

Kreslo Eames bolo dlhé roky Gerryho dizajnovým favoritom, pretože predstavovalo nadčasový kus, ktorého podstatou je funkčnosť a zároveň účel. „Pre dizajnérov je možno bez váhania jasnou voľbou,“ hovorí Gerry, „je však neskutočne dobré a stále mi prináša potešenie – čo by mal vlastne robiť každý dobrý dizajn. Pre mňa je to dizajnový kúsok, ktorý je dodnes aktuálny.“

„Kreslo Eames má určité kvality, ktoré sú pre mňa ako dizajnéra dôležité,“ pokračuje Gerry. „Napríklad vernosť materiálom. Fakt, pre ktorý návrhári radšej oslavujú štruktúru namiesto toho, aby ju zakrývali. Avšak vďaka neustálemu vylepšovaniu a modernizácii materiálov a povrchových úprav, ako aj zlepšovaniu kvality konštrukcie pomocou modernejších materiálov, mäkšej kože a ľahšieho dreva je dnes rovnako aktuálne ako v deň, keď vznikol jeho návrh.“

  1. Josef Albers – Séria obrazov „Never Before I“

Josef Albers bol umelec a pedagóg nemeckého pôvodu, ktorý sa špecializoval na maľbu, grafiku, nástenné maľby a architektúru. Po emigrácii do Ameriky v 30. rokoch 20. storočia bol považovaný za významnú osobnosť, ktorá ovplyvnila niekoľko generácií mladých umelcov, a získal si poctu ako novátor v oblasti optického umenia a maľby farebných polí, tzv. color-field painting.

Presnosť a precíznosť Albersovej práce má pre Gerryho osobitý význam: „Albers je uznávaný ako jeden z najväčších svetových modernistických grafikov,“ vysvetľuje Gerry. „Pre mňa krása spočíva v presnosti každej farby voči inej. V jeho práci je absolútna precíznosť.“

„Jedným z dôvodov, prečo tak veľmi obdivujem Albersa,“ pokračuje, „je presnosť, akú dosiahol prostredníctvom sieťotlače (tzv. silkscreen printing), čo mu umožnilo vytvárať dokonalé línie spájania farieb. Tie farby sú také žiarivé, také sýte! Jeho práca ma nikdy neprestala baviť – svoju prvú zbierku Albersa som si kúpil pred viac ako 15 rokmi a hoci som za tie roky predal práce mnohých iných umelcov, Albersa som si vždy nechal.“

„Keď tvoríte prvotný dizajn vozidla, začínate tým najzákladnejším, teda optimalizovaným objemom a rozmermi, a až po nich nasleduje povrchová úprava a detaily. V mnohých mojich obľúbených umeleckých dielach je cit pre grafický dizajn a symboliku – Albersova grafika je toho dokonalým príkladom.“

  1. Kaufmannov dom v púšti v kalifornskom Palm Springs

Kaufmannov dom, ktorý navrhol Richard Neutra v roku 1946, sa nachádza v kalifornskom meste Palm Springs. Bol vytvorený pre podnikateľa a filantropa Edgara Kaufmanna a účelovo navrhnutý tak, aby stál v blízkosti okolitých hôr. Považuje sa za klasický príklad modernistickej architektúry.

Gerrymu rezonuje najmä estetika jeho dizajnu: „Kaufmannov dom má schopnosť vnášať dovnútra to, čo je vonku – čo sme sa vedome snažili zakomponovať aj do našich Range Roverov zavedením panoramatickej strechy,“ hovorí Gerry a dodáva:

„Mnohí naši zákazníci, ktorých vodiči vozia cez veľké mestá, by sa chceli počas cesty pozerať von a vnímať okolie. Mali sme pocit, že je dôležité zaviesť veľkú presklenú strechu, aby sme vniesli do vozidla závan vonkajšieho prostredia, a vytvorili tak akýsi pocit zvláštnej príležitosti.“

  1. Hodinky Patek Philippe Calatrava

Patek Philippe vytvoril od roku 1851 jedny z najúžasnejších hodiniek na svete a ich skromný, no pritom dômyselný dizajn bol hlavnou oporou v celej ich histórii. Gerry je majiteľom dvoch exemplárov majstrovstva tohto švajčiarskeho výrobcu ultra-luxusných hodiniek – Nautilus a Calatrava. „Najmä Calatrava je podľa môjho názoru špičkou v jednoduchosti a prepracovanosti. Je rovnako o tom, čo nevypovedá, ako o tom, čo vypovedá,“ domnieva sa Gerry. „Je to krásna vec – úslovie ‚menej je niekedy viac‘ je základnou súčasťou ich dizajnovej filozofie. Každý detail na týchto hodinkách má svoj zmysel.“

„Všetkých týchto päť objektov má schopnosť spájať na emocionálnej úrovni,“ hovorí na záver Gerry. „Pre mňa má emocionálny dizajn tri základné zložky. Prvá je vnútorná – keď sa na to pozriete, zatúžite po tom? Druhá je behaviorálna – keď to použijete, robí to presne to, čo to má robiť? A napokon reflexívna – keď to raz zažijete, vzrušuje vás to aj naďalej? Pre mňa Range Rover stelesňuje všetky tri uvedené zložky.“

Zdroj: Land Rover

 

Reklama