6.9 C
Bratislava
utorok, 18 mája, 2021
-- Reklama --
- Reklama -

Opel GT Concept: Takto budú vyzerať športové automobily v budúcnosti

Odporúčame

  • Debut: Svetová premiéra na 86. ženevskom autosalóne
  • Emocionálna štúdia: Puristický dizajn vyrážajúci dych
  • Úspešní predchodcovia: Nadväzuje na tradíciu štúdií Opel Experimental GT a Monza Concept
  • Pravý športový automobil: Motor za prednou nápravou, sekvenčná prevodovka, pohon zadných kolies

Štúdia Opel GT Concept bude mať svetovú premiéru na 86. ženevskom autosalóne (dni pre verejnosť 3. – 13. marca 2016). Tento trendsetterský športový automobil dokumentuje kontinuálnu inováciu značky Opel – svojim tvarom vyráža dych, je zredukovaný na najzákladnejšie atribúty, rýdzu vášeň. Čistokrvný atlét s motorom za prednou nápravou a pohonom zadných kolies je priamym nasledovníkom modelu Opel GT i štúdie Monza Concept a posúva filozofiu skulpturálne modelovaného dizajnu Opel na novú úroveň. Tento športový automobil je avantgardný a puristický, odmieta čokoľvek, čo by rušilo čistý tvar. GT Concept nemá vonkajšie kľučky dverí, vonkajšie spätné zrkadlá ani stierače.

„Štúdiou Opel GT Concept sme urobili ďalší krok smerom k emocionálnejšiemu dizajnu a väčšiemu pôžitku z jazdy. GT Concept ukazuje, aký je Opel teraz. Sme sebavedomí, ambiciózni, inovatívni a každým novým modelom chceme získať viac zákazníkov,“ povedal Dr. Karl-Thomas Neumann, predseda predstavenstva Opel Group, ktorý sa už teší na svetovú premiéru v Ženeve.

V najlepšej tradícii: GT Concept nadväzuje na filozofiu štúdie Opel Experimental GT

Opel GT Concept ide v stopách slávnej štúdie Opel Experimental GT. V roku 1965, iba rok po založení prvého dizajnového štúdia európskeho automobilového výrobcu, Opel predstavil toto úhľadné a expresívne kupé so spoľahlivou technikou sériového modelu Kadett B na frankfurtskom autosalóne. No inovácia nespočívala iba v tom, že to bola prvá štúdia európskeho automobilového výrobcu v histórii. Opel Experimental GT už vtedy priniesol prvky ako zasúvacie reflektory a atraktívny tvar karosérie s perfektnými proporciami bez zbytočných dekorácií. Nekompromisná štúdia, ktorú navrhol Erhard Schnell,  chcela byť predovšetkým jedným – dizajnovým posolstvom. Reakcia publika bola taká nadšená, že sériový Opel GT už o tri roky stál v showroomoch predajcov. Ostatné je už história – príbeh úspechu a ďalšia automobilová ikona.

Aktuálna štúdia GT Concept opäť raz demonštruje priekopníckeho ducha značky Opel. Dynamický jazdný stroj, ktorého charakter na prvý pohľad symbolizuje červená línia, horizontálne deliaca karosériu a dodávajúca jej osobitý dizajn. Nezvyčajné červené predné pneumatiky  – namontované na diskoch z ľahkej zliatiny s vyzývavým dizajnom kolieskových korčúľ – sú reminiscenciou motocykla Opel Motoclub 500, ktorý tiež vo svojej dobe predstavoval avantgardu a v roku 1928 zaujal červenými pneumatikami. Okrem toho GT Concept nemá veľa spoločného s dávnou minulosťou. Dlhá kapota motora, absencia veka batožinového priestoru, dvojitý výfuk v strede a samozrejme, meno nadväzujú na pôvodný model GT. Inak Opel GT Concept nenesie nijaké známky retro-dizajnu.

„Vytvorili sme GT Concept aby sme zachytili výrazného, emocionálneho ducha značky Opel. Je dramatický, modelovaný a plný inovácií, čo predstavuje našu veľkú tradíciu, v ktorej chceme pokračovať. V roku 1965 Opel vyvinul štúdiu GT, dôsledne moderné  vozidlo, ktoré malo tiež čisto modelovaný tvar. Je veľmi ťažké vytvoriť novú ikonu, no rovnako ako Experimental GT bol avantgardou vo svojej dobe, je ňou GT Concept dnes – absolútne rýdzi, minimalistický a súčasne výrazný a nekompromisný. Toto kupé pôsobivo  demonštruje kontinuálny vývoj našej filozofie dizajnu ‘sochárske umenie v spojení s nemeckou presnosťou’,” povedal Mark Adams, viceprezident pre dizajn.

Production-ready: The Opel GT from 1968.
Opel GT z roku 1968

Kľúčovou inováciou štúdie Opel GT Concept sú veľké dvere s integrovanými bočnými oknami, ktoré majú vytvorený plynulý prechod skla do lakovaného povrchu. Vodič a spolujazdec majú prístup do neočakávane priestrannej kabíny po stlačení dotykovej plôšky elektricky ovládaných dverí, ktorá je integrovaná do červenej charakterovej línie. Dvere sa pri otvorení výrazne ponoria do predných blatníkov. Inovatívne patentované závesy dverí, šetriace priestor, umožňujú veľký uhol otvorenia dverí – a to aj v relatívne stiesnenom parkovacom priestore. Tým je kompaktný atlét osobitne optimalizovaný pre mestskú premávku. Dve kamery namontované za lemami blatníkov zabezpečujú bezpečný prehľad pri jazde v meste. Obrazy kamier sa prenášajú na dva monitory na ľavej a pravej strane kokpitu – doba vonkajších spätných zrkadiel a mŕtvych uhlov už tým pominula. Predné sklo plynulo prechádza do strešného okna, čo posádke umožňuje vychutnávať si pocit z jazdy podobný ako poskytujú automobily typu targa s odnímateľnou strechou.

Skutočný športový automobil: Motor za prednou nápravou, prepĺňanie turbodúchadlom, pohon zadných kolies

Pretiahnutá kapota signalizuje koncepciu pohonu štúdie GT Concept: rovnako ako prvý  Opel GT a ikona medzi americkými športovými automobilmi z koncernu GM Chevrolet Corvette má motor uložený za prednou nápravou. Tým je ťažisko vozidla posunuté dolu a do stredu – čo je ideálne pre športové jazdné vlastnosti a vynikajúcu dynamiku v zákrutách. Opel GT Concept poháňa výkonný turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra, konštrukčne vychádzajúci z ultramoderného celohliníkového motora, používaného v modelových radoch ADAM, Corsa a Astra. Extrémne účinný agregát high-tech vo svojej športovej verzii dosahuje výkon 107 kW (145 k) a maximálny krútiaci moment 205 Nm (hodnoty spotreby pre Opel GT Concept ešte nie sú k dispozícii). Krútiaci moment motora sa prenáša na zadnú nápravu s mechanickým samosvorným diferenciálom prostredníctvom sekvenčnej 6-stupňovej prevodovky, ovládanej páčkami na volante. Opel GT Concept tak má tradičnú koncepciu s pohonom zadných kolies, zvlášť oceňovanú fanúšikmi športových automobilov. S tým korešpondujú aj jazdné výkony dvojmiestneho kupé s pohotovostnou hmotnosťou menej ako 1000 kilogramov. Opel GT Concept akceleruje z 0 na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť 215 km/h.

https://youtu.be/vT9j5aEZXqI

Ďalšou lahôdkou štúdie Opel GT Concept sú predné reflektory s integrovanými smerovými svetlami. Vďaka ultramodernej projekčnej technológii pôsobia trojrozmerne. Perfektne sa k nim hodí technológia adaptívneho osvetlenia budúcej generácie na báze svietiacich diód LED. Reflektory Opel IntelliLux LED®, ktoré umožňujú jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov premávky, debutovali v novom modelovom rade Astra v roku 2015 a získali ocenenie SAFETYBEST. Opel GT Concept využíva ďalší vývojový stupeň tohto inteligentného osvetľovacieho systému. Dizajn reflektorov dopĺňa trojrozmerný dizajn zadných skupinových svetiel, ktoré vytvárajú charakteristický svetelný obraz štúdie v noci.

- Reklama -
- Reklama -