V roku 2014 spoločnosť Toyota ako prvá na svete uviedla na trh svoj prvý sedan s vodíkovým pohonom. So svojím konceptom modelu Mirai druhej generácie, ktorý predstavila na tokijskom autosalóne v roku 2019, je teraz pripravená posunúť technológiu elektromobilov na vodíkový pohon s nulovými emisiami do nových výšin.
Nový model Mirai je omnoho viac ako len ekologický automobil. Svojím jazdným dosahom väčším až o 30 %, vzrušujúcimi jazdnými vlastnosťami a zlepšenou akceleráciou posúva hranice vodíkového pohonu a odhaľuje potenciál technológie palivových článkov spoločnosti Toyota. Ide o lákavý pohľad na víziu spoločnosti Toyota o čistej mobilite a budúcej vodíkovej spoločnosti.
PRÍBEH MIRAI
Súčasný model Mirai vzbudil všeobecné povedomie o možnosti vybudovania vodíkovej spoločnosti. Tento technicky sofistikovaný a zároveň praktický automobil, ktorého celosvetový predaj dosiahol okolo 10 000 kusov, poskytuje jazdný dosah približne 500 km, jednoduché dopĺňanie paliva a neprodukuje žiadne iné emisie okrem čistej vody.
ĎALŠÍ KROK
Koncept predstavený v Tokiu odhaľuje nadchádzajúce pokroky v oblastiach vodíkového pohonu, technickej dokonalosti, dynamického výkonu a atraktívneho dizajnu. Nový model Mirai s plánovaným spustením predaja v roku 2020 najprv v Japonsku a Severnej Amerike je dôkazom, že technológia elektromobilu na vodíkový pohon nie je prekážkou pre vzrušujúcu jazdu a nádherný vzhľad.
VIAC AKO EFEKTIVITA
Spoločnosť Toyota plánuje dosiahnuť zväčšenie dojazdu modelu Mirai o 30 % zdokonalením bloku palivových článkov a zväčšením palubných vodíkových nádrží. Ambície tvorcu tohto modelu však siahajú ďaleko za čísla.
Naším cieľom bolo vytvoriť auto, ktoré v zákazníkoch vyvolá túžbu z neho nikdy nevystúpiť, auto, ktoré má vzrušujúci a atraktívny dizajn a zároveň poskytuje dynamický a živý výkon, ktorý dokáže na tvári vodiča vyčariť úsmev. Chcem, aby sa model Mirai zákazníkom zapáčil pre jeho vzhľad a výkon a nie preto, že ide o elektromobil na vodíkový pohon, a aby bol pre nich tento typ pohonu v aute len zhodou okolností.
Jošikazu Tanaka, hlavný konštruktér nového modelu Mirai
DIZAJN
Najnovšia modulárna platforma pohonu zadných kolies umožňuje použitie piatich sedadiel namiesto súčasných štyroch. Najviac pôsobivé sú však nízke línie, elegantné proporcie, štíhla, ladná karoséria a 20-palcové kolesá, ktoré spoločne automobilu dodávajú pôsobivý a osobitý vzhľad. Koncepčný automobil má tiež špeciálny nový modrý lak, ktorý sa vďaka použitiu viacerých vrstiev vyznačuje výnimočným jasom a hĺbkou farby. Jednoduchý a moderný interiér, ktorý obsahuje 12,3-palcový stredový displej a prístrojový panel nasmerovaný na vodiča, vytvára príjemnú atmosféru a vzbudzuje pocit, že toto auto je stvorené pre príjemný zážitok.
VÝKON
Okrem toho, že zahŕňa vyspelú pohonnú sústavu s vodíkovými palivovými článkami nového modelu Mirai a pohon zadných kolies, najnovšia modulárna platforma pohonu zadných kolies zároveň zabezpečuje vyššiu tuhosť karosérie, ktorá prináša vyššiu agilnosť a odozvu. Vďaka jej nižšiemu ťažisku vozidlo ponúka svižné jazdné vlastnosti. Za plynulú akceleráciu a elegantné jazdné správanie modelu Mirai je zodpovedný zdokonalený blok palivových článkov. Vozidlo sa vyznačuje ľahkou a jednoduchou ovládateľnosťou na kľukatých cestách a počas jazdy na diaľnici poskytuje pri všetkých rýchlostiach pocit výkonu. Jeho ďalšou výhodou je väčší jazdný dosah.
Koncept nového modelu Mirai – prehľad technických údajov | |
Celková dĺžka (mm) | 4 975 |
Celková šírka (mm) | 1 885 |
Celková výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 920 |
Pohonná sústava | pohon zadných kolies |
Počet miest pre cestujúcich | 5 |
Jazdný dosah | cca o 30 % väčší ako pri súčasnom modeli |
Zdroj: Toyota