/
/
/
Toyota Land Cruiser Hybrid 48V – elektrifikovaný pohon (mild hybrid) pre legendárny off road značky Toyota

Toyota Land Cruiser Hybrid 48V – elektrifikovaný pohon (mild hybrid) pre legendárny off road značky Toyota

Reklama

Fotogaléria

  • Prvý elektrifikovaný pohon (mild hybrid) v modeli Toyota Land Cruiser v Európe
  • Systém Hybrid 48V zabezpečuje plynulejší a príjemnejší výkon pri jazde na ceste aj v teréne
  • Model Land Cruiser tým nestráca nič zo svojich pôsobivých terénnych schopností – vrátane brodivosti 700 mm
  • Prvé vozidlá vrátane Slovenska budú u predajcov na prelome roka 2025/2026

Toyota Land Cruiser vstupuje do novej éry s prvým elektrifikovaným pohonom (mild hybrid). Nový Land Cruiser Hybrid 48V predstavuje mild-hybridný systém, ktorý prináša plynulejší a príjemnejší výkon pri jazde na ceste aj v teréne. Tento legendárny off road pritom nestráca nič zo svojich bezkonkurenčných schopností zvládnuť aj ten najnáročnejší terén.

Úplne nový Land Cruiser bol uvedený na trh koncom roku 2024. Prináša dlhodobo osvedčené silné stránky modelu v podobe kvality, odolnosti a spoľahlivosti v kombinácii s novými technológiami a osobitým dizajnom, ktorý sa vyznačuje zmesou moderných línií a tradičných prvkov. Model je postavený na novej platforme architektúry TNGA (angl. Toyota New Global Architecture) s rámovou konštrukciu karosérie a je ešte pevnejší, takže dokáže zvládnuť náročné podmienky a súčasne sa na ceste správa pokojne a spoľahlivo.

Systém Hybrid 48V tvorí existujúci 2,8-litrový motor modelu Land Cruiser spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou s priamym radením, elektrický motorgenerátor, lítiovo-iónový hybridný akumulátor a prevodník jednosmerného prúdu (DC/DC). Komponenty sú navrhnuté a umiestnené tak, aby vydržali drsné podmienky, a zároveň pritom v plnej miere zachovali schopnosti vozidla – vrátane hĺbky brodenia vo vode 700 mm.

Medzi výhody patrí plynulejší, tichší a pohotovejší systém automatického vypnutia a zapnutia motora a plynulá, lineárna a výkonná akcelerácia od rozjazdu.

Hybridný systém 48V od Toyoty

Nový mild-hybridný systém od spoločnosti Toyota je navrhnutý na jednoduchú integráciu. Keďže je kompaktnejší ako jej plne hybridný systém, možno ho ľahšie namontovať do existujúcich hnacích sústav bez toho, aby si vyžadoval významné úpravy alebo prepracovanie. Vďaka tomu bolo hnacie ústrojenstvo Hybrid 48V nedávno zavedené aj do nového modelu Toyota Hilux.

Systém Hybrid 48V využíva zavedený 2,8-litrový preplňovaný vznetový motor modelu Land Cruiser a predstavuje tri hlavné nové komponenty: elektrický motorgenerátor, ktorý nahradil konvenčný alternátor, ďalej lítiovo-iónový akumulátor 48 V a prevodník jednosmerného prúdu (DC/DC), ktorý riadi tok energie v akumulátore a elektromotore.

Systém v žiadnom prípade neohrozuje schopnosť modelu Land Cruiser pracovať v extrémnych podmienkach a drsnom teréne. Napríklad motorgenerátor je umiestnený vysoko na bloku motora, aby sa mohlo vozidlo aj pri nízkej rýchlosti brodiť vodou až do hĺbky 700 mm.

Elektrický motorgenerátor

Elektrický motorgenerátor – typ synchrónneho motora s permanentným magnetom – poháňa motor a ten následne nabíja lítiovo-iónový akumulátor. Prináša viacero výhod z hľadiska jazdy, a to rovnako na ceste, ako aj v teréne.

Poskytuje funkciu rekuperácie, ktorá obnovuje energiu vždy, keď vodič uberie plyn prostredníctvom brzdenia motorom. Tá sa potom využije na zabezpečenie funkcie automatického vypnutia a zapnutia motora (Stop and Start) a podporu akcelerácie, čím sa minimalizuje plytvanie. Zlepšuje účinnosť, uľahčuje riadenie vozidla a vytvára spomaľovanie, ktoré pôsobí prirodzene. Pri jazde na ceste je zrýchlenie pri rozjazde a spomalení plynulé a lineárne, čo prispieva k pokojnejšej a pohodlnejšej jazde.

V drsnejších terénnych podmienkach motorgenerátor zvyšuje schopnosť modelu Land Cruiser prekonávať prekážky.

Prevádzkový stav sa zobrazuje na multifunkčnom informačnom displeji vodiča s údajmi CHG (rekuperácia energie), ECO a PWR (v oboch prípadoch poskytuje asistenciu).

Zastavovanie a rozbiehanie

Systém Hybrid 48V umožňuje rýchlejší a tichší chod pri zastavovaní a rozbiehaní s menšími nárazmi, vďaka čomu je jazda v premávke jednoduchšia a pohodlnejšia.

Keďže motorgenerátor je stále pripojený, pri opätovnom okamžitom naštartovaní motora po zastavení dochádza k menšiemu oneskoreniu. Umožňuje tiež opätovné naštartovanie pri vysokých otáčkach motora. Systém spustí automatické zastavenie pri jazde v hustej premávke, alebo keď vodič nedopatrením znovu naštartuje motor znížením tlaku na brzdový pedál.

Vodič si môže nastaviť preferencie chodu pri zastavovaní a rozbiehaní na multifunkčnom informačnom displeji vozidla, pričom na výber má možnosti „NORMAL“ alebo „LONG“. Pri voľbe možnosti „LONG“ sa predĺži čas vypnutia motora vozidla počas voľnobehu, keď je spustená klimatizácia.

Keď vozidlo stúpa do kopca, môže dochádzať k miernemu oneskoreniu medzi opätovným spustením motora a vytvorením hnacieho momentu. Systém Stop and Start ako prídavná funkcia bude udržiavať tlak na brzdu, kým sa nevytvorí dostatočný hnací moment, aby sa dosiahol plynulý rozjazd. Okrem toho, keď je vozidlo na rovnom povrchu, systém vyrovná akýkoľvek nadbytočný hnací moment, ktorý vznikol pri opätovnom naštartovaní.

Regulácia objemu vstrekovania bola optimalizovaná s cieľom podporiť odozvu systému, ktorá je vyvážená mierou nárazov pociťovaných pri zrýchľovaní.

Lítiovo-iónový hybridný akumulátor

Lítiovo-iónový hybridný akumulátor 48V má 13 článkov a kapacitu 4,3 Ah. Váži len 7,6 kg a má kompaktné vnútorné komponenty, ktoré umožňujú jeho integráciu pod upravenú konštrukciu podlahy batožinového priestoru. To prispieva k obmedzeniu jeho vplyvu na celkový nákladný priestor.

Pri plnom nabití dokáže dodať hnacej sústave pri rozjazde ďalších 12 kW výkonu a 65 Nm krútiaceho momentu.

Hybridný akumulátor aj nízkoprofilový prevodník jednosmerného prúdu (DC/DC) sú chránené pred vniknutím vody. Do akumulátora sa nasáva z prednej časti vozidla čo najviac chladiaceho vzduchu, ktorý má nižšiu teplotu ako vzduch v kabíne. Filter zabraňuje hromadeniu prachu v chladiacich cestách akumulátora a ventilátor zabraňuje zhoršovaniu výkonu akumulátora pri vysokých teplotách.

Dvojramenný napínač rozvodového remeňa

Motorgenerátor pracuje s dvojramenným napínačom remeňa, ktorý je navrhnutý špeciálne na použitie vo vozidlách so vznetovým motorom a pre požiadavky jazdy po nerovných cestách. Okrem toho, že zabezpečuje požadovanú úroveň napnutia rozvodového remeňa, poskytuje aj pomoc pri opätovnom štartovaní motora a lepšiu odozvu pri zrýchlení. Úroveň hluku a vibrácií je porovnateľná s vozidlami so zážihovým motorom.

Materiálové zloženie rozvodového remeňa je pre jeho výkon kľúčové. Vrstva bavlnenej tkaniny s vysokou pevnosťou na drážkovanej strane remeňa znižuje hluk, pohlcuje vodu a udržiava jeho koeficient trenia, keď je mokrý. Vďaka tomu dosahuje konzistentný výkon v náročných podmienkach, napríklad pri jazde cez vodu.

V jadre remeňa je použitá aramidová šnúra s vysokou pevnosťou, ktorá zvyšuje spoľahlivosť pri zvýšení napätia, napríklad keď motorgenerátor spustí motor alebo pri zvýšení úrovne výroby energie.

Dorazové prvky v ramenách napínača znižujú abnormálny hluk a vibrácie, ktoré spôsobujú ramená narážajúce o kryt pri prepínaní do režimu motorgenerátora. Puzdrá v tlmiacom mechanizme sú navrhnuté tak, aby pri jazde po nerovnom povrchu zabraňovali vnikaniu cudzích telies, napríklad prachu alebo štrku, do posuvných častí.

Uvedenie na trh

Všetky európske modely Land Cruiser budú využívať systém Hybrid 48V. Ceny modelu vrčátane Slovenska budú známe počas leta, kedy bude spustený aj objednávkový systém. Prvé vozidlá budú u predajcov k dispozícii na prelome roka 2025/2026.

Zdroj: Toyota

Prečítať celý text

Reklama

Ďalšie články