TOYOTA GAZOO Racing predstavila testovacie vozidlo GR LH2 Racing Concept na kvapalný vodík (LH2) s cieľom pokročiť vo vývoji vodíkovej technológie v motošporte. Verejná premiéra uvedeného konceptu sa uskutočnila na okruhu Circuit de la Sarthe. Vozidlo bude možné vidieť počas 93. ročníka pretekov 24 hodín Le Mans (11. – 15. júna) v H2 Village pod taktovkou autoklubu Automobile Club de l’Ouest (ACO).
V rámci svojich snáh vyrábať stále lepšie automobily prostredníctvom motošportu, ako aj úsilia o vznik uhlíkovo neutrálnej spoločnosti, Toyota opäť posunula vlastné technológie v náročnom prostredí motošportu vrátane japonského seriálu Super Taikyu. Automobilka ďalej urýchlila svoje úsilie rozširovať výrobu, prepravu a využívanie vodíka v spolupráci s partnermi z odvetvia aj mimo neho, aby podporila rýchlejší prechod k uhlíkovo neutrálnej spoločnosti.
Výzvy vyvíjať vodíkové motory v prostredí motošportu sa Toyota spočiatku chopila vo forme zapojenia tímu Rookie Racing do japonského seriálu Super Taikyu, konkrétne s vozidlom Corolla na plynný vodík (od roku 2021) a následne od roku 2023 s vozidlom na kvapalné vodíkové palivo. Potenciál vodíkových motorov v rely pretekoch značka predviedla v roku 2022, keď vozidlo GR Yaris H2 dokončilo ukážkové jazdy na Ypres rely, jednom z kôl svetového šampionátu v rely FIA.
Corolla s vodíkovým motorom v roku 2023 úspešne absolvovala ukážkové kolo na okruhu Circuit de la Sarthe; na druhej strane koncept vozidla GR H2 Racing Concept s vodíkovým pohonom sa predstavil s cieľom ukázať, ako by raz mohla vyzerať kategória vodíkových vozidiel na Le Mans. Od tej doby sa vývoj technológie zintenzívnil a dosiahol nový míľnik odhalením vozidla GR LH2 Racing Concept na kvapalný vodík.
Štúdia vychádza z vozidla GR010 HYBRID Hypercar, ktoré sa aktuálne zúčastňuje na svetovom šampionáte vytrvalostných súťaží FIA. Prostredníctvom budúceho testovania na okruhu prispeje GR LH2 Racing Concept k ďalšiemu vývoju vodíkovej technológie a infraštruktúry od Toyoty, a tak podporí budovanie väzieb zameraných na rozširovanie možností vodíka prostredníctvom výziev v motoristickom športe.
Predstavenie pokrokovej štúdie GR LH2 Racing Concept je súčasťou oslavy minulosti, súčasnosti a budúcnosti, ktorá pripomína 40. výročie prvej účasti Toyoty na pretekoch Le Mans a zahŕňa aj uvedenie jedinečnej kombinácie livrejí. Vozidlo GR010 HYBRID č. 7 – posádky Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries – nesie červeno-bielu historickú livrej, inšpirovanú ikonickým vozidlom TS020, ktoré sa zúčastnilo na ročníku 1998. Vozidlo GR010 HYBRID č. 8 – posádky Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa – reprezentuje súčasné odhodlanie tímu zvíťaziť. Jeho matne čierna livrej je postavená na logu GR s cieľom vystihnúť myšlienku „Veľmi neradi prehrávame“ a „prototypovu“ koncepciu vytvárania stále lepších automobilov zrodených z motošportu a neustáleho vývoja.
GR LH2 Racing Concept – základné informácie o vozidle
Zdroj: Toyota