Cenu prevzal Adrian Hallmark, Global Brand Director značky Jaguar. Prečítajte si viac podrobností o Jaguare F-TYPE.
PREHĽAD
- F-TYPE športový dvojmiestny roadster s pohonom zadnej nápravy a motorom uloženým vpredu, je skonštruovaný s cieľom poskytnúť pravú radosť z dynamickej jazdy a výkonu.
- Po vizuálnej stránke exteriér modelu F-TYPE demonštruje nový dizajnový jazyk Jaguar s jasnými líniami, dosiahnutými diskrétnejším začlenením technických prvkov, ako sú kľučky dverí alebo vysúvací spojler.
- Interiér modelu F-TYPE je silno zameraný na vodiča; atraktívne riešené ovládacie prvky sú tu začlenené do architektonicky vzrušujúceho celku. K jedinečnému charakteru kabíny, riešenej ako duálny kokpit, prispievajú aj unikátne povrchové textúry obkladových materiálov.
- Model bude k dispozícii v troch deriváciách – F-TYPE, F-TYPE S a F-TYPE V8 S. Prvú bude poháňať nový 3,0-litrový, kompresorom preplňovaný zážihový motor V6 s výkonom 250 kW (340 k), druhú ten istý motor upravený na výkon 280 kW (380 k) a do tretej derivácie sa bude montovať 5,0-litrový, kompresorom preplňovaný zážihový motor V8 s výkonom 364 kW (495k).
- Model F-TYPE V8 S dokáže zrýchliť na 100 km/h za 4,3 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h. Verzia F-TYPE S s motorom V6 a výkonom 280 kW zrýchli na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 275 km/h; v prípade verzie F-TYPE majú tieto parametre hodnoty 5,3 sekundy, resp. 260 km/h.
- Všetky motory dodávajú svoj výkon cez prevodovku „Quickshift“ s centrálne umiestneným voličom SportShift, umožňujúcim plne manuálne sekvenčné radenie; manuálne možno radiť aj pomocou pádielok na volante.
- Oba modely s označením S sú vybavené samosvorným diferenciálom – vo verzii V6 mechanickým a vo verzii V8 elektronickým – v záujme maximálnej trakcie a pôžitku z jazdy.
- Modely S sú navyše vybavené aktívnym výfukovým systémom a za príplatok ponúkajú program Configurable Dynamics. Ten vodičovi umožňuje meniť množstvo dynamických parametrov podľa aktuálnej nálady a navyše obsahuje funkcie ako stopky alebo merač preťaženia.
- F-TYPE je postavený na uznávanej ľahkej platforme štvrtej generácie s hliníkovou konštrukciou využívajúcou priekopnícke technológie.
- Dôraz bol kladený najmä na torznú a priečnu tuhosť kvôli maximálnej ovládateľnosti a agilnosti. Všetky systémy okolo tuhej hliníkovej konštrukcie – riadenie, brzdy, pohonná sústava – boli optimalizované v záujme bezprostrednosti reakcií na pokyny vodiča.
- Vpredu aj vzadu je použité zavesenie kolies s dvomi priečnymi ramenami, ktoré umožňuje precízne korigovať nakláňanie karosérie, s adaptívnymi tlmičmi, posúvajúcimi dynamické kvality vozidla na ešte vyššiu úroveň.
ZHRNUTIE
Značka Jaguar, ktorá stála pri samom zrode segmentu športových automobilov, má bohatý, vyše 75-ročný športový rodokmeň a model F-TYPE opäť rozdúchal túto našu vášeň. F-TYPE určite nie je športové vozidlo ako každé iné. Jeto športový Jaguar – ultraprecízny, výkonný, citlivý a predovšetkým dýchajúci životom.
Adrian Hallmark, globálny riaditeľ značky Jaguar
Nový Jaguar F-TYPE predstavuje návrat značky k svojim koreňom: je to dvojmiestny športový roadster so sklápacou strechou zameraný na výkon, agilnosť a radosť z jazdy. F-TYPE je najnovším členom športového rodokmeňa, ktorý siaha vyše 75 rokov do minulosti a obsahuje úžasné vozidlá, ktoré možno zaradiť medzi tie najkrajšie, najvzrušujúcejšie a najžiaducejšie automobily, aké kedy boli vyrobené.
Pri návrhu základnej konštrukcie modelu F-TYPE boli využité bezkonkurenčné skúsenosti automobilky Jaguar s využívaním hliníka. Vďaka doteraz najsofistikovanejšej ľahkej, no pritom tuhej hliníkovej konštrukcii, aká bola kedy použitá vo vozidlách Jaguar, má F-TYPE ideálne rozloženú hmotnosť, čo umožňuje naplno rozvinúť potenciál pohonu zadných kolies. V rámci návrhu modelu F-TYPE, pri ktorom boli do veľkej miery využité počítačové konštrukčné metódy a dôsledne riešené detaily, bola vyvinutá nová, ešte ľahšia hliníková predná nápravnica.
Aby bolo možné naplno využiť výhody modernej konštrukcie, F-TYPE dostal do výbavy celohliníkové zavesenie kolies s dvomi priečnymi ramenami vpredu aj vzadu a strmo sprevodované hrebeňové riadenie, zaručujúce maximálnu citlivosť reakcií na pohyby volantu. Hliníková konštrukcia je optimalizovaná tak, aby poskytovala čo najtuhšiu oporu nápravám, pričom tuhosť v kľúčových miestach dosahuje o 30 percent vyššie hodnoty než v akomkoľvek inom vozidle Jaguar.
V čase uvedenia modelu na trh budú k dispozícii tri derivácie – F-TYPE, F-TYPE S a F-TYPE V8 S. Odlišovať sa budú výkonom svojich kompresorom preplňovaných zážihových motorov a kvôli čo najvyššej hospodárnosti budú všetky vybavené technológiou stop/štart. Nový 3,0-litrový motor V6, odvodený od vysoko hodnoteného 5,0-litrového motora Jaguar V8, bude k dispozícii v dvoch verziách s výkonom 250 kW a 280 kW, ktoré budú poháňať derivácie F-TYPE, respektíve F-TYPE S. V oboch prípadoch motor prejavuje úžasnú ochotu ísť do vysokých otáčok, čo vo vášnivom vodičovi vyvoláva túžbu, aby naplno využil jeho schopnosti. Motory V6 tu dopĺňa novo vyvinutý člen rodiny motorov Jaguar V8. Tento motor s výkonom 364 kW a krútiacim momentom 625 Nm, montovaný do F-TYPE V8 S, dosahuje pôsobivú hodnotu krútiaceho momentu 375 Nm, vďaka čomu vozidlo dokáže zrýchliť na 100 km/h za 4,3 sekundy a dosiahnuť elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h pri emisiách 259 g CO2 na km.
F-TYPE S s motorom V6 s výkonom 280 kW zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy; má elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 275 km/h a dokáže jazdiť s emisiami CO2 na úrovni 213 g/km. S motorom V6 s výkonom 250 kW dokáže F-TYPE zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na hodnotu 260 km/h; emisie CO2 majú hodnotu len 209 g/km. Vodičove vášne dokáže ešte viac rozdúchať aktívny výfukový systém, ktorý je štandardnou súčasťou výbavy variantov S a V8 S. Pri jazde pod záťažou nad 3 000 ot./min sa vo výfukovom systéme otvoria špeciálne ventily a na hranici maximálnych otáčok dosiahne zvuk výfuku vzrušujúce crescendo. Športovo ladená prevodovka Quickshift v modeli F-TYPE má osem tesne odstupňovaných prevodových stupňov, čo dáva vodičovi väčší pocit kontroly. Variant S poháňaný motorom V6 je navyše vybavený funkciou Dynamic Launch, ktorá optimalizuje schopnosť akcelerácie z pokoja. Nadčasovosť značky dokonale vyjadruje asertívny dizajnový jazyk, ktorý s pokojom odoláva predsudkom. Modely Jaguar vždy očarovali jednoduchými, no ladnými a energickými krivkami, a ani F-TYPE nie je výnimkou; jeho tvar definujú dve emocionálne dizajnové línie, formujúce predné a zadné blatníky. Čerpajúc inšpiráciu z konceptu C-X16, predstaveného v roku 2011, prednej časti modelu F-TYPE dominuje nová interpretácia výraznej, obdĺžnikovej masky chladiča, typickej pre vozidlá Jaguar, z ktorej vychádza „svalnatá“ kapota s typickým vydutým pásom. Prvá dôležitá emocionálna línia začína svoju púť čepeľou, ktorá pretína nasávacie otvory, pripomínajúce žraločie žiabre, po oboch stranách masky chladiča, a následne vedie oko pozorovateľa okolo vrcholov predných blatníkov, zdôraznených bi-xenónovými svetlometmi s integrovanými svetlami na denné svietenie s technológiou LED, až k dverám a smerom k zadnej časti vozidla, kde sa elegantne stráca.
Tu sa jej roly ujíma druhá emocionálna línia, formujúca oblúk vystupujúceho zadného blatníka, skôr než sa dramaticky ovinie okolo zmyselne tvarovanej, nízko položenej zadnej hrany; tú bolo možné zakomponovať do návrhu vďaka použitiu aktívneho zadného spojlera, ktorý po vysunutí pri vyššej rýchlosti znižuje aerodynamický vztlak až o 120 kg. Zadné svetlá, kompletne zostavené zo svetelných diód LED, sú novým charakteristickým prvkom športových vozidiel Jaguar, pripomínajúcim črty klasických veteránov, a ich tvar, siahajúci až k zadnej hrane výrezu pre zadné koleso, zdôrazňuje energický postoj a športový potenciál tohto vozidla so zadným náhonom.
Dôraz na angažovanosť vodiča a športový charakter modelu F-TYPE podčiarkuje aj asymetricky riešená kabína s usporiadaním „jeden plus jeden“. Dôkazom toho je držadlo, ktoré sa tiahne dole stredovou konzolou na strane spolujazdca, a ktorá zároveň ohraničuje priestor určený pre vodiča. Obe časti kabíny sú od seba ďalej odlíšené použitím rôznych materiálov na obložení – na strane vodiča majú povrchy technickejší vzhľad. Ovládacie prvky, inšpirované kokpitmi bojových stíhačiek, sú ergonomicky usporiadané a zoskupené podľa funkcie. Ďalším dôkazom inšpirácie letectvom je volič osemstupňovej prevodovky SportShift, pripomínajúci „knipel“ lietadla. Vetráky navrchu palubnej dosky sa aktivujú len na základe pokynu vodiča alebo zložitého riadiaceho algoritmu, no inak ostávajú diskrétne ukryté.
Pri návrhu modelu Jaguar F-TYPE sa náš tím konštruktérov sústredil na to, aby si vodič mohol vychutnať také vzrušenie z dynamickej jazdy, ako nikdy predtým. Vzhľadom na tento cieľ musel každý z našich konštruktérov zdolať skutočne náročné úlohy, a keďže každá z týchto úloh bola – v niektorých prípadoch dokonca so značnou rezervou – splnená, F-TYPE má presne tie kľúčové atribúty športového automobilu, aké sme chceli dosiahnuť.
Ian Hoban, riaditeľ pre produktový rad spoločnosti Jaguar
KONŠTRUKCIA
Odborné skúsenosti Jaguar v oblasti hliníkových automobilových konštrukcií hrala pri návrhu skutočne výnimočného modelu F-TYPE životne dôležitú úlohu. Konštruktéri Jaguar, ktorí ako prví vyvinuli hliníkovú škrupinovú karosériu pre sériovú výrobu, mohli využiť svoje vyše desaťročné skúsenosti s týmito výrobnými postupmi, vďaka čomu sa im v prípade modelu F-TYPE podarilo dosiahnuť kombináciu nízkej hmotnosti a extrémnej tuhosti karosérie. Kľúčom k tomuto úspechu spoločnosti Jaguar bolo nové vylepšenie jej technológie výroby zliatinových konštrukcií, ktoré prinieslo zvýšenie štrukturálnej integrity pri znížení hmotnosti. Špeciálne kvôli použitiu v modeli F-TYPE vývojári zdokonalili vysokopevnú konštrukčnú zliatinu AC300 série 6000, čo umožnilo dosiahnuť pevnosť konštrukcie porovnateľnú s existujúcou platformou vysokovýkonného modelu XK – pre ktorý bola táto zliatina pôvodne vyvinutá – pri súčasnej značnej úspore hmotnosti.
Výsledkom je, že surová karoséria modelu F-TYPE váži len 261 kg. To má pre F-TYPE, samozrejme, veľký prínos, pokiaľ ide o smerovú agilnosť, zrýchlenie, brzdenie, hospodárnosť a emisie. Sústredenie väčšej časti hmotnosti medzi nápravy vďaka minimalizácii predného a zadného previsu takisto prispieva k prirodzenej stabilite vozidla, čo vo vodičovi ešte umocňuje pocit sebaistoty. F-TYPE má pri jazde o 20 mm menšiu svetlú výšku než uznávaný model XKR-S. Nízko položené ťažisko je dôležité pre to, aby vodič mohol získať pocit dokonalého splynutia s vozidlom.
Okrem spomínanej konštrukčnej zliatiny spoločnosť Jaguar vylepšila aj zliatinu používanú na výrobu karosárskych panelov, aby mohla realizovať želané prvky daného dizajnového jazyka. Táto zliatina s označením AC600 sa vyznačuje rovnakou pevnosťou a kvalitou povrchu ako kov, ktorý sa dnes používa pri výrobe modelu XK, je však lepšie tvarovateľná, čo zaručuje väčšiu definovateľnosť a presnosť oblúkov a hrán dizajnových línií.
To napríklad umožnilo zmenšiť minimálny polomer ohýbania o 50 percent len na 8 mm, vďaka čomu mohli konštruktéri reprodukovať dôležité „emocionálne línie“ presne tak, ako si ich dizajnéri predstavovali. Je
takmer neuveriteľné, že krásna lastúrová kapota – výnimočný, charakteristický prvok, na ktorom sa začína predná emocionálna línia – je vyrobená z jediného kusa materiálu pomocou 1000-tonového lisu. Úspory hmotnosti boli s využitím rôznych metód dosiahnuté na mnohých miestach. Optimalizáciou konštrukcie surovej karosérie sa podarilo dosiahnuť celkovú úsporu 35 kg, kým vďaka pedantnému prístupu konštruktéri okresali po 2 kg materiálu z čelného skla, chladiaceho systému a systému nasávania. Systém zavesenia motora a nosník nárazníka prispeli k úspore po 5 kg, kým optimalizáciou pohonnej sústavy sa podarilo ušetriť ďalších 8 kg. Aj nová, zliatinová predná nápravnica je o 5 kg ľahšia než jej oceľový ekvivalent. F-TYPE navyše obsahuje viac kompozitných materiálov než ktorýkoľvek predchádzajúci Jaguar; pod prahmi karosérie a vekom batožinového priestoru sa nachádzajú deformačné štruktúry vyrobené z veľmi pevných plastov. Ďalšie zníženie hmotnosti konštrukcie modelu F-TYPE priniesol nový systém kapoty, ktorý je ľahší o 12 kg. Pôsobivých 24 kg sa podarilo ušetriť optimalizáciou konštrukcie a upevnenia sedadiel. Výsledkom je, že F-TYPE dosahuje minimálnu hmotnosť len 1 597 kg.
Hliník zohráva v snahe spoločnosti Jaguar o udržateľnosť významnú úlohu, pretože viac ako polovica množstva použitého na výrobu jedného automobilu pochádza z recyklovaného kovu. Pri výrobe konštrukcie modelu F-TYPE sa navyše používajú exkluzívne metódy nitovania a lepenia, pri ktorých vzniká až o 80 percent menej emisií CO2 než pri zváraní porovnateľnej oceľovej konštrukcie. Spoločnosť Jaguar v spolupráci so svojimi dodávateľmi navyše zavádza uzavretý recyklačný systém, vďaka ktorému sa opätovne využíva všetok kovový odpad z výroby.
VÝKON
F-TYPE je skvelou výkladnou skriňou pre novú generáciu kompresorom preplňovaných zážihových motorov Jaguar, ktoré sa vyznačujú vysokým pomerom výkonu a krútiaceho momentu voči hmotnosti v kombinácii s vysokou hospodárnosťou. Exkluzívnym prvkom montovaným do variantu F-TYPE S je 3,0-litrový, kompresorom preplňovaný motor V6 vyladený na výkon 280 kW a krútiaci moment 460 Nm, ktorý bol v pôvodnej verzii s výkonom 250 kW
a krútiacim momentom 450 Nm vyvinutý pre sedany XJ a XF na rok 2013; túto 250 kW verziu ponúka aj model F-TYPE. Motor V6, vychádzajúci z vysoko oceňovaného 5,0-litrového vidlicového osemvalca V8, teraz vyrábaného už v tretej generácii, využíva rovnaký formát konštrukcie z ľahkej zliatiny s ľahkým odlievaným blokom, vystuženým priečne zoskrutkovanými vekami hlavného ložiska, čo zvyšuje tuhosť a kultivovanosť chodu. Štvorventilové hlavy valcov sa vyrábajú z recyklovaného hliníka, pričom samotné ventily sú ovládané systémom duálneho nezávislého variabilného časovania vačiek, aktivovaným pozitívnym a negatívnym momentom vznikajúcim pri pohybe nasávacích a výfukových ventilov. Systém časovania, schopný pracovať rýchlosťou vyše 150 stupňov za sekundu, optimalizuje výkon, krútiaci moment a hospodárnosť, a súčasne dáva motoru V6 typickú schopnosť pohotovo reagovať na pohyby plynového pedála, čo vodiča nabáda k využitiu celého dostupného rozsahu otáčok.
Tento živý a neúnavný charakter má motor aj vďaka systému priameho vstrekovania paliva s riadeným rozstrekom. Ten dodáva priamo do stredu spaľovacieho priestoru každého valca presne namerané dávky paliva pri tlaku až do 150 barov, čo vytvára homogénnejšiu zmes vzduchu a paliva a zaručuje čistejšie a účinnejšie spaľovanie.
Napomáhajú tomu aj zapaľovacie sviečky, ktoré sú precízne nasmerované voči vstrekovacej dýze aj voči samotnému spaľovaciemu priestoru. V prípade preplňovaného motora V8 došlo aj k zvýšeniu kompresného
pomeru z 9,5 : 1 na 10,5 : 1, čo prispelo k ďalšiemu zníženiu spotreby paliva a emisií CO2.
Medzi obomi radmi valcov sa nachádza preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots najnovšej generácie, ktorý má kľúčový podiel na vysokom mernom výkone a účinnosti motora 3.0 V6 Supercharged. Pri preplňovaní kompresorom nevznikajú čerpacie straty, ktoré sú vo väčších motoroch preplňovaných turbodúchadlom spôsobované zvýšeným protitlakom; odbúranie týchto strát znamená zvýšenie účinnosti a zrýchlenie reakcií motora. Kvapalinový medzichladič, ktorý je kompaktnejší než preplňovací kompresor používaný v motore V8, znižuje teplotu plniaceho vzduchu, čím optimalizuje výkon a účinnosť.
Činnosť preplňovacieho kompresora má pod kontrolou nový riadiaci softvér motora Bosch, ktorý sa stará o optimálnu účinnosť. Skvelé výkonové parametre 250 kW verzie modelu F-TYPE – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 260 km/h – podopiera aj údaj o zrýchlení z 80 na 120 km/h za 3,3 sekundy.
Vo verzii vyladenej na 280 kW dosahuje motor 3.0 V6 Supercharged najvyšší merný výkon spomedzi všetkých motorov Jaguar, ktoré boli doteraz vyrobené: 93,4 kW na liter. Variant F-TYPE S tak zvládne šprint z 80 na 120 km/h len za 3,1 sekundy; čo len umocňuje pôsobivé údaje o zrýchlení 0 – 100 km/h za 4,9 sekundy a elektronicky obmedzenej maximálnej rýchlosti 275 km/h. F-TYPE a F-TYPE S dosahujú úroveň emisií CO2 209 g/km, respektíve 213 g/km. Najvyšší model z radu F-TYPE nesie označenie V8 S a poháňa ho nový 5,0-litrový preplňovaný motor Jaguar V8, ktorý je v tomto menšom, ľahšom a živšom vozidle vyladený na výkon 364 kW a krútiaci moment 625 Nm.
Vďaka nemu je vozidlo schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, dosiahnuť elektronicky obmedzenú
maximálnu rýchlosť 300 km/h a zrýchliť z 80 na 120 km/h len za 2,5 sekundy. Emisie CO2 majú hodnotu 259
g/km.
Naše kompresorom preplňované motory V6 a V8 s vysokým špecifickým výkonom a ohromným krútiacim momentom dokonale vyhovujú športovej povahe modelu F-TYPE. A spolu s osemstupňovou prevodovkou „Quickshift“ s tesne odstupňovanými prevodmi tvoria dokonalú pohonnú jednotku pre skutočný športový automobil.
Tim Clark, technický špecialista na výkon a jazdné vlastnosti vozidiel Jaguar
Aktívny výfuk
Varianty V6 S a V8 S sú štandardne vybavené aktívnym výfukovým systémom (v prípade 250 kW variantu je k dispozícii za príplatok). Tento systém, ktorý ponúka úplne nový zvukový zážitok z jazdy v modeli F-TYPE, využíva množstvo elektronicky riadených prepúšťacích ventilov v zadnej časti výfukového potrubia. Tie sa pri prudkej akcelerácii v záujme vylepšenia zvukového efektu otvoria, čím zmenia trasu prúdenia výfukových plynov, ktoré môžu prúdiť priamočiarejšie. Aktívny výfuk, vyladený 85-násobnou iteráciou, prináša autentický, sýty zvuk, ktorého hlasitosť pri približovaní sa k maximálnym otáčkam postupne rastie až na vzrušujúci rev. Prepúšťacie ventily sa môžu otvárať buď pri veľkej záťaži, alebo môžu byť otvorené trvale, a to v režime „Dynamic“, zvolenom pomocou ovládača Jaguar Drive Controller – pričom sa zároveň optimalizuje odozva motora na pohyby plynového pedála, radenie prevodových stupňov, reakcie na pohyby volantu a charakter pruženia – alebo pomocou príplatkového
spínacieho tlačidla.
http://www.youtube.com/watch?v=RmN5DYMgbaE
Aby mal vodič z činnosti systému čo najväčší pôžitok, zadná časť vozidla je akusticky vyladená tak, aby bolo v kabíne viac počuť zvuk výfuku. Vďaka systému Intake Feedback môže vodič navyše počuť, čo sa deje v nasávacom potrubí, čo je obzvlášť vzrušujúce v spojení s kvílením preplňovacieho kompresora vytáčaného do vysokých obrátok.
Osemstupňová prevodovka „Quickshift“ Osem krátkych, športovo odstupňovaných prevodových stupňov prevodovky „Quickshift“ je zárukou, že vodič v modeli F-TYPE dokáže naplno využiť dostupný rozsah otáčok motora, ktorý tak môže po každom preradení pracovať v pásme optimálneho výkonu. Konštruktéri Jaguar prevodovku s ohľadom na jej použitie v športovom automobile optimalizovali v prospech akceleračnej schopnosti v celom rozsahu otáčok
a jazdných rýchlostí. Kvôli čo najhladšiemu priebehu každého preradenia je celá pohonná sústava modelu F-TYPE – vrátane dezénu pneumatík – vyladená v záujme optimálnej tuhosti, aby sa na kolesá mohli oveľa rýchlejšie prenášať dynamické zmeny krútiaceho momentu, teda aby vozidlo ostrejšie a presnejšie reagovalo na pohyby
plynového pedála. Navyše, keď prevodovka preradí na druhý rýchlostný stupeň, blokovacia spojka vyradí z činnosti menič krútiaceho momentu, čím vytvorí priame mechanické spojenie medzi motorom a hnanými zadnými kolesami.
Pocit spojitosti sa týka aj samotného priebehu preraďovania, ktoré teraz trvá podstatne kratšie a deje sa pohotovejšie – preto sa tento systém nazýva „Quickshift“. Tieto rýchle zmeny prevodových stupňov sú možné vďaka presne načasovaným zásahom motora počas preraďovania smerom nahor. Každé preradenie tak trvá kratšie a pôsobí presnejšie, pričom vďaka využitiu zotrvačnosti motora počas preraďovania vzniká dokonca pocit pozitívnej akcelerácie. Prevádzkové parametre prevodovky určuje adaptívna stratégia radenia, ktorá má k dispozícii 25 rôznych programov, používaných podľa štýlu jazdy a aktuálnych podmienok. Prevodovka dokáže rozpoznať spôsob, akým je vozidlo vedené, tým, že monitoruje zrýchľovanie a brzdenie, odstredivé sily, aktivitu plynového a brzdového pedála, sily pôsobiace pri jazde, požiadavky na prudké zrýchlenie s podradením a dokonca to, či vozidlo ide do kopca alebo z kopca. Keď prevodovka zistí, že vodič jazdí dynamickejšie, automaticky začne vykonávať agresívnejšie zmeny prevodových stupňov a posunie bod preraďovania nahor smerom k vyšším otáčkam.
Prevodovka má navyše niekoľko funkcií, ktoré výslovne súvisia s vášnivým spôsobom jazdy, aký sa pri vozidle ako F-TYPE očakáva. V záujme zachovania stability vozidla pri podradení dáva prevodovka riadiacemu systému motora pokyn na okamih pootvoriť škrtiacu klapku, aby sa vyrovnali otáčky na vstupe a výstupe prevodovky. Vďaka tejto funkcii môže prevodovka pri prudkom brzdení vykonať rýchlu sériu viacerých podradení.
Funkcia Corner Recognition sleduje, kedy vozidlo prechádza zákrutou, takže prevodovka „vie“, že má podržať aktuálny prevodový stupeň, aby motor pri výjazde zo zákruty pracoval na správnych otáčkach. Prevodovka dokáže dokonca rozpoznať, že vozidlo vykonáva sériu predbiehacích manévrov, ktoré si vyžadujú časté zmeny polohy plynového pedála, takže namiesto preradenia nahor podrží nižší prevodový stupeň, aby bolo vozidlo pripravené na ďalšiu akceleráciu.
Vodič môže kedykoľvek manuálne zmeniť prevodový stupeň, a to buď pomocou páčok pod volantom alebo pomocou centrálneho voliča SportShift. Po presunutí voliča doľava sa sprístupní manuálny režim, v ktorom možno potlačením páky dopredu zvoliť nižší prevodový stupeň a potiahnutím páky dozadu preradiť na vyšší prevodový stupeň. Ak vodič na ovládači Jaguar Drive Controller navyše zvolí režim Dynamic, prevodovka plne odovzdá kontrolu do jeho rúk a pri dosiahnutí červeného poľa na otáčkomere nebude automaticky preraďovať nahor, ale bude iba podraďovať pri hroziacom zhasnutí motora.
Režim Dynamic Launch
F-TYPE S ponúka navyše jednu unikátnu funkciu, ktorá optimalizuje akceleráciu z pokoja: režim Dynamic Launch. Keď vozidlo stojí, vodič drží stlačený brzdový pedál a súčasne zvyšuje otáčky motora, kým sa na prístrojovej doske neobjaví nápis „Dynamic Launch Ready“ (dynamický rozbeh pripravený). Vodič potom iba uvoľní brzdový pedál, stlačí plynový pedál až na podlahu a o zvyšok sa už postará automatika – v záujme optimálnej akcelerácie.
Samosvorný diferenciál Do derivácie F-TYPE S sa štandardne montuje mechanický samosvorný diferenciál. Mechanický systém bol zvolený pre jeho autentickosť a vhodnosť pre športové automobily so zadným pohonom, v ktorých vodičom ponúka možnosť preskúmať hranice možností, pokiaľ ide o udržateľnosť rovnováhy a priľnavosti, pri maximálnej ovládateľnosti a pocite priameho kontaktu s vozovkou. Derivácia V8 S je vybavená aktívnym elektronickým diferenciálom z konštrukčnej dielne Jaguar, ktorý obmedzuje prešmykovanie kolies, maximalizuje trakciu a zaručuje ešte väčšiu kontrolu nad vozidlom. Aktívny diferenciál Jaguar je ovládaný elektromotorom pôsobiacim na lamelovú spojku, ktorá môže prenášať krútiaci moment na koleso s najväčšou priľnavosťou. Tento plne automatický systém dokáže takmer okamžite presmerovať plný krútiaci moment podľa potreby. Vďaka tomu, že spolupracuje so stabilizačným systémom, systémom trakčnej kontroly a systémom ABS, dokáže veľmi presne regulovať prenos výkonu motora a vždy maximálne využiť dostupnú priľnavosť kolies.
Brzdy
Všetky tri derivácie modelu F-TYPE ponúkajú spoľahlivé brzdové systémy, odstupňované podľa výkonu, všetky športovo ostré, ako sa pri vozidlách Jaguar očakáva, a so silným odporom pedála, potrebným pre správne ávkovanie brzdného účinku. Brzdový systém Jaguar Performance, montovaný do variantu F-TYPE s výkonom 250 kW, má vpredu 354 mm kotúče a vzadu 325 mm kotúče so strmeňmi striebornej farby. F-TYPE S je vybavený systémom Jaguar High Performance s väčšími prednými kotúčovými brzdami s priemerom diskov 380 mm a čiernymi alebo červenými brzdovými strmeňmi.
Variant F-TYPE V8 S využíva systém Super High Performance s najväšími brzdovými kotúčmi, aké sa štandardne montujú do sériovo vyrábaných vozidiel Jaguar – 380 mm vpredu a 376 mm vzadu. Strmene môžu mať čiernu alebo červenú farbu. Všetky varianty sú štandardne vybavené protiblokovacím systémom bŕzd (ABS), systémom elektronického rozdeľovania brzdnej sily (EBD) a asistentom núdzového brzdenia (EBA).
Pomocou metód počítačovej simulácie dynamiky plynov konštruktéri spoločnosti Jaguar optimalizovali chladenie bŕzd tak, aby sa studený vzduch privádzal k brzdovým kotúčom cez nasávacie otvory po bokoch masky chladiča, a aby bol aerodynamicky tvarovanými komponentmi systému zavesenia kolies odvádzaný ďalej pod vozidlo.
Inteligentný systém Stop/Štart Model F-TYPE štandardne ponúka systém Jaguar Intelligent Stop/Start, ktorý automaticky vypína motor po zastavení vozidla so zošliapnutým brzdovým pedálom. Po uvoľnení brzdového pedála systém dokáže motor znova naštartovať skôr, než vodič stihne presunúť nohu z brzdového na plynový pedál. Vďaka svojej rýchlosti tento systém s dvojitým solenoidom stihne zareagovať a vrátiť motor do obrátok aj počas vypínacej fázy – napríklad vtedy, keď vodič zastaví pred križovatkou a náhle zistí, že sa môže zaradiť do pohybujúceho sa vedľajšieho pruhu. Systém umožňuje dosiahnuť úsporu paliva až do 5 percent.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Pri návrhu modelu konštruktéri sústredili svoju pozornosť aj na vývoj jeho hliníkového podvozka, čo vytvorilo ten najlepší predpoklad na vznik vozidla ponúkajúceho pocity prepojenosti, živosti a vzrušenia za volantom, aké vodiči od športových vozidiel Jaguar očakávajú.
Každá odozva vozidla, od pocitu z volantu až po radenie prevodových stupňov, ovládanie plynu, bŕzd a chovanie podvozka, prešla procesom precízneho ladenia, aby mal vodič čo najsilnejší pocit angažovanosti a prepojenia s vozidlom, ktoré presne reaguje na jeho pokyny. „Skvelý športový automobil musí vo vodičovi vyvolávať túžbu sadnúť si za jeho volant, pretože vie, že môže očakávať príjemné vzrušenie, a F-TYPE túto podmienku dokonale spĺňa. Vynaložili sme veľa úsilia, aby vozidlo absolútne bezprostredne reagovalo na pohyby volantu, akcelerátora aj brzdového pedála, a túto úlohu nám veľmi uľahčila tuhá hliníková konštrukcia podvozka. Je to precízne a zároveň vzrušujúce vozidlo, ktoré chcete šoférovať pre samotný pocit zo šoférovania – a má fantastický zvuk!
Mike Cross, hlavný inžinier pre integritu konštrukcie vozidiel Jaguar
Použitím nových konštrukčných zliatin na stavbu vozidla F-TYPE sa výrazne zvýšila tuhosť, čo predstavuje najlepší možný základ pre jemne vyladené systémy zavesenia kolies – to znamená bezkonkurenčný pocit priameho prepojenia vodiča s vozidlom. Celková torzná tuhosť modelu F-TYPE je o 10 percent väčšia než v prípade uznávaného celohliníkového modelu XKR-S, ale ešte dôležitejšie sú zlepšenia v oblasti lokálnej bodovej pohyblivosti. Vďaka detailnej analýze pomocou počítačovej simulácie sa podarilo až o 30 percent zvýšiť priečnu tuhosť na kľúčových miestach, ako sú napríklad body upevnenia prednej nápravy. Čím má vozidlo tuhšiu konštrukciu, tým precíznejšie možno vyladiť zavesenie kolies v záujme optimálnej agilnosti, pocitu priamej prepojenosti vodiča s vozidlom a presnosti reakcií.
Model F-TYPE so stabilným postojom s kolesami maximálne vysunutými do rohov vyvoláva dojem, akoby bolo prirastené k vozovke, a vo vodičovi vzbudzuje pocit absolútnej sebaistoty. Všetky kolesá majú zavesenie s dvomi priečnymi ramenami, rázvor má hodnotu 2 622 mm a rozchod kolies 1 585 mm vpredu a 1 627 mm vzadu.
Skrátenie predného a zadného previsu tiež pomohlo sústrediť hmotnosť medzi prednú a zadnú nápravu, čo zmenšuje moment zotrvačnosti a zväčšuje „ochotu“ vozidla zatáčať. Aby z toho vozidlo vyťažilo maximum, konštruktéri Jaguar sa špeciálne sústredili na optimálne pozdĺžne rozloženie hmotnosti. Dôkazom tejto posadnutosti dokonalým vyvážením vozidla je fakt, že akumulátor a nádržka kvapaliny ostrekovačov sú umiestnené vzadu v batožinovom priestore, a nie vpredu pod kapotou. Najbezprostrednejšie a najpriamejšie rozhranie medzi vozidlom a vodičom predstavuje volant. V záujme maximálneho pocitu prepojenia vodiča s vozidlom využíva model F-TYPE prednú nápravnicu z ľahkej zliatiny, čo znižuje hmotnosť prednej časti vozidla, kým tuhšie, takisto hliníkové kĺby prednej nápravy zaručujú najpresnejšie možné reakcie riadenia s ideálnou spätnou väzbou pre vodiča. To umožnilo použiť najstrmšie
hrebeňové riadenie, aké kedy bolo použité vo vozidle Jaguar. Riadenie je vďaka tomu úžasne citlivé a vodič
má presnú predstavu o tom, čo sa práve deje s prednými kolesami. Každý Jaguar je skonštruovaný a vyladený tak, aby poskytoval bezkonkurenčnú rovnováhu medzi komfortom a ovládateľnosťou. V prípade modelu F-TYPE sa jazýček váh, prirodzene, prikláňa v prospech vzrušenia z jazdy a precíznej ovládateľnosti, ale nikdy nie natoľko, aby ma vodič pri jazde pocit surovosti. Režim Dynamic, ktorý ponúka model F-TYPE, umožňuje vodičovi – jednoduchým stlačením tlačidla – ešte zvýrazniť športový charakter vozidla. Motor vtedy ostrejšie reaguje na pohyby plynového pedála, zväčší sa odpor volantu, prevodovka preraďuje rýchlejšie a pri vyšších otáčkach a stabilizačný systém menej citlivo reaguje na začínajúci šmyk. Po zvolení režimu Dynamic navyše prevodovka v manuálnom režime automaticky nepreraďuje na vyššie prevodové stupne. Okrem toho sú varianty F-TYPE S a V8 S vybavené systémom Jaguar Adaptive Dynamics, ktorý aktívne koriguje vertikálne pohyby karosérie, jej bočné nakláňanie a nakláňanie dopredu a dozadu. Systém nepretržite monitoruje pokyny vodiča a polohu vozidla F-TYPE voči ceste, pričom až 500-krát za sekundu reguluje tuhosť tlmičov v záujme optimálnej stability a agilnosti. Navyše vďaka systému Adaptive Dynamics môžu vozidlá s označením F-TYPE S a V8 S ponúknuť režim Dynamic s rozšírenou funkčnosťou, aby sa
vodič mohol ešte viac sústrediť na jazdu, pretože v týchto variantoch systém dokáže ešte lepšie kontrolovať pohyby karosérie pri tuhšom nastavení tlmičov. Príplatkový program Configurable Dynamics je ďalšia položka v zozname noviniek Jaguar. S týmto programom si vodič môže zvoliť, ktoré prvky režimu Dynamic požaduje, takže napríklad odpor volantu môže byť zväčšený a reakcie na plynový pedál zostrené, ale komfort odpruženia môže ostať nezmenený. S programom Configurable Dynamics navyše pribudnú na centrálnej dotykovej obrazovke nové funkcie, zamerané na využitie vozidla na pretekárskom okruhu. Systém vodičovi umožňuje zaznamenávať časy na
jedno kolo vrátane medzičasov a navyše zobrazuje informácie o používaní plynového a brzdového pedála a dokonca o preťažení G.
PRIESTOR PRE VODIČA
Chceli sme, aby vodič pocítil vzrušenie už pri usadnutí za volant modelu F-TYPE. Kokpit športového automobilu by mal mať intímny charakter, a preto sme sa snažili vyvolať dojem prikláňajúcich sa plôch objímajúcich vodiča. To, čo sme vytvorili, má atmosféru, ktorá vyvolá odvahu robiť to, čo naozaj chcete, a nie to, čo sa od vás očakáva. Čím je tento svet komplikovanejší, tým sú takéto pocity dôležitejšie.
Ian Callum, šéfdizajnér Jaguar
Účel modelu F-TYPE je zjavný hneď po otvorení dverí. Architektúra kabíny, ktorá zodpovedá funkcii športového automobilu „jeden plus jeden“, je zameraná na vodiča a jeho interakciu s elektronickými a mechanickými komponentmi, ktoré spoločne vytvárajú celok oveľa väčší, než je obyčajný súčet jeho jednotlivých častí.
Cieľom návrhárov bolo vytvoriť kokpit obklopujúci vodiča, so všetkými ovládacími prvkami prirodzene umiestnenými na dosah ruky a logicky zoskupenými tak, aby nič nerušilo plné prežívanie jazdy. Časť kabíny určená pre vodiča je zreteľne oddelená od priestoru pre spolujazdca, pričom hranicu tvorí v prvom rade držadlo, ktoré sa tiahne dole od horného konca stredovej konzoly a zatáča sa poza volič SportShift a tlačidlá Dynamic Mode, dávajúc jasne najavo, že ide o ovládacie prvky určené vodičovi. Držadlo zároveň, samozrejme, signalizuje spolujazdcovi, že môže očakávať veľmi vášnivú jazdu.
Obe časti kabíny sa od seba ďalej odlišujú rôznymi povrchovými úpravami; v priestore vodiča nájdeme technickejšie textúry navrchu prístrojovej dosky a na stredovej konzole, kontrastujúce s povrchmi na strane spolujazdca. Vo variantoch S a V8 S sú hlavné ovládacie prvky – štartovacie tlačidlo Engine Start, radiace páčky pod volantom a spínač režimu Dynamic – zvýraznené oranžovou farbou Ignis, podobnou farbe používanej na hodinkách profesionálnych potápačov. Trojramenný volant s malým priemerom venca je možné objednať si vo verzii so sploštenou dolnou časťou alebo vo verzii s poťahom Alcantara. Veniec volantu lemuje skupinu analógových prístrojov, čo je typické pre športové automobily Jaguar. Číslice na otáčkomere sú väčšie a výraznejšie než údaje na rýchlomere, čo jasne signalizuje charakter vozidla, a vodiča jemne nabáda, aby naplno využil potenciál motora. TFT displej medzi obomi ciferníkmi poskytuje vodičovi ďalšie informácie.
Značka Jaguar je známa ako priekopník vo využívaní dotykových obrazoviek na obsluhu väčšiny funkcií vozidla, ale v prípade modelu F-TYPE bolo dôležitejšie, aby mal vodič k dispozícii viac fyzických ovládacích prvkov. Funkcie kúrenia a vetrania boli z dotykovej obrazovky vyňaté a teraz majú podobu fyzických ovládačov. Klímu v oboch častiach kabíny možno regulovať pomocou otočných ovládačov, ktoré majú v strede malý displej zobrazujúci teplotu a aktuálny stav. To navyše umožňuje týmto ovládacím prvkom plniť dvojitú funkciu – vo vozidlách vybavených vyhrievanými sedadlami možno po stlačení ľavého alebo pravého otočného ovládača ovládať teplotu príslušného sedadla. Pod otočnými ovládačmi sa nachádza rad spínačov pripomínajúcich športové automobily Jaguar minulosti a slúžiacich na ovládanie ďalších funkcií klimatizácie. Ďalším dôkazom zamerania interiéru na potreby vodiča je inovatívny systém vetrania s vysúvateľnými vetrákmi navrchu stredovej konzoly. Na základe vnútorného algoritmu činnosti klimatizačného systému ostávajú skryté až do okamihu, kým nie je potrebné rýchlo upraviť teplotu v interiéri – až vtedy sa vysunú z hornej plochy stredovej konzoly.
Ako všetky automobily Jaguar, aj F-TYPE ponúka luxusné materiály obloženia, no bez ohľadu na to majú ovládacie prvky úmyselne nenápadné farby a technický dizajn, aby vodiča nič neodpútavalo od vedenia vozidla a vychutnávania jazdy. Spínače majú na dotyk príjemný, matný čierny povrch s bielym značením kvôli čo najlepšej čitateľnosti, kým ozdobné detaily sú úmyselne zdržanlivé a majú matnú chrómovú a tmavú hliníkovú povrchovú úpravu. V oboch variantoch „S“ majú povrchy, v súlade s ich športovejším charakterom, tmavšiu farbu než v štandardnej verzii V6.
Súčasťou štandardnej výbavy sú športové sedadlá s elektrickým nastavovaním záklonu operadla a výšky a manuálnym posuvom dopredu a dozadu (kvôli úspore hmotnosti). Za príplatok sú k dispozícii sedadlá Performance s prídavnými bočnými vankúšmi a vystupujúcimi bokmi operadla, ktoré poskytujú účinnejšiu
oporu pri rýchlych prejazdoch zákrut. Oba varianty si možno objednať s plne elektrickým systémom polohovania, ktorého súčasťou je nastaviteľná bedrová opierka a bočné opierky. F-TYPE je k dispozícii s tromi audiosystémami, z ktorých dva dodáva celosvetovo uznávaný, špičkový britský výrobca Meridian. Ich súčasťou je zostava 10 alebo 12 reproduktorov s celkovým výkonom 380 alebo 770 W. Vďaka obrovským skúsenostiam spoločnosti Meridian v oblasti digitálneho spracovania signálu dokážu tieto systémy reprodukovať zvuk v bezkonkurenčnej kvalite. Najvyšší model z ponuky obsahuje dokonca vlastnú technológiu spoločnosti Meridian s názvom Trifield System, ktorá pre vodiča aj spolujazdca vytvára vlastné, dokonale nasmerované priestorové zvukové polia.
VONKAJŠÍ DIZAJN
Vizuálna príťažlivosť patrí medzi základné črty modelov Jaguar a to platí aj pre model F-TYPE. Jeho dynamická vizuálna komunikácia sa začína impozantnou maskou chladiča, ktorá svoj tvar prevzala od atraktívnych sedanov Jaguar XF a XJ, aby v mierne pozmenenej forme vytvorila dominantný prvok dizajnu tohto športového automobilu, podobne ako v prípade ohromujúceho konceptu C-X16. Maska je širšia, má oblejší tvar a mierne sa nakláňa dopredu, aby vyvolávala dojem pohybu, aj keď vozidlo stojí. Mriežka v maske chladiča a bočných nasávacích otvoroch má nový, šesťuholníkový dizajn, ktorý v porovnaní s predchádzajúcim, diagonálnym motívom lepšie zdôrazňuje tvar a hĺbku. Masku chladiča lemujú vizuálne pôsobivé dvojité otvory pripomínajúce žraločie žiabre, podľa ktorých ostatní vodiči pri pohľade do spätného zrkadla okamžite spoznajú, že ide o Jaguar F-TYPE. Práve od týchto otvorov a masky chladiča sa odvíja a naberá formu základná línia vozidla. Od hornej hrany masky chladiča sa dozadu tiahne jednodielna lastúrová kapota s vypuklým pásom a dvomi vetracími otvormi, typickými pre vozidlá
Jaguar.
Čepeľ poliaca otvory „žraločích žiabrí“ v prednej časti karosérie tvorí začiatok jednej z emocionálnych dizajnových línií, ktoré iba dvomi výraznými ťahmi definujú zároveň profil aj pôdorys modelu F-TYPE. Táto prvá emocionálna línia smeruje nahor po povrchu žiabrí a tvorí výrazný prehyb navrchu línie blatníka, ktorý pri pohľade zo sedadla vodiča nielenže prezrádza potenciál motora pod esteticky tvarovanou kapotou, ale zároveň umožňuje presnejšie nasmerovať vozidlo pri nájazde do zákruty. „
Každý dimenzionálny aspekt športového automobilu nám umožňuje vytvoriť niečo vizuálne vzrušujúce, inštinktívne a zároveň živočíšne. Podľa mňa musí byť dizajn športového automobilu podriadený účelu; musí tvoriť akúsi obálku okolo pasažierov a technických prvkov vozidla, ktorá je taká vzrušujúca, krásna a zmyselná, ako len môže byť, ale bez zbytočných okrás.
Dizajnové dielo by malo vyjadrovať nejaký príbeh, a preto má každá krivka modelu F-TYPE svoj začiatok, priebeh a záver. Ak budete pristupovať ku každej krivke individuálne, dokonale ju vyladíte po estetickej stránke a zvolíte správne proporcie, výsledok obstojí v skúške času.
Ian Callum, šéfdizajnér Jaguar
Dôležitosť tejto emocionálnej línie podtrhuje dizajn svetlometov, ktoré svojou skôr vertikálnou než tradičnou horizontálnou orientáciou prirodzene vedú oko pozorovateľa nahor pozdĺž prehybu, ktorý sa tak stáva ešte výraznejším. Toto je jeden z príkladov, ako moderné technológie uľahčujú aplikovanie dizajnového jazyka modelu F-TYPE – kompaktný bi-xenónový svetlomet obsahuje len jeden projektor, kým LED diódové svetlá na denné svietenie v tvare písmena J zvýrazňujú tvar emocionálnej línie, prechádzajúcej svetlometom. Emocionálna línia pokračuje pozdĺž hornej hrany blatníka, potom klesajúc prejde do línie dverí a nakoniec sa elegantne stratí v zadnom blatníku. Táto súvislá krivka, zrkadlená ozdobnou líniou vedúcou dozadu od bočného vetracieho otvoru a k oblohe naklopenou plochou nad prahom karosérie, budí pri bočnom pohľade na vozidlo dojem rýchlosti a spontánnosti. Vďaka prítomnosti naklopenej pozdĺžnej plochy nad prahom môže povrch dverí oblúkom „obaľovať“ bok vozidla, čo vytvára efekt, akoby išlo o trup lietadla. Vrch bočného vetracieho otvoru kopíruje spodnú hranu lastúrovej kapoty. Vetrací otvor nesie názov Jaguar. Ďalším príkladom využitia modernej technológie v záujme dizajnovej čistoty možno vidieť vo vysúvacích kľučkách dverí. Tie ostávajú zasunuté v rovine s povrchom dverí, kým ich vodič neaktivuje odomknutím vozidla pomocou diaľkového ovládača alebo stlačením citlivej plochy na kľučke. Keď sa kľučky s nápisom Jaguar vysunú, pôsobí to, akoby vozidlo vodičovi a spolujazdcovi podávalo ruku a pozývalo ich dovnútra. Keď sa vozidlo rozbehne, kľučky sa opäť zasunú, aby nenarušovali aerodynamiku povrchu.
Druhá emocionálna línia začína svoju púť na zadnej hrane dverí, od ktorej stúpa smerom nahor a von, aby dala úžasne dynamický tvar vypuklému zadnému blatníku, ktorý zdôrazňuje, že sú to práve zadné kolesá, ktoré prenášajú hnaciu silu. Emocionálna línia potom klesá nadol a bez prerušenia sa ovíja okolo pretiahnutej, nízko položenej zadnej hrany karosérie, vďaka ktorej vozidlo zozadu pôsobí stabilne a zároveň elegantne.
Tento dôležitý estetický prvok modelu F-TYPE by nebolo možné použiť bez skrytého zadného spojlera, ktorý sa po dosiahnutí vyššej rýchlosti zdvihne kvôli zachovaniu rovnováhy medzi predným a zadným vztlakom. Spojler sa zdvíha pri rýchlosti 96 km/h, a keď rýchlosť opäť klesne pod 64 km/h, sklopí sa do roviny s okolitým povrchom. Ďalšie diskrétne aerodynamické pomôcky, ako predná lišta – splitter a špeciálne tvarovaný zadný difúzor, eliminujú nedokonalosti v prúdení vzduchu pod vozidlom, ktoré by mohli narúšať skvelé vyváženie vozidla. Šírku vozidla pri pohľade zozadu ešte zvýrazňujú zadné svetlá, kompletne zostavené z LED diód, ktoré sa obtáčajú okolo rohov karosérie a siahajú takmer až k zadnej hrane výrezu pre koleso. Tieto združené svetlá pôsobia dojmom jednoliatej plochy, až kým sa nerozsvieti niektoré zo zahrnutých svetiel.
Aby bolo možné dosiahnuť takéto elegantné proporcie, cúvacie a hmlové svetlá sú zakomponované do zadného volánu. V súlade s prednou maskou chladiča, ktorá sa nakláňa dopredu, je zadná hrana karosérie akoby zastrčená dovnútra, čo vytvára dojem, že vozidlo netrpezlivo čaká na pokyn vyraziť vpred. Vyhotovenie koncoviek výfuku dáva príležitosť na vzájomné odlíšenie variantov V6 a V8. Variant V6 má dvojitú koncovku umiestnenú v strede, čím pripomína klasické športové modely Jaguar. Tieto najväčšie a najvýraznejšie koncovky výfuku, aké sa kedy montovali na vozidlo Jaguar, sú vyrazené z jediného kusa nehrdzavejúcej ocele, čo im dáva celistvý, žiarivý vzhľad. Variant V8 možno spoznať podľa typických štyroch, pri vonkajších okrajoch rozmiestnených koncoviek, podobne ako v prípade modelov XKR a XFR. Toto zmenené usporiadanie je možné vďaka inému tvaru podnárazníka. Ďalšie jemné odlišnosti medzi tromi variantmi modelu možno nájsť na ozdobných prvkoch zvýrazňujúcich dôležité elementy vonkajšieho dizajnu. Variant V6 má saténovoleské čierne ozdobné prvky v maske chladiča, vetracích otvoroch, na prednom splittri a zadnom podnárazníku, kým varianty S majú tieto miesta lesklé čierne. Variant V6 je štandardne vybavený 18-palcovými zliatinovými kolesami, pričom za príplatok sú k dispozícii 19-palcové alebo 20-palcové disky, ktoré sú zas štandardnou súčasťou výbavy variantov S a V8 S. Najvyšší variant V8 S sa navyše odlišuje prídavnými aerodynamickými prvkami – prednými krídelkami pod „žraločími žiabrami“ a plochými lištami pod bočnými prahmi – zaručujúcimi stabilitu pri vysokých rýchlostiach, ktoré je toto vozidlo schopné dosahovať.
V súlade s charakterom výkonného športového automobilu dali konštruktéri modelu F-TYPE prednosť plátennej pred kovovou sklápacou strechou. To okrem významnej úspory hmotnosti prináša možnosť lepšie využiť vnútorný priestor vozidla a pomáha dosiahnuť nízku polohu ťažiska. Strecha sa dokáže samočinne stiahnuť alebo zatiahnuť len za 12 sekúnd, a to aj pri rýchlosti do 48 km/h. Súčasťou jej viacvrstvovej štruktúry je hrubá vrstva materiálu Thinsulate, ktorá zaručuje optimálne tepelné a zvukové parametre.
DODATOK – POSTREHY O MODELI F-TYPE
1. Od jazdných vlastností až po estetiku – dôraz na detail
Práve vytvárame novú generáciu športových automobilov Jaguar, preto musí toto vozidlo presvedčiť svojimi jazdnými vlastnosťami aj dizajnom,
vysvetľuje Mark White, hlavný inžinier pre konštrukciu karosérií.
Musí splniť očakávania, musí to byť výborne ovládateľné vozidlo s tuhým, stabilným podvozkom a musí na prvý
pohľad vyzerať ako ikona. Pre náš tím bolo najväčším uspokojením, keď sa nám podarilo vyvinúť konštrukciu, ktorá umožnila dosiahnuť požadované jazdné vlastnosti – komfort, ovládateľnosť a agilnosť – vďaka zvýšeniu tuhosti pri súčasnom zmenšení hmotnosti. Zároveň sme veľké úsilie vynaložili na to, aby sme mohli splniť predstavy dizajnérov. Najväčšia výzva, pokiaľ ide o dizajn, bola kapota. Nielen tým, že ide o jednodielny výlisok, ale aj tým, že sa na nej začína prvá zásadná dizajnová línia. Keď už bol tento výlisok vyrobený, všetci sme stáli okolo lesklej, čierno nalakovanej kapoty pod silným osvetlením a vtedy dizajnéri povedali „áno, toto sme chceli“ a odpoveďou nástrojárov bolo „to vieme vyrobiť“. Dali sme zo seba maximum; podarilo sa nám splniť predstavy dizajnérov v sériovej výrobe.
2. Pozitívne vibrácie – umenie ladenia prevodovky
V záujme prehlbovania svojich vedomostí o extrémne výkonných pohonných systémoch využíva spoločnosť Jaguar partnerstvo s Inštitútom pre výskum zvuku a vibrácií (ISVR) na Southamptonskej univerzite. V spolupráci s profesorom Michaelom Griffinom, svetovo uznávaným odborníkom na vplyv vibrácií na človeka, spoločnosť Jaguar skúmala, ako môžu zvuky a pohyby prispieť k dynamickosti jazdy. Tim Clark, technický špecialista na výkon a jazdné vlastnosti vozidiel, vysvetľuje:
Rýchle radenie prevodových stupňov nie je len záležitosť tak často žiadaného, ale príliš zjednodušujúceho parametra „trvania preradenia.
Na vnímanie tohto deja majú vplyv drobné zvukové a pohybové efekty, a keďže sme chceli maximalizovať ich pozitívny vplyv, spolu s inštitútom ISVR sme urobili štúdiu zameranú na pochopenie fyzikálnych a akustických charakteristík procesu zmeny prevodového stupňa. S využitím pohybového simulátora schopného generovať zvuky sme dobrovoľníkov postupne vystavovali rôzne načasovaným kombináciám fyzickej akcelerácie a zvukových efektov, ktoré sami aktivovali pomocou radiacich páčok pod volantom, čo bola úloha, ktorá by sa oveľa ťažšie realizovala v skutočnom vozidle. Táto štúdia nám pomohla identifikovať najdôležitejšie parametre potrebné na dosiahnutie pocitu „pohotového“ radenia a z výsledkov výskumu vyplynuli ciele pre vývoj novej prevodovky uickshift, vďaka ktorej model FTYPE dokáže poskytnúť taký úžasný zážitok zo športovej, dynamickej jazdy.“
3. Správny testovací okruh – globálny testovací program
Značka Jaguar má povesť výrobcu jedinečných športových automobilov, a preto celý svet od modelu FTYPE očakáva skutočne veľa,
vysvetľuje Ian Hoban, riaditeľ pre produktový rad spoločnosti Jaguar.
Možnosť pracovať na jeho vývoji bola preto nielen výsadou, ale aj obrovskou výzvou. Športové automobily Jaguar nie sú len o rýchlosti v jej absolútnom význame, sú tiež o agilnosti a reakciách na pokyny vodiča, o tých milisekundových odozvách, ktoré vytvárajú pocit dokonalého prepojenia vodiča s vozidlom. Vďaka týmto priamym a predvídateľným reakciám vozidla môže vodič naplno využiť potenciál a schopnosti vozidla, ako aj seba samého. Medzi mnohými testovacími areálmi, ktoré využívame, vyniká naše špeciálne vývojové stredisko pri okruhu Nürburgring Nordschleife tým, aké nároky kladie na vozidlo. Okrem toho, že ide o veľmi rýchly testovací okruh, dokáže dôkladne preveriť prevodovku, podvozok aj brzdy, čo nám umožnilo využiť a otestovať skutočné hranice možností modelu F-TYPE. Len vďaka dôkladnému prevereniu každého aspektu jazdných vlastností modelu F-TYPE sme mohli vytvoriť toto dokonale vybrúsené, holisticky riešené dielo.
4. Splnenie predstáv – proces návrhu
Toto je automobil, na akom sme ako tím chceli vždy pracovať,
vysvetľuje hlavný dizajnér Ian Callum.
Bola to skutočne tímová práca, pretože v našom tíme vždy úzko spolupracujeme a máme veľmi podobné estetické
cítenie. Na začiatku vždy nechám ľudí vyjadriť názor, ako by podľa nich mal vyzerať športový Jaguar. Samozrejme, aj
ja mám v hlave určitú predstavu, ale nevnucujem im ju. Je to dôležité, pretože tak vznikajú veľké veci. Vždy je to iteračný proces zameraný na riešenie konkrétnych problémov. Nejde len o funkčnú alebo praktickú stránku, ale aj o to, ako jednu krivku prispôsobiť inej krivke alebo jeden tvar druhému. Celý proces je veľmi dôsledný, zameraný na detaily a vychádza z prvých skíc.Myslím si, že ako dizajnéri máme povinnosť tešiť ľudí krásnymi vecami.
Zdroj: Jaguar
Fotogaléria